Q-Budeltje

Plaats reactie
Budeltje

Q-Budeltje

Bericht door Budeltje » 12 mar 2018, 21:44

Hallo allen!

Aangezien de oude vijver eerst afgebroken wordt voor de nieuwe wordt gegraven (je moet dat zand toch ergens laten), ben ik van plan een Q-bak te maken in mijn garage.

Lengte 2,5m
Breedte 1,5m
Hoogte 1,10m

Dmv 2 ramen zal er wat daglicht bij de vissen komen. Direct zonlicht niet door overkapping. Is dit nadelig voor de koi? Of enkel voor bepaalde soorten?
Wat voor filter is er aan te raden voor een Q-bak? Ik dacht zelf aan een trickle filter, liefst gevoed door een airlift. Keuze is gedreven doordat ik graag een laag stroomgebruik houdt. Maar ik weet niet of dit de beste optie is.
Is een bodemdrain hier ook raadzaam?

Er zijn dacht ik ook filters die je gewoon in je q-bak zet, en die vervolgens hun ding doen?? Of zit ik hier mis?

Ik dacht de bak uit sandwich panelen op te bouwen. Gezien de afmetingen ga ik er vanuit dat ik zowel onder als boven u-profielen nodig heb. En dan in het midden nog eiken balken die ik in de muur wil verankeren om de boel op zijn plaats te houden. Is het overigens slim om ook een sandwichpaneel als bodemplaat te gebruiken? Of kan ik hier beter iets anders voor gebruiken?

Ik kijk uit naar jullie feedback!

Kossykoi

Re: Q-Budeltje

Bericht door Kossykoi » 14 mar 2018, 21:22

Wordt best een flinke bak.
Onderschat niet de druk op de wanden over een lengte van 2.5 meter. Bij sandwich panelen en profielen zou je u profielen van 3 of 4 mm dik kunnen pakken. En de hoeken aan elkaar lassen.
Wanneer je de profielen aan de vloer verankerd zal het zeker stevig staan.

Met houten balken kan je ook een frame maken.
De keuze voor staal of hout ligt er maar net aan of thuis een lasapparaat beschikbaar hebt.

Met bevestigen aan een muur zou ik mee oppassen want de muur kan zomaar scheuren wanneer de bak mocht uitzetten.

Een bodemdrain is wel aan te bevelen.

Airlift in combinatie met trickle?
Een speciale trickle die onder water niveau toe te passen?

Succes met de plannen.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 15 mar 2018, 22:46

trickle en airlift gaat inderdaad niet lukken , maar een BWB vind ik een prima medium voor een quarantaine

een bodemdrain vind ik zowel voor quarantaine als vijver belangrijk

Tricle zou mooi zijn, maar dan hebt u een pomp nodig

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 16 mar 2018, 17:25

Daglicht voor de koi is zeker een pre, dat er geen direct zonlicht in komt is niet erg.

Een bodemdrain kan ik zeker aanraden.
Filter, eigenlijk op dezelfde manier als een vijver enkel een maatje kleiner :good:
Als je met airlift op de q-bak wil werken is een crielsieve in combinatie met een bwb een prima keuze.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Budeltje

Bericht door Budeltje » 18 mar 2018, 21:43

Tijdens het maken van mijn plannetje kwam er op marktplaats ineens een bak te staan waar ik mij heel erg in kon vinden! Ik schaf een dubbelwandige polyesther bak aan van 2,8m x 1,7m x 1m.
Ben nu hard bezig plek te maken in de garage voor de bak!

Er zitten nog geen drains of openingen in de bak. Ik ben zelf bang om iets kapot te maken door dat wel proberen te doen.
Wat zijn dan goede opties?

Is een reversed bodemdrain dan een must have?
Wat voor filter zouden jullie nemen?
Is het bijvoorbeeld mogelijk om een bewegend bed in de bak zelf te plaatsen met een luchtsteen er onder? Of is het niet slim om dat te doen en kan ik altijd beter een filter buiten de bak plaatsen?

Wellicht domme vragen voor velen van jullie (net als mijn trickle op airlift vraag xD), maar ik heb er geen idee van.

Kossykoi

Bericht door Kossykoi » 19 mar 2018, 16:11

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel :wink: .
Een gewone trickle komt na de pomp met opvoerhoogte inderdaad. Op zich met een beetje een zuinige pomp wel een optie.

Wel een mooie bak zo te lezen :dance: .
Terug komend op het bwb in de bak, het is mogelijk deze erin te maken van bijvoorbeeld betonplex, en daarna polyesteren.
De airlift zou je wel buiten de bak willrn maken waarschijnlijk?

Budeltje

Bericht door Budeltje » 19 mar 2018, 19:28

Als het er in kan, denk ik dat ik die er in zou willen maken. Tenzij dat slecht is voor de vissen.

Maar als ik best met een reversed bodemdrain ga werken vervalt de airlift. Dan zal ik (Neem ik aan) met een pomp water van de BD naar een filter sturen en het terug in de bak voeren.

Kossykoi

Bericht door Kossykoi » 19 mar 2018, 20:24

Volgens mij heb ik de bak gezien op MP.

Aan de onderkant zit wel een flens op een ronde buis. Is dit om de bak leeg te laten lopen?

Budeltje

Bericht door Budeltje » 19 mar 2018, 21:28

Via die buis zaten vroeger de bakken geschakeld. De bak komt van een viskwekerij. Hoe groot die is weet ik niet maar dat is idd een optie.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 20 mar 2018, 22:04

Budeltje schreef: Is het bijvoorbeeld mogelijk om een bewegend bed in de bak zelf te plaatsen met een luchtsteen er onder? Of is het niet slim om dat te doen en kan ik altijd beter een filter buiten de bak plaatsen?
Buiten de bak een filter plaatsen is altijd beter ivm zich niet kunnen beschadigen , maar op zich zeker geen verkeerd idee en het BWB hoeft zeker niet waterdicht te zijn tov de quarantaine , onderaan een geperforeerde plaat met daarop een luchtsteen :wink:
Een bodemdrain met bezinkruimte of voorfilter vind ik wel nodig en dan eventueel naar een trickle die u boven de bak monteert , veel flow hoeft niet ( 2000lter /uur vind ik persoonlijk ruim voldoende )

Mooie afmetingen voor een quarantaine :good:

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Budeltje

Bericht door Budeltje » 30 apr 2018, 19:25

Ik had even een vraag m.b.t. polyesteren. Ik heb een tijd lopen kloten met een lekkende afsluiting. Mijn bak had vervolgens ook nog haarscheurtjes waardoor deze lekte.

Ik heb dit nu met polyester dicht gemaakt. Het ruikt echter behoorlijk chemisch. Moet dit perse gecoat worden of is dit zonder coating niet schadelijk voor de vissen?

Plaats reactie

Terug naar “Quarantaine voorzieningen”