• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Bwb of matten extern indraaien.

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Bwb of matten extern indraaien.

Berichtdoor frankske » za 06 jan 2018, 1:10:03

WTR schreef:Het is puur als opstart bedoeld. Het filter hoeft niet meteen perfect te zijn, maar wil gewoon dat de vissen weinig pieken krijgen. Daarnaast komt er ook een trickle op die ook redelijk snel zou moeten opstarten.

Ik ga zeker indraaien met ammoniak, maar weet nog niet of ik het met of zonder verwarming zal gaan doen. Ik zie de meerwaarde ervan, maar dan moet ik er wel een gaan kopen..

Ik geloof hier zeer zeker in wouter en zou ik ook doen, bij veel aquariumkwekers word hier ook zo opgestart dosering is 1druppel amoniac per 5liter water om de 2dagen.
epslaag zal een tijdje duren vrees ik, mijn vijver draait nu een 5tal maand maar nog geen epslaag te bespeuren op mijn helix, waterwaarden zijn wel goed.
frankske

Afbeeldingen: 563

Berichtdoor mario1 » za 06 jan 2018, 8:09:13

Ik denk dat meerdere mensen verkeerd begrijpen wat de bedoeling is van kunstmatig opstarten.
Iemand die denkt, omdat je kunstmatig opstart je helemaal op rozen zit heeft het mijn inziens verkeerd voor.
Een vijver of filter die je opstart heeft jaren de tijd nodig om een stabiele en voldoende eps laag te vormen, daarvoor hoef je het dus niet te doen.
Hier heb ik de vijver ook kunstmatig opgestart en raad het iedereen aan om te doen, alleen is meten weten en je moet weten met wat je bezig bent, dus niet lukraak maar wat gaan experimenteren.
De enige reden waarom ik dit hier heb toegepast is gewoon dat je de nitriet en amo pieken zelf creëert en dus eigenlijk een stap voor bent dan de natuur.
Met andere woorden, jou vissen hoeven deze pieken niet te ondergaan wat hen alleen maar ten goede komt.

Wauter, als je het niet ziet zitten of de mogelijkheid hebt om te verwarmen, dus enkel maar op kamertemperatuur zou ik het geen slecht idee vinden om niet te lang meer te wachten om de start op te zetten. Met een kamertemperatuur van 18 graden komt dit best ok, alleen duurt het dus wat langer en moet je ook meer gaan meten.
mario1

Afbeeldingen: 2144

Berichtdoor WTR » za 06 jan 2018, 13:03:41

mario1 schreef:De enige reden waarom ik dit hier heb toegepast is gewoon dat je de nitriet en amo pieken zelf creëert en dus eigenlijk een stap voor bent dan de natuur.
Met andere woorden, jou vissen hoeven deze pieken niet te ondergaan wat hen alleen maar ten goede komt.

Precies dit is dus mijn reden. De vissen hebben vorig voorjaar al een opdoffer gehad met de verbouwing, dat wil ik dit jaar zo veel mogelijk voorkomen. Deze pieken vast kunstmatig laten passeren is daarin een goede stap denk ik. Ik ga volgende week starten met opstarten. Ik hou voorlopig even in de gaten of er hier in de buurt een verwarming voor een prikkie aangeboden wordt.

Die eps laag komt later wel als de vijver enige tijd draaiende is.
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 26

Berichtdoor WTR » do 11 jan 2018, 18:54:46

Het is iets wat pas over een tijdje gaat gebeuren maar het schoot me zojuist te binnen:

Moet ik de ingedraaide media wel meteen allemaal in het filter doen als de vissen er net inzitten? In het begin zijn er nog niet veel afvalstoffen in het water toch? Gaan de bacteriën dan niet dood?
Gr Wouter
WTR

Berichtdoor marcoZ » vr 12 jan 2018, 8:16:25

Ze gaan niet meteen dood, worden minder actief... En delen daardoor niet... De populatie staat dan stil.
marcoZ

Berichtdoor WTR » vr 12 jan 2018, 10:27:29

Oke dan hoef ik me daar niet druk over te maken :good:
Gr Wouter
WTR

Berichtdoor mario1 » vr 12 jan 2018, 20:21:07

Je kan ook een kleine hoeveelheid achterhouden en hiermee de kunstmatige opstart verder laten lopen.
Zo kan je vb. na x aantal weken nog een extra boost geven.
mario1

Afbeeldingen: 2144

Berichtdoor WTR » za 13 jan 2018, 11:31:14

Dat kan natuurlijk ook nog, ik hou hem in het achterhoofd :good:
Gr Wouter
WTR

Vorige

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie