Gele plomp (Nuphar lutea).

Een van de meest begeerde waterplanten vanwege de schitterende bloemen en bladeren.
ad

Re: Gele plomp (Nuphar lutea).

Bericht door ad »

nog een idee,
stel je hebt de manden van bv 25 cm,int vierkant.koop er 1 mand bij van 30,
dan kun je uit die 30 cm manden,4 stukken knippen,die druk je in de 25 cm manden,als een soort van deksel,,leg er wat dikkere stenen op,
uiteraard pas wanneer je de planten er in hebt met steentjes/substraat/lava :)
en de koi kunnen je manden nooit meer leeg halen,eventueel knip je er wat grotere gaatjes in,afhankelijk van de plant,en eventueel kun je inplaats van dikke stenen,wat tyripjes de boel vast zetten,

ik heb zins dit jaar gekroesde waterpest, http://www.zuurstofplanten.net/zuurstof ... /waterpest" onclick="window.open(this.href);return false;
en dat gaat hier tekeer dat wil je niet weten,die stond hier eerst op 70 cm diepte,maar ging zo hard,dat ik er nu van twee manden, al 5 manden van heb,en twee manden op 120 cm diepte,en die haalde binnen de kortste keren oppervlakte ook al,
dus ik moet nog wat manden aanschaffen om er nog 4 stukken in te plaatsen,
das een zuurstof plant,en een prachtig plantje,als je er van houd. :)

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo
ad schreef:
ik heb zins dit jaar gekroesde waterpest, http://www.zuurstofplanten.net/zuurstof ... /waterpest" onclick="window.open(this.href);return false;
en dat gaat hier tekeer dat wil je niet weten,die stond hier eerst op 70 cm diepte,maar ging zo hard,dat ik er nu van twee manden, al 5 manden van heb,en twee manden op 120 cm diepte,en die haalde binnen de kortste keren oppervlakte ook al,
Als je teveel hebt laat maar iets weten Ad
De gewone waterpest kan ik niet houden wordt direkt op gegeten.
Misschien de gekroesde niet.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

ad

Bericht door ad »

Guyke schreef:Hallo
ad schreef:
Als je teveel hebt laat maar iets weten Ad
De gewone waterpest kan ik niet houden wordt direkt op gegeten.
Misschien de gekroesde niet.

mvg
Guyke
lijkt mij een beetje onmogelijk om je daarvan te voorzien,ik woon in nederland,en zowat bovenin :)
maar de gekroesde komen ze hier niet aan,ok als aanleg stijgers zeg maar ,ze varen er in en dan huppa de motoren uit en zonnebadderen maar,plus voldoende zuurstof, :)
en natuurlijk bij de paai das het enigste nadeel van paaien,elke plant of draad alg is goed,nu is het bij een laagje draad alg niet erg,
5 keer hier gehad dit jaar,dus de moed zakte me aardig in de schoenen, :) me planten :dash:
ze kunnen de boel aardig slopen,voordeel ?? dan ben je wel verplicht om de boel te gaan verpotten,de losse stengels in nieuwe potten,en het groeit zo weer verder.
maar het gekroesde is veel stugger dan de fijne,
en dat kun je daar toch ook wel halen/lopen,,of eeuu in een parkje of zo :)

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
ad schreef:
lijkt mij een beetje onmogelijk om je daarvan te voorzien,ik woon in nederland,en zowat bovenin :)

Eventueel verzenden is ook mogelijk. Wil het wel eens bekijken want ik ben dit jaar in de wadden geweest en ga nog eens terug volgend jaar dus ??
Deze plant is een exoot en deze vind je zo maar niet hier in de openbare wateren.

mvg
Guyke

ad

Bericht door ad »

Guyke schreef:Hallo,
ad schreef:

Eventueel verzenden is ook mogelijk. Wil het wel eens bekijken want ik ben dit jaar in de wadden geweest en ga nog eens terug volgend jaar dus ??
Deze plant is een exoot en deze vind je zo maar niet hier in de openbare wateren.

mvg
Guyke
dat klopt ze horen hier niet echt thuis,er zijn meen ik twee soorten,
en opsturen kan ook als het de volgende dag er maar is,natte kranten en wat natte doeken werkt vrij lang,uiteraard in een plastic koi zak met zuurstof,en een ietsie water,

ik heb net weer een deel van de bodem gehaald en in een pot gezet in de planten vijver/koivijver,
natuurlijk moeten ze er dan allemaal bij kijken als ik het er in laat zakken,even aan je arm snuffelen,en vooral goed in de weg zwemmen :)
nu op dit moment zie ik alleen nog maar staarten half boven water,ze moeten het ook even inspecteren of er wel een bescherming op zit,en die zit er op ;cool;
maar ze kunnen weer een paar uur vooruit,want zwemmen ze even weg en komen naar een paar minuten er weer langs ,dan is het weer hee das nieuw,even kijken,een geheugen van een meter of 10 heen en terug,het zijn ook echte dombo's :)

46654

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo
ad schreef:
dat klopt ze horen hier niet echt thuis,er zijn meen ik twee soorten,

46654

•Brede waterpest (Elodea canadensis)
Deze variant komt tegenwoordig van nature in onze streken voor en is dan ook winterhard tot -5°C. De stengels dragen dichte, lancetvormige en afgeronde blaadjes die net de waterlijn bereiken.Ondanks de naam kan je de blaadjes niet echt breed noemen: in afmetingen verschillen ze slechts één millimeter in dikte van smalle waterpest, de lengte is exact hetzelfde, namelijk 2 centimeter. In juni en juli komen kleine witte bloempjes te voorschijn. Plant brede waterpest op een diepte van 20 centimeter in zon of halfschaduw. Dieper kan, tot een maximum van 60 centimeter, maar dan zal hij gemakkelijker afbreken door de lange, dunne stengels die hij dan vormt. Bovendien neigt hij in dat geval tot woekeren. Deze waterpest heeft een voorkeur voor basisch water. In het voorjaar knip je de planten af, waarna ze opnieuw uitlopen.

•Brede waterpest (Elodea canadensis)
•Smalle waterpest (Elodea nuttallii)
•Afrikaanse of gekroesde waterpest (Lagarosiphon major)
•Argentijnse of Braziliaanse waterpest (Egeria densa)
•Sterrenkrooswaterpest (Elodea callitrichoides).

dus er zijn er wel meer.
Prachtig dat je je vijver ook eens laat zien Ad
Zo'n kronkeling in de vijver heeft wel wat :good:

mvg
Guyke

Des
Contacteer:

Bericht door Des »

in de lente ga ik er mee aan de slag,
beetje de boel onderzoeken ondertussen :wink:

http://www.zuurstofplanten.net/cms/wp-c ... e-up-k.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

hier meende ik een aanbieding van te hebben gekregen, als ik het terug aangeboden krijg volgend jaar,
laat ik iets weten guy, dan houd ik wel wat voor je op zij,
op voorwaarde dat het deze is natuurlijk,
mijn vijver was nog niet klaar en heb een beetje later iets anders gekregen van zuurstofplanten,
ik zal het in gedachten houden.
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver

ad

Bericht door ad »

die kronkel moest ik wel,das eigenlijk niet dieper dan een cm 60,
maar waar al de tegels liggen zit puin
het deel langs de schuur naar het bruggetje net zo,aan de andere kant een boom,
dan waar de plantenbak zit achter de schuur bij de groene pijl,daar zit ook puin dus de planten bak is maar 35 diep,
maar het hele boeltje loopt vanaf de voorgrond het diepe deel,via een pomp naar de plantbak achter de schuur,en vandaar weer via de planteen vijver via dat smalle deel weer retour,
dus ik heb zeg maar in het smalle deel een iets hogere stroming,dus veel vuil? komt dan weer mee,naar het diepe,

maar helemaal achteraan heb ik een skimmer waar je nog net twee koi's ziet liggen,en het woord bak boven staat, en het geluk dat daar 80% van de wind heen blaast,maar waar ik ook weer een bocht met een buis naar de bodem kan op zetten,omdat daar de koi nogal graag liggen,haal ik zo de overmatige poep weer weg zo eens in de 3 weken, wat via een voorfilter via een airlift weer in de plantenbak komt,vandaar dat daar de boel nu nog steeds volop groen is,
een hele fabriek :) zo

Tkoi

Bericht door Tkoi »

Wanneer plant je dit het beste?

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@ TKoi
Bedoel je de Gele Plomp of de waterpest?

Voor beide is het nog wat vroeg. Vanaf dat het water rond de 10° zit kan het er in.( maart april )
Echter er aan geraken zo vroeg in het seizoen is iets anders.

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Waterlelie-achtigen”