• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Een tweede vijver, van sandwichpanelen

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Een tweede vijver, van sandwichpanelen

Berichtdoor JeroenP » do 10 aug 2017, 21:29:26

Hallo allemaal,

Ik wil een tweede vijver aanleggen, jawel, een tweede. Deze wordt wel wat kleiner, zo'n 20000L.
Deze keer wil ik het doen "op z'n Hollands" :-), met sandwichpanelen. Maar ik heb nog enkele stomme vragen.

Hoe zet ik de panelen aan elkaar ? Ik bedoel, klik ik ze zijdelings aan elkaar, of schuif ik ze van boven naar onder in elkaar ? Heb ik speciale schroeven nodig voor de doorvoeren in de panelen te bevestigen ?

Alvast bedankt !
JeroenP

Afbeeldingen: 18

Re: Een tweede vijver, van sandwichpanelen

Berichtdoor FredLekx » do 10 aug 2017, 22:03:53

Hier hebben we ze bij het inhijsen direct op z'n plaats gezet, dus van boven naar beneden. Ook zin er die lange panelen gebruiken en deze horizontaal plaatsen. 2 op elkaar en je zit aan 2 meter diepte. Panelen pop je aan elkaar. Ik zou er trouwens wel voor kiezen om hiervoor een popnageltang op lucht te gebruiken. Na een paar honderd nagels ga je anders flink je handen voelen...
Voor de doorvoeren de bijgeleverde RVS-schroeven gebruikt. Laat de doorvoeren wel verzinken in het paneel i.p.v. op het paneel te plaatsen. De wand is dan glad en beter i.c.m. de aan te brengen folie. Ga je polyesteren, dan denk ik dat je ze op de wand kan plaatsen.

Succes!!
FredLekx

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor JeroenP » vr 11 aug 2017, 6:27:01

Hallo Fred,

Dank je wel. Ik heb geen schroeven meegekregen, is dit iets speciaals of zijn dit gewone zelfborende RVS schroeven ?
JeroenP

Berichtdoor Marcje » za 12 aug 2017, 18:41:42

Die schroeven om de folie tussen de ring en de doorvoer te klemmen zijn er toch altijd standaard bij dacht ik, en zijn zeker geen zelf borende schroeven :wink: , maar gewone rvs Parkervijzen

Voor het bevestigen van die sandwichpanelen gebruikt met doorgaans onder en boven een U profile waar deze panelen tussen schuiven en daardoor zelfborende rvs schroeven gebruiken
Poprevetten kan natuurlijk ook, maar niet handig als er iets verkeerd is, en dan word het uitboren en bij die rvs poprevetten is dit niet zo eenvoudig

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5288

Berichtdoor FredLekx » za 12 aug 2017, 23:40:05

Op zich heb je gelijk Marc, maar hoewel meer werk trek je de panelen met popnagels (poprevetten) de panelen wel strakker tegen elkaar.
Op zich is het niet zo erg wanneer er 1 verkeerd zit. Deze kan je rustig laten zitten, wanneer je er maar 1 in de buurt zit die wel beide panelen met elkaar verbindt.
FredLekx

Berichtdoor jocca » zo 13 aug 2017, 8:55:38

popnagels aan de binnenkant gebruiken (je hebt een overlapping van 1,5 cm waar je die door meerdere lagen metaal kan trekken in de panelen.
aan de buitenkant hebben wij zelftappers gebruikt.

Onderaan hebben wij de panelen hier in een zwaar stalen u profiel gezet. Zo is vervorming of verzakking hier uit den boze en kan je alles zeer goed waterpas uitwerken.
Ook kan je die profielen aan elkaar lassen waardoor vervorming van de bak helemaal uitgesloten is. Bovenaan kan je dan met een lichter alu profiel werken die je er over zet met popnagels.

NIET vergeten om de hoeken te versterken, hier hebben wij dit gedaan met bekistingsprofielen van in de bouw (galva stalen hoekplaten). Aan de binnenkant vastzetten met popnagels, aan de buitenkant royaal met zelftappers.
Panelen hebben wij hier in elkaar geschoven van boven naar onderen en nadien met een houten lat aan de zijkant tegen elkaar geklopt (hamer op houten lat). Op die manier schuiven ze perfect in elkaar.
jocca

Afbeeldingen: 64

Berichtdoor JeroenP » zo 13 aug 2017, 20:26:54

Marcje schreef:Die schroeven om de folie tussen de ring en de doorvoer te klemmen zijn er toch altijd standaard bij dacht ik

Ah ja, ik dacht dat er bij de sandwichpanelen schroeven zouden meegegeven zijn, iets te diagonaal gelezen :dash: :mrgreen:

Allee, ik zie het al aankomen, ik heb gevraagd naar U-profielen en ook om deze op de hoeken te zetten, ging ervan uit dat dit inderdaad staal of zo zou zijn, maar heb van die dunne aluminium exemplaren meegekregen :? Niet dat ze doorhangen wanneer ik ze vastneem, maar toch...
Voor de hoeken heb ik een RVS L-profiel meegekregen, waarvan de beentjes zo'n 2-3cm lang zijn...

Ik zal bij de doe-het-zelver 's kijken naar "poeprevetten" (kinknagel :wink:) en zelfborende schroeven :)

Dank jullie wel ! ;OK;
JeroenP

Berichtdoor Marcje » zo 13 aug 2017, 21:38:57

ik heb gevraagd naar U-profielen en ook om deze op de hoeken te zetten, ging ervan uit dat dit inderdaad staal of zo zou zijn, maar heb van die dunne aluminium exemplaren meegekregen :? Niet dat ze doorhangen wanneer ik ze vastneem, maar toch...

Is normaal en is meer de bedoeling om de panelen samen te houden , en als deze op de bodem om de 50cm vast geboord worden is dit zeker stevig genoeg :wink:

Groetjes en kijk reeds uit naar de werkzaamheden :D

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5288

Berichtdoor The digital hunter » ma 14 aug 2017, 10:53:54

Ik ga dat hier eens goed mee volgen ;cool; ,

want ik ga volgend voorjaar een vijver bijbouwen en zit al een tijdje te denken om ook met sandwichpanelen te gaan werken.

Ik zit nog met een boel vragen hierover maar weet niet of het gepast is dat ik die hier stel en zo aan topic vervuiling doe of is het beter dat ik daar een nieuw topic voor start ?

Wat denk je Jeroen ?

Mag ik het hier doen of heb je liever van niet ?

Ik hoor/lees het wel.

Veel bouw en koiplezier.

Groetjes,

Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/
The digital hunter

Afbeeldingen: 314

Berichtdoor JeroenP » di 15 aug 2017, 8:33:08

Geen probleem, doe maar Ronald :-)
JeroenP

Berichtdoor The digital hunter » di 15 aug 2017, 10:37:55

JeroenP schreef:Geen probleem, doe maar Ronald :-)

Bedankt Jeroen :good:,

Ik heb dus een hele hoop vragen over het werken met sandwichpanelen als er stomme bij zitten dan al op voorhand mijn excuus daarvoor :oops: :

De vijver die ik ga (bij)bouwen zal zowel een koi als zwemvijver(tje) worden en mijn voorkeur gaat uit naar afwerken met polyester.

Dit is een foto van de huidige vijver van een paar maanden terug en de bedoeling is om er een vijver vlak achter te leggen van ongeveer 6 a 7 meter L 2 meter B en 2 meter D.
Hij zal in de lengte achter de bestaande vijver komen zodat de totale vorm van beide vijvers samen een lang T wordt.
De waterval en het planteneiland dat nu achteraan in het midden ligt zou dan verdwijnen om een mooi strak geheel te krijgen.
Ik ben er nog niet uit of ik beide vijvers met elkaar ga verbinden of niet.

63722

Hier zijn al een paar van mijn vele vragen :unknown:

- Hoe dik zijn de panelen best zowel naar stevigheid als isolatie toe ?
- kan ik die ook op de bodem gebruiken en dan daar op chappen om een goede afwatering te krijgen naar de drains ?
- hoe zit dat met eventueel ongedierte die de platen uithollen ?
- Hoe werken jullie de oneffenheden weg bij zulke platen want bij mijn vorige vijver heb ik de betonblokken gecementeerd om een strak uitzicht te krijgen.
- Is opruwen en er G 4 opzetten voldoende om er op te kunnen polyesteren ?
- vullen jullie de ruimte tussen de platen en de grond op met stabilisé of gewoon terug met grond ?

Dit zijn nog maar een paar van mijn vele vragen :kez:

Mocht er iemand zijn die zijn vijver in sandwichplaten heeft gemaakt en daar een verslag van heeft zou mijn een groot plezier doen met een link naar dat verslag.

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en) en hulp [thank_you

En Jeroen nogmaals bedankt voor het mogen gebruiken van Uw topic,hopelijk heeft U er ook iets aan.

Groetjes,

Ronald
The digital hunter

Berichtdoor FredLekx » di 15 aug 2017, 11:15:21

Ronald,

Je hebt PB met een link.
Hier gebruikt: 10 cm. panelen voor de wanden. Geen bodem i.v.m. grondwater. 2 bodemdrains, 1 skimmer. Inhoud ongeveer 12 kuub. De tussenruimte opgevuld met PUR.
FredLekx

Berichtdoor The digital hunter » di 15 aug 2017, 13:45:21

Dank U [thank_you

Weet straks weer wat te doen en hopelijk veel antwoorden wijzer daarna ;cool;

Groetjes,

Ronald
The digital hunter

Berichtdoor jocca » di 15 aug 2017, 15:26:11

@ the digital hunter,
vergeet het al maar om met die panelen te werken als je gaat polyesteren ...

geen goede combinatie, uw wanden gaan altijd wat naar buiten gaan bij het vullen tenzij je misschien de zijkanten gaat opvullen met stabilisé ipv aarde. Onderschat de druk van water niet.

Uithollen etc geen schrik van hebben, dan zou uw isolatie van uw huis ook weg zijn,
oneffenheden merk je amper tot niet als je met folie werkt (uw beschermdoek moet er namelijk in),
ze gebruiken voor een bodem kan prima, maar zonder polyester
10 cm is een vrij gangbare dikte dat je kan vinden op de markt (tweedehands)
jocca

Afbeeldingen: 64

Berichtdoor JeroenP » wo 16 aug 2017, 22:34:47

Geen probleem Ronald :-)

Fred, ik zie in uw topic dat je dezelfde U-profielen hebt als ik, hart zou dan bij mij ook moeten lukken :wink:

Verder, hoe heb je de folie bovenop de rand bevestigd ?
JeroenP

Volgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden