• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

BWB en airlift combineren + omgekeerde trommel concept

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.

BWB en airlift combineren + omgekeerde trommel concept

Berichtdoor LucB » za 27 jan 2018, 14:10:18

Na een (te lange) pauze begin ik terug te denken hoe de inrichting van de filterkelder het best zou kunnen. De filterkelder is eigenlijk wel vrij klein in vergelijking met de vijver dus ik ga doordacht te werk moeten gaan. Nu zou ik al de plaats van de doorvoeren bv totaal anders steken. Dit zorgt er voor dat ik nog minder plaats heb.

De diepte van de kelder is gelukkig wel OK. Die laat toe om bovenaan een BWB (bv op hoge poten) te maken. Het is qua ruimte mogelijk om het BWB van onder te voeden met airliften van zeker 1,7 m. Zo zou ik beluchting en transport van water in 1 beweging kunnen doen. Zijn er al mensen die dit hebben gedaan? Of is dit een dom idee ?
LucB

Afbeeldingen: 334

Re: BWB en airlift combineren ?

Berichtdoor Guyke » za 27 jan 2018, 14:58:14

Hallo,

Bedoel je dan dat onderaan in het bwb met de stijgbuis van de airlift tot bovenaan het bwb wil komen of dat je de uitstroom van de airlift in de bodem van het bwb recht omhoog wil gaan zodat de lucht van de lift de beluchting van het bwb wordt?
In het tweede geval is het wel mogelijk als waterpeil in het bwb evenhoog staat als in de vijver ( maw gravitair opgesteld staat. )
Ik weet niet hoe hoog het bedoelde bwb zelf is maar als ik het op een meter neem en daar een lift van 1,7 m onder die in de bodem uitkomt zit je met de drukkamer op rond de 2,6 a 2,7 m meter diep wat betekent dat dit een zwaardere pomp gaat vragen als een airlift die in ware 1,7 m lang is. Ook zal je de lift volledig waterdicht moeten maken want een collektor zal nog moeilijker waterdicht in te bouwen zijn in de bodem van een bwb.
Ook is het best om dan de lift in het midden van de bodem van het bwb in te bouwen en op de uitstroom een verdrijvingskap te monteren om de lucht in de bak te verspreiden in plaats van recht omhoog.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 951

Berichtdoor LucB » za 27 jan 2018, 18:24:39

Dag Guyke,

Het volledige systeem is gravity. Als niks werkt staat het water overal even hoog. Als er wordt geairlift of gepompt zal er natuurlijk wel ergens een niveauverschil ontstaan dat het water (hopelijk) doet ronddraaien. In mijn idee zal het water in het BWB tijdens de werking dus hoger komen te staan. Hoeveel dit zou zijn heb ik echt totaal geen idee van.

Het concept dat ik nu in gedachten heb is:
Het water wordt vanuit de verzamelbak na de trommel geairlift naar het BWB. Zo zou zuurstofrijk water meteen in het BWB terecht komen.Ik zou het BWB niet beluchten zoals de meesten doen maar laten ronddraaien met het instromende zuurstofrijke water. Ik hoop dat er in het BWB voldoende stroming is om alles mooi te laten ronddaaien.

Vanuit het BWB bed stroomt het water gravitair via 5 buizen van dia 160 terug naar de vijver en de moerassen.

Ik heb snel even een schets gemaakt:
68607
68606
LucB

Berichtdoor Guyke » za 27 jan 2018, 19:07:48

Hallo,

Er zal met meerdere liften moeten gewerkt worden om genoeg debiet te gaan halen en om 5 retoeren van 160 van genoeg water te voorzien.
Ik had graag eens geweten met welke lift(en) je dit wil aansturen. Met een lift(en) van 1,7 m lengte zit je beperkt naar debiet.
wat ik aan de tekening niet goed begrijp is de hoogte van de inbouw van de trommel tov het waterpeil dat moet bereikt worden in het bwb om de 5 retoerbuizen van 160 te voeden.
Ook zou ik willen weten hoe de uitstroom van de trommel werkt en dan door die lift(en) gaat naar het bwb.
Ik zie 7 kranen rechts en veronderstel dat dit de de vergaarbak is voor de trommel maar hoe met de inplant of werking van die 5 linkse kranen op de tekening is ontgaat mij.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor LucB » za 27 jan 2018, 19:30:16

Ik heb plaats voor 5 liften te zetten. Deze kunnen wel gemakkelijk nog langer gemaakt worden.

Hoe ik het water dan van het BWB terug afvoer is niet uitgetekend. Maar het het komt er wel op neer dat er op die 5 retouren ook nog een soort vergaarbak (net als de vergaarbak voor aanvoer) komt te staan van waar het water dan terug weg stroomt.

Er zullen op de retouren ook kranen komen te staan om deze buizen ook te kunnen spoelen of af te sluiten. Dan kan ik bv 1 moeras uitsluiten om bv onderhoud te doen. Het water loopt dan via de andere 4 buizen terug.

