• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Nieuwe vijver Budeltje

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Nieuwe vijver Budeltje

Berichtdoor Noodle » wo 14 maart 2018, 20:41:01

Dan zou ik vanuit de zeef een pomp via bead rechtstreeks terug naar de vijver doen.
Een andere pomp van zeef over het plantenfilter.
RED LABEL Koichallenge 2018/2019!
Vijver 23 m3, Aquaking® Red Label Combifilter 30/35, Red Label Tricklefilter, 2x Red Label ANP 20000.
Opgroeibak 2500 ltr. Red Label Drumfilter 20/25 basic, RL ANP 10000.
Noodle

Afbeeldingen: 647

Berichtdoor Budeltje » wo 04 apr 2018, 14:26:25

69547

Ik heb mijn plannen een beetje gewijzigd.
Ik ben nog altijd in dubio over het wel of niet boven de grond laten komen van de vijver. Dit omdat ik het mooier vind om de vijver met de grond gelijk te houden, maar wellicht met het oog op kinderen (ooit) is boven het maaiveld natuurlijk veiliger.

Ik was aan het denken om mijn plantenfilter als volgt uit te voeren: Gegalvaniseerde draadmatten met gaten van 5x5cm gevuld met brokken natuursteen, waar ik de planten tussen zet. Deze draadmatten kunnen dan in de vijver hangen (middels wat tactisch buigen).

Ik ben nog altijd aan het peinzen over het soort pomp welke ik tussen mijn sieve en mijn beadfilter wil zetten.

Ook heb ik gedacht aan een ondieper stuk. Dit omdat ik het toch belangrijk vind dat je altijd redelijk goed de vijver in kunt als je er in moet zijn. Alsook dat die bodemdrain dan wat minder debiet levert, zodat ik de skimmer (het rode ding op de tekening) op die leiding aan kan sluiten.

De afmetingen blijven 8m lang, 3m breed 2m diep en 1m diep op het ondiepe stuk.
Budeltje

Afbeeldingen: 12

Berichtdoor Budeltje » vr 06 apr 2018, 10:02:54

Met betrekking tot de pomp kijk ik op het moment naar Blue Eco pompen en heb ik een FlowFriend HP gezien. Ook heb ik naar zwembadpompen gekeken, maar die verzetten vaak niet zoveel water als ik graag zou willen. Regelbaarheid van de pomp is een pré.

Hieronder linkjes naar de betreffende flow charts.

http://www.air-aqua.nl/nl/FlowFriend_HP_Chart.pdf
http://www.blue-eco.nl/wp-content/uploads/2016/04/500900-4Flow-watt-blue-eco-chart.png

Het komt er op neer dat beide pompen ongeveer evenveel verbruiken wanneer ik kijk naar een debiet van 30 kuub per uur met 4m opvoerhoogte.
Het is wel zo dat dit de flow chart is van Blue Eco MET de 4FLOW pompkop, welke ook absoluut niet goedkoop is.

De pompen van Blue Eco zie je geregeld voorbij komen met koivijvers. De FlowFriends zie ik daarentegen een stuk minder. Is hier een specifieke reden voor?
Ik zou graag van ervaringsdeskundigen horen wat zij zouden adviseren, zodat ik niet de mist in ga en meteen goed kan gaan vijveren.
Budeltje

Berichtdoor mart-ang » vr 06 apr 2018, 15:56:30

Ik heb geen ervaring met dergelijke pompen, maar vind de energieverbruik toch best hoog.
Oké er is dan ook een behoorlijk debiet maar toch.
Verder is het natuurlijk van belang dat de bedrijfszekerheid er is.
In verhouding met airlift is het vaak als de luchtpomp kapot is dan zet je er snel een andere op en je kan weer door.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Afbeeldingen: 1326

Berichtdoor Budeltje » do 05 jul 2018, 14:50:26

De voorbereiding begint langzaamaan te komen. De graafmachine is gehuurd en de ervaringsdeskundige is paraat.
Moet nog wat zooi aan de kant krijgen voor die tijd, maar de vakantie begint na morgen dus alles komt goed.

Ik twijfel nog altijd over het materiaal om mijn vijverwand mee op te bouwen.
Ik ben geen metselaar, heb dit ook nog nooit gedaan en ik ga er vanuit dat ik dit dus ook niet (fatsoenlijk) kan. Vandaar dat ik eigenlijk wil gaan lijmen.

Maar ik wil ook ronde vormen in mijn vijver. Kan ik met lijmblokken toch ronde vormen creëren? Moet ik deze aan de achterzijde bij de openstaande gedeeltesdan opvullen met cement o.i.d. om toch 1 geheel te verkrijgen?
Budeltje

Berichtdoor dsnijder » do 05 jul 2018, 17:58:06

Budeltje schreef:69547

Ik heb mijn plannen een beetje gewijzigd.
Ik ben nog altijd in dubio over het wel of niet boven de grond laten komen van de vijver. Dit omdat ik het mooier vind om de vijver met de grond gelijk te houden, maar wellicht met het oog op kinderen (ooit) is boven het maaiveld natuurlijk veiliger.

Ik was aan het denken om mijn plantenfilter als volgt uit te voeren: Gegalvaniseerde draadmatten met gaten van 5x5cm gevuld met brokken natuursteen, waar ik de planten tussen zet. Deze draadmatten kunnen dan in de vijver hangen (middels wat tactisch buigen).

Ik ben nog altijd aan het peinzen over het soort pomp welke ik tussen mijn sieve en mijn beadfilter wil zetten.

Ook heb ik gedacht aan een ondieper stuk. Dit omdat ik het toch belangrijk vind dat je altijd redelijk goed de vijver in kunt als je er in moet zijn. Alsook dat die bodemdrain dan wat minder debiet levert, zodat ik de skimmer (het rode ding op de tekening) op die leiding aan kan sluiten.

De afmetingen blijven 8m lang, 3m breed 2m diep en 1m diep op het ondiepe stuk.

Even over je plantenfilter. Je geeft aan gegalvaniseerd ijzer te willen gebruiken om hiervan korven te maken.
Heel eerlijk gezegd ben ik niet zo'n voorstander van gegalvaniseerd spul in een koivijver. Allereerst omdat je het zink gaat beschadigen met buigen en bovendien zal je toch ook ergens vlechtdraad moeten gebruiken om een korf te creëren. Op deze beschadigingen gaat het ijzer zeker roesten op lange termijn. Bovendien is zink ook ongewenst in de vijver.

Beter en wellicht ook goedkoper is bijvoorbeeld infiltratiekratten te gebruiken. Zijn van die mooie zwarte kunststoffen kratten (zonder geotextiel) die je vervolgens kan vullen met gesteente en planten.

Willekeurige link slechts als voorbeeld:

https://www.wildkamp.nl/product/heitker ... t/15000372

Je kan ook overwegen rvs te matten te gebruiken maar dit zal een kosterbare geschiedens worden. Bovendien zal je dan ook vlechtdraad nodig hebben om een korf te maken of eventueel lassen.

Hoe wil je de buitenkant van je vijver af gaan werken? Je kan namelijk de openingen aan de buitenzijde wel dicht smeren maar dan heb je alsnog te maken met een veelhoek en geen perfecte ronding. Tenzij je de buitenzijde cementgebonden afsmeerd/stucadoren.
Met wat voor blokken ben je van plan te gaan lijmen?
dsnijder

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor Budeltje » za 07 jul 2018, 15:37:38

Bedankt voor de tip van die kratten.
Ik heb besloten de vijver toch gelijk met de grond te gaan maken. Dus die buitenkant zie je niet. Maar t ging me meer om de stevigheid. Ik dacht aan bia betonblokken van iig 20cm dik
Budeltje

Berichtdoor Rob83 » di 10 jul 2018, 21:27:03

Voor mijn plantenfilter heb ik een rooster gelast van RVS koker, met daarop varkens/biggenroosters. Rooster staat op poten in de bak van het plantenfilter.
Op de biggenroosters staan zwarte tuinderskratten, gevuld met substraat en planten.
71446

Voor de kratten: https://www.wildkamp.nl/product/hdpe-broeibak-60-x-40-x-11-16-cm/930241, maar ook op tweedehandssites goedkoper te vinden. Zoek op tuinderskrat of veenmankist.

Ik heb een rooster gemaakt van RVS, omdat ik dat zelf kan lassen. Maar de biggenroosters kunnen op eender welke ondersteuning dan ook liggen, maar RVS of kunststof is wel het meest geschikte.
Zou zeker geen gegalvaniseerd ijzer of aluminium gebruiken in/om de vijver ivm zink/aluminiumvervuiling in het water! Dan liever losse kokers RVS op stenen ter ondersteuning.

Rob
Rob83

Afbeeldingen: 16

Berichtdoor Budeltje » di 10 jul 2018, 21:31:36

Zeer bedankt voor de tip Rob! Zal er zeker eens naar kijken.

Ik ga enkel RVS gebruiken na de tips hier.

Nu nog hopen dat een ervaren vijverbouwer of metselaar o.i.d. mij wijzer kan maken m.b.t. het lijmen van blokken in een ronde vorm.
Budeltje

Berichtdoor mart-ang » wo 11 jul 2018, 5:20:33

Blokken rond lijmen kan wel maar de openingen aan de buitenkant zou ik wel goed vullen met specie.
En murfor gebruiken
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Afbeeldingen: 1326

Berichtdoor Budeltje » vr 13 jul 2018, 21:38:26

Dat dacht ik ook al. Bedankt voor de bevestiging Mart-ang!
Budeltje

Vorige

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden