• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.

Re: airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Berichtdoor FredLekx » do 11 okt 2018, 14:20:55

:D
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor Guyke » do 11 okt 2018, 20:37:17

Hallo

Ronny66 schreef:Wat moet ne mens anders om 3 uur in de nacht doen he Guyke :D
Goed dat je een oplossing hebt gevonden :good:

Gr Ronny

Ik slaap de laatste tijd niet goed en niet genoeg. ( rugprobleem )
Dan wordt ik wakker en moet er dan uit anders is het niet om uit te houden.
Om mijn gedachten te verzetten begin ik dan beneden stilletjes te prakizeren.

Zo ook nu weer en het heeft weer eens opgebracht want alle buisjes zijn gezaagd en in elkaar ( zonder lijm ) en eens er op gezet om in te schatten of alles past.
De verlengstukjes van de waterdoorlaten zijn al wel op de disk vast gelijmd.
Morgen of later ga ik dan de verdere verlijming uitvoeren.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor Ronny66 » do 11 okt 2018, 21:29:25

Guyke schreef:Hallo

Ronny66 schreef:Wat moet ne mens anders om 3 uur in de nacht doen he Guyke :D
Goed dat je een oplossing hebt gevonden :good:

Gr Ronny

Ik slaap de laatste tijd niet goed en niet genoeg. ( rugprobleem )
Dan wordt ik wakker en moet er dan uit anders is het niet om uit te houden.
Om mijn gedachten te verzetten begin ik dan beneden stilletjes te prakizeren.

Zo ook nu weer en het heeft weer eens opgebracht want alle buisjes zijn gezaagd en in elkaar ( zonder lijm ) en eens er op gezet om in te schatten of alles past.
De verlengstukjes van de waterdoorlaten zijn al wel op de disk vast gelijmd.
Morgen of later ga ik dan de verdere verlijming uitvoeren.

mvg
Guyke

Guyke
Ik lees het van je problemen met je rug op een paar pagina`s terug
Wens je alvast veel beterschap toe.
Gr Ronny
Ronny66

Afbeeldingen: 146

Berichtdoor Guyke » vr 12 okt 2018, 9:29:11

Hallo,

@ Ronny66

Eigenaardig dat ik in de dag nog zeer veel kan doen, zelfs zware dingen zoals het opheffen van de kleinzoon,......
Alleen als ik ga liggen is het na korte tijd prijs en kost het wat moeite om terug recht te komen. Eens ik terug sta gaat de pijn weg.
Zitten, bukken, fietsen enz gaat allemaal zonder echte problemen. Echter een mens heeft slaap nodig en dat begin ik te ondervinden dat ik daar tekort aan heb.

:Update:
Hier wat foto's wat voor een spaghetti het gaat worden.

eerst stukjes buis van 20 afgezaagd en op de waterinlaten gekleefd. Ik heb daarvoor een soort 2 componentenlijm voor kunststoffen
voor gebruikt en ik moet zeggen dat het vast zit. Zodoende zit er niks in de weg in de aanvoerbuisjes en ook minder kans op vervuiling.
72989

Om de afstand die er ontstaat als je 2 bochtjes aan elkaar lijmt te verkleinen heb ik aan beide bochtjes er een stukje afgezaagd
72987

Dat heb ik dan bij 24 bochtjes gedaan en ook nog 12 stukjes buis van 15 cm zodat ik 12 van deze pijpjes verkreeg.
72988

Daarna al deze pijpjes eens op de schotel geplaatst en gecontroleerd of alles paste.
Ik moest ook uitkijken of de luchtlijnen nog konden passeren.
72991
72990

Alles kan er in. oef :slap:
Nu ga ik de schotel terug plaatsen in de mof en dan kan ik beginnen met de verlijming van de pijpjes en definitieve plaatsing er van.

Misschien zal ik deze bewerking ook nog eens moeten gaan uitvoeren bij de disk van 250 maar voorlopig laat ik het hier bij.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Ronny66 » vr 12 okt 2018, 9:52:44

Wat een precisiewerk resultaat mag er zijn top :good:
Gr Ronny
Ronny66

Afbeeldingen: 146

Berichtdoor Guyke » vr 12 okt 2018, 12:09:53

Hallo,

Ronny66 schreef:Wat een precisiewerk resultaat mag er zijn top :good:
Gr Ronny

Klopt. Want als je dat niet doet gaat het vroeg of laat de mist in.

Als ik de gehele ""Final "" in een bouwpakket moest steken ( zowel de lift als wat er rond zit zoals de collektor, de luchtkraantjes, leidingen )
en iemand moest dat gaan assembleren denk ik niet dat het zou lukken.
Ik denk dat ik niet een zo uitgebreide handleiding zou kunnen schrijven om dat duidelijk te laten overkomen hoe en wat omdat ik veel dingen doe uit
automatisme zoals bv reinigen van de pvc ( ik doe dat met aceton ), het verlijmen , het samenstellen van de disken, de toeters....

Nooit had ik dat kunnen vermoeden tot waar airlift mij zou brengen.
Het heeft mij echt uitgedaagd om er iets heel anders van te maken dan de traditionele liften.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor riny42 » za 13 okt 2018, 6:36:41

Mogge Guyke,

Ik slaap met een kussentje onder mijn benen ook voor de rug pijn anders loop ik ook te spoken snachts.

Denk ook niet dat iemand dit even in elkaar zet :shock: en net als zovelen ben ik benieuwd waar jou vernieuwing,s drang je brengt.
riny42

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor Guyke » za 13 okt 2018, 12:35:14

Hallo,

riny42 schreef:Mogge Guyke,

Ik slaap met een kussentje onder mijn benen ook voor de rug pijn anders loop ik ook te spoken snachts.

Denk ook niet dat iemand dit even in elkaar zet :shock: en net als zovelen ben ik benieuwd waar jou vernieuwing,s drang je brengt.

Kussentje helpt hier niet daar ik die pijn ervaar als ik liggend beweeg. Zolang ik stil lig gaat alles ook nog. Echter een mens beweegt in zijn slaap en zo ook ik.
Bewegen al liggend is geeft pijnlijke scheuten waar ik wakker van wordt en zo meerdere malen per nacht.
Zittend slapen is misschien een optie....

Wat mijn lift betreft.
Het is nu al bijna een jaar dat ik probeer er een einde aan te breien. Steeds komt er weer iets nieuw om de hoek kijken waar ik dan weer de nodige tijd voor nodig heb om dat weer juist ( of zo juist mogelijk ) in te passen in de installatie.
Waar ik naar werk is dat de gehele vijver niet boven de 100 watt verbruik mag komen.
Soms zet ik er 130 watt op ( 2 x els 80 ) maar dan win ik ruim 100 watt terug via waterwiel. ( ik moet 25 m³ halen op 35 cm hoogte wat in de testen ook bereikt is )
Op de installatie komt een 200 Ah batterij en waarschijnlijk ook nog een zonnepaneel en misschien nog een windmolen ( type maglev )
De batterij wordt momenteel opgeladen door een druppellader voor in geval de electriciteit zou uitvallen.
Met deze batterij kan ik met een 20 literpomp het gemakkelijk de vooropgestelde black out van 3 u overbruggen.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Guyke » ma 15 okt 2018, 14:27:35

Hallo

hier dan de volledige aanpassing van het bovenste deel ( zonder de hoogteinstelling van de wateruitstroom daar deze reeds in gebruik is )

73000

Rond de buisjes van de verlengde waterinlaten heb ik een epdm band gezet om in geval er bv eens een ongevalletje gebeurd met het plaatsen of uit de collektor halen van de lift en er breekt er eentje af, dat dit niet op de bodem van de collektor terecht komt.
De orange buis bovenaan moet nog aangepast worden op lengte als de lift geplaatst zal worden.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor riny42 » wo 31 okt 2018, 18:25:53

Hoi Guyke,

Hoe staat het met de rug?

En haal je nu je doelstelling met deze opstelling of nog niet getest?
riny42

Afbeeldingen: 25

Berichtdoor AVG » wo 31 okt 2018, 20:01:01

Begrijpen hoe het allemaal werkt kan ik niet bevatten :oops:
Ziet er in iedere geval wel heel futuristisch en kleurrijk uit.
AVG

Afbeeldingen: 3565

Berichtdoor Guyke » wo 31 okt 2018, 21:46:21

Hallo,

Hallo,

riny42 schreef:Hoi Guyke,

Hoe staat het met de rug?

En haal je nu je doelstelling met deze opstelling of nog niet getest?

Met de rug loopt alles mis. Door de pijnscheuten is er nu ook een blokkage erbij gekomen.
Daar ik een fikse griep te pakken heb met ontsteking van de luchtwegen ( met dank :oops: aan de kleinzoon ), sinussen enz is de afspraak om een MRI van de rug te laten nemen ook de mist in gegaan.
Ik leef nu in een soort slow modus ( wat helemaal mijn zin niet is ) want ik mag niet buiten, slaap beneden op de grond ( met een dun matrasje )
want ik mag geen trappen doen want door een misstap ook nog een achillespees ontsteking in de linkervoet wat ook weer iets van lange adem wordt.

Wat de lift betreft.
Ik heb er nog testen mee gedaan en eerst wou ik het zo houden maar er zijn weer zaken naar voor gekomen
dat ik er de winter ga voor gebruiken om de informatie eens helemaal terug te gaan doornemen.
Door de extra waterinlaten aan te passen is de opwaartse stroom in de lift terug onder controle bij het in full flow werken van de middenplaat.( 2 x els 80-17 )
Echter als ik de bovenste plaat alleen nu test heb ik een verlies aan flow van een 2 m³ in full flow ( 2 x sll 20 ).
De doelstelling naar debiet is zeker wel bereikt maar ik wil nog meer efficientie en controle.
Ik ben ook met onderzoek bezig met andere luchtpompen.

De beperking van de grootte van mijn collektor zet ook een fikse rem op mijn drang naar beter.
Het is echt niet doordacht om de testen ergens anders te gaan doen en deze niet te kunnen toepassen thuis.

AVG schreef:Begrijpen hoe het allemaal werkt kan ik niet bevatten :oops:
Ziet er in iedere geval wel heel futuristisch en kleurrijk uit.

Het principe is in feit heel eenvoudig. Met lucht water verplaatsen.
Echter door dat ik wou opvoeren ben ik deze richting in gegaan en ga er nog steeds mee door.
Met een buislift heb je deze zaken niet voor daar er enkel één in en één uitgang aan deze liften zit . In deze lift zitten extra waterinlaten,
toeters, meerdere luchtpompen zodat het zaakje wat meer aandachtpunten en vereisten heeft.

Om te gaan doorgronden hoe ik in dit stadium geraakt ben denk ik niet dat er geneigd gaan zijn om heel dit topic eens te gaan doorlezen.
Ik heb wel veel lezers maar in verhouding nog weinig meedenkers. Niet dat het me veel stoort maar soms vraag je jezelf af
wat het nut er dan van is om verder te posten.

Als hopelijk volgend jaar het systeem in full working gaat zou de vijver op max 20 watt effectief mogen draaien. ( dat is de doelstelling maar hoop in stilte op 0 watt )
Om een eventuele black out te overbruggen heb ik 1 batterij van 200 Ah en eentje van 120 Ah volledig opgeladen klaar staan.
De 200 Ah gaat vast in het systeem geplaatst ( geladen worden door waterwiel en waarschijnlijk ook nog een zonnepaneel ) worden en de 120 Ah ( is van de mover van de caravan ) als extra backup.
Ik kan daar meer dan 12 u op draaien op winterinstelling.
Dus geen lawaai van een stroomgroep.

Als je weet dat ik van 800 watt verbruik op de vijver kom ( pomp gevoed ) dan heb ik toch een steentje bijgedragen aan het energieverbruik.

Ik wil een soortgelijke opstelling gaan maken in huis om een zo minimale afhankelijkheid van het net te bereiken.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor AVG » do 01 nov 2018, 15:08:06

Hoi Guyke,

Dank voor uw uitleg !
Hoe airlift werkt weet ik natuurlijk wel. Deze van u is toch best complex, waarbij ik hoop dat u uw doelstelling gaat halen.
AVG

Afbeeldingen: 3565

Berichtdoor Guyke » vr 02 nov 2018, 19:11:31

Hallo,

AVG schreef:Hoi Guyke,

Dank voor uw uitleg !
Hoe airlift werkt weet ik natuurlijk wel. Deze van u is toch best complex, waarbij ik hoop dat u uw doelstelling gaat halen.

Graag gedaan.
Het complexe zit er in om alles op elkaar afgesteld te krijgen.
Als je het optelt werk ik me 5 airliften in één en dezelfde opstelling met daarbij 2 verschillende uitstroomhoogtes.
Ik heb al voor vele zaken een goede oplossing gevonden en heb er wel vertrouwen in om het afgewerkt te krijgen.
Het spookt wel door mijn hoofd om een andere disk te maken voor de bovenste opstelling maar zoals gezegd ga ik eerst eens alle gegevens, metingen oplijsten om te kijken of het een werkbare piste kan zijn.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Marcje » vr 02 nov 2018, 20:05:28

Guyke schreef:Ik heb wel veel lezers maar in verhouding nog weinig meedenkers. Niet dat het me veel stoort maar soms vraag je jezelf af
wat het nut er dan van is om verder te posten.

Ik ben daar eentje van :oops: en top dat u blijft doorgaan ook al voelt het voor u soms aan dat u er alleen voor staat .....
Airlift op zich is een eenvoudig principe, maar u streeft naar de perfectie om alles er uit te halen wat ermee mogelijk is en dit vind ik fantastisch
Tja, ik ben een luie volger en het niveau is hier soms zo hoog dat ik niet altijd meer mee ben, en dan is meedenken en reageren niet voor de hand liggend
In ieder geval is dit een pracht van een topic die nu en in de toekomst een grote meerwaarde heeft en door velen zal blijven bezocht worden :D
Veel beterschap en blijven gaan hé

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5734

VorigeVolgende

Keer terug naar Airliftsturing