Ik ben hier nieuw en op zoek naar info ivm met mijn projectje.
Ik ga een (zwem)vijver aanleggen met airlift, op het internet vind ik geen info bij zwemvijvers en aangezien er bij jullie veel ervaring wordt gedeeld over airlift hoop ik hier verder geholpen te worden.
Bedoeling is om de zwemvijver 12x4m te maken met een aparte moeraszone van 14,5x1,5m. Het wordt een upflowsysteem met onder de lavastenen een holle ruimte die kan worden gereinigd. Het water wordt dus via 3 bodemdrains en een skimmer in de zwemvijver naar de bodem van de moeraszone gebracht. In de moeraszone zou ik de airlift willen bouwen die het water in de naastgelegen overloopbak duwt, die staat in verbinding met de zwemvijver dmv twee buizen diameter 110 (als die volstaat), en volgt zo het principe van communicerende vaten.
Ik zou graag de volledige massa water in twee uur door de moeraszone willen laten gaan. Mijn vraag is welke diameter de buizen, bodemdrains, en de skimmer moeten hebben om in evenwicht te zijn.
Welke diameter en lengte heeft de airlift nodig, en welke pomp zou ik hierop plaatsen.
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen...
Alvast bedankt voor de feedback.
Groeten,
Filip