Het idee heb ik hier op het forum al eens gepolst: https://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=30&t=14864. Ik ben blijkbaar de eerste die dit gaat doen. Maar ik heb er wel vertrouwen in en dus we zien wel wat het geeft.
LucB

Berichtdoor G.I.O. » za 27 jan 2018, 19:34:35

Hoi Luc, als plaats het hekel punt blijft zou ik airlift over boord gooien en met die laatste nieuwe flow friend type pompen werken. Uw vijver is zo danig groot dat ik vrees dat het op het einde van de rit op vlak van wattage heel dicht bij die pompen gaat komen met massa’s luchtpompen. Uitstroom van airlift veroorzaakt niet echt veel verre stroming, met pompen ga je uw systeem veel sneller onder controle krijgen.
Ga gewoon lekker klassiek in uw filtering, trommel, bwb en dan Japanse matten. Dan een paar blue eco pompen en gaan met die banaan ;cool;
思い立ったが吉日
G.I.O.

Afbeeldingen: 1140

Berichtdoor LucB » za 27 jan 2018, 19:53:40

Dag Gio, ik blijf er mee worstelen. Het ene moment denk ik inderdaad een pomp, het andere moment airlift. En dat vooral omwille van het zuurstofrijke water (dat dan naar de vijver of het moeras loopt). Het zal op het einde inderdaad op het zelfde neer komen qua wattage ... anders was het al lang beslist denk ik ... Als het systeem dat ik nu in gedachten heb met de airliften die het BWB vullen zou werken denk ik dat ik dat een kans moet geven. Maar het is wel een riscio. Wat als het niveau in het BWB 20 cm moet stijgen om in gravity het water afgevoerd te krijgen ...
LucB

Berichtdoor Guyke » za 27 jan 2018, 20:29:42

Hallo,

Als je van de uitgang van de trommel in airlift naar het bwb wil moet je wel gesloten airliften bouwen.
Om dan met toeterliften te gaan werken is het wel een uitdaging.
De liften zouden vanaf de luchtinlaat tot aan de uistroom in de bodem van het bwb een 1,8 m lang moeten worden. Dus onderaan moet er nog een bocht aan voorzien worden wat de lift al vlug naar een 2 m lang gaat brengen. Probleem is ook dat deze liften in feite niet meer geopend kunnen worden wat bij een buislift model ferno koppeling wel nog mogelijk is.

Wat betreft dat stijgen in het bwb
. dan zou ik eens willen weten wat je wil gaan verplaatsen want daar gaat het hoogte verschil van af hangen.
- volgens mij is het best om deze retoerbuizen een 5 cm onder waterlijn in het bwb te laten vertrekken daardoor gaat bij de minste stijging in het bwb er een stroming ontstaan.
Deze stroming zal dan toenemen iedere keer er een lift bij ingeschakeld word.
5 x 160 retoer geeft een opp van ongeveer 880 cm² wat meer dan voldoede moet zijn.
Als je met airliften zou werken zou ik overwegen om 1 lift tot dezelfde hoogte te brengen als de uitstroombuizen waarop je via een ontluchter er nog eiwit zou kunnen op afschuimen.

Om het vergelijk met een pomp te gaan maken is voor mij niet echt van toepassing.
Buiten dat je met meerdere pompen zal moeten werken zal je evengoed luchtpompen moeten plaatsen.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Tenshi Goi » zo 28 jan 2018, 12:01:07

Hallo Luc,

Ik als airlift fanaat, sluit mij aan bij Gio!
Ik denk ook dat per saldo het Beter/voordeliger is om een Flow Friend te nemen.
Zo ben je bedrijfszekerder.
Tenshi Goi

Afbeeldingen: 79

Berichtdoor proview » zo 28 jan 2018, 12:22:55

Luc,

Vind u gedacht zo slecht nog nie.....
Zelf ook al met het idee gezeten.
De flowfriends zijn inderdaad een goede zekere oplossing, maar wat is daar nou leuk aan hé....
Mijn idee, in principe heb je geen 5 stijbuizen nodig, als je die volledige zijkant met een plaat afmaakt.
Open aan de onderkant (aanzuig), 90 graden vloeiende geplooide bocht naar het bwb. Gewoon rechthoekig gat in bwb met rvs rooster om geen kaldness kwijt te raken hé. Onderaan centrale buis of buizen om luchtbelletjes te maken. Langs beide kanten toekomen met pomp om zo overal evenveel luchtbelletjes te hebben. Zet daar 2 pompen op van 120liter en je zal een waterverplaatsing hebben van jewelste.

Alle succes !
Gr bart
proview

Afbeeldingen: 91

Berichtdoor Guyke » zo 28 jan 2018, 15:35:44

Hallo,

Tenshi Goi schreef:Hallo Luc,

Ik als airlift fanaat, sluit mij aan bij Gio!
Ik denk ook dat per saldo het Beter/voordeliger is om een Flow Friend te nemen.
Zo ben je bedrijfszekerder.

Een airlift "" fanaat "" zijn en dan aanraden met een v..... pomp te gaan werken. :?: :?:

Waarom is een pomp bedrijfszekerder :?: :?:

Als er hier een luchtpomp uitvalt met een van de airliften blijft het systeem verder werken.
Echter als die pomp uitvalt valt het systeem volledig plat en blijft plat tot er een nieuwe pomp geplaatst.

Vraag mij af wat er zekerder is .......
En voordeliger daar twijfel ik ook nog aan.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Tenshi Goi » zo 28 jan 2018, 19:28:46

[quote="Guyke"]Hallo,

Een airlift "" fanaat "" zijn en dan aanraden met een v..... pomp te gaan werken. :?: :?:

Waarom is een pomp bedrijfszekerder :?: :?:

Als er hier een luchtpomp uitvalt met een van de airliften blijft het systeem verder werken.
Echter als die pomp uitvalt valt het systeem volledig plat en blijft plat tot er een nieuwe pomp geplaatst.

Vraag mij af wat er zekerder is .......
En voordeliger daar twijfel ik ook nog aan.

Hallo Guyke,
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik fan ben van airlift vanwege het idee erachter, ik heb enkele jaren ook op die manier gefilterd.
Bedrijfszeker is niets, wanneer het stroom uitvalt of wanneer twee luchtpompen uitvallen, of wanneer de hemel naar beneden valt.

Op deze manier kun je beter niets doen.
Ik ervaar nu met twee AUga pompen een groot debiet welke ik wanneer ik dat maar wil kan knijpen, en dus minder stroom ga gebruiken.
En om nu twee luchtpompen van 120 lt, te nemen deze gebruiken ook aardig wat wattage.
Ik heb geen zin om het uit te rekenen, maar ben overtuigd dat een FF een stuk voordeliger is dan twee luchtpompen van 120 lt.

Daarnaast heb ik zeker geen zin om een nietes welles spelletje te gaan spelen over de rug van Luc zijn plan. Overigens een mooi getekend planLuc!
Begrijp mij niet verkeerd Guyke, de een heeft een airlift en de ander een pomp, en deze zal door een lang/kort denken besloten zijn.

Luc,
Succes in de beslisvorming want er is niets lastigers dan twijfel, misschien een tip vraag eens bij mensen welke een FF hebben of een airlift, of misschien dat je even kijken mag. Op die manier kun je het voelen en horen en zeker niet onbelangrijk je kunt het ook nog zien ;-)
Tenshi Goi

Afbeeldingen: 79

Berichtdoor Guyke » zo 28 jan 2018, 21:45:07

Hallo,

@ Engel
Ik wil daar ook niet aan beginnen. ( welles nietes )
Ik ben echter niet over die bedrijfszekerheid begonnen.
Als den electriek uitvalt is dat een probleem voor iedereen, of wanneer de hemel naar beneden valt.......
Ook het punt van 120 literpompen er bij betrekken is ook maar iets van.....
120 liter pompen zijn helemaal niet efficient voor airlift.

i rest my case.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor LucB » zo 28 jan 2018, 22:11:12

Vooreerst iedereen bedankt aan allen om mee te denken. Alle meningen/visies/ervaringen zijn ten zeerste welkom.

Het zal er inderdaad op neer komen om op een bepaald ogenblik een keuze te maken. Van stroomverbruik zal het voor beide opties (pomp of airlift) ongeveer op hetzelfde uitkomen. Beide opties (pomp of airlift) kunnen en beide opties hebben voor- en nadelen. Zelf zou ik het liefst met airlift werken. En dan vooral omwille van het idee dat je alle water dat je verplaatst intensief in contact brengt met water.

Ik denk nu natuurlijk (verkeerdelijk?) wel in de vorm van de airliften zoals die hier op het forum gemaakt worden: in buisvorm, typisch in dia 125 of 110. Het idee van proview is natuurlijk een heel goed idee maar ik vraag me af of er soms mensen zijn die dit hebben al geprobeerd of nog beter zo een lift hebben. Dus een opvoer via een een smalle rechthoekig koker ipv een ronde buis.

De belangrijkste vraag dat ik hier voor mezelf moet uitzoeken is hoe hoog het water in de afvoercollector zal moeten staan om het water te kunnen circuleren. Berekenen, dat zal niet lukken, ik zal hier een effectieve proef moeten doen om dit te weten te komen.
LucB

Berichtdoor LucB » zo 28 jan 2018, 22:23:39

Guyke schreef:Ook het punt van 120 literpompen er bij betrekken is ook maar iets van.....
120 liter pompen zijn helemaal niet efficient voor airlift.

Maar het grotere luchtvolume dat proview voorstelt is voor een beluchtingsslang of een cilindervormige uitstromer onderaan in een smalle rechthoekige stijgbuis. Dan heb je waarschijnlijk wel wat meer lucht nodig. Denk je dat dit zou werken zo een rechthoekige stijgbuis ? Het is in elk geval eenvoudig conischer te maken (gewoon de plaat wat taps toelopend inlassen) dan met een gewone cilindrische buis.

Het zou fijn zijn mocht er hier op het forum al eens iemand hier voor geëxperimenteerd hebben.
LucB

Volgende

Keer terug naar Zelfbouw