• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Befil trommelfilters

Berichtdoor Marcje » za 21 apr 2018, 23:13:12

goshiko schreef:
Ronny66 schreef:Hier spoelt de trommel om de 16 u en de wc spoeling 1 keer per week , mooi heldere vijver uv nog niet aangehad
Water laten testen , waardes tip top in orde
Mijn vis bestand is nog niet zo groot en de vijver draait nu 6 weken geef de vissen nu 1 keer een kleine hoeveelheid voeder
Bart vorig week vrijdag op bezoek gehad was zeer tevreden met het resultaat doe hem mijn groeten

Groetjes Ronny

amai, dat is echt wel lange periode dat hij niet hoeft te spoelen. Knap.

Zijn inderdaad mooie tijden tussen het spoelen in, maar zijn er ook resultaten met een 70µ zeefdoek welke door menig filterbouwers gebruikt worden zodat we geen appels met peren vergelijken

groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5713

Berichtdoor wadapatja » zo 22 apr 2018, 11:19:07

Ronny66 schreef:
Had dit van de week ook dat hij vlugger spoelde na 493min
Heb toen een wc spoeling gedaan en dan de eerste keer dat hij terug spoelde was na 1191 min

Zit hier nu weer rond de 4 uur.
Verschilt heel erg. Ik heb wel het idee dat het doek er niet zoveel toe doet. Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat het langer duurt voordat het verzadigd is. Het laat in eerste instantie meer door maar naar gelang de tijd verstrijkt worden de mazen steeds kleiner en zorgt het grove vuil er ook voor dat het kleinere alsnog afgevangen wordt.
Dat proces begint bij de 70mu eerder.
En uw vijver is net nieuw, de mijne ligt er al weer bijna 10 jaar.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor Ronny66 » zo 22 apr 2018, 11:35:05

wadapatja schreef:
Ronny66 schreef:
Had dit van de week ook dat hij vlugger spoelde na 493min
Heb toen een wc spoeling gedaan en dan de eerste keer dat hij terug spoelde was na 1191 min

Zit hier nu weer rond de 4 uur.
Verschilt heel erg. Ik heb wel het idee dat het doek er niet zoveel toe doet. Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat het langer duurt voordat het verzadigd is. Het laat in eerste instantie meer door maar naar gelang de tijd verstrijkt worden de mazen steeds kleiner en zorgt het grove vuil er ook voor dat het kleinere alsnog afgevangen wordt.
Dat proces begint bij de 70mu eerder.
En uw vijver is net nieuw, de mijne ligt er al weer bijna 10 jaar.

Inderdaad een vijver die pas opgestart is of die er al 10 jaar ligt is een groot verschil
Ronny66

Afbeeldingen: 131

Berichtdoor wadapatja » di 24 apr 2018, 17:08:37

De update gaat over een klep voor de beluchting. Die gaat dicht bij spoelen. Dan blijft het water op het niveau van net voor de spoeling staan. Normaal wordt het gaas schoon en komt het water onmiddellijk omhoog. Daardoor kunnen de sproeiers onder water gaan en werkt het spoelen minder goed.
De 2e is om de bovenste dwarsstraal af te sluiten zodat alle druk op de onderste sproeiers komt te staan. Die spuiten dan nog krachtiger het doek schoon. En daardoor neemt de aangroei heel erg af. Met de hand schoonmaken in de trommel is dan niet meer nodig.
Ik ben er erg nieuwsgierig naar, om al die mooie moderne technieken bezig te zien in m'n ouwe filterput. :wink:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
wadapatja

Berichtdoor bakkenes » wo 25 apr 2018, 0:24:32

Ik krijg deze update's aanstaande donderdag als het lukt qua planning.
bakkenes

Berichtdoor goshiko » wo 25 apr 2018, 6:47:45

kan je met de hand schoonmaken in zo'n befil-trommel? Is die niet volledig afgesloten dan?
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor wadapatja » wo 25 apr 2018, 16:59:29

Zit een extra opening bovenin. en eventueel via de afvoer kun je er ook een beetje inkomen.
Ik doelde op het schoonmaken van het gaas met zoutzuur of iets dergelijks. Heb hier op het forum daar wel eens iets over gelezen. Maar omdat de befil de druk nog extra kan verhogen op de ondersproeiers (10 Bar) gaat dat niet nodig zijn. En hier bij mij is het zelfs 192micron en dat gaat nog minder snel iets verstoppen.
wadapatja

Berichtdoor wadapatja » zo 29 apr 2018, 10:54:38

bakkenes schreef:Ik krijg deze update's aanstaande donderdag als het lukt qua planning.

