• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Vijver en tuin van Ronny V

Voorstellingen van zelfbouwvijvers

Re: Vijver en tuin van Ronny V

Berichtdoor Guyke » zo 06 aug 2017, 18:11:40

Ronny V schreef:Alweer bedankt voor deze interessante tip Guyke :good: , gaan we zeker eens voor kijken.
Om welke hoeveelheid zou het dan moeten gaan, de vijver bevat nu ongeveer een twintig tal kuub water.

Al naargelang de hoeveel vlooien die per zakje verkocht word een paar zakjes.
De watervlooien kweken normaal vanzelf bij. In het begin valt dat op zo'n hoeveelheid water niet op maar die populatie blijft enorm groeien . Na een paar weken zie je de rode wolk gewoon door de vijver bewegen. De kleine koi's die er nu inzitten hebben dan eten genoeg en zullen er goed van groeien.

Ik heb jaren geleden zo vele vijvers opgestart. Eerst water er in, groen laten worden, dan vlooien er in, en dan een paar vissen. De biofilters starten dan netjes op en je kan dan je bestand beginnen opbouwen. ( rustig aan )

Ik had vroeger plaatsen waar ik vlooien ging scheppen maar helaas zijn deze poelen al lang gedempt en bebouwd en de sprankelende beekjes al lang in riolen veranderd.......
Mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 854

Berichtdoor FredLekx » zo 06 aug 2017, 23:11:41

Top Tip!
FredLekx

Afbeeldingen: 61

Berichtdoor Rob en Tara koi » zo 06 aug 2017, 23:34:01

Guyke schreef:
Ronny V schreef:Alweer bedankt voor deze interessante tip Guyke :good: , gaan we zeker eens voor kijken.
Om welke hoeveelheid zou het dan moeten gaan, de vijver bevat nu ongeveer een twintig tal kuub water.

Al naargelang de hoeveel vlooien die per zakje verkocht word een paar zakjes.
De watervlooien kweken normaal vanzelf bij. In het begin valt dat op zo'n hoeveelheid water niet op maar die populatie blijft enorm groeien . Na een paar weken zie je de rode wolk gewoon door de vijver bewegen. De kleine koi's die er nu inzitten hebben dan eten genoeg en zullen er goed van groeien.

Ik heb jaren geleden zo vele vijvers opgestart. Eerst water er in, groen laten worden, dan vlooien er in, en dan een paar vissen. De biofilters starten dan netjes op en je kan dan je bestand beginnen opbouwen. ( rustig aan )

Ik had vroeger plaatsen waar ik vlooien ging scheppen maar helaas zijn deze poelen al lang gedempt en bebouwd en de sprankelende beekjes al lang in riolen veranderd.......
Mvg
Guyke

Zou dat ook wat zijn voor volwassen koi als natuurlijk voedsel
Rob en Tara koi

Afbeeldingen: 107

Berichtdoor ferdy.1234 » ma 07 aug 2017, 0:31:48

Interessante tip Guyke !
Zijn er ook nadelen aan verbonden aan het uitzetten van watervlooien in een vijver ?
Ik vraag dat even omdat mijn dochter bij warm weer af en toe in de vijver springt ...
Groeten Ferdy
ferdy.1234

Afbeeldingen: 109

Berichtdoor Guyke » ma 07 aug 2017, 10:30:40

Hallo,

ferdy.1234 schreef:Interessante tip Guyke !
Zijn er ook nadelen aan verbonden aan het uitzetten van watervlooien in een vijver ?
Ik vraag dat even omdat mijn dochter bij warm weer af en toe in de vijver springt ...

In een werkend systeem ga je wel wat vlooien kwijtspelen in de filters.
Als je het niet betrouwd ( zeker niet als je ze zelf gaat scheppen want dan kan er wel eens iets ongewenst meekomen en moet je goed uitkijken ) kan je gemakkelijk een eigen kweek opzetten.( zie het stappenplan )
Ook moet je wat groen water hebben ( is voedsel voor de vlooien )
Er in zwemmen dat moet iedereen een beetje voor zichzelf uitmaken.
Als je al geen voorstander bent om bv in de vaart te gaan zwemmen omdat het water niet echt helder is dan zal het zwemmen als je door zo een wolk vlooien gaat je ook niet echt bevallen.

Stappenplan voor het kweken van watervlooien
1. Regel een oud aquarium of een grote glazen vaas.
2. Zet deze voor een raam waar direct zonlicht invalt, zorg er wel voor dat het water niet warmer wordt dan 28-29 graden. Daarboven groeien de watervlooien niet meer. Zonlicht zorgt voor een explosie aan algengroei, en dat moeten we hebben omdat dit voedsel voor de watervlooien is. Ook kun je een grote bak gewoonweg buiten zetten.
3. Vul het oude aquarium met water uit de kraan. Het voordeel van dit water is dat er geen vervelende andere parasieten inzitten. Regenwater is zijn samenstelling nog beter.
4. Laat de bak twee weken staan en gooi er een scheutje melk bij. Gooi na een week nog wat vlokvoer( geen korrel maar zo van dat goudvisvoer ) erbij. Verdampt water kan aangevuld worden met kraanwater.
5. Na twee weken begint het water groen te worden. Perfect, daar zijn we naar op zoek.
6. Koop een goede zak watervlooien bij de dierenspeciaalzaak en laat deze vrij in de bak met groen water.
7. De watervlooien zullen zich razendsnel vermeerderen, tot het water weer helder is. Als dat moment is aangebroken, gooi er dan weer eens een scheut melk, wat gist of vlokvoer bij.
8. Voila, jij hebt een continue aanvoer van vissenvoer. Je vissen zullen je dankbaar zijn voor de heerlijke verse delicatesse.

Leg wel een gaas over de bak of vaas zodat muggen of andere insekten er niet in kunnen want de larven van muggen, watertorren, waterjuffers, libellen enz jagen er ook op.
Als het water helder begint te worden schep je wat vlooien er uit en volg gewoon de werkwijze verder. Hoe groter de opzet van de kweek hoe groter de productie.

veel kweekgenot

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor noci » wo 09 aug 2017, 10:13:06

Kan je groen water ook weer helder krijgen door er watervlooien in uit te zetten wanneer hier al (grote) koi in zwemmen?
Zouden de koi de watervlooien niet opeten nog voor dat ze kunnen kweken?
noci

Afbeeldingen: 125

Berichtdoor Guyke » wo 09 aug 2017, 11:50:01

Hallo,

noci schreef:Kan je groen water ook weer helder krijgen door er watervlooien in uit te zetten wanneer hier al (grote) koi in zwemmen?
Zouden de koi de watervlooien niet opeten nog voor dat ze kunnen kweken?

Het is mogelijk maar dan moet je een bypass op het systeem gezet worden.
Dit kan van alles zijn zoals een fijn gaas net in de vijver waarin de vlooien kunnen kweken.
Ook in de vijver zullen de vlooien kweken. Echter hier zit het probleem van de filterinstallatie deze zal meer vlooien vernietigen.
Door dat het water om de 2 uur of zo door de filters gaat hebben de vlooien weinig kans.

In het geval hier bij Ronny is daar geen gevaar voor en de paar visjes zullen de aangroei van de vlooien ook niet echt beperken als de kweek er in zit.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Ronny V » do 10 aug 2017, 6:55:09

Guyke schreef:In het geval hier bij Ronny is daar geen gevaar voor en de paar visjes zullen de aangroei van de vlooien ook niet echt beperken als de kweek er in zit.

Dus Guyke, als ik het goed begrijp zou het in mijn geval moeten lukken met gewoon een paar zakjes levende watervlooien aan het vijverwater toe te voegen.
Er zitten echter wel een heleboel watertorren in de vijver.
Ronny V

Afbeeldingen: 697

Berichtdoor frankske » do 10 aug 2017, 7:00:37

Ook flinke vorderingen hier Ronny :good:
En wat een precisiewerk zeg :shock: :shock:
Ga je vijver nog starten dit jaar?

grt
Franky
frankske

Afbeeldingen: 563

Berichtdoor Guyke » do 10 aug 2017, 8:41:32

Hallo,

Ronny V schreef:
Guyke schreef:In het geval hier bij Ronny is daar geen gevaar voor en de paar visjes zullen de aangroei van de vlooien ook niet echt beperken als de kweek er in zit.

Dus Guyke, als ik het goed begrijp zou het in mijn geval moeten lukken met gewoon een paar zakjes levende watervlooien aan het vijverwater toe te voegen.
Er zitten echter wel een heleboel watertorren in de vijver.

In zo een bak water zal er altijd wel een heleboel leven zitten.
Voor watertorren ( de geelgerande vooral ) moet je voor je vissen opletten als ze nog zo klein zijn.
De larven van de geelgerande watertor zijn gemene gasten.
Als je kan deze er toch met een netje uitscheppen. De larven zijn nog groter.
Alle kleiner grut zoals muggelarven, rode muggelarven, enz zijn ook voedsel voor de visjes.

Als de watervlooien aan de kweek gaan is er geen stoppen meer aan. Als je weet dat 1 vlo ongeveer een 40 tot 50 eieren legt om de 12 dagen en in een zakje zitten er misschien 500 ( kunnen er veel meer zijn )in dan......

Ook opletten als het water meer helder wordt gaat de reiger de vissen beter kunnen opmerken en al naargelang hoeveel water er in de bak staat zal hij er gewoon in landen....
Ook ijsvogeltjes jagen op kleine vis.
Dit laatste geef ik maar mee als waarschuwing.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Ronny V » vr 11 aug 2017, 0:02:51

frankske schreef:Ga je vijver nog starten dit jaar?

Ik weet het eigenlijk niet :unknown: , denk dat het eerder iets voor het voorjaar wordt.
Guyke schreef:Ook opletten als het water meer helder wordt gaat de reiger de vissen beter kunnen opmerken en al naargelang hoeveel water er in de bak staat zal hij er gewoon in landen....
Ook ijsvogeltjes jagen op kleine vis.

De vijver is een goeie twee meter diep en staat ongeveer voor de helft gevuld met water.
Zouden zij zich daar aan wagen denk je.
Ronny V

Berichtdoor Guyke » vr 11 aug 2017, 0:19:41

Hallo,

Ronny V schreef:De vijver is een goeie twee meter diep en staat ongeveer voor de helft gevuld met water.
Zouden zij zich daar aan wagen denk je.

Voor de reiger hangt het er van af hoeveel hij er voor over heeft. Een reiger kan ook zwemmen.
Een ijsvogel duikt er gewoon in.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Ronny V » zo 13 aug 2017, 1:12:40

Guyke schreef:Voor de reiger hangt het er van af hoeveel hij er voor over heeft. Een reiger kan ook zwemmen.
Een ijsvogel duikt er gewoon in.

Ok, zodra het water iets meer helder wordt toch maar kijken voor één of andere voorzorgsmaatregel.

Zaterdagavond, dus terug een beetje tijd voor een kleine :Update:

Begin juni ben ik begonnen met het betegelen van het filterhuisje. Zowel de vloer als de wanden worden voorzien van tegels.
Ruw berekend heb ik zo'n 65 m² nodig en ben deze zelf gaan ophalen.
M'n camionetje had er precies toch een ferme kluif aan. 't Was wel een beetje overladen. :kez:

65488

Meteen ook alle materialen meegebracht om de tegels te plaatsen.

65489

Er is gekozen voor een grijze tegel omdat dit eigenlijk nogal een kleur is dat mij aanspreekt maar vooral om een mooi contrast te vormen met de filterunits.

65490

Voor het plaatsen van de tegels ben ik beginnen meten vanuit het middelpunt van het filterhuisje. Zo heb ik zowel op de vloer als op de wanden aan de ene kant niet een volle tegel en aan de andere kant een halve of driekwart tegel maar is het aan beide kanten gelijk.
Nog een voordeel van deze werkwijze is dat aan beide zijkanten van de deuropening een volle tegel is geplaatst, mooi symmetrisch. De deuropening zit namelijk centraal in de voorzijde, is 150 cm breed en de tegels zijn 30 op 30.
Maar eerst beginnen met de vloer. Op de juiste afstand van de muur een lat geplaatst om van daartegen te vertrekken.

65491

Op die lat dan mooi het midden afgetekend.

65492

Voor het starten eerst nog de ganse oppervlakte geprimerd.

65493

En we zij vertrokken, alweer iets dat ik voor het eerst doe.

65494

Voor een stielman klinkt dit misschien belachelijk maar dit is het werk van twee dagen. :oops:

65495

En dan, dan zat ik met die fameuze dropvoet. :dash:

Groetjes en tot een volgende. Bye
Ronny
Ronny V

Berichtdoor mario1 » zo 13 aug 2017, 6:28:53

Geen koordeke gespannen Ronny :?:
Lijkt precies dezelfde kleur als deze welke hier is gebruikt :D
Mooi gedaan en laat u maar gaan.
mario1

Afbeeldingen: 2127

Berichtdoor Tenshi Goi » zo 13 aug 2017, 13:15:57

Ziet er weer strak uit.
Wanneer u de garage eens zat wordt dan is het overwegen waard om een vijverbouwer te worden!
Tenshi Goi

Afbeeldingen: 79

VorigeVolgende

Keer terug naar De vijver ... door koivrienden