• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

weerstand bodemdrains naar Filter

De naam zegt het zelf...

weerstand bodemdrains naar Filter

Berichtdoor Twankoi2017 » zo 18 jun 2017, 16:59:47

Hallo beste forumleden,

Ik ben sinds een paar maanden een nieuwe vijver aan het bouwen van 4,80 x 2,30 x 1,50 meter, dus zo'n 16 m3
Deze zal 2 bodemdrains bevatten met 110mm afvoer naar Nexus 200, daar misschien een airlift op of toch pomp i.v.m. met de weerstand van de Eazy?
Daarnaast nog een drijfskimmer met midisieve die ik met een pomp laat werken.

Alleen zit ik met de aanvoer van mijn bodemdrains en eventueel spoelen er van.
Ik heb maar een kleine filterput en zou eigenlijk zowel de aanvoer naar het filter als de afvoer voor het spoelen in 1 buis laten plaatsvinden. Dus met 2 T-stuk er tussen waar de 110 mm aanvoeren op worden aangesloten met 2 schuifkranen ertussen. Ben al zover dat ik het deel van de T-stukken 125mm gaat worden.
Dus 125mm buis met aan de ene kant Nexus 200 en andere kant een schuifkraan naar riool om drains te spoelen, met daartussen 2 T-stukken waar de 2 bodemdrains met schuifkranen opkomen.
Maar zal dit goed gaan met de aanvoer van het filter en weerstand van de T-stukken?

Ik ga werken zonder voorfilter voor de nexus, omdat ik denk dat de skimmer het grootste deel van zijn werk i.v.m. blad wel zijn werk gaat doen. Al het afval van de vissen etc, zal ik toch zeker de nexus 2 a 3 keer gaan spoelen in de week.

eventueel kan ik foto's van de vijver bij gaan voegen als iemand interesse heeft.

Dus als hier iemand een mening over heeft hoor ik het graag,
Twankoi2017

Afbeeldingen: 6

Re: weerstand bodemdrains naar Filter

Berichtdoor Marcje » zo 18 jun 2017, 21:24:53

Altijd tof en duidelijker als er foto's zijn :D , dus laat maar komen :wink:

Ook een schets is altijd duidelijker om onze mening te geven

groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Marcje

Afbeeldingen: 4978

Berichtdoor Twankoi2017 » zo 18 jun 2017, 21:58:32

64125641266412764128

onderste foto is filterput met Nexus 200, links komt de afvoer naar binnen en links bovenin zien jullie mijn 2 bodemdrain aanvoeren.

Zelf zou ik graag de aanvoeren verlengen richting de onderkant van de foto ( tussen filter en afvoer) met getrokken bocht naar boven, daar een 110 mm buis tussen het filter en afvoer riool maken met 2 T-stukken ertussen om daar de bodemdrain aanvoeren met schuifkranen te koppelen!

Eventueel teken ik morgen nog een voorbeeld.
Twankoi2017

Berichtdoor Marcje » zo 18 jun 2017, 22:47:35

Knap gemaakt met die panelen, en prima dat u een kader gelast hebt in de filterkamer , want zal nodig zijn :good:

Laat de schets maar komen , want ben niet voor de volle 100% mee ( gewoon via een bladje papier en foto ervan kan ook :wink: )

Groetjes

marc

Marcje

Berichtdoor Twankoi2017 » ma 19 jun 2017, 6:29:49

6412964130

Bij deze 2 tekeningen om meer duidelijkheid te geven. Er lijkt zo best veel ruimte , maar het is aardig krap in een filterput van 1,80m x 2,30m
Maar dat is de uitdaging.

Dus moet dingen overwegen en enkele tips zijn altijd welkom!

Belangrijkste is de aanvoer naar het filter natuurlijk.
Twankoi2017

Berichtdoor marvin(@) » ma 19 jun 2017, 7:22:00

Dit gaat wel werken hoor zolang mogelijk de buizen gescheiden laten want zodra je naar 1 buis gaat creëer je weerstand. Er zal een pomp op moeten komen. Voorfilter is volgens mij wel gewenst niet zo zeer tegen het grof vuil de bladeren en afval maar zodra u alg gaat creëeren zal de nexus 2x per dag gespoeld moeten worden :good:
marvin(@)

Afbeeldingen: 74

Berichtdoor Twankoi2017 » ma 19 jun 2017, 17:18:09

@Marvin,

Ik hoop het toch te kunnen doen met 1 x spoelen per 2 dagen!! en anders per dag! Zal er in ieder geval rekening mee proberen te houden als er ooit nog een zeef (crielzeef) voor kan.

Ik voer niet extreem veel op dit moment, meestal 1 keer , soms 2 keer per dag! dus wat betreft voedingsbodem voor alg zal het allemaal wel mee vallen (hoop ik)

In ieder geval fijn dat jij de aansluiting positief ziet. Hoop natuurlijk op nog meer reacties om er zeker van te zijn!
Twankoi2017

Berichtdoor Marcje » ma 19 jun 2017, 23:40:23

Zeer duidelijk nu :D

Op zich niet ideaal ( het ontbreken van een voorfilter waar de bodemdrains gezamenlijk toekomen, om van daaruit met groteren diameter naar de nexus te gaan ) , maar wel een prima oplossing rekening houdende met de ruimte , dus kan me hier zeker in vinden :good:

Zorg voor een degelijke schuifkraan welke naar de riool gaat, want dit zijn de eerste kranen die gaan lekken , of minstens de mogelijkheid voorzien om deze te kunnen vervangen :wink:

Groetjes

marc

Marcje

Berichtdoor Twankoi2017 » di 20 jun 2017, 9:35:39

Helaas nu geen voorfilter. Ik hou de aanvoer boven het beton om eventueel er veranderingen in te kunnen maken.

Wat betreft schuifkraan ga ik Valterra met rvs schuif nemen. Deze ga ik overal gebruiken. Lijkt me prima. VDL vind ik de prijs toch wat te hoog.

Nog andere tips misschien?

Oja, de bodemdrains zijn met lucht. Deze kan ik mooi afwisselen.

Wat moet ongeveer de flow van de skimmer zijn als deze in de hoek ligt bij een oppervlak van 12,5 m2?
Ik heb nog een messner van 6000l/uur liggen. Waar een midisieve en een uv lamp in de lijn komt.
Twankoi2017

Berichtdoor willem v d » di 20 jun 2017, 19:10:51

Het nadeel aan een nexus is naar mijn ervaring de maximale flow.
Uw meeste weerstand zal in de nexus zitten en niet in de drains
Ik denk nog wel dat dit te weinig doorstroming zal zijn voor uw vijver en al helemaal voor een airlift.
Omdat er maar 1 aanvoer en 1 doorvoer zit in de nexus,
Hierdoor zal een lift snel zijn kracht verliezen.
Zou u de installatie zo bouwen dat u kunt wisselen van lift naar pomp zou u daar geen spijt van krijgen.

Vanwege het warme weer heb ik mijn lift uit gezet en er een hf22000 in gezet en de lucht voor de lift in de vijver gezet.
willem v d

Berichtdoor Twankoi2017 » di 20 jun 2017, 21:13:30

Ik heb bodemdrains met lucht, dus wat dat betreft ben ik niet van plan om dat te veranderen.
De flow maak ik me ook nog wel zorgen om. Zou moeten kunnen met iedere dag spoelen. Anders moet ik mn skimmerlijn veranderen en kan er altijd nog beadfilter achter..

Laten ons niet gek maken.

Maar tips kunnen we altijd over nadenken.

Dus bij deze bedankt!!
Twankoi2017

Berichtdoor Twankoi2017 » wo 21 jun 2017, 19:54:22

Iemand een antwoordt op mijn vraag betreft de flow voor een skimmer?
Twankoi2017

Berichtdoor marvin(@) » wo 21 jun 2017, 20:02:09

Met zekerheid niet maar ik denk dat het te weinig is. Door de sieve creëer je een opvoerhoogte van 50cm. Dan nog een uv op je pers ik zou kiezen voor een 10m3 pompje :good:
marvin(@)

Afbeeldingen: 74

Berichtdoor Marcje » wo 21 jun 2017, 22:45:16

Vroeger had ik een 6000liter op de skimmer en dit werkte prima, maar veel minder mag het niet zijn en zeker als u wat verlies hebt door leidingen :wink:

Groetjes

Marc

Marcje

Berichtdoor jocca » do 22 jun 2017, 8:20:41

Even een bummertje zetten ...
dat wandje tussen de vijver en filterruimte zal zo paraplu gaan staan als dat het groot is ...

ook hier met sandwichpanelen gewerkt, begin dit jaar een zijkant uitgegraven om er een extra filterruimte naast te maken.
Die wand is 3 meter lang en we hebben ongeveer 90 à 95 cm diep gegraven. De wand zelf zijn panelen van 10 cm dik, hoeken zwaar versterkt en bovenaan op de naden een stalen profiel geplaatst.
Die wand stond meer dan 1 cm bol toen we nog maar 70 cm diep aan zaten. uiteindelijk hebben we het water in de PF met ruim een halve meter gezakt om de druk weg te nemen EN hebben we 2 extra stekers gestoken in de nieuwe filter om de zijdelingse druk volledig op te vangen.

Waterdruk is een echt vies beestje ...

Je hebt nog tijd om aan te passen. Ik zou een extra plaat ervoor zetten (in de vijver of filter maakt niet uit), maar dan op 10 cm afstand van de andere.
Dan heb je een tussentruimte van 10 cm. Daarin zou ik dan beton storten met ijzeren baren tussen. uiteindelijk krijg je dan een muur van 30 cm dik.
Hier hebben wij dit ook gedaan tussen PF en vijver, dit gaat geen mm meer opschuiven.
jocca

Afbeeldingen: 61

Volgende

Keer terug naar Algemeen