• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Waar begin ik aan........

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!

Waar begin ik aan........

Berichtdoor George-S » za 24 maart 2018, 10:13:12

Hallo,

Ik zal me even voorstellen......
George is de naam en altijd vervent liefhebber geweest van aquaria wat heel ver ging.
Door omstandigheden moest het aquarium wijken en jaren geen mogelijkheden gehad.
Nu wil ik eigenlijk weer met water en vissen aan de gang en een aquarium is helaas geen optie.
Maar een vijver dat moet lukken en die moet er dus ook komen.

Helaas is de tuin niet zo heel groot en is de keuze gevallen op een Hdpe vijver met de maten:
350 x 120 x 100 inwendige maten (85 cm ingegraven)
(zoals gezegd de tuin is niet zo groot dus zijn de maten niet in meters maar in centimeters.) :D :D

Voor de rest weet ik niks en wil ik mede met de forum leden alhier mijn kennis gaan opvijzelen om zo een vijver te krijgen die voldoet en plezier gaat brengen.
Ik zal hopelijk op de juiste plek een topic starten waarbij iedereen zijn min of plus punten kan spuien.....kijk er naar uit.

Oh....ik woon in Grijpskerk(Groningen) dus als er iemand in de buurt woont en genegen is om wat kennis te willen delen aan tafel dan is dat helemaal super!

George
George-S

Re: Waar begin ik aan........

Berichtdoor Guyke » za 24 maart 2018, 10:18:05

Hallo,

George-S schreef:Hallo,

Ik zal me even voorstellen......
George is de naam en altijd vervent liefhebber geweest van aquaria wat heel ver ging.
Door omstandigheden moest het aquarium wijken en jaren geen mogelijkheden gehad.
Nu wil ik eigenlijk weer met water en vissen aan de gang en een aquarium is helaas geen optie.
Maar een vijver dat moet lukken en die moet er dus ook komen.

Helaas is de tuin niet zo heel groot en is de keuze gevallen op een Hdpe vijver met de maten:
3500 x 1200 x 1000 inwendige maten (85 cm ingegraven)
(zoals gezegd de tuin is niet zo groot dus zijn de maten niet in meters maar in centimeters.) :D :D

Voor de rest weet ik niks en wil ik mede met de forum leden alhier mijn kennis gaan opvijzelen om zo een vijver te krijgen die voldoet en plezier gaat brengen.
Ik zal hopelijk op de juiste plek een topic starten waarbij iedereen zijn min of plus punten kan spuien.....kijk er naar uit.

Oh....ik woon in Grijpskerk(Groningen) dus als er iemand in de buurt woont en genegen is om wat kennis te willen delen aan tafel dan is dat helemaal super!

George

Welkom bij de koivrienden.

Moest ik een tuin hebben waar een vijver in kon van 3500 cm x 1200 cm dan dierf ik dit geen klein tuintje meer noemen.
( 3500 = 35 m ) 1 m is 100 cm :D ( reeds aangepast :good: )

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor George-S » za 24 maart 2018, 10:30:25

oeps das een geen klein foutje zeg maar het zijn wat nullen teveel........ :oops:
zal het wijzigen in de juiste maten
George-S

Berichtdoor willem v d » za 24 maart 2018, 10:44:29

Welkom hier op koi vrienden.
350cm is een mooie lengte.
De breedte zal helaas niet meer kunnen worden, maar de diepte zal wel nodig zijn 1 meter is echt te weinig voor koi. Probeer minimaal 150cm diep te gaan of liever nog 200cm dit ivm meer water massa je ook meer stabiliteit in je waardes kan krijgen.
Wat voor filter en pomp systeem wil je gaan gebruiken?
willem v d

Berichtdoor George-S » za 24 maart 2018, 11:20:32

Guyke,

Maten aangepast en me tuin is gelijk kleiner geworden ;cool;

Willem,

OP dit moment is alles nog op papier, diepte gaat aan gewerkt worden
Filter en pomp waar aan gedacht word zijn:

Superfish Poly Tech Move 20 Vijverfilter met beluchting,
als pomp de Aquaking red label ACP-6500

De pomp zal het water van het filter terug pompen naar een planten bak waar het vervolgens met een waterval terug komt in de vijver
Afbeelding

Bovenstaand plaatje gevonden op internet en gebruikt als voorbeeld!!!

Dus zover het papieren verhaal.
Vandaag op aanvraag Klic-melding, antwoord gekregen en ik kan met een gerust hart een minikraan tekeer laten gaan om het gat te maken voor de bak.

Maar dat duurt nog even, dus alle tijd om meer kennis te vergaren.
George-S

Berichtdoor Guyke » za 24 maart 2018, 11:55:08

Hallo,

De vijver heeft een inhoud van 4,2 m³
Om koi te gaan houden is het toch wat nipt.
Met een diepte van 1,5 m zou je op 6,3 m³ komen en dan kan je 3 of 4 koi houden.
Ik lees echter ( nog ) niet of er koi gaat gehouden worden.
Je kan het originele ontwerp met 1m diepte ook beschouwen als een waterornament en met een school goudwinde of andere schoolvis ...

De voor opgestelde filter daar moet je ook de nodige plaats en de nodige isolatie ( koel houden in de zomer en tegen vorst in de winter ) voor bekijken

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor bazzio » za 24 maart 2018, 12:45:41

Welkom George, voor een Koi vijver moet je idd echt dieper gaan en er rekening mee houden dat je al snel aan de grens zit van idd 3 a 4 vissen (afhankelijk ook van de grootte).
bazzio

Afbeeldingen: 68

Berichtdoor willem v d » za 24 maart 2018, 12:48:48

Als regelbare pomp zou ik kijken naar een pomp die maximaal 10 a 15 m3 kan verplaatsen en geen 6.5
Je bent dan meteen gebonden aan het maximale vermogen en dan heeft een regelbare pomp geen meer waarde meer.
Kijk eens naar een superfish rc, aquaforte dm vario of een zwaardere van redlabel.
Filter neemt idd veel ruimte in, maar er zijn compacte oplossingen van beadfilter tot sieve met trickle.
Een goed filter is van groot belang koi vissen zijn varkens.
Hoe erg merk je pas als je ze hebt
willem v d

Berichtdoor Guyke » za 24 maart 2018, 13:17:12

Hallo,

@ Willem
Waarom een pomp van 10 a 15 m³ op een vijvertje van 4,2 m³ ? Voor mij is dan een pomp van 6 m³ dan toch al meer dan voldoende.
Men noemt koi wel varkens maar zoals al aangegeven is er ( nog ) niet sprake van koi houden.
3 a 4 koi is nog goed in toom te houden kwestie vervuiling
Het kunnen ook winde of elritsen of andere vissen zijn dan koi.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor George-S » za 24 maart 2018, 14:25:42

Ik zie dat nog wat meer info van mijn kant gewenst is.

De diepte van 150 gaat geen probleem zijn.
Vwb de vissen had ik 4 koi max in gedachten.

Zoals ik nu zie gaat de pomp aan zijn max komen en zal ik dus een pomp moeten hebben met meer capaciteit!

Ben wel blij met de input die ik nu krijg want zolang alles nog op papier staat kan ik nog aanpassen
George-S

Berichtdoor willem v d » za 24 maart 2018, 17:08:38

Waarom een pomp van 10m3?
Simpele gaat de opgegeven waarde moeilijk halen met de weerstand van de filter plus eventueel het opvoeren voor een waterval/plantenfilter/trickle.
Daarbij heeft de topicstarter aangegeven om voor een regelbare pomp te gaan. Zou hij voor een pomp van 6 m3 gaan staat deze bijna altijd maximaal waardoor het terug regelen bijna niet meer kan.
willem v d

Berichtdoor Guyke » za 24 maart 2018, 18:00:47

Hallo,

Het verhaal heeft ondertussen weer al een wending genomen;
Het worden 3 of 4 koi ( en ik ken dat want blijft dat daar bij )
Het gaat nu van 4,2 m³ naar ruim 6 m³ en dan is de pomp zo wie zo al te klein.
Het filter zal dan ook iets anders worden want het voorgestelde filter mag max 5000 liter hebben ( is in feite maar genoeg om een drijfskimmer aan te sturen )

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor George-S » za 24 maart 2018, 19:25:37

Heren,

Dacht al aangegeven te hebben dat capaciteit van de pomp op papier te gering was toch?
Daarbij ging ik zoals gezegd uit van 4 koi en dat was bij de allereerste opgegeven maat.
Als de bak groter word kan er natuurlijk altijd nog 1 bij, en als het verstandiger is om bij 4 te blijven dan is dat nou eenmaal zo!

Het filter is volgens opgave fabrikant:

Max Koi vijver inhoud 10.000 liter
Max pomp capaciteit doorvoer/filter: 5.000 L/H

Dus gaarne commentaar waarom dit filter niet goed zou zijn

Het mooie van deze hele topic is nu dat ik alleen maar te horen krijg dat wat niet kan en niet goed is.
Is misschien handig als er ook iemand is die verteld wat dan wel goed zou zijn.
Welke capaciteit moet pomp dan wel hebben en wat is dan het juiste filter als we uitgaan van de nieuwe maat......

Diepte heb ik al gewijzigd maar voor de rest ben ik nog niet veel wijzer geworden.
George-S

Berichtdoor FredLekx » za 24 maart 2018, 20:07:45

99,9% van de informatie die je zoekt is hier te vinden.
Gebruik hiervoor eens de zoekfunctie rechtsboven. Je zult verbaasd staan...
Een van de redenen waarom je niet op alles een pasklaar antwoord krijgt is nogal simpel: die is er niet. Er zijn nu eenmaal meerdere manieren. Waar het om gaat is dat je jezelf er goed bij voelt en dat is alleen mogelijk wanneer je jezelf er in hoge mate in verdiept. Reken rustig op een jaar gerekend vanaf het moment van je 1e serieuze plannen.
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor Guyke » za 24 maart 2018, 20:26:54

Hallo,

Ik ben de maten van het filter gaan opzoeken.

Poly Tech Move 20:

Max. inhoud Plantenvijver: 20000 liter
Max. inhoud Combi-vijver: 15000 liter
Max. inhoud Koivijver: 10000 liter
Max. pompcapaciteit: 2000 liter per uur
Kamers: 2
Inlaat: 25/32/40 mm
Uitlaat: 75mm
Afmeting: 80 x 65 x 65 cm

Het is dus een 2-kamerfilter.
Hier spreekt men van een pompcapaciteit van 2000 liter ( kan ook een drukfout wezen ) maar het is volgens mij correct omdat de ingang maar max 40 mm.
De ingang van de filter is 40 mm en om daar een drain en eventueel skimmer te gaan op aansluiten heb ik er toch mijn twijfel over of dit wel een geschikt filter is.
Hier heb ik het idee dat er nog een soort voorfilter op geplaatst moet worden om alle aanvoeren te kunnen op aansluiten.
En 2 bakjes van minder dan 40 cm breed ( er zit op de totale maat van 80 cm tussen de 2 kamers nog een op down systeem )en 65 cm lang en diep is toch echt niet groot te noemen ( alleen de prijs vindt ik groot )

mvg
Guyke
Guyke

Volgende

Keer terug naar Kennismaking en jezelf voorstellen