Bossi's Q-Bak

Bossi

Re: Bossi's Q-Bak

Bericht door Bossi » 12 mar 2018, 16:59

Dank u heren,

Hoe groot zijn ze... :unknown:

Dat zou ik eens moeten opzoeken in de betreffende topics van de Karashi, de Sanke en de Ochiba. Karashi heeft afgeklokt op 60cm dacht ik ergens eind November...

Groetjes,

Bossi

ps: even gezocht ondertussen. Ochiba 45cm, Sanke 50cm en Karashi 60cm. En het was eind Oktober. Als het water warmer is zal ik ze eens meten want moet voor Kim's Koi ook een filmpje maken van de Karashi. Ik vermoed dat ze zelf onder de indruk zijn van 25cm op 29weken.
Nu kwaliteit is later geen spijt...

Bossi

Bericht door Bossi » 31 mar 2018, 21:19

Jiep,

Ook hier een kleine :Update:

Enkele weken geleden samen met het vrouwtje de kabels getrokken van in de filterput, door een 90mm wachtbuis, door de kruipkelder van 80cm hoog en zo naar boven naar de zekeringkast.

Wat hebben we getrokken, 2 x XVB3G2,5mm2 en een 12x0,22mm alarmkabel voor de sturing. Serieus aan mogen sleuren want de wachtbuis geraakt goed vol. Gevolg, de vellen van mijn handen :?
2 x XVB3G2,5mm2 wil zeggen dat ik 1 Neuter heb, 1 aarding en 4 stuurdraden in de toekomst. Voorlopig zijn het gewoon de stopcontacten van de trommelmotor en de spoelpomp.

Doordat de temperaturen lichtjes de hoogte in gaan en er stilaan wat gevoerd wordt geraakte de zelfbouw combi snel vervuild.
Daar ik het zo druk heb en overdag een baan heb kon ik dus niet tijdig handmatig spoelen. Ook 's nachts was dat een probleem.

Vandaag dan maar even doorgebeten. De afvoer van de trommelfilter tijdelijk aangesloten. Eerst moet deel 2 van de betonvloer er nog in.

De update van vandaag van de combi kan je hier lezen. Het gaat over het bericht van 31 Maart 2018 ergens halverwege de pagina.

Voorlopig moet ik nog wel handmatig bijvullen...

Groetjes,

Bossi

Bossi

Bericht door Bossi » 07 apr 2018, 21:13

Zo,

Vandaag eindelijk de eerste deftige dag van 2018 en ik kan mijn winterblues hopelijk in de kast schuiven. :)

Dan maar de handen uit de mouwen gestoken en het stukje betonvloer gelegd waar de DSG-UV-unit op komt te staan. Dan kan die er ook terug tussen.

Voor:

68891

En na. Al heb ik hem zonet wel gladgestreken want het was geen zicht:

69574

Daarna kunnen alle leidingen dan eens deftig gelegd worden. Zowel water, verwarming als elektriciteit.
En dan kan ook de spoelpomp deftig geplaatst worden zodat we geen losgesprongen leidingen meer kunnen hebben. :twisted:

Ik zal nog mogen gas geven tegen dat de "trommel-shiro" naar hier komt 8)

Ow ja, nog even melden dat ik door het zonnetje icm de vandaag 1,6°C heb gepakt. Ik zit op 14,8°C, en morgen nog zo'n dag. Dan zitten we perfect op schema 8)

Groetjes,

Bossi

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 07 apr 2018, 21:51

Weet niet, maar wanneer die unit er ook nog in staat mag je denk ik ook geen grammetje meer aankomen...

Bossi

Bericht door Bossi » 07 apr 2018, 22:28

FredLekx schreef:Weet niet, maar wanneer die unit er ook nog in staat mag je denk ik ook geen grammetje meer aankomen...
U leest mijn gedachten Fred :D , al zie je dat ik op de bovenste foto er nog lekker tussenkan.
Put is 1,7m x 1,7m

Groetjes,

Bossi

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 07 apr 2018, 22:46

Bossi schreef: Ik zit op 14,8°C, en morgen nog zo'n dag. Dan zitten we perfect op schema 8)
Zo horen we het graag en vasthouden zo :D

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Bossi

Bericht door Bossi » 08 apr 2018, 07:14

Inderdaad Marc.

Ik hoop alleen dat de komende 2 weken dan weer niet te warm gaan worden, anders moet ik mijn "koeler" sneller installeren dan verwacht.

Ik heb een 4-dubbele inox spiraal liggen die in het lege filtercompartiment van de vijver moet komen. Hierdoor ga ik dan het Q-bak water laten stromen.
Programmatje schrijven in de domotica voor temperatuurvergelijk en draaien maar.
Alleen heeft dat vijverpompje het overlaatst begeven.

Iemand vond het vorige jaar best grappig om een koeler op de Q-bak te zetten. Reden dat ik dat doe is omdat ik zonder serre en zonder overkapping, vorig jaar de 27°C behaalde en da's me net iets te veel.
En nu staat die serre er nog rond ook. Ik hoef geen gekookte koi :nono:

Groetjes,

Bossi

Bossi

Bericht door Bossi » 08 apr 2018, 12:24

@Fred,

Ik moest zonet even in de put zijn en heb gelijk even gemeten voor je.

Ik schat ongeveer 1m x 65cm vrije bewegingsruimte over te houden. De 65 ligt vast, de 1m kan mss nog iets korter worden.
Ik mag dus nog een paar keer naar het frituur met mijn 66kg :lol:

Groetjes,

Bossi

Bossi

Bericht door Bossi » 08 apr 2018, 16:39

Zo,

Vanmiddag toch even iets gedaan alvorens ik als een "vredeseilanden-popje" op mijn rug in de tuin ben gecrasht.

Daar het beton goed droogt, dacht ik, laat ik gelijk die bak isoleren zodat ik maar te plaatsen en aan te sluiten heb. Da's tijd gewonnen vond mijn klein verstand.

69599

Mijn excuses Geert dat ik zulk een mooie kwaliteit verstop achter lelijke, harde isolatie maar ik denk aan onze planeet :lol:

69600

Toch maar die rondellen vanop de eerste foto verwijderd, zo zitten de schroeven iets dieper in de 2e plaat.

69601

Tot slot een filmpje (in 1080HD), enjoy ;cool;

https://www.youtube.com/watch?v=hZoXzSt6FiY

Groetjes,

Bossi

G.I.O.

Bericht door G.I.O. » 08 apr 2018, 20:01

Daar kom je toch instant happy van om die koibekkies te zien happen naar korrels. De max !!!
思い立ったが吉日

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 08 apr 2018, 20:55

Zeer netjes gedaan het isoleren :good:

Tja, het voederen was vandaag hier ook aan de orde, een momentje om het knopje op nul te zetten en te genieten :D :D

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Bossi

Bericht door Bossi » 08 apr 2018, 21:24

Bedankt GIO en Marc,

De max was het zeker en zoals Marc schrijft, knopje op nul, genieten en beseffen dat de zomer eraan komt. 8)

Het komt bijna hier in de buurt :lol: (mijn excuses op voorhand. :oops: )
Voor diegenen die dit gevolgd hebben indertijd uiteraard.

Vooral de Sanke laat een mooie kwaliteit zien, het spierwitte hoofd met dan de blauwe ringen rond de ogen vind ik subliem.

Groetjes,

Bossi

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 08 apr 2018, 21:52

Bossi schreef:
Ik mag dus nog een paar keer naar het frituur met mijn 66kg :lol:
Eet smakelijk.

Bossi

Bericht door Bossi » 27 apr 2018, 07:43

Dank u Fred, het zal toch niet te dikwijls hoeven :)

Gisteren wat aanpassingen gedaan. De DSG-UV-unit staat er ook lekker tussen. Moest mijn "verwarmingszeef" wel 4cm opschuiven en een beugel mee verzetten.

Daarnaast werd de vijverpomp vervangen door een recenter en zuiniger type. De superfish eco E8000 draait nu op volle kracht denk ik want ook het leidingwerk voor en na de pomp werd aangepast van 50mm naar 63mm. Een enorm verschil :shock:
Niet alleen in doorstroming maar ook van 72W naar 41W gegaan doordat dit model zuiniger is dan zijn voorganger.

De luchtpomp van de bd werd van een JDK-20 in de winter door een JDK-60 vervangen. Dit was wel iets te hevig. Dan maar naar de mannen van Zenkoi voor een JDK-50. Maar zal straks nog wat luchtbollen in de hoeken hangen zodat de lucht wat verdeeld wordt want het blijft een jacuzzi. Op zich niet erg, maar ik had nog geen tijd om de blauwe hardsteen rand op te kitten op de Q-bak.
Gevolg is dat er redelijk wat water in de grond verdwijnt doordat het tussen die spleet wordt geduwd. In de trommel zorgt dit ervoor dat ik 3cm waterniveau verlies.
Dat het maar snel beter weer wordt zodat die serre eraf kan, dan kan ik die rand afkitten en kan ik terug 3cm omhoog. Dat scheelt ook weer wat in spoeltijden.

Groetjes,

Bossi

Bossi

Bericht door Bossi » 28 apr 2018, 22:01

Zo,

Ook hier een :Update: !

Er werden vandaag wat aanpassingen gedaan aan de zelfbouw combi. Mijn filterput werd opnieuw ingedeeld of beter gezegd, wat verder afgewerkt.

Doordat de spoelpomp definitief geplaatst werd moest ook de luchtpomp (JDK-50) verplaatst worden.

Fred zei me al dat het redelijk krap werd en zo ook mijn bezoek van vanmiddag kreeg al claustrofobie bij het gedacht dat ie er ooit eens in moest. Gelukkig leef ik op iets kleinere voet en geraak ik makkelijk overal bij.

Het overzicht zoals het er nu bijligt, al bedriegt de foto qua vrije bewegingsruimte hoor:

70427

We kunnen beginnen om de afvoeren deftig te leggen, daarna zijn de filterluiken verder aan beurt.

Groetjes,

Bossi

Plaats reactie

Terug naar “Quarantaine voorzieningen”