• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Bossi's Q-Bak

Bossi's Q-Bak

Berichtdoor Bossi » vr 02 dec 2011, 9:55:07

Hallo Allemaal,

De laatste weken ben ik als een gek op zoek geweest naar een q-bak van minimum 3m³ om tijdens onze verhuis de vissen in onder te brengen. Echter al wat ik tegenkwam was te klein of te duur voor wat het was.
Die ene die ik dan gevonden had en voldeed, was de dag ervoor in optie genomen en dus ok verkocht voor mijn neus.
Dan maar prijsoffertes beginnen vragen aan verschillende firma's. Hoever die prijzen uiteenliggen kan ik niet begrijpen, sommige worden gemaakt met gouden platen ipv hdpe denk ik dan.

Goed, een mooie aanbieding gekregen via vijverkoopjes.nl (mag dit geplaatst worden?) Ik moest hem wel gaan ophalen in Tolbert, zo'n 300km rijden. Een bak van 2.5x1.5x1.1m binnenafmetingen, +10cm dik verstevigingsribben kwam deze op 2.7x1.7x1.1m.
Een bestelwagen geregeld via het werk waar deze perfect inpaste.
Vorige vrijdag om 9u 's morgens vertrokken en iets na de middag daar aangekomen. Vertelde de zaakvoerder daar dat ie een klein technisch probleem had, nou ja, in jouw voordeel hoor, zei ie.
Hij had de verstevigingsribben bij de binnenmaat geteld waardoor de bak niet 1.7m maar uiteindelijk 1.94m breed was. Gevolg is dat deze bak niet meer in onze bestelwagen pastte. Dan maar terug naar huis om een wagen met open aanhangwagen te halen en terug te komen.
Uiteindelijk zijn wij om 4u 's nachts thuis aangekomen na 1260km bollen.
De terugreis ging traag, tegen 80km/h want er stond een strakke wind en de bak was echt zeer groot, zeker bovenop de aanhangwagen pakte hij veel wind. De wagen kon het niet aan zodat we zijn gebruik gaan maken van de slipstream van de vrachtwagens.

De volgende middag ga ik de bak nog eens opmeten, want de grond die wij hadden geëgaliseerd was te klein geworden. Schrok ik mij een bult toen ik besefte dat ook die verstevigingsribben in de lengte waren bijgeteld in de binnenmaat.
De bak is nu geen 3.75m³ maar 5m³ geworden :shock: En dat voor dezelfde prijs. Was ook mijn schuld niet en we hebben er ook 2 keer voor moeten rijden. Hij woog ook aardig wat, we hebben hem met 9 personen toch netjes op zijn plaats gedragen.

Graag wil ik de zaakvoerder nog eens bedanken voor de snelle levering want hij had uiteindelijk maar 9 dagen om deze te maken terwijl zijn vrouwtje elk moment kon bevallen.

Foto's volgen nog maar wij zijn eerst druk bezig met de verhuis, nog amper 11 dagen en ik moet hier buiten zijn met alles, ja zelfs mijn huidige pf leeghalen met bijna 2m³ gesteente in.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor polleke » vr 02 dec 2011, 11:39:21

Haha wat een verhaal maar het resultaat telt he ,dat is teminste geen sterfbak van een cuubje maar een echte quarentaine waar je nog veel plezier aan zal beleven (en nooit ECHT nodig zal hebben hoop ik) .
Aan dit verhaal kan je toch weer zien dat het zeer belangrijk is dat er goede communicatie is en dat je niet teveel moet bezuinigen op informatie .
En laat de fotos maar komen :D .grtjs
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
polleke

Afbeeldingen: 1157

Berichtdoor mart-ang » za 03 dec 2011, 10:26:57

na dit verhaal ben ik wel heel benieuwd naar de foto`s :wink:
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Afbeeldingen: 1337

Berichtdoor mario1 » za 03 dec 2011, 13:12:01

Leuk verhaal, en uiteraard ook benieuwd naar foto's.
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor Bossi » za 03 dec 2011, 13:34:19

Hoi,

Ik zal foto's maken van zodra ik kan, hij is ondertussen juist gevuld met 4700liter water. Ik heb de kraan dichtgezet want voller hoeft niet, al kan er nog 500 liter bij hoor. Probleem is dat de bak over een lengte van 2.94m zover opengeplooid staat van de druk dat de wand halverwege 5cm uitwijkt.
Zijn er mensen met hdpe bakken die kunnen bevestigen dat dit normaal is? De wanden zijn van 15mm dikte en er zit toch zo'n 4.6 ton aan water in??

Groetjes,

Bossi

ps: nu snel klaarmaken voor een topmatchke voetbal tegen den 2e (wij staan 1st)
Bossi

Berichtdoor JD » za 03 dec 2011, 15:19:23

Hoi Bossi,
Ga eerst die mannen van den 2e maar eens goe afdrogen,
maar dan ons fotokes plaatsen hé :lol:
Groetjes Johan
JD

Berichtdoor Filterbouwer » za 03 dec 2011, 15:58:23

Bossi
Normaal is een bolling van 5cm over nog geen 3m zeker niet.
Denk niet waneer je dikke plaat gebruikt deze de enorme druk van het water aan kan.
De meeste hdpe bakken(zelfs de grootste) worden in10mm gemaakt,met voldoende verstevigings ribben.
ben benieuwd naar de fotos.
Grt Peter.
Filterbouwer

Berichtdoor polleke » za 03 dec 2011, 19:32:12

Mischien een stomme vraag maar is deze bak dan niet voor IN de grond ?
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
polleke

Afbeeldingen: 1157

Berichtdoor mollie » za 03 dec 2011, 21:48:56

veel tegenslagen voor een meevaller, maar wel mooi dat de bak groter is scheelt alleen veel extra werk maarja het is hobby he.
mollie

Berichtdoor Bossi » zo 04 dec 2011, 12:50:10

Hallo,

Ik heb gisteren bericht gehad van de maker van deze bak en hij zegt dat dit vrij normaal is en dat ie niet zal scheuren.
Ik heb hem meermaals gevraagd datde bak sterk genoeg moest zijn om op zichzelf te kunnen staan wegens nu geen tijd om hem in te graven.
Zo dadelijk de vissen overbrengen en dan verder verhuizen.

Groetjes,

Bossi

ps: 0-3 verloren, mannen spelen terecht kampioen, miljaar wat zijn die goed. Er spelen dan ook 2 mensen met 1ste klasse ervaring mee....competitievervalsing??
Bossi

Berichtdoor Filterbouwer » zo 04 dec 2011, 14:00:24

bossi
Heb zelf al een boel bakken gemaakt maar zoveel uitbuiging lever ik liever niet af aan een klant. :oops:
Een strook met hdpe rondom gelast doet in zo een geval wonderen(al is het alleen maar voor het zicht)
Grt Peter.
Filterbouwer

Berichtdoor Bossi » zo 04 dec 2011, 18:08:26

Hoi,

Ik wou vanmiddag de vissen overbrengen naar hun nieuwe tijdelijke thuis, maar bij aankomst panikeerde ik toch serieus. De bak was zich aan het zetten en was meer dan 10cm open gaan staan :shock:
Direkt naar de doe het zelf om hout en spanriemen om de boel te herstellen want dit kon geen dag meer wachten.
Onderstaand zie je de foto's.
Nu hebben we op elke verstevigingsrib een paal in de grond geslagen, langs de lange zijden bovenaan een lange balk geplaatst en dan met spanriemen alles terug in model getrokken. Eenmaal dit gebeurt was hebben we overlangs nog 5 planken vastgemaakt aan de balken langs de lange zijden. Daarn konden de spanriemen terug weg. Alles staat nu terug netjes.
Ik heb de fabrikant ook verwittigd, ik wacht zijn antwoord nog even af.

Dit was de situatie voor onze oplossing:

28603

28604

28605

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor saxobarre » zo 04 dec 2011, 18:34:18

de kracht van water :)
mss is het gemaakt geweest met de bedoeling hem in de grond te steken ?
saxobarre

Berichtdoor Bossi » zo 04 dec 2011, 18:44:19

Hoi Saxobarre,

Het is al eens vermeld maar de bak was bij aanvraag bedoeld om op zichzelf te kunnen staan.
Later gaat ie de grond in, dan kan hij niet weg. Alles is weer wat bezonken, zolang ie maar waterdicht blijft ben ik al tevreden.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Dominique » zo 04 dec 2011, 19:33:13

Ik kan mij heel goed inbeelden dat er van 5 offertes 5 verschillende prijzen worden vermeld. Betreft HDPE laat ik mij adviseren door een prof in deze materie, hij maakt ook de bakken voor mij. Alleen: hij heeft eens goed gelachen met een aantal zeefden en filterbakjes in hdpe die her en der worden aangeboden. Vooral het laswerk is minimaal, in vergelijking met wat zij moeten samen biljarten. Het laswerk en de manier waarop mag je niet banaliseren.

Voor jouw bak zou ik een buizenstelsel in de versteviging plaatsen die op de hoeken aan elkaar worden bevestigd. Je bent niet de eerste met dit probleem en waarschijnlijk ook niet de laatste. Wat als hij lekte.....
44m³ opgroeivijver, Nexus 310 Eazy AiRlifT 2x12w .2000 ltr MKF full jap mat na Dubbele 200 micron Originele Crielzeef (http://www.crielzeef.be) Bakki Shower incl 60kg bacteria House via Skim en Cetussieve, Blue Eco & BioUV.Aquasonic10 Ultrasoon.
Dominique

Afbeeldingen: 37

Volgende

Keer terug naar Quarantaine voorzieningen