Nieuwsgierig................. :wink:
wadapatja

Berichtdoor bakkenes » ma 07 mei 2018, 22:52:58

Afgelopen vrijdag heeft Bart en zijn "stagiair" hardwarematig een aantal softwarematige dingen verandert, maar nog niet alles omdat hij vergeten was mijn dompelpomp mee te nemen in de software. Mijn dompelpomp moet langer aan kunnen staan om water af te voeren.
De klep is ook geplaatst waar hier al eerder aan gerefereerd werd. Deze gaat dicht tijdens het spoelproces. Ook is er een "brug" gemaakt om de druk in- en buiten de trommel op te heffen. Zal hier zsm wat foto's van plaatsen
Vandaag is alles softwarematig nu zo ingesteld zoals Befil het bedoelt had.
Wat is er verandert:
Trommel draait 6x een stukje door bij vervuiling, dus geen sproeiers in werking, zij of onder. Trommel draait steeds een stukje schoon gaas voor zodat doorstroming weer mogelijk is en er dus NIET gespoeld hoeft te worden.
Na 6x draaien komt de zij- en ondersproeier in actie. Na dit proces wordt de zijsproeier uitgezet en kan de ondersproeier vol aan de bak. Als laatste gaat de zijsproeier nogmaals het laatste vuil wegspuiten. Tijdens het proces van de ondersproeier wordt er nauwelijks water verspild.
Via de telefoon is alles te bedienen.
Resultaat moet zijn dat er 30% minder getrommeld hoeft te worden, dat is vanaf vanavond al te merken. Van spoeltijden van 6 minuten zit ik nu op 14 minuten. dat is wel nu om half twaalf. Ik voer al best flink en heb een flinke koi bezetting. Ik ben nog steeds erg tevreden over de rommel.
Ik houd jullie op de hoogte als ik een reëel beeld kan geven qua spoeltijden, maar ben verder erg tevreden over de trommel en de service en communicatie :good:
bakkenes

Berichtdoor FredLekx » ma 07 mei 2018, 22:57:52

Neem aan, dat "rommel" een tikfout is... :D
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor goshiko » di 08 mei 2018, 11:05:52

bakkenes schreef: Van spoeltijden van 6 minuten zit ik nu op 14 minuten.

Zit die 14 minuten nu in lijn met andere trommelfiltertype's? Wie heeft er een AEM of Do-it of Red Label, en welke spoeltijden hebben die nu ongeveer?
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Noodle » di 08 mei 2018, 20:50:51

goshiko schreef:
bakkenes schreef: Van spoeltijden van 6 minuten zit ik nu op 14 minuten.

Zit die 14 minuten nu in lijn met andere trommelfiltertype's? Wie heeft er een AEM of Do-it of Red Label, en welke spoeltijden hebben die nu ongeveer?

Die spoeltijden zeggen natuurlijk niets en kun je niet vergelijken.
De ene vijver is de andere niet, zo ook voor trommels.
5 of 6 minuten is natuurlijk te gek, dan zit je met ondercapaciteit.
Bij sterke vervuiling om het kwartier zou voor mijn gevoel een richtlijn kunnen zijn.

Hoe is het nu hier.
Op dit moment is er hier erg weinig vervuiling waardoor ik met een flow van 30 kuub toch maar eens in ruim het half uur spoel.
De vijver is ca 23 kuub en de filter een 30/35 Combi van Red Label.
RED LABEL Koichallenge 2018/2019!
Vijver 23 m3, Aquaking® Red Label Combifilter 30/35, Red Label Tricklefilter, 2x Red Label ANP 20000.
Opgroeibak 2500 ltr. Red Label Drumfilter 20/25 basic, RL ANP 10000.
Noodle

Afbeeldingen: 667

Berichtdoor bakkenes » wo 09 mei 2018, 0:24:14

FredLekx schreef:Neem aan, dat "rommel" een tikfout is... :D

Twijfel jij aan mijn type kwalitieten :Yahoo:
bakkenes

Berichtdoor Bossi » wo 09 mei 2018, 5:15:25

Spoeltijden is inderdaad een relatief begrip zoals Stefan aanhaalt.

Hier zit ik met mijn AEM redelijk krap. Ik dacht dat ik een 35m3 had en ik trek ruim 30m3 door de trommel. Overlaatst gereinigd met de hogedrukreiniger en de spoeltijden gingen terug naar het half uur.
Ondertussen is dit terug rond de 10-15min dus zal nogmaals moeten reinigen, ditmaal met een beetje verdund zoutzuur want ook je bacteriën groeien aan de trommelzeef en verkleinen zo je doorstroom.
Ik hou er wel rekening mee dat ondertussen al mijn algen gelost zijn in de vijver doordat de filter weer meer werking overneemt. Ik zie de topcoat overal terug glanzen, bijna zoals nieuw aangelegd. Jaarlijks terugkomend fenomeen.

Als ik lees dat de befil soms op 10 bar kan reinigen is dit zeker een pluspunt in deze filter.

Benieuwd hoe ie het verder doet tijdens een seizoen met veel voer en afvalverwerking.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor bakkenes » wo 09 mei 2018, 21:13:03

Ik zit nu gemiddeld overdag op 28 minuten, de nieuwe extra draaiingen zijn zeker een meerwaarde. Ook dat de ondersproeier van onder onder met zeer hoge druk het doek schoon spoelt is een meerwaarde. Steeds meer tevreden hier.
bakkenes

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie