• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Nieuwe vijver Budeltje

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Nieuwe vijver Budeltje

Berichtdoor Budeltje » ma 12 maart 2018, 21:35:41

Hallo allemaal,

al enige tijd speur ik rond op dit forum, daar ik enige tijd geleden mij zeer ben gaan interesseren voor de schoonheid van de koi en de koi vijver.
Na aankoop van het huis van mijn vader ben ik daar ook 'blijven zitten' met zijn vijver. Deze bestond uit een lavasteenfilter en plantenfilter. Dit heeft eigenlijk altijd goed gefunctioneerd, totdat het lavasteenfilter te vervuild raakte.

Nu was een nieuwe vijver al langer een plan, maar we hebben eerst een aanbouw gezet. Nu volgt project tuin!

Mijn plannen met de vijver in een notendop zijn:
- 60 cm boven het maaiveld. Waterdiepte 2 meter.
- Ultrasieve 3 met daarachter een MegaBead.
- Planten filter.
- 3 beluchte bodemdrains 110mm (leidingwerk natuurlijk ook).

69246

Nu wil ik eigenlijk het plantenfilter deels over de vijver laten hangen, zodat de koi eventueel ook een beschuttingsplek hebben, mochten ze hier behoefte aan hebben. (ik heb een zeer schichtige Yamabuki)
Mijn idee was om gele lis in bakjes te zetten, en dan eens per jaar met een met langs het bakje af te gaan om ervoor te zorgen dat de wortels de overhand niet krijgen. Ik meen dat hier ergens gelezen te hebben en dit leek mij een goed idee.
Zijn er efficiëntere of betere filteraars onder de vijverplanten? Of is de gele lis een prima keuze?

De bodem wil ik schuin af laten lopen, om zo toch het vuil wat naar de bodemdrains te sturen. Ik twijfel of ik de bodemdrains allen naar een sieve stuur (ik moet dan een midisieve bijsteken) dan naar de beadfilter en vervolgens naar het plantenfilter. De vijverinhoud zal om en nabij de 40 kuub liggen, is dit niet wat veel om allemaal ook nog over een plantenfilter te sturen? Het plantenfilter wordt ca. 1m breed en net zo lang als de vijver.

Verder hoop ik het voor elkaar te krijgen dat het plantenfilter deels boven de vijver ligt, voor beschutting indien de koi's dit wensen. Waaruit het dan middels een soort waterval in de vijver terecht komt.

Ik hoop alvast feedback te krijgen zodat ik geen fatale fouten ga maken. Er moet eerst nog heel veel rotzooi uit de tuin alvorens ik kan beginnen. En ik zal ook eerst nog een Q-bak moeten maken waar de huidige koi in kunnen verblijven. Dat vereist weer een opgeruimde garage :dash: . Voor die Q bak zal ik in de Q-bak sectie een topic starten.

Zin heb ik er alvast zeker in! Mijn vriendin heeft het er ook over gehad om eens te informeren wat het kost om de vijver te laten aanleggen. Kan iemand daar een ruwe schatting van geven? Dan weet ik al of ik dat kan uitsluiten of niet.
Ik ben niet speciaal handig, met hulp en internet kan ik redelijk wat. Ik mis echter iedere vorm van inzicht wanneer het op techniek aan komt. Dat baart haar zorgen :lol:

Ik kijk uit naar jullie feedback!
Budeltje

Afbeeldingen: 16

Re: Nieuwe vijver Budeltje

Berichtdoor mart-ang » di 13 maart 2018, 5:50:39

Om alles via een sieve naar een beadfilters te sturen dan kan je niet met airlift werken, of was dit toch al geen optie ?

Een plantenfilter is een persoonlijke smaak, de een is er lovend over de ander haat het idee.

Hoe wil je de vijver opbouwen ? Metselen of met sandwichpanelen ?

Om een dergelijke vijver te metselen en dit uit te besteden denk ik dat je niet moet schrikken van €25000
Ik wil je niet ontmoedigen maar arbeid is in deze vaak de grootste post.

Succes
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Afbeeldingen: 1337

Berichtdoor jocca » di 13 maart 2018, 6:45:42

wat betreft je plantenfilter, je zou een stellage kunnen maken waarop je uw bakjes gaat zetten of je kan overwegen om met drijvende planteneilanden te werken.
Dan moet je zelfs geen apart compartiment maken om deze te zetten en heb je ook geen last met vuil die er kan ophopen, de planten liggen/drijven nl gewoon in de vijver zelf.

Kijk eens op de foto's van polleke, 80% van zijn planten staan allemaal op drijvende planteneilanden. Ik heb deze in de zomer eens mogen aanschouwen en het ziet er werkelijk prachtig uit.
Voordeel is ook dat indien de koi willen ze er onder kunnen schuilen + ze gaan er enorm veel natuurlijk voedsel vinden.
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor Budeltje » di 13 maart 2018, 8:52:31

mart-ang schreef:Om alles via een sieve naar een beadfilters te sturen dan kan je niet met airlift werken, of was dit toch al geen optie ?

Ik heb even mijn tekening aangepast. Het was origineel mijn idee om de bodemdrain die nu naar de midisieve loopt richting het plantenfilter te sturen d.m.v. airlift. Maar ik denk dat dit om meerdere redenen niet praktisch is. Vandaar de toevoeging van de midisieve.

Het idee is om de vijver op te metselen/lijmen met betonblokken van 20cm breed. Maar misschien is het ook een idee om het geheel uit 1 stuk te storten en hier wapening in verwerken.
De € 25.000,- ontmoedigd het zeker om de vijver aan te laten leggen haha. Dan zelf maar aan de slag!

jocca schreef:wat betreft je plantenfilter, je zou een stellage kunnen maken waarop je uw bakjes gaat zetten of je kan overwegen om met drijvende planteneilanden te werken.
Dan moet je zelfs geen apart compartiment maken om deze te zetten en heb je ook geen last met vuil die er kan ophopen, de planten liggen/drijven nl gewoon in de vijver zelf.

Kijk eens op de foto's van polleke, 80% van zijn planten staan allemaal op drijvende planteneilanden. Ik heb deze in de zomer eens mogen aanschouwen en het ziet er werkelijk prachtig uit.
Voordeel is ook dat indien de koi willen ze er onder kunnen schuilen + ze gaan er enorm veel natuurlijk voedsel vinden.

Hartstikke bedankt voor de tip jocca. Ik zal dat eens gaan bekijken. Moet even op het forum zijn vijver gaan zoeken, want ik krijg geen persoonlijk album van hem gevonden (zal wel aan mij liggen).

*Gevonden in zijn vijvervoorstelling. Maar hij heeft een plantenfilter wat apart ligt, maar toch overstroomt. De vissen kunnen wel schuilen onder het inmiddels verder gegroeide vederkruid. Maar het idee van een overhangende stellage is zeker goed en relatief makkelijk bij te houden.
Budeltje

Berichtdoor mart-ang » di 13 maart 2018, 16:55:48

Een midisieve of ultrasieve kunnen niet in combinatie met airlift.
Airlift is puur op basis van gravitair
Je kan wel een crielsieve ervoor in de plaats zetten.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Afbeeldingen: 1337

Berichtdoor Guyke » di 13 maart 2018, 17:32:17

Hallo,

Wat is de reden om met een beadfilter aan de slag te gaan?
Ik dacht dat je daar een fikse drukpomp voor nodig hebt.
Midsieve en ultrasieve kan niet met airlift ( zoals Mart-ang reeds melde ) maar al zeker niet met een beadfilter ( dat is een drukfilter ).

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Berichtdoor Budeltje » di 13 maart 2018, 18:39:08

Bij een bead filter moet het water er inderdaad onder druk doorheen geduwd worden. Achter de sieves wil ik daarom ook een pomp plaatsen. En die zal inderdaad flink moeten werken.

Ik zie ook dat ik nog geen skimmer voorzien heb. Zou die het beste aan de linkerzijde van de vijver voorzien worden en dan aansluiten op de midisieve? Het zou dan een wand skimmer moeten zijn denk ik.
Budeltje

Berichtdoor jocca » di 13 maart 2018, 19:16:48

klopt zijn plantenfilter is idd een aparte bak die overloopt, daar stond vroeger een stellage in met plantenbakken,
echter polleke heeft dit er zo goed als volledig uit gezwierd en werkt nu gewoon met planteneilanden ...
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor Guyke » di 13 maart 2018, 19:18:51

Hallo,

Inderdaad moet er nog een skimmer op.
Je zou dat ook kunnen aandrijven met een aparte pomp wat dan gemakkelijker is tijdens het voederen.
Met een aparte pomp kan je ook een drijfskimmer gebruiken dan.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Budeltje » di 13 maart 2018, 22:18:47

Zou dat nodig zijn bij een vijver van 8 meter lang? Voeren zal aan de andere kant van de vijver gebeuren dan waar de skimmer zit.
Budeltje

Berichtdoor Guyke » di 13 maart 2018, 22:33:34

Hallo,

Budeltje schreef:Zou dat nodig zijn bij een vijver van 8 meter lang? Voeren zal aan de andere kant van de vijver gebeuren dan waar de skimmer zit.

Je denkt dat 8 meter ver is maar hier gaat dat enorm snel. Je staat verbaasd van de oppervlakte stroming die een skimmer veroorzaakt.
Het is maar een idee dat ik meegeef. Je kan er ook een afsluitkraan tussen plaatsen zo dat je de skimmer kan stilleggen moest het nodig zijn tijdens het voederen.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Budeltje » wo 14 maart 2018, 14:55:03

Die afsluitkraan is dan wel een goed idee. Aparte pomp probeer ik te vermijden ivm energie verbruik. Dat proberen we toch zo laag mogelijk te houden.

Ik moet ook nog eens op zoek naar een pomp die voldoende water door mn beadfilter kan duwen.
Weer iemand of een Big Flow pomp ook geschikt is hiervoor? Of is deze enkel voor waterverplaatsing in de vijver zelf?
Budeltje

Berichtdoor Guyke » wo 14 maart 2018, 15:04:10

Hallo,

Als je energie bewust wil gaan vijveren is het te overwegen om zonder beadfilter te werken. Dan is er misschien mogelijkheid om in airlift te gaan en al zeker met een pomp van lager vermogen te kunnen werken.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Noodle » wo 14 maart 2018, 19:27:30

Ik zou niet voor een plantenfilter kiezen maar dat is persoonlijk.
Verder wordt het best veel vijver voor zo'n enkele bead.
Heb je geen ruimte voor een 2e filterlijntje?
RED LABEL Koichallenge 2018/2019!
Vijver 23 m3, Aquaking® Red Label Combifilter 30/35, Red Label Tricklefilter, 2x Red Label ANP 20000.
Opgroeibak 2500 ltr. Red Label Drumfilter 20/25 basic, RL ANP 10000.
Noodle

Afbeeldingen: 667

Berichtdoor Budeltje » wo 14 maart 2018, 19:34:58

Het plantenfilter heb ik hier thuis jarenlang goed zien werken, waardoor waterverversing nauwelijks nodig is geweest. Ook als er naar de andere waarden gekeken werd. Daarnaast vind ik het zelf ook mooi om er wat groen bij te hebben.
Maar doordat ik mijn plantenfilter over de vijver wil laten hangen zou ik aan de achterkant van de vijver in principe wel kamerfilters kunnen plaatsen. Ik houd daar door het overhangen meer plaats over.
Budeltje

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden