Virkon S - grote prijsverschillen, reden?

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!
jocca

Virkon S - grote prijsverschillen, reden?

Bericht door jocca » 17 apr 2018, 20:32

over het al dan niet nuttig zijn van Virkon S ga ik geen discussie starten :lol:

maar ik ga mij terug een kg aanschaffen, alleen zie ik dat de virkon precies flink wat duurder is tov een jaar terug (of ik heb geen besef meer van prijzen - kan ook natuurlij).

Wel staat vast dat er precies 2 soorten in de omloop zijn.
Virkon S (gewoon zwart/oranje verpakking) - kostprijs 1 kg = 36,51 euro (5kg is 102 euro)
Virkon S aquatic aquatic (house of kata - tadaaa merk): kostprijs 0,5 kg (!!!): 44,95 euro

dus ... wat is het verschil tussen die 2 (en kom niet af met het ene is voor buiten het water en het andere is voor in het water),
zover was ik ook al mee 8) .

ik dacht (maar ben het niet zeker) dat de gewone meer schuimt dan de aquatic.
Nu ja ... dat schuim is binnen een half uur weer weg, dus dit stoort mij. niet.
Of zijn er nog andere verschillen hiertussen? (buiten de prijs die flink wat duurder is).

bazzio

Re: Virkon S - grote prijsverschillen, reden?

Bericht door bazzio » 17 apr 2018, 21:03

Is er geen verschil in concentratie? Ik betaal trouwens €37 voor die 500 gram bij mijn dealer. Je gebruikt er trouwens maar weinig van (flink geconcentreerd) dus je doet er wel lang mee...

Pipo

Bericht door Pipo » 18 apr 2018, 19:58

Ik heb vorig jaar nog contact gehad met House of Kata omdat de Virkon Aquatic die ik bij hen had aangekocht de gewone Virkon bleek te zijn waar dus geur en schuimmiddelen aan zijn toegevoegd. Ik heb toen dus veel te veel betaald voor de gewone Virkon S die ik ergens anders stukken goedkoper kon vinden.

Toen heeft House of Kata mij verteld dat Virkon Aquatic in NL en BE niet geregistreerd was en het hier niet mocht verkocht worden. Ze hadden toen ook geen intenties om die registratie aan te vragen wegens te omslachtig en te duur.
Als je dus de aquatic koopt en je krijgt een aarbei geur en schuimvorming dan heb je geen aquatic...

Ik heb hier al eens besteld...
http://www.bradanbiosecurity.co.uk/bios ... -2pack.php

en anders met een paar koivrienden samen een emmertje van 5 of 10 kilo kopen aan 26€ per kilo :Yahoo:
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss? ... on+aquatic

jocca

Bericht door jocca » 18 apr 2018, 20:06

en dan ben ik vorig jaar ook geringeloord ...
aarbeigeur (en roze kleur) en schuimvorming het eerste half uur, daarna was het weg.

Zal dus ook de gewone virkon S kopen ... komt een stuk goedkoper uit (heb het trouwens al zien staan ook op een site van vijvervissen ...) en meteen in grotere hoeveelheid (komt toch niet slecht en ik overweeg om het preventief te gebruiken dit jaar (er zijn er meerdere hier die dit met vrij goed succes doen).

Pipo

Bericht door Pipo » 18 apr 2018, 20:16

Virkon S (gewone) is gemaakt om stallen te ontsmetten en zo. Er zit dus zeep in die je best niet in je vijver doet denk ik...

Nog even het verschil tussen aquatic en de gewone en waarom deze niet te gebruiken in een vijver...

Virkon® Aquatic has been modified so that while maintaining and indeed enhancing its virucidal activities, particularly against fish pathogens, it has reduced detergent activity, which is very toxic to aquatic animals. The fragrance, which is highly tainting for fish is also removed.The indicator dye used is also one which is not banned for food usage in certain countries.

Because of concerns about possible toxicity and tainting in use in aquatic sector, the manufacturer does not support or take any responsibility for any usage of any Virkon other than Virkon ® Aquatic in any aquatic usage context.

jocca

Bericht door jocca » 18 apr 2018, 20:25

ja pipo, maar je geeft zelf aan dat de aquatic eigenlijk niet in BE of NL te vinden kan zijn en dat deze van HOK de gewone virkon is ...
of lees ik hier een paar dingen volledig verkeerd?

Pipo

Bericht door Pipo » 18 apr 2018, 20:45

Nee, je leest het correct maar zoals hierboven al geschreven zijn er mogelijkheden genoeg om het correcte product te bestellen..
Als gebruiker is er toch geen verschil tussen bestellen bij Nikoi of A2 of... of bestellen bij Amazon.

bazzio

Bericht door bazzio » 18 apr 2018, 21:57

Lekker dan.... blijkt dus dat ik een bus "gewone" Virkon S hier heb staan... heeft Shiro geluk gehad vorig jaar?

jocca

Bericht door jocca » 18 apr 2018, 22:17

pipo ik heb je ff een PB gestuurd met een interessante link in ;-)

jocca

Bericht door jocca » 18 apr 2018, 22:20

pipo, mijn bus komt van Nikoi,
staat aquatic op en schuimt, is rood/roze en ruikt zoet.

riny42

Bericht door riny42 » 09 jun 2018, 09:07

zit dit net te lezen maar dat is toch gewoon oplichting, tenminste volgens mij mag de melkboer ook geen water in zijn flessen doen en verkopen als melk

Cuba

Bericht door Cuba » 09 jun 2018, 10:49

Morguh Mensen,

Virkon!!!!!!

Ik vind het topspul, ik gebruik gewoon die van de stal en koop het per kilo.
Het gebruik ervan verschilt per vijver en natuurlijk op wat voor manier gebruik je het.
De handleiding(house of kata) die erbij gegeven word neem ik met een korreltje zout.
Zonder meetaparatuur(Orp) is het gewoon gissen en ben van mening dat de werking van Virkon teniet doet.

Ik zie vijvers voorbij komen op facebook en schieten de tranen bijwijze van in mun ogen.

Ik zal uitleggen hoe ik er tegen aan kijk.
De dosering:
2 gram/kuub is de standaard wat aangegeven word, dat kan mits je water goed in orde is.
Deze dosering is positief mits je water enkele uren (8 uurtje minimaal) de glans/schuim in je water blijft.
Zoniet is de dosering te laag geweest en geen nut gehad op je vijver.
5 gram/kuub is het maximale wat aangegeven word, ben ik mee eens mits je water goed is.
Dan komt de Orp waarde bij kijken, als ik mijn meter gebruik en zie dat de Orp waarde dik onder de 350 blijft is de dosering nog te laag.

Voorbeeld de vijver van mijn vader heb ik enkele malen een toevoeging moeten doen van 8-9 gram om aan de Orp waarde van 350 te komen.
De eerdere dosering van 5 gram wat te vlug uitgewerkt.

En ja, Virkon kan vlug uitgewerkt zijn dat merk je als je een orp meter gebruikt.

Dan de vraag zit er verschil, als ik mijn Orp meter moet geloven is er geen verschil in die van HOK of die gebruikt word in een stal.

Trouwens Jawel, de Prijs :shock: :shock: :shock:

Grt,

Pat

AVG

Bericht door AVG » 09 jun 2018, 17:27

Wanneer je dergelijke hoge doseringen gaat gebruiken, zou ik toch echt eens kijken naar de vervuilingsgraad van de vijver. Bij vervuiling zal het spul ( oxidator ) snel teniet gedaan zijn. In eerste instantie krijgen de Koi dus wel degelijk een hoge dosering voor de kiezen, lijkt mij niet gezond.

Wanneer ik het hier gebruik ( o.a. na het paaien of voor het bijzetten van een nieuwe Koi ) ga ik nooit ! boven de twee gram, de dagen die volgen kan je nog duidelijk waarnemen dat het spul er in zit, zelfs na 10 % waterwissel.

Cuba

Bericht door Cuba » 09 jun 2018, 18:50

Dat is wat ik bedoel!!!!!

Is je vijver schoon heb je niet veel nodig, maar is de vervuiling hoog zal 2 gram weinig nut heb.
Wat betreft de hoge dosering, kan het geen kwaad mits je meetaperatuur hebt.

Idem met gebruik van andere oxidators .

jocca

Bericht door jocca » 27 sep 2018, 12:39

deze nog even van onder het stof halen,
ik kan met 100% zekerheid melden dat de virkon die verkocht worden in de benelux beiden hetzelfde product zijn.
Laatst gewijzigd door jocca op 27 sep 2018, 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Medisch luikje”