Hallo,
Ronny66 schreef:
ik bedoel de lijmmof waar het bochtje op komt te zitten van 20mm
ondertussen heb ik de foto wat beter bekeken is 125mm zie ik
groetjes Ronny
Ik ben weer helemaal mee.
Nog even over het verlijmen van dat stukje bocht van 20 mm in de lijmmof van 125.
Vermits de wand van die mof niet heel dik is + dat het bochtje maar net er mag doorkomen aan de binnekant is het aan te raden om te werk te gaan zoals de doorvoeren in een collektor worden gemaakt. Je moet dus een gat boren dat een paar mm kleiner is dan de buitendiameter van uw bochtje. Het geboorde gat zeer goed ontbramen en dan met een warme luchtblazer het geboorde gat rondom mooi gelijkmatig opwarmen. Als er rondom het gat een goede soepelheid in het materiaal zit dan het bochtje VAN BINNEN NAAR BUITEN
duwen en terwijl je dan met water het stuk afkoeld wat blijven bewegen met het bochtje. Laat je het bochtje zonder te bewegen er in zitten tot dat het afgekoeld is krijg je het er nog moeilijk uit. Niet te wild want het gat moet wil sluitend blijven. Daarna steek je het bochje er eens door van buiten naat binnen om te kijken wat je er nog kan afzagen.
Na het maat zagen en zorgvuldig afbramen het bochtje waar het gaat verlijmd worden wat opschuren. Dan inlijmen ( best bochtje en de opening insmeren ) en bochtje plaatsen. Kijken of het mooi haaks staat op de mof. ( er staat op een mof een lijntje door de fabrikant er op gezet ) Als je dus het gat daar boort waar dat lijntje loopt kan je het ook gebruiken om het bochtje mooi recht te zetten.
Het zo doen als een doorvoer geeft de verlijming een groter opp dan dat het gewoon in een opening wordt gelijmd.
Nog een tip.
In het bochtje ipv daar de luchtbuis rechtstreeks in te lijmen lijm ik er eerst een draadstuk in, en in de 20 mm buis een schroefstuk.
Als dan de lift eens uit elkaar moet dan kan de luchtlijn er afgeschroefd worden want zo een lengte buis kan wel eens teveel hefbooom worden voor het bochtje dat dan kan uitbreken.
Grote flap tekst voor een klein werkje.
mvg
Guyke