• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Ronde vijver hoeveel bodemdrains

De naam zegt het zelf...

Re: Ronde vijver hoeveel bodemdrains

Berichtdoor Jorisss » za 10 maart 2018, 17:26:30

Zo heb ik het altijd gedaan,skimmer en bodemdrain op een voorfilter, biologisch filter, pomp en retour vijver.
Tussen het voorfilter en de skimmer/bodemdrain een schuifkraan zodat de flow te regelen is/danwel tijdens voeren de skimmer even “uit te schakelen”.
Was nu net gewend aan het idee van het maken van een bodemdrain 160 mm ;-)
Zou ik met 1 beluchte bodemdrain 160mm mijn vloeropp. goed schoon kunnen houden?

En hoe ik met 1 pomp het bwb en trickle wilde aansturen? Ik had de volgende filteropstelling bedacht;
Befill trommelfilter (4x110mm in, 2x160mm uit) met daarachter op 1 uitgang 160mm het bwb en de andere uitgang 160mm het gravity tricklefilter.
Deze beide dan weer aansluiten met een stroomstuk 125mm op de Blue eco met flowchamp kop. En dan met 1 of 2 retouren 110mm terug de vijver in.
Jorisss

Berichtdoor Guyke » zo 11 maart 2018, 10:06:43

Hallo,

Als je een doorvoer van 160 neemt dan kan je aan de hand van wat Mario laat zien in zijn topic ( nadat hij zo een doorvoer zelf had gemaakt ) de rest ( zoals de luchtaansluiting voor de beluchting enz ) daar op bouwen.
Je kan dus de bodemdrain van 110 ( die je al hebt ) ombouwen naar 160. De drain alleen maar verbinden door een buis van 160 te gebruiken met overgangen gaat niet veel nut hebben.

Aan de ingangen van de trommel zal je een overgangsstuk moeten maken om die 160 terug over 2 x 110 te verdelen. Dus niet eerst vernauwen naar 110 en dan via een Y stuk op de trommel maar de 160 in een soort collektorke aansluiten waarin 2 uitgangen van 110 op de juiste afstand zitten tov de trommel.

Ik zou misschien eens contact opnemen met iemand die pe of ppe of .. kan lassen om bv 2 x 110 op de juiste maat in een stuk buis van 160 te lassen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor wadapatja » zo 11 maart 2018, 12:39:26

Waarom 25 kuub per uur verpompen?
Als je die nieuwe regel hanteert snap ik dat je denkt dat je een keer per uur je inhoud moet rondpompen. Maar daar gaat het meestal over rechthoekige bakken.
Jouw vijver is rond. Die is met een pompje van 5 a 6 kuub per uur aan het rondstromen te krijgen. De vortex is een heel effectieve manier om vuil af te voeren en omdat jouw vijver perfect rond is kun je met de ouwerwetse regel van 1 x per 2 uur ook uit de voeten.
Ik zou bij het plaatsen van meerdere drains er wel voor zorgen dat ze niet op dezelfde afstand vanaf de wand komen te zitten. In een mooi draaiende stroming lijnt het vuil zich op. En als de drains op dezelfde afstand zitten, volgen ze elkaar op. Waardoor 1 drain het vuil voor de volgende drain weghaalt.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.
wadapatja

Afbeeldingen: 104

Berichtdoor Jorisss » zo 11 maart 2018, 17:26:18

wadapatja schreef:Waarom 25 kuub per uur verpompen?
Als je die nieuwe regel hanteert snap ik dat je denkt dat je een keer per uur je inhoud moet rondpompen. Maar daar gaat het meestal over rechthoekige bakken.
Jouw vijver is rond. Die is met een pompje van 5 a 6 kuub per uur aan het rondstromen te krijgen. De vortex is een heel effectieve manier om vuil af te voeren en omdat jouw vijver perfect rond is kun je met de ouwerwetse regel van 1 x per 2 uur ook uit de voeten.
Ik zou bij het plaatsen van meerdere drains er wel voor zorgen dat ze niet op dezelfde afstand vanaf de wand komen te zitten. In een mooi draaiende stroming lijnt het vuil zich op. En als de drains op dezelfde afstand zitten, volgen ze elkaar op. Waardoor 1 drain het vuil voor de volgende drain weghaalt.

