Hoi koivrienden,
Vanwege het zuurstofgehalte tijdens de zomer vrij laag is en daar verandering wil inbrengen ga ik een trickle bouwen.
De IBC vaten die ik hiervoor ga gebruiken heb ik via Peter en Mario , waarvoor mijn dank
Vandaag de eerste voorberijdende werken gedaan
Hier heb ik de bovenkant van het IBC box gezaagd, zodat ik de doorvoeren en draagvlakken voor het filtermedium kan plaatsen
Rechts onder een boring van 50mm gemaakt waar het zuurstofrijke water terug naar de vijver loopt
Klaar om doorvoer van 50mm in te bevestigen
Binnenkant waar de afvoer komt te zitten
Voor draagvlak van het filtermateriaal ga ik zwarte matala gebruiken die op RVS draadstangen M14 rusten
De draadstangen zitten alvast klaar en eenmaal de doorvoer aangesloten kunnen de matten erin ….
Groetjes en wordt vervolgt
Marc
Trickle filter met IBC vaten .
Trickle filter met IBC vaten .
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
goed gezien marc, om zo'n vat te gebruiken. gaat een deel schelen in lawaai. en gaat niet spetteren. de originele uitlaat ga je gebruiken om de onderkant te spoelen? komen er meerdere trickles te staan? ik zie nog een vat
Laatst gewijzigd door gorisken op 07 mei 2014, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
gorisken schreef:de originele uitlaat ga je gebruiken om de onderkant te spoelen? komen er meerdere trickles te staan? ik zie nog een vat
Hoi Peter,
De originele uitlaat ga ik inderdaad gebruiken om te spoelen , en er komen 4 van dergelijke vaten
@ Martien, bedankt voor complimenten
Op de afvoer richting vijver, zet ik daar het beste een bocht op om zodoende net onder het wateroppervlak af te voeren, of is het oppervlakte water het zuurstofrijkste ?
Alvast bedankt
Groetjes,
Marc
- koiliefhebber
- 16
Hoi Marc,
schitterend idee !
Ik was van plan om een kast te maken in hout, deze binnenin te poyesteren (dus soort douchecabine), daarin kratten met filtermateriaal plaatsen,.....maar als ik dit idee hier zie (en mag namaken ) dan zal dit me heel wat werk uitsparen. Echt goed gevonden !
Ik blijf het op de voet volgen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben, dat het water een minimale valhoogte moet hebben om maximaal filterend te werken. Kan dit? Misschien zijn er koivrienden die het weten.
In ieder geval, dank om uw idee te delen.
groetjes,
marc. <°))))><
schitterend idee !
Ik was van plan om een kast te maken in hout, deze binnenin te poyesteren (dus soort douchecabine), daarin kratten met filtermateriaal plaatsen,.....maar als ik dit idee hier zie (en mag namaken ) dan zal dit me heel wat werk uitsparen. Echt goed gevonden !
Ik blijf het op de voet volgen.
Ik dacht ergens gelezen te hebben, dat het water een minimale valhoogte moet hebben om maximaal filterend te werken. Kan dit? Misschien zijn er koivrienden die het weten.
In ieder geval, dank om uw idee te delen.
groetjes,
marc. <°))))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 07 mei 2014, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi marc,koiliefhebber schreef:
Bedankt voor de complimenten en meedenken
Volgens mij was het Jan vs die minimaal 25cm nodig achtte en heb me daar dan ook op gebaseerd ( vind echter de topic niet meer terug van Jan zijn trickle )
Groetjes,
Marc
ALs je 18 cm 'valhoogte' aan kunt houden, is dat optimaal Marc
(meer mag, maar hoeft niet)
Veel succes daar gewenst met de bouw van je 'monstertrickle"
Veel succes daar gewenst met de bouw van je 'monstertrickle"
Laatst gewijzigd door jan v s op 07 mei 2014, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
gr Jan
- koiliefhebber
- 16
Ziezo, zo ben ik weer wat wijzer.
Bedankt, Marc en Jan.
De 18 cm gaat dus over de valhoogte, tussen de etages.
Maar ik dacht iets gelezen te hebben over de totale hoogte van een trickle. Ik zoek het even op. Als ik het vind, meld ik het.
Succes met de werken Marc.
marc. <°))))><
Bedankt, Marc en Jan.
De 18 cm gaat dus over de valhoogte, tussen de etages.
Maar ik dacht iets gelezen te hebben over de totale hoogte van een trickle. Ik zoek het even op. Als ik het vind, meld ik het.
Succes met de werken Marc.
marc. <°))))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 07 mei 2014, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
amai Marc, dat is een stevige extra filtering die je gaat bekomen. en een stevige ontgassing. ik ben vooral benieuwd of dit een effect gaat hebben op je algengroei.Marcje schreef: , en er komen 4 van dergelijke vaten
Groetjes,
Marc
komen er vaten op mekaar te staan, of worden het vier verschillende trickles?
Laatst gewijzigd door gorisken op 07 mei 2014, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Jan,jan v s schreef:ALs je 18 cm 'valhoogte' aan kunt houden, is dat optimaal Marc
Goed om weten, nu kan ik het fltermateriaal een 5 tal cm dikker aangebrengen
Hoi Peter,gorisken schreef: en een stevige ontgassing. ik ben vooral benieuwd of dit een effect gaat hebben op je algengroei.
komen er vaten op mekaar te staan, of worden het vier verschillende trickles?
De trickle wordt twee vaten hoog en is inderdaad niet alleen om het zuurstofgehalte op te drijven maar ook om die vervelende draadalgen te laten minderen al is dit laatste voor mij een groot
Het aansturen van de luchtdoorstroming zou ik gecontroleerd willen doen, maar later meer daarover
Groetjes,
Marc
Hoi Marc,
Dat gaat daar een serieus druppelfilterke worden.
Grote vijver grote filter.
Goed gezien om het met ibc vaten te doen.
Heb je de bewuste bioballen niet meer ? Zij zouden goed dienst kunnen doen in de trickel.
Voor mij zijn bioballen nog steeds het beste filtermateriaal.
Hier in de trickels zitten er matten, kaldnes en bioballen en voor mij staan de laatste met kop en schouders boven de rest.
Dat gaat daar een serieus druppelfilterke worden.
Grote vijver grote filter.
Goed gezien om het met ibc vaten te doen.
Heb je de bewuste bioballen niet meer ? Zij zouden goed dienst kunnen doen in de trickel.
Hier in de trickels zitten er matten, kaldnes en bioballen en voor mij staan de laatste met kop en schouders boven de rest.
Laatst gewijzigd door rie op 07 mei 2014, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie
Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!
Bedankt voor het meedenken , maar het worden van die bioringen waarvan ik er 10.000 heb staan ( kwamen uit mijn filter, welke plaats moesten maken voor BWB )gompie schreef:Heel mooi doordacht Marc
Ik zou zelf maar dat is aan mij
Voor honingraadblokken kiezen .
Hoi Rie,rie schreef: Heb je de bewuste bioballen niet meer ? Zij zouden goed dienst kunnen doen in de trickel.
Het word inderdaad het oude filtermalteriaal , alleen zijn het geen bioballen maar bioringen
Ga eerst kijken hoe ver ik spring met dit materiaal en dan zie ik wel wat er nog nodig is
Groetjes en iedereen bedankt voor het meedenken
Marc
Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat werken Marc,bent u er al uit hoe ze geplaatst gaan worden ? ( 2x 2 of zoiets )
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Aad,
De extra zuurstof zal wel goed zitten, en wat er bijkomt is mooi meegenomen
De vaten komen 2 X2
Groetjes
Marc
De extra zuurstof zal wel goed zitten, en wat er bijkomt is mooi meegenomen
De vaten komen 2 X2
Groetjes
Marc