• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

De vijver van kabonacha

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: De vijver van kabonacha

Berichtdoor Marcje » zo 10 sep 2017, 21:11:27

Mooie afwerking en de plantjes doen het ook prima zie ik :good:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5469

Re:

Berichtdoor Koi cowboy » ma 11 sep 2017, 11:46:33

kabonacha schreef:
41669
De buis heb ik gewoon vast gehangen met wat koord omdat het toch maar voorlopig is.
Later zal er definitieve afvoer komen die ook in de spoelput uitkomt.
.

:nono: :nono: :nono:
Uitstel is afstel :lol:

Wel tof deze nog eens terug te zien, toevallig nog wat foto's of filmpje van je bestand.
Mooi eindresultaat :good:
Koi cowboy

Afbeeldingen: 538

Berichtdoor gilbert » ma 11 sep 2017, 16:35:45

mooi resultaat ;OK; :good: :clap2:
vijver 34 m³,AEM 22 pro trommelfilter bewegend bed
gilbert

Afbeeldingen: 135

Re: Re:

Berichtdoor kabonacha » di 12 sep 2017, 18:40:26

Koi cowboy schreef:
:nono: :nono: :nono:
Uitstel is afstel :lol:

Wel tof deze nog eens terug te zien, toevallig nog wat foto's of filmpje van je bestand.
Mooi eindresultaat :good:

Haha, je hebt volkomen gelijk en bedankt iedereen voor de complimenten.
In alle eerlijkheid weet ik nog niet meteen wat te doen met die buis.
Tzou kunnen dat we het tuinhuis/knutselkotje welke je ziet op de foto gaan isoleren, voorzien van nieuwe wanden en dergelijke.
Ook is er sprake van het plaatsen van een regenput, allemaal zaken waar eerst over nagedacht moeten worden vooraleer ik kan weten waar ik met die buis naar toe moet :lol:
kabonacha

Afbeeldingen: 392

Berichtdoor kabonacha » zo 08 apr 2018, 15:02:48

Alweer een nieuw vijver seizoen :Hyper:

Hier draait de vijver sinds vandaag weer op volle toeren, alleen nog geen voer voor de koi.
Daar wacht ik liever nog even mee want het water is niet helemaal perfect in orde.

Na een grondige schoonmaak van alle filters en leidingen merkte ik dat het water in de filter hoger kwam dan normaal en zelfs boven de schotten soms.
Na enkele zaken te proberen om te kunnen achterhalen waar het aan lag merkte ik dat het aan de airlift lag.
De gaatjes zitten de helft verstopt, heb dit met een staalborstel goed geschrobd en het is al veel beter nu maar ik moet een volledig nieuwe airlift gaan maken!

69597

Op de foto is te zien hoe de dompel UV de PVC buis volledig heeft aangevreten!
Als je in de buis kijkt dan zie je zonlicht binnenkomen door de buis.
Zo dun is de wand dus nog...

Ga eens onderzoeken op welke manier ik best die airlift zou maken zonder dat de UV deze kan aantasten.
Ook ga ik het gedeelte van de collector moeten beschermen waar de UV hangt, al blijkt deze toch niet zo zijn aangetast als de stijgbuis van de airlift.
Waarschijnlijk hing de dompel UV veel dichter bij de stijgbuis dan tegen de collector wand.

Hier nog enkele foto's van de vijver hoe deze er vandaag bij ligt.
Ik vrees dat tamelijk wat plantjes de winter niet zullen hebben overleeft. :cry:

69598
69596
69595
kabonacha

Berichtdoor Guyke » zo 08 apr 2018, 16:50:20

Hallo,

Na een grondige schoonmaak van alle filters en leidingen merkte ik dat het water in de filter hoger kwam dan normaal en zelfs boven de schotten soms.
Na enkele zaken te proberen om te kunnen achterhalen waar het aan lag merkte ik dat het aan de airlift lag.
De gaatjes zitten de helft verstopt, heb dit met een staalborstel goed geschrobd en het is al veel beter nu maar ik moet een volledig nieuwe airlift gaan maken!

Om de airlift beter toegankelijk te maken om te reinigen bouw je hem misschien beter met ferno( rubber ) koppelingen.
68011

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 932

Berichtdoor kabonacha » di 10 apr 2018, 19:04:56

Dag Guyke,

Mijn eerste gedacht was idd om deze te maken met fernco koppelingen maar ga dit niet doen omdat deze toch duur blijken te zijn.
In kan hetzelfde verkijgen door gewoon buizen te gebruiken met manchet koppelingen.

De drukkamer van de airlift kan je idd eens reinigen maar mijn inziens kan je deze niet eeuwig reinigen en moet je deze eens gaan vervangen.
In mijn geval moet ik momenteel een compleet nieuwe airlift maken want ik moet de aanzuig verlagen tot ietsje boven de bodem van de collector.
Ook heb ik maar 3 rijen gaatjes ipv 5.

De stijgbuis ben ik momenteel nog over aan het twijfelen.
Van diameter zou ik voor 110m gaan, maar graag had ik deze UV resistent gehad.
Dus ik moet een materiaal zoeken dat UV resistent is waarmee ik de stijgbuis kan bekleden of owel ga ik voor een inox buis.
Heb intussen ook al aluminium buizen gevonden maar weet niet of dit wel een goed idee is.

Zou op de stijgbuis dan een beugel maken voor de dompel UV vast te maken en op dezelfde hoogte zou ik dan de collector moeten bekleden met UV resistent materiaal.
kabonacha

Berichtdoor Guyke » di 10 apr 2018, 19:35:51

Hallo,

Het kan inderdaad ook met manchet koppelingen.
Er is maar 1 nadeel aan, na een tijd gaan deze niet zo simpel meer uit elkaar.
Met rubberkoppeling kan je het stuk met de gaatjes apart maken zodat als je een reserve maakt deze in een wip en een gauw kan vervangen.
De verstropte leg je dan een nachtje in een reinigingsmiddel en leg je opzij voor de volgende keer.

Men heeft ook buizen van 110 in inox maar deze zijn wel prijzelijk.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 932

Vorige

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden