• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Geïsoleerde meerkamerfilter (Crielzeef, SB, Bwb en matten)

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.

Re: Geïsoleerde meerkamerfilter (Crielzeef, SB, Bwb en matte

Berichtdoor dsnijder » za 16 jun 2018, 19:00:17

Hierbij een kleine update.

Alvorens het filter in elkaar te lijmen stonden er nog een aantal werkzaamheden in de planning. Allereerst diende er nog een dubbele Crielzeef gemaakt te worden.

Allereerst afgelopen week bij de lokale kunststofhandel een plaat volkern pvc gehaald van 15mm dik. Daarnaast ook een restant plaatje dibont (sandwichpanel) meegenomen om achter de zeefelementen te kunnen schuiven zodat de zeef uitgenomen kan worden.
Ondertussen waren de reeds bestelde kunststof zeefelementen ook per post afgeleverd.
Bij de lokale ijzerwaren zaak tevens een 3-tal rvs draadeinden m6 opgehaald.

Na een middagje meten, zagen, frezen en slijpen onderstaande zeefhouder in elkaar geknutseld.
Het enige dat nog ontbreekt is de luchtleiding maar door tijdsgebrek maak ik die de volgende aangelegenheid.

71108
71109
71110
71111
71112
71113
71114
71115
71116
dsnijder

Afbeeldingen: 20

Berichtdoor mario1 » zo 17 jun 2018, 7:37:22

Mooie zeefhouder heb je daar in elkaar geknutseld hoor.
Er is wat werk aan, maar je krijgt er dan ook iets voor terug als ik het zo zie.
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor goshiko » zo 17 jun 2018, 8:05:19

Ben benieuwd naar de flow door de kunststof zeven.
Is het 200 of 300 micron?
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor dsnijder » zo 17 jun 2018, 9:15:55

mario1 schreef:Mooie zeefhouder heb je daar in elkaar geknutseld hoor.
Er is wat werk aan, maar je krijgt er dan ook iets voor terug als ik het zo zie.

Dankje Mario! Het is inderdaad even wat denkwerk maar goed gereedschap maakt het werk al een stuk eenvoudiger.

Het leuke is dat de zeefhouder zo uitgedacht is dat er geen druppel lijm of kit nodig is. De bodem is namelijk half ingekeept in de schotten. Doordat de passing perfect is, is het eigenlijk een soort van Ikea bouwpakket geworden.
dsnijder

Berichtdoor dsnijder » zo 17 jun 2018, 9:19:00

goshiko schreef:Ben benieuwd naar de flow door de kunststof zeven.
Is het 200 of 300 micron?

Momenteel zitten er 300 micron zeefdelen in. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de flow. In de pompgevoede opstelling zal de flow geen probleem zijn aangezien het debiet van de pomp niet bijzonder hoog is.

Ik hoop echter dat straks op airlift een debiet van 12á15 kuub haalbaar is. Het totale zeefoppervlak is momenteel 54cm x 47cm
dsnijder

Berichtdoor bazzio » zo 17 jun 2018, 10:16:22

15m3 redt je zeker door de zeven maar totale flow is ook afhankelijk van je SB. Let trouwens wel op hoe je ze plaatst, ik heb betere ervaring met de bovenkant andersom dan de pijlrichting aangeeft.

Je zeefhouder ziet er professioneel uit, stukje vakwerk! (anders dan bij mij :wink: )
bazzio

Afbeeldingen: 54

Berichtdoor dsnijder » zo 17 jun 2018, 11:00:00

bazzio schreef:15m3 redt je zeker door de zeven maar totale flow is ook afhankelijk van je SB. Let trouwens wel op hoe je ze plaatst, ik heb betere ervaring met de bovenkant andersom dan de pijlrichting aangeeft.

Je zeefhouder ziet er professioneel uit, stukje vakwerk! (anders dan bij mij :wink: )

Dank voor je tip Bazzio! We zullen meemaken hoeveel flow er dadelijk doorheen gaat! Ik heb de doorvoeren tussen de verschillende kamers ruim bemeten. De doorvoeren hebben een maatvoering van 20cm hoog x 60cm breed. Daarnaast zal de biocarrier een redelijk groot formaat hebben aangezien de mazen in de roosters 20x20mm zijn. Hierdoor verwacht ik minder weerstand van het SB. Ik ben me hierdoor wel bewust dat er minder fijn gefilterd zou kunnen worden. Maar dit is een overwogen beslissing.

Dank voor je compliment over de uitvoering! Aangezien ik allround timmerman ben en inmiddels al 10jaar een eigen bouwbedrijf heb moet het bij mezelf er minstens net zo netjes en professioneel uitzien als bij m'n opdrachtgevers :lol:

Bovendien maken wij bijna alleen maar unieke projecten en uitsluitend maatwerk. Hierdoor ligt de standaard voor vrijwel alles wat wij maken vrij hoog.
dsnijder

Vorige

Keer terug naar Zelfbouw