• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Airlift in de zwemvijver

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.

Airlift in de zwemvijver

Berichtdoor Filip1.0 » zo 12 aug 2018, 10:36:31

Hoi iedereen,

Ik ben hier nieuw en op zoek naar info ivm met mijn projectje.
Ik ga een (zwem)vijver aanleggen met airlift, op het internet vind ik geen info bij zwemvijvers en aangezien er bij jullie veel ervaring wordt gedeeld over airlift hoop ik hier verder geholpen te worden.

Bedoeling is om de zwemvijver 12x4m te maken met een aparte moeraszone van 14,5x1,5m. Het wordt een upflowsysteem met onder de lavastenen een holle ruimte die kan worden gereinigd. Het water wordt dus via 3 bodemdrains en een skimmer in de zwemvijver naar de bodem van de moeraszone gebracht. In de moeraszone zou ik de airlift willen bouwen die het water in de naastgelegen overloopbak duwt, die staat in verbinding met de zwemvijver dmv twee buizen diameter 110 (als die volstaat), en volgt zo het principe van communicerende vaten.

Ik zou graag de volledige massa water in twee uur door de moeraszone willen laten gaan. Mijn vraag is welke diameter de buizen, bodemdrains, en de skimmer moeten hebben om in evenwicht te zijn.
Welke diameter en lengte heeft de airlift nodig, en welke pomp zou ik hierop plaatsen.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen...

Alvast bedankt voor de feedback.

Groeten,
Filip72071
Filip1.0

Afbeeldingen: 1

Re: Airlift in de zwemvijver

Berichtdoor Guyke » zo 12 aug 2018, 13:25:32

Hallo,

Als je spreekt van een overloop bak bedoel je dan dat je gaat opvoeren om zodanig het water over een afstand van ongeveer 6,5 m terug naar de vijver te laten lopen?
De moeraszone is maar 1,2 m diep. De zal je voor de airlift een collektor moeten steken van een 2 meter diepte.
Wat betrft de gevraagde waterverplaatsing:
- het watervolume ligt rond de 100 m³
- Gevraagde verplaatsing wordt dan rond de 50 m³
Vermits er toch heel wat bochtwerk en afstand door de aanvoer naar het filter is en de gemiddelde verplaatsing voor een 110 met airlift op een 8 a 10 m³ per buis gerekent wordt zal de gehele opzet nog eens herbekeken moeten worden. Ook de retoer met 1 buis in gravitie baart wat vraagtekens.

Volgzns mij zuller er 2 airliften moeten op komen om 50 m³ + te verplaatsen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Berichtdoor Filip1.0 » ma 13 aug 2018, 6:15:33

Hallo Guy,

Bedoeling is dat beide bakken even hoog liggen en dat het water wat uit de airlift komt in een aparte bak wordt geduwt (die ook even hoog ligt) en verbonden is met de zwemvijver (zo'n 50 cm onder de grond) om dan als communicerende vaten te werken...
Vind je 1,2 m te weinig voor een moerasbak?
Als ik het goed begrijp zou ik twee airliften nodig hebben en nog een bodemdrain of skimmer extra moeten steken (aangezien er 8-10 m³ door een 110 gaat), 3 bodemdrains en 1 skimmer van 110, zijn dus net niet voldoende?
Alsook 2 retour buizen van 110 zouden niet volstaan..., ik denk er dan 2 te voorzien van 125, is het bekend hoeveel m³ er door een 125 gaat?
In de moeraszone komen dan 2 buizen te zitten die ik voor het zekerst 2m20 dieper steek dan het wateroppevlak, zo kan ik wat spelen met de lengte van de stijgbuis.

Alvast bedankt voor de info.

Groeten,
Filip
Filip1.0

Berichtdoor Jeweetje » ma 13 aug 2018, 6:27:29

Waarom een overloop bak?
Extra werk en kosten en geen stroming op vijver.
Zou opteren voor airliften rechtstreeks in vijver uit te laten komen.
Geeft stroming en je kunt vuil richting skimmer duwen
Jeweetje

Berichtdoor Guyke » ma 13 aug 2018, 10:18:20

Hallo,

Ik dacht dat omdat de moeraszone maar 1,2 m diep is dat de airliften dus ook niet langer konden zijn.
Als alles gravitair staat is die overloopbak in de zin van dat daar eventueel nog crielzeven in zouden kunnen geplaatst worden wel een optie.
De buizen zoals getekend vindt ik met veel omwegen en lengte. Kan je niet gewoon schuin van de zwemvijver naar de moeraszone lopen? Zo doende worden alle buizen praktisch even lang in afstand en worden al minstens de 2 bochten van 90° in alle leidingen vervangen door eentje van 45°.
Bv in de tekening is de skimmerlijn enorm lang.

Wat betreft de airliften.
- welk type wens je te bouwen? ( di is belangrijk om te weten welke collektoren je dan moet gebruiken )
- zoals ik al had aangehaald voor een goede werking moet er in de moeraszone 1 grote of 2 minder grote collektoren voorzien worden die langs boven gevuld moeten worden om zo het upflow systeem door het filter te verzekeren. Het best is ook om hoog in de zone een buis te leggen ( drainbuis ) zodat er water naar de collektoren loopt van over de gehele opp van de moeraszone.
- wat betreft die retoer naar de vijver is 2 x 125 beter dan 2 x 110 maar in feite nog steeds onvoldoende.
Airlift luistert zeer nauw naar aanvoer, doorstroom en afvoer.
In dit geval al er met 5 x 110 naar de filter gaat is dat ongeveer 415 cm² aan buis. 2 x 125 komt maar op 212 cm² ( buisdikte is 3,5 mm genomen, met dikkere buizen vermindert ook alles weer )
met 2 x 160 zou je dan dichter in de buurt komen ( 362 cm² ) met dikte buis 4,5 mm.
Die 50 cm onder de grond betekent dit dat je schuin naar beneden gaat richting vijver?
Als je met die overloopbak werkt heb je voldoende ontluchting maar die neerwaartse buis richting vijver kan dan toch nog lucht meezuigen wat als dit belvorming doet er een fikse rem op de flow ontstaat.
Beter is de retoerbuis lichtjes opwaarts richting vijver zodat eventueel lucht gewoon in de flow meegaat.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Filip1.0 » ma 13 aug 2018, 17:41:07

Dag Jeweetje,

Is het dan mogelijk om de airliften zover te laten duwen?

Groeten,

Filip
Filip1.0

Berichtdoor Filip1.0 » ma 13 aug 2018, 17:50:24

Jeweetje schreef:Waarom een overloop bak?
Extra werk en kosten en geen stroming op vijver.
Zou opteren voor airliften rechtstreeks in vijver uit te laten komen.
Geeft stroming en je kunt vuil richting skimmer duwen

Dag Jeweetje,

Is het dan mogelijk om de airliften zover te laten duwen?

Groeten,

Filip
Filip1.0

Berichtdoor Guyke » di 14 aug 2018, 17:42:36

Hallo,

Het is mogelijk om over deze afstand de airlift rechtstreeks te gebruiken.

hier een vb van zo een lange terugvoer.
Deze testen zijn gedaan door Zenkoi.
47736

Door de lengte van terugvoer ontstaat er wel wat verlies maar een verzet van 1 m³ water / 2 watt verbruik is zeker nog zeer goed te noemen.
In de tabel is er ook duidelijk dat hoe sterker de pomp hoe minder verbruik per m³ water

mvg
Guyke
Guyke

Keer terug naar Airliftsturing