Maar in dat geval zou meerdere drains niet nodig zijn en kan ik gewoon op het maximale rondpompen.
Die Blue eco is mooi te regelen en zo op het maximale voor de drain en skimmer samen in te stellen.
Het begint me nu alleen wel te duizelen, liefst werk ik met 1 drain maar doe ik er verstandig aan de 110 versie te gebruiken of zelf een 160mm drain in elkaar te zetten?
Jorisss

Berichtdoor Jorisss » di 13 maart 2018, 9:44:18

Zou ik hier geen bodemdrain van kunnen maken? Deze heeft diameter 315mm en twee aansluitingen 160mm.
Onderzijde een doorvoer maken voor de beluchting, één aansluiting 110mm afdoppen en een flens eraan maken.
Of zijn die manchetaansluitingen niet slim voor een bodemdrain? Wil niet achteraf er achter komen dat dat niet zo slim was.

Afbeelding
Jorisss

Berichtdoor Guyke » di 13 maart 2018, 10:14:57

Hallo,

Ik zou echt niet weten waarom je hiervan een bodemdrain wil maken ( terug naar 110 ) dat je in feite al een bodemdrain van 110 in bezit hebt.
Er moet bv niet echt een kamer zijn aan die drain. Je kan het evengoed maken uit een bocht al dan niet met een flens er aan of die maak je er zelf aan zoals Mario1 dat doet.
Als je op die 315 een deksel kan maken kan dat evengoed op een bocht met flens.
Als je dit intikt in google ""VDL pvc kraagbus, 1x inwendig lijm, 16 bar, 160 mm "" dan zie je wat ik bedoel. Op dezelfde pagina vind je ook de sluitrubbers en de sluitringen.
Hier kan je weinig verkeerd mee doen. Enkel het inbouwen van de beluchting ( staat duidelijk beschreven in de link van Mario1 ) moet zorgvuldig gebeuren maar dat zou evengoed zorgvuldig moeten gebeuren bij het is eender welke oplossing je wil nemen.

Het verhaal is begonnen om het met 1 drain van 110 te doen en 1 skimmer. Daar je in het verleden dit ook zo gedaan hebt wil je als het ware bevestigd zien dat het dan kan.
Echter is er nooit gezegd wat er vroeger verzet werd aan water ( en dit niet wat er op de doos staat van de pomp met of zonder flowchamp ) in realiteit. Ook over de vroegere inhoud van de oude vijver lees ik ook niet veel.
Het filtersysteem is zeker al anders daar er nu een trommel in de lijn komt.
Er zijn een aantal bedenkingen ( omdat water de weg van de minste weerstand volgt ) gepost en een aantal oplossingen aangeboden.

om een idee te geven ik heb een skimmerlijn van 160 met 2 skimmers op en een biofilterlijn ook van 160.
Ik wil 35 m³ verplaatsen maar de 2 lijnen van 160 schieten daar in te kort. Er zit een airlift op die meer dan 35 m³ kan verplaatsen maar ik zit dus met water tekort.
Ik wil hier maar mee aantonen dat wat een pomp volgens fabrikant kan verplaatsen ook afhangt van wat de aanvoer voor de pomp is.
2 x 110 ( komt ongeveer overeen met 160 maar heeft meer weerstand dan 1 x 160 ) gaat dus ook die 25 m³ niet halen.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Jorisss » di 13 maart 2018, 11:35:21

Guyke schreef:Hallo,

Ik zou echt niet weten waarom je hiervan een bodemdrain wil maken ( terug naar 110 ) dat je in feite al een bodemdrain van 110 in bezit hebt.
Er moet bv niet echt een kamer zijn aan die drain. Je kan het evengoed maken uit een bocht al dan niet met een flens er aan of die maak je er zelf aan zoals Mario1 dat doet.
Als je op die 315 een deksel kan maken kan dat evengoed op een bocht met flens.
Als je dit intikt in google ""VDL pvc kraagbus, 1x inwendig lijm, 16 bar, 160 mm "" dan zie je wat ik bedoel. Op dezelfde pagina vind je ook de sluitrubbers en de sluitringen.
Hier kan je weinig verkeerd mee doen. Enkel het inbouwen van de beluchting ( staat duidelijk beschreven in de link van Mario1 ) moet zorgvuldig gebeuren maar dat zou evengoed zorgvuldig moeten gebeuren bij het is eender welke oplossing je wil nemen.

Het verhaal is begonnen om het met 1 drain van 110 te doen en 1 skimmer. Daar je in het verleden dit ook zo gedaan hebt wil je als het ware bevestigd zien dat het dan kan.
Echter is er nooit gezegd wat er vroeger verzet werd aan water ( en dit niet wat er op de doos staat van de pomp met of zonder flowchamp ) in realiteit. Ook over de vroegere inhoud van de oude vijver lees ik ook niet veel.
Het filtersysteem is zeker al anders daar er nu een trommel in de lijn komt.
Er zijn een aantal bedenkingen ( omdat water de weg van de minste weerstand volgt ) gepost en een aantal oplossingen aangeboden.

om een idee te geven ik heb een skimmerlijn van 160 met 2 skimmers op en een biofilterlijn ook van 160.
Ik wil 35 m³ verplaatsen maar de 2 lijnen van 160 schieten daar in te kort. Er zit een airlift op die meer dan 35 m³ kan verplaatsen maar ik zit dus met water tekort.
Ik wil hier maar mee aantonen dat wat een pomp volgens fabrikant kan verplaatsen ook afhangt van wat de aanvoer voor de pomp is.
2 x 110 ( komt ongeveer overeen met 160 maar heeft meer weerstand dan 1 x 160 ) gaat dus ook die 25 m³ niet halen.

mvg
Guyke

Ik begrijp u niet, u vraagt waarom ik hier een bodemdrain van zou maken (terug naar 110mm). Deze heeft echter 2 aansluitingen 160 mm, niet 2 x 110 mm. Daarom was mijn idee deze te gebruiken omdat de bodemdrain dan 160 mm is.
Daarbij komt dat hierbij de beluchting makkelijker en veiliger via de bodem te maken is, dan via de manier die Mario toepast. Ik vertrouw mijzelf daar niet zo in.
Vraag was ook of het toepassen van manchetten bij een bodemdrain slim is. Als dit niet zo is, kan ik inderdaad beter iets anders verzinnen.

U vraagt zich ook nog af hoe de oude situatie was en dat ik de bevestiging wil dat het werkt met 1 drain en 1 skimmer en wat dan wel niet de flow daarbij was.
Wel de oude vijver was slechts 12 kuub, bestond uit 1 bodemdrain en 1 skimmer, aangesloten op een superdrum small (beide eigen aanvoer) met achter het trommelfilter een bwb en daarachter de Blue Eco met flowmeter (nog geen flowchamp kop erop).
Volgens de flowmeter had ik een flow van 14 kuub per uur.

Echter dit bovenstaande verhaal staat los van dat ik een bevestiging wil dat 1 drain en 1 skimmer met 110 mm gaat lukken, want dat is helemaal niet wat ik wil!
Ik wil heel graag advies over hoe ik mijn te maken ronde vijver kan maken. Ik trek helemaal niks in twijfel, ik wil alleen graag zoveel mogelijk informatie zodat ik tot een goede beslissing kan komen.
Ik kan beter nu 100 vragen stellen, dan achteraf spijt hebben, toch?
Jorisss

Berichtdoor Guyke » di 13 maart 2018, 13:18:46

Hallo,

één aansluiting 110mm afdoppen en een flens eraan maken.

Ik denk dat ik hier mij vergis door deze zin.
Is het niet zo dat je de bedoeling hebt om één opening van 160 af te sluiten?
In de andere aansluiting kan je toch gewoon dan in 160 voort gaan. Waarom daar een een flens aan maken?
Die rubber aansluiting is voor mij ok ( alles ligt hier in 160 met rubbermanchetten onder de grond ).
Toch heb ik een bedenking door de grootte van die 315 naar bezinksel toe gezien. ( die 160 aansluitingen zitten vrij hoog tov de bodem ( deksel van die 315 )
Als je de lucht aansluiting in dat deksel wil maken zal je dat op een stevige manier moeten doen daar de beluchtingsschotel hier op gemonteerd wordt.
Ook een bevestiging voor de hoed van de drain moet gemaakt worden ( demontabel om aan de luchtdisk te geraken en om deze hoed van hoogte te kunnen instellen.)
Dan die luchtaansluiting onderaan is ook niet zo een goed idee. Dat dunne buisje moet mee in de voor waar de drainbuis in gelegd word en dan wordt dat een helle bocht terug omhoog.
Ik zou die onder de invoer van de 160 maken zo dat ik dat buisje met T- raps ( kabelbinders ) kon vast maken onderaan de drainbuis zo dat er geen bochten in hoeven gelegd worden en de buis goed beschermd vast zit aan die drainbuis.
Tot slot moet je aan die 315 bovenaan nog een kraag bevestigd krijgen om ofwel er met een andere flens de bekleding van de vijver te kunnen onder vast zetten of er op te kunnen poyesteren. ( ik weet niet met wat je de vijver wil bekleden.)
Het is maar wat in me opkomt. Ik weet dat iets bestaand aanpassen niet altijd de beste weg is.

Sorry dan voor het misverstand en inderdaad kan je beter vragen stellen en zeker als je over iets niet gerust bent.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Jorisss » di 13 maart 2018, 15:52:51

Oh ja excuus, ik zie nu pas dat ik 110mm afdoppen getypt heb en dat had natuurlijk 160mm moeten zijn :dash:

Die deksel is de bovenkant, de aansluitingen 160 zitten juist onderaan.
Ik wilde de beluchting maken zoals men dat ook doet met een beluchte bodemdrain. Een wanddoorvoer 40mm in de bodem bodemdrain. Daar aan de binnenzijde pijp 40mm met een lijmsok met binnendraad (dacht 3/4 uit mijn hoofd) zodat hier rechtstreeks de deksel van de bodemdrain op te bevestigen is en de lucht doorheen gaat.
Onderzijde wanddoorvoer verloop naar 32 of 25 mm en met een bocht 90 graden richting de filterput(naast de buis 160).
Iets boven de doorvoeren 160 mm een halve sok 315mm lijmen waarop een flens gelijmd kan worden (vijver wordt met folie).
Zomaar een idee om een 160 mm bodemdrain te maken waarbij zelf geen ingewikkelde doorvoeren gemaakt te hoeven worden. Een wanddoorvoer is simpel, dat kan iedereen.
Jorisss

Berichtdoor Guyke » di 13 maart 2018, 16:31:33

Hallo,

Dus als ik het wat goed begrijp is de buis van 315 langs beide zijde dicht?
Ik veronderstel dan dat het een soort van riool toezichtsput is.
Het deksel staat er los op dan.
Je zal dan toch een kraag moeten maken aan de kant waar het deksel zit of was je van plan deze gewoon zo in de vloerplaat vast te gieten?
Dat van die doorvoer van 40 kan ik volgen en ga je dan de luchtlijn helemaal in 40 mm leggen of ga je ergens terug overgaan naar 20 mm?
Het idee is mij nu wel duidelijk.
Ik heb er wel een opmerking over omdat een aanzuigmond van 315 met een vervolg naar 160 wel geen grote aanzuigstroom gaat veroorzaken wat bij een drain toch zou moeten gebeuren. Ik zou toch een voorziening maken om eventueel op de skimmer een bijkomende pomp te kunnen plaatsten want ik vrees ( zeker met een drijfskimmer ) dat deze bijna werkloos of niet op gang zal komen omdat de drain het minste weerstand en volgens mij al het water zal leveren. Misschien moet je het idee van 160 op 125 stellen.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Jorisss » wo 14 maart 2018, 16:07:48

Vandaag even bij een groothandel wezen kijken naar diverse putten en diameters pvc. Die 315mm is wel groot inderdaad.
En als dan de flow te weinig wordt is dat ook niet de bedoeling.
Ook even gekeken naar zo’n manchet 160mm. Ik vind dat wel een kleine rand. Aangezien de bodemdrain met folie bekleed gaat worden weet ik niet of die rand/flens dan niet te weinig/smal is.
Andere optie zou zijn om in een stukje pijp 250mm een doorvoer 160mm te maken (zoals bij het maken een collector), dan een deksel aan de onderzijde verlijmen waarin ik de doorvoer maak voor de beluchting. Aan de bovenzijde van de pijp 250mm een halve sok lijmen waarop ik dan een flens kan maken/lijmen.
Zou die combi 250mm met een pijp 160mm dan wel genoeg flow geven?
Ik wil namelijk geen pijpje haaks in de flow hebben voor de beluchting, hier kan namelijk draadalg aan blijven hangen.
Jorisss

Berichtdoor Jorisss » za 17 maart 2018, 12:20:29

Vandaag stuk pijp van 250mm en 160mm op de kop getikt. Ga zelf een bodemdrain maken van 250mm dia en een aansluiting voor pijp 160mm.
Nog even op zoek naar een vlakke deksel (ze hadden waar ik was alleen gewelfde deksels) voor de onderkant.
Dan kan ik daar met een wanddoorvoer de beluchting voor de deksel maken. Maakt dit nog uit welke diameter dit moet zijn? Is bijv. een pijp 40mm te grote diameter voor de beluchting vanuit de filterput naar de drain?
Zal wel wat foto’s plaatsen van hoe het geworden is (als het lukt)
Jorisss

Berichtdoor Jorisss » do 22 maart 2018, 14:38:50

Pffff, eindeloos aan het verwarmen geweest (toch zeker een half uur) maar krijg vooralsnog de pijp 160 mm er niet doorheen gedrukt (gat 105mm).
Had van een stuk pijp 160mm een conisch stuk gemaakt, maar om ook nog de krik in de buis te krijgen wordt het stukje rechte pijp te kort waardoor het verloop kapot gedrukt wordt.
Was er op een gegeven moment bijna, maar helaas.
Ook valt mij op dat ondanks dat ik de hetelucht fohn nooit op 1 plaats stil heb gehouden en nooit te dichtbij, de buitenzijde van de pijp toch bruin kleurt maar de binnenzijde niet (terwijl ik die kant ook verwarm met de fohn).
Zal denk ik toch een ander verloop moeten nemen/maken. Hoe doe ik dat het best?
Jorisss

Berichtdoor Guyke » do 22 maart 2018, 17:04:06

Hallo,

Die buis was dat en occasie of een nieuwe?
Heb je langs binnen en buiten verwarmt.
Ben je dat in de garage aan het doen of buiten?

Ik had het conisch stuk van de 160 langer gemaakt en er dwars door een gat gemaakt om er een stang door te kunnen halen om zo het verloop er door te kunnen trekken.
36092

Er bestaan ook klikmoffen ( heb er ook gebruikt ) om de overgang naar 160 te maken.
Als je deze wil gebruiken moet je wel de juiste klokboor gaan huren.
36075

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Jorisss » do 22 maart 2018, 19:57:03

Dat ga ik morgen proberen, een langer stuk en dan eraan trekken! Bedankt voor de tip.
Het verwarmen heb ik binnen gedaan, niet buiten. Heb zowel de binnen als de buitenkant verwarmt.
Buis is wel nieuw maar heeft buiten opgeslagen gelegen, kan het daar mee te maken hebben dat ie bruin wordt?
Jorisss

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen