zinkend hoornblad

Deze volledig ondergedompelde planten produceren zuurstof en beconcurreren algen.
Plaats reactie
lucifer

zinkend hoornblad

Bericht door lucifer »

Het hoornblad in mijn testopstelling doet het niet zo goed. Het zinkt naar de bodem en ook lichte verslijming. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Misschien een tekort aan voeding, er zitten behoorlijk wat planten in de bak alsook nog andere zuurstofplanten (fonteinkruid, naaldkruid en gekrulde waterpest)
Guyke

Re: zinkend hoornblad

Bericht door Guyke »

Hallo,

Het kan een aantal oorzaken hebben.
Hoornblad is niet gelukkig met zacht water.
Het zinkt naar de bodem als de temp te laag is.
Het gaat verslijmen als er te weinig voeding is of te zacht water.

Normaal hersteld dit zich na een tijd. Als de plant aangepast is aan voeding aanbod en hardheid van het water zal hij normaal terug aan de groei gaan.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
lucifer

Bericht door lucifer »

Ik heb de bak gevuld met leidingwater die hier behoorlijk hard is. Kan dit ook de oorzaak zijn?
Ook van de andere planten had ik al meer groei verwacht dus ergens iets dat niet ok is. Straks eens nitraat nameten.
lucifer

Bericht door lucifer »

Nitraat is momenteel tussen de 5 a 10.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Cijfers van nitraat zeggen mij niet zoveel.
Wat is de hardheid van het water en de ph?

Ook de temperatuur van de vijver speelt een rol. Hoornblad komt normaal goed op gang als de temperatuur boven de 15°komt.

mvg
Guyke
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hier vroeger enkele plantjes gekocht en deze verslijmen ....'

Toen ik er een grote hoeveelheid inklapte verslijmde het grootste deel, maar er bleven enkele plantjes over en met deze doe ik verder , en lukt tegenwoordig redelijk goed

Reden???

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
paul1

Bericht door paul1 »

lucifer schreef:Het hoornblad in mijn testopstelling doet het niet zo goed. Het zinkt naar de bodem en ook lichte verslijming. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Misschien een tekort aan voeding, er zitten behoorlijk wat planten in de bak alsook nog andere zuurstofplanten (fonteinkruid, naaldkruid en gekrulde waterpest)
Hoi Pieter,

We hebben de laatste weken regelmatig contact gehad via PM, en ik denk toch dat je te weinig geduld hebt. :D

Hoe lang draait je testopstelling met eb en vloed PF ondertussen reeds? Een week of 2 / 3?

Gedoornd hoornblad heeft toch wel wat hogere temperaturen nodig als fonteinkruid, om weelderig te groeien.

Ook hier zie ik nog niets van gedoornd hoornblad aan het wateroppervlak, terwijl het fonteinkruid weelderig groeit.

Groeten,
Paul
https://www.facebook.com/renderssriwiset" onclick="window.open(this.href);return false;
lucifer

Bericht door lucifer »

Tja, geduld, op korte tijd toch al een paar serieuze nadelen ondervonden en ook enkele voordelen. Hoeft daarom geen maanden te draaien.

Ik vond het vooral raar omdat bij de buur van wie ik het hoornblad gekregen heb het al serieus aan het woekeren is. Hij had al 2 volle emmers verwijderd en moet dit vanaf nu om de 2 a 3 weken doen zodat de vijver niet volledig toegroeit.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Vraag aan de gebuur dan water om de testopstelling te vullen en zie dan wat er gebeurt.

mvg
Guyke
valerie

Bericht door valerie »

Hier groeit het hoornblad ook al enorm. We hebben dit jaar al een emmer of 50 eruit gehaald maar veel helpt het niet.
Des
Contacteer:

Bericht door Des »

Elke situatie is anders, ik denk wie reageert best ook vernoemt hoe de filtering in elkaar steekt, het volume en de manier waarop de planten zijn ondergebracht, dat zijn andere parameters en dus kan hieruit afgeleid worden waar om dit zo zou kunnen zijn ; dat bij de enen de planten nu al groeien en bij een andere niet, als je bijvoorbeeld alleen maar fontein kruit hebt, dan is het logis dat deze volle bak groeien, en heb je meerdere soorten, dan zal dat in rangorde gebeuren vermoed ik .
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Des schreef: heb je meerdere soorten, dan zal dat in rangorde gebeuren vermoed ik .
Hier heb je ook een punt. Als er meerdere soorten in de vijver aanwezig zijn dan zal de soort welke zijn voorwaarde om te groeien het eerst bereikt word ook eerst beginnen groeien. Fonteinkruid bv gaat vroeger in de groei. Het hoornblad wat later en dit komt vooral door de temp. Ook de vorm van voedselopname speelt een rol.
Bv fonteinkruid heeft wortels en hoornblad niet. Er zitten doorgaans meer voedingsstoffen voor planten opgeslagen in de bodem ( plantmanden ) dan in het vrije water.( filtering, waterwissels enz )

Wat ook speelt is het aantal bewoners, filtering en voedercyclussen en hoeveelheid voeder wat ook Des in grote lijnen al aanhaalt.
Grote bossen hoornblad hebben grote hoeveelheden voedsel nodig. Als dit niet aanwezig is dan gaat de plant in overlevingsstadium en gaat een deel van zijn massa afstoten. Er zullen echter altijd knoppen behouden blijven die wanneer de omstandigheden terug ok komen weer aan de groei gaan.

mvg
Guyke
lucifer

Bericht door lucifer »

Waarschijnlijk had het hoornblad wat voeding tekort, want het fonteinkruid en krullende waterpest doen het wel heel goed. Beiden zijn aan steen gebonden dus geen voeding die ze uit de bodem kunnen halen.
Wat hoornblad eruit gehaald en als er weer algen opkomen ga ik gewoon waar emmertje halen :D , ik zie wel als het nu aan de groei gaat.
S V K

Bericht door S V K »

mooi spul
Plaats reactie

Terug naar “Zuurstofplanten”