• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

lonsdave's putje

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: lonsdave's putje

Berichtdoor lonsdave » zo 11 feb 2018, 20:59:58

beste koivrienden

nu was ik met men pa de filter opbouw nog eens aant bespreken.
aangezien ik met 4 bodemdrains ga werken en 1 skimmer , ga ik met verschillende buislengtes zitten
men pa zegt dat de verre drains niet gaan werken. hij zegt dat alle buizen precies dezelfde lengte moeten zijn ?
klopt dit?

alvast bedankt

mvg David
lonsdave

Afbeeldingen: 14

Berichtdoor lonsdave » vr 16 maart 2018, 21:05:22

al even geen foto's gepost :shock: zal ik dat even goed maken :-)
69282
werken aan de plantenfilter
69280
69281
nu kan de folie in de plantenfilter.. dit wordt wel een gewone pvc folie. en ga ik zelf leggen..

hopen op een droog voorjaar.ik ga nu allesinds een dieperpunt maken in de vijver , dat ik daar de dompelpomp kan leggen , en dan zo wat droger kan krijgen :-) zodat ik mijn bodem drain buizen kan aanleggen .. derna nog veel werk voor de vijver rattenproof te maken :-) ... zodat derna iemand de 4 everflex kan komen inlassen.. dat ga ik toch uitbesteden ;-) zo dit was het zo wat ... shoot me if i'm wrong :-p
lonsdave

Berichtdoor Guyke » vr 16 maart 2018, 21:57:00

Hallo,

lonsdave schreef:beste koivrienden

nu was ik met men pa de filter opbouw nog eens aant bespreken.
aangezien ik met 4 bodemdrains ga werken en 1 skimmer , ga ik met verschillende buislengtes zitten
men pa zegt dat de verre drains niet gaan werken. hij zegt dat alle buizen precies dezelfde lengte moeten zijn ?
klopt dit?

alvast bedankt

mvg David

Zaak in het verhaal is de weerstand van de lengte en de bochten in de leidingen.
Het kan dus evengoed andersom dat de lange drain beter werkt dan de korte drain omdat in de korte drain dan misschien een paar bochten meer zitten of kortere bochten tov de lange drains.
Echt uitsluitsel er over geven zou alleen maar kunnen als de layout van de vijver eens getoond werd.
Wat er ook is er zal altijd water lopen ook door de lange drain. Veel hangt natuurlijk ook af van hoeveel water er gaat verplaatst worden.

mvg
guyke
Guyke

Afbeeldingen: 948

Berichtdoor lonsdave » za 14 apr 2018, 21:07:50

beste koivrienden

ik heb nu 3 bodemdrains in de vijver
1 skimmer

2 pompen vario 20 000l
2x sieve
1x nexus 300
en dan plantenfilter upstream , met spoelruimte. pf loopt over via waterval in vijver
filterlijn A
2 bodem drains naar sieve A
pomp A langs sieve
uitgang pomp A naar plantenfilter
upstream door een kleine 30 cm substraat
uitloop via waterval naar vijver
hier zie ik geen problemen in. :lol:

1 bodemdrain en skimmer laten toekomen in sieve b
daar pomp B langs
uitgang pomp naar nexus
nexus uitgang ligt heel laag en ik aangezien geen drede pomp meer wil gebruiken ...
hoeveel hoger moet de nexus dan staan om voldoende tegendruk te maken dat ik een doorvoor op 20 cm diepte kan maken
en dat het water dan zo in de vijver kan lopen van de nexus ....
de zeef en nexus staan samen in de filter kelder... maar als ik de nexus hoger zet dan moet het toch lukken of ben ik mis ??
normaal moet het zo http://www.evolutionaqua.com/acatalog/C ... _Setup.pdf maar het moet toch ook ander kunnen he ?

alvast bedankt ;-)
lonsdave

Vorige

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden