Quarantaine / opgroeibak

Plaats reactie
Rob83

Quarantaine / opgroeibak

Bericht door Rob83 »

Een beetje een luxeprobleem, op de nieuwjaarsreceptie heb ik een mooi vis gewonnen (ginrin kohaku, 45 cm, van Belkoi) :Yahoo: .
Dat is nu dus een goede reden om eindelijk een quarantainebak te gaan bouwen (waar ik al langer op zat te broeden).

Via marktplaats een polyester bak van 1100 liter opgehaald:
80270

En een mooie deal kunnen maken door van iemand die stopte met de hobby een trommelfilter (AEM AK-30