• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Bossi's Q-Bak

Re: Bossi's Q-Bak

Berichtdoor Bossi » do 08 feb 2018, 6:47:46

Gisterenavond de verwarmingsleiding hersteld.
Maar bij het betreden van de filterput gemerkt dat de pomp lucht aanzoog. Even elke unit gecontroleerd en de trommel was zwaar vervuild.
Blijkt dat hij zelfs na het aantrekken met de momentsleutel toch nog doorslipt, want hij draait niet bij het spoelen.

Ik zal de pvc ring die de siliconendichting tegen de trommel drukt moeten aanpassen vrees ik. Door daar een randje aan te laten vermoed ik dat ie te veel tegenwerking bezorgt aan de motor.

Ik kan dus komend weekend opnieuw de trommel leegpompen en aanpassen. Hopelijk is het dan terug opgelost, en deze keer definitief. Want nu handmatig spoelen met de tuinslang is geen optie, die ligt dichtgevroren in de tuin. :dash:

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 905

Berichtdoor Geert » do 08 feb 2018, 7:10:38

goeiemorgen Bossi,
Ik weet niet dat het bij een AEM kan maar ik kan mijn 'slipkoppeling' regelen (DOIT) door een hogere stroomwaarde in de stellen.
Mss de moeite om eens na te vragen bij AEM, bespaart je een pak werk ;-)

succes!

Geert
Koivijver 11m³ / Gravity gemetste 4 kamer filter 1250l + crielzeef 200µ (www.pondplastics.be) + japanse mat 8m² + BWB 25L Caldness/ pomp oase optimax 10.000 l + 3500l aquamax met Drijvende skimmer naar Plantenfilter 2500L
Geert

Afbeeldingen: 190

Berichtdoor Bossi » do 08 feb 2018, 7:17:48

Dag Geert,

Ik heb vorige zaterdag contact gehad met Edwin, hij zei me de slipkoppeling te regelen met een momentsleutel.

Ik heb alleen de pech dat ik daar moeilijk aan kan. En ik heb het zaterdag ook al gedaan.

Daarom gaat mijn vermoeden nu naar de siliconendichting. Want zelfs als de motor gestuurd wordt is het nog serieus meehelpen met de hand. En dat klopt niet.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Geert » do 08 feb 2018, 10:18:46

Zonde!
Bij de doit kan je dat via de PC / gsm instellen.

grtn
Koivijver 11m³ / Gravity gemetste 4 kamer filter 1250l + crielzeef 200µ (www.pondplastics.be) + japanse mat 8m² + BWB 25L Caldness/ pomp oase optimax 10.000 l + 3500l aquamax met Drijvende skimmer naar Plantenfilter 2500L
Geert

Afbeeldingen: 190

Berichtdoor bazzio » do 08 feb 2018, 11:54:34

Dat is weer een tegenvaller... Is die ring niet te stug en kan je daar geen ander materiaal voor gebruiken, bv soepeler rubber?
bazzio

Afbeeldingen: 33

Berichtdoor goshiko » do 08 feb 2018, 12:35:07

hopelijk zit de trommel goed gecentreerd en volledig horizontaal, anders loopt de aandrijving ook mank...
Ja, zal wat zoeken worden vrees ik.
Succes ermee.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Guyke » do 08 feb 2018, 13:00:39

Hallo,

Alles op zijn plaats. Ik weet niet of het voor jullie duidelijk is maar je kan zien dat de siliconendichting links van de goot wat "rond" staat doordat ze naar de trommel geduwd wordt door de verbreding op de spanring:
68355

Je meld hier dat die silicone rond naar buiten wordt gedrukt om aan te sluiten op de trommel.
Ik heb zo iets ( was met een rubberdichting ) meegemaakt dat het naar buiten kruipen er van niet onmiddellijk stopt. Ik bedoel dat wat op de ene moment dik in orde schijnt te zijn is op een ander moment helemaal niet meer ok. De rubber was nog verder naar buiten blijven kruipen. Enkel nadat ik de druk op de ring verminderde en gelijkmatig verdeelde is het dan toch in orde gekomen. Dus denk ik dat de ring uit buis 315 misschien op een paar plaatsen iets te vast staat opgespannen wat er misschien voor zorgt dat er op de silicone dichting wat teveel druk staat en nog wat meer naar buiten gekropen is zo dat deze te sterk tegen de trommel aandrukt.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 898

Berichtdoor Bossi » do 08 feb 2018, 17:45:38

Geert schreef:Zonde!
Bij de doit kan je dat via de PC / gsm instellen.

grtn

Dat zal oa iets zijn wat het prijsverschil maakt Geert. Als het nu eenmaal allemaal goed is afgeregeld moet je er in principe niet meer aan zijn he. Mijn AEM draait zo al 5j probleemloos.

bazzio schreef:Dat is weer een tegenvaller... Is die ring niet te stug en kan je daar geen ander materiaal voor gebruiken, bv soepeler rubber?

De ring maakt niet veel uit bazzio, het is de soepele siliconenring die te hard spant door de pvc ring vermoed ik.

goshiko schreef:hopelijk zit de trommel goed gecentreerd en volledig horizontaal, anders loopt de aandrijving ook mank...
Ja, zal wat zoeken worden vrees ik.
Succes ermee.

Goshiko

Zoals gemeld Alain, het zal idd wat zoeken zijn naar de afstelling van de ring.

Guyke schreef:Hallo,
Je meld hier dat die silicone rond naar buiten wordt gedrukt om aan te sluiten op de trommel.
Ik heb zo iets ( was met een rubberdichting ) meegemaakt dat het naar buiten kruipen er van niet onmiddellijk stopt. Ik bedoel dat wat op de ene moment dik in orde schijnt te zijn is op een ander moment helemaal niet meer ok. De rubber was nog verder naar buiten blijven kruipen. Enkel nadat ik de druk op de ring verminderde en gelijkmatig verdeelde is het dan toch in orde gekomen. Dus denk ik dat de ring uit buis 315 misschien op een paar plaatsen iets te vast staat opgespannen wat er misschien voor zorgt dat er op de silicone dichting wat teveel druk staat en nog wat meer naar buiten gekropen is zo dat deze te sterk tegen de trommel aandrukt.

mvg
Guyke

Dat is exact wat ik wil bedoelen Guyke.

Aan de pvc ring zit een rand die verder en dieper komt dan de siliconendichting. Ik denk dat ik die rand er moet afhalen. de siliconendichting wordt vanzelf naar buiten geduwd als je de ring plaatst.

Als ik dat uitsteeksel aan de ring er af haal leunt enkel de siliconen tegen de trommelrand. De siliconen is zeer soepel, maar doordat de ring hem vrij hard tegen de trommel drukt kan de trommel niet draaien.
Eigenlijk belemmer ik op deze manier de bewegingsvrijheid van de trommel.

Wordt vervolgd....want het is toch nog geen weer om met een :drinks: langs de vijver te zitten,

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Guyke » do 08 feb 2018, 17:52:52

Hallo,

Het is inderdaad niet echt het weer om met de pollen in het water te gaan zitten.
Ik hoop toch dat je het snel kan uit elkaar halen want als die ring ( silicone ) lang onder verkeerde druk blijft staan kan deze wel eens gaan vervormen.
( uitrekken waar het niet mag of zo )
mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 898

Berichtdoor mario1 » do 08 feb 2018, 18:12:13

Hopelijk is je probleem snel opgelost :?:
Het eerste wat in me opkomt is dat de siliconerubber te hard aansluit tegen de trommel.
Kan zijn dat je trommel te dicht tegen het tussenschot zit waardoor je siliconerubber iets moelijker is af te stellen en al snel te hard tegen je trommel gaat aanduwen.
mario1

Afbeeldingen: 2144

Berichtdoor Bossi » do 08 feb 2018, 18:18:41

Guyke,

Die siliconenring is zeer soepel hoor. Ik kan nauwelijks geloven dat deze blijvend vervormd geraakt op deze korte periode.

Ik heb nog een reserve liggen voor moest dat zo zijn.

Mario,

Je uitleg klopt volledig en is ook wat ik vermoed.

Uiteindelijk moet ik gewoon de schuifkraan van de drain dichtzetten. Het water in het trommelcompartiment in een bowl pompen en ik kan "droog" werken.
Dan water terug in de combi, kraan open en pompen maar 8)

Is het dan nog niet ok, kan ik voor ik het water er terug inpomp, de combi even verplaatsen om de moer iets harder aan te trekken. Maar dat laatste zal niet nodig zijn.
Ondertussen geraak ik ingewerkt in de werking en het principe.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Bossi » za 10 feb 2018, 15:56:37

Hoihoi,

Probleem voorlopig opgelost, hopelijk ook definitief maar ga niet te hard roepen.

Vaststelling was dat de afdekplaat van de combi (welke nog niet online stond) door het gewicht de sproeibuis tot tegen de trommel had gedrukt en meerbepaald dan de nozzle's zelf met hun snelkoppeling.
Gelukkig het rvs gaas niet geraakt maar de inox afdichtstrip die het zeefpaneel vasthoud is blijven haken achter deze snelkoppeling van de nozzle's. Als gevolg, trommel blokkeert en slipkoppeling is gelost.
Sproeibuis vrijgemaakt en deftig afgesteld. Motor terug testen -> draait niet. PVC-ring die de siliconendichting op zijn plaats houdt iets losser gezet. elk schroefje een halve toer losgedraaid.
Motor terug testen -> draait nog niet maar trommel is nu terug makkelijk te draaien met de hand.

Combi dus even opzij en de moer terug vastgedraaid van de slipkoppeling. Motor testen -> trommel draait. OEF :P
Trommel met de hand wat tegenwerking gegeven maar hij blijft draaien. Terug genoeg kracht dus.

Combi op zijn plaats geschoven en alles terug aangesloten van drainleiding tot en met spoelpomp voor de nozzle's. Tussendoor enkele keren testen en alles doet zijn werk terug. Al het verpompte water terug in de combi vanuit de bowls en meetbak. Filterpomp terug in gang gestoken. Alles draait dus terug zoals het hoort en er wordt gefilterd, niet onbelangrijk :wink:

Nog wat testen, afregelen en bijvullen tot op juiste niveau. Nog eens als saboteur gespeeld en met de hand de trommel proberen tegen te houden en blijft draaien. Alles ok! goedgekeurd en boel terug dicht.

Hopen dat alles blijft draaien zoals het hoort deze keer. Begin er wel routine in te krijgen :lol:

Ineens maar eens werk gemaakt van het gevallen en gebroken glas uit het dak van de serre van de laatste storm. Ik heb één zijwand opengehaald van de serre zodat ik er bijkon. Anders was het risico dat ik door de polycarbonaatplaten zou zakken, recht het koude water in.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor mario1 » za 10 feb 2018, 17:02:40

Super Bossi
mario1

Afbeeldingen: 2144

Berichtdoor Bossi » zo 11 feb 2018, 9:26:23

Goodmorning,

Ik heb zonet na 15u gespoeld, al was het nog niet direkt nodig maar ik was nieuwsgierig of alles nog werkte zoals het hoort en ja hoor :Yahoo:

We kunnen beginnen denken aan het volgende wat nog moet gebeuren aan de combi...

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor The digital hunter » zo 11 feb 2018, 11:47:56

Dag Bossi ,

goed om te lezen dat al je werk loont en dat het probleem gelukkig van de baan is en hopelijk ook blijft :CrossFingers:

Groetjes,
Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/
The digital hunter

Afbeeldingen: 569

VorigeVolgende

Keer terug naar Quarantaine voorzieningen