• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Befil trommelfilters

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Befil trommelfilters

Berichtdoor Ronny66 » ma 26 maart 2018, 19:20:53

wadapatja schreef:Algen heb ik de hele winter al gehad. En het is geen probleem gebleken. Zelfs kikkers hebben de trommel al van binnen geinspecteerd. Maar met de wc-spoeling gaan die er ook uit gelukkig.
Programma voor het spoelen is ook aangepast door Befil. Hij doet nu precies wat ik wil.

Hallo Wim,
Hoe staan de speeltijden en de spoelpauze nu ingesteld
Groeten
Ronny
Ronny66

Afbeeldingen: 129

Berichtdoor bakkenes » di 27 maart 2018, 0:15:26

Trommel draait hier zijn rondjes en ben de koivijver rustig aan het opstarten.
Ben klaar voor het koi seizoen. :dance:
bakkenes

Berichtdoor goshiko » di 27 maart 2018, 8:50:21

amai, als zelfs kikkers al meegaan met de wc-spoeling is de kans dat er vuil achterblijft echt wel heel klein.
Mooie resultaten dus.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor wadapatja » di 27 maart 2018, 14:20:30

@Goshiko. Bedoel je dat als grapje?

@Ronny. Mijn tijden zijn ingesteld op 1 omw. Dat is alles op 10 seconden. En naspoeling op 2 seconden. De spoelbeveiliging heb ik nu op 40 uur staan. Maar hij spoelt op de sensor nu om de 8 a 9 uur.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor goshiko » di 27 maart 2018, 14:54:36

nee nee, geen grap.
zo'n kikker moet toch wat wegen en tegenspartelen, dus als die al meegaat met zo'n spoeling moet er toch voldoende kracht achter zitten om groter vuil zoals bladeren en algenproppen ook mee te nemen. Dat is wat ik bedoel.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Berichtdoor wadapatja » wo 28 maart 2018, 11:22:46

Oke. :wink:

Het zou ook kunnen dat het 2 keer dezelfde kikker was. Ik heb er meerdere in de vijver zitten in de winter. Van 2cm tot wel 15cm. En ook in verschillende kleuren.
Maar de laatste keer dat ik het zag kwam hij met de stroming vanonder de trommel mee naar boven en sprong zo de uitloop in.
Ik was een beetje huiverig dat een kikker er in zou blijven. Maar gelukkig willen ze er ook wel graag weer uit. :wink:
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
wadapatja

Berichtdoor bakkenes » zo 15 apr 2018, 22:35:12

Ik heb de Befil nu een half jaar en nog steeds tevreden over het functioneren, ik spoel minimaal twee keer per maand mijn 110 mm leidingen met de Karcher rioolontstopper. Komt veel viezigheid mee en dat verwerkt hij allemaal prima. Vroeger met de zeef werd dat door de 300 mu zeefbocht niet afgevangen en kwam gewoon weer in het systeem. Dat probleem is nu opgelost, heel blij mee.

Hoe zijn jullie spoeltijden op dit moment? Ik ben al een beetje aan het voeren en de temperatuur is 15 graden. Water is kraak helder. Waterwaardes zijn ook dik in orde, heb al wel de amalgaam lamp aan gehad.

Binnenkort komt Bart om wat modificaties aan te brengen.

Er komen 2 extra aansturingen.
1) een klep die de ontvluchting afsluit tijdens het spoelen.
2) een klep die de hogedrukpomp dwarsstraat afsluit tijdens het spoelen (allen de ondersproeiers)
bakkenes

Berichtdoor goshiko » ma 16 apr 2018, 11:10:16

bakkenes schreef:2) een klep die de hogedrukpomp dwarsstraat afsluit tijdens het spoelen (allen de ondersproeiers)

ik vermoed dat je deze enkel afsluit als er wc-spoeling plaatsheeft?
Bij gewoon reinigen is die dwarsstraat toch nodig ifv afvoer van het vuil?

Goshiko
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor goshiko » ma 16 apr 2018, 11:12:32

bakkenes schreef: ik spoel minimaal twee keer per maand mijn 110 mm leidingen met de Karcher rioolontstopper. Komt veel viezigheid mee en dat verwerkt hij allemaal prima. Vroeger met de zeef werd dat door de 300 mu zeefbocht niet afgevangen en kwam gewoon weer in het systeem. Dat probleem is nu opgelost, heel blij mee.

Hoe raak je dan met die rioolontstopper in uw leidingen? Heb je voor uw trommel standpijpen geplaatst dan?

Goshiko
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor Ronny66 » ma 16 apr 2018, 20:04:54

Hier spoelt de trommel om de 16 u en de wc spoeling 1 keer per week , mooi heldere vijver uv nog niet aangehad
Water laten testen , waardes tip top in orde
Mijn vis bestand is nog niet zo groot en de vijver draait nu 6 weken geef de vissen nu 1 keer een kleine hoeveelheid voeder
Bart vorig week vrijdag op bezoek gehad was zeer tevreden met het resultaat doe hem mijn groeten

Groetjes Ronny
Ronny66

Berichtdoor bakkenes » ma 16 apr 2018, 21:13:54

goshiko schreef:
bakkenes schreef:2) een klep die de hogedrukpomp dwarsstraat afsluit tijdens het spoelen (allen de ondersproeiers)

ik vermoed dat je deze enkel afsluit als er wc-spoeling plaatsheeft?
Bij gewoon reinigen is die dwarsstraat toch nodig ifv afvoer van het vuil?

Goshiko

Ik denk dat je de vuilafvoer verwart met de dwarsopstelling van de ondersproeiers.
bakkenes

Berichtdoor bakkenes » ma 16 apr 2018, 21:26:02

goshiko schreef:
bakkenes schreef: ik spoel minimaal twee keer per maand mijn 110 mm leidingen met de Karcher rioolontstopper. Komt veel viezigheid mee en dat verwerkt hij allemaal prima. Vroeger met de zeef werd dat door de 300 mu zeefbocht niet afgevangen en kwam gewoon weer in het systeem. Dat probleem is nu opgelost, heel blij mee.

Hoe raak je dan met die rioolontstopper in uw leidingen? Heb je voor uw trommel standpijpen geplaatst dan?

Goshiko

Klopt idd, ik heb voor de trommel twee standpijpen en na mijn kaldness twee standpijpen. Ik kan dus alle pijpen schoonmaken.

Voor de trommel:

Afbeelding
bakkenes

Berichtdoor goshiko » di 17 apr 2018, 8:47:37

Ronny66 schreef:Hier spoelt de trommel om de 16 u en de wc spoeling 1 keer per week , mooi heldere vijver uv nog niet aangehad
Water laten testen , waardes tip top in orde
Mijn vis bestand is nog niet zo groot en de vijver draait nu 6 weken geef de vissen nu 1 keer een kleine hoeveelheid voeder
Bart vorig week vrijdag op bezoek gehad was zeer tevreden met het resultaat doe hem mijn groeten

Groetjes Ronny

amai, dat is echt wel lange periode dat hij niet hoeft te spoelen. Knap.
koivijver 74 kuub
goshiko

Berichtdoor wadapatja » za 21 apr 2018, 11:36:09

Ben hier alweer een paar weken aan het voeren. En de trommel spoelt nu wel vaker. Ik heb hier airlift en heb er daarom voor gekozen om hem vaker te laten spoelen, zodat de flow beter in stand gehouden word. Gisteravond zelfs al na 37 min. weer een spoeling. Dat is heel wat anders dan het record wat ik hier in de winter had. Dat staat op 44 uur. Het water is ondanks de 192micron van het doek kraakhelder. De draadalgen zijn gelukkig weer weg. Waarom ik daar in de winter last van heb gehad, heb ik nog steeds geen idee over. De koi zijn weer blij en het baasje ook. :wink:
wadapatja

Berichtdoor Ronny66 » za 21 apr 2018, 20:06:55

wadapatja schreef:Ben hier alweer een paar weken aan het voeren. En de trommel spoelt nu wel vaker. Ik heb hier airlift en heb er daarom voor gekozen om hem vaker te laten spoelen, zodat de flow beter in stand gehouden word. Gisteravond zelfs al na 37 min. weer een spoeling. Dat is heel wat anders dan het record wat ik hier in de winter had. Dat staat op 44 uur. Het water is ondanks de 192micron van het doek kraakhelder. De draadalgen zijn gelukkig weer weg. Waarom ik daar in de winter last van heb gehad, heb ik nog steeds geen idee over. De koi zijn weer blij en het baasje ook. :wink:

Had dit van de week ook dat hij vlugger spoelde na 493min
Heb toen een wc spoeling gedaan en dan de eerste keer dat hij terug spoelde was na 1191 min
Ronny66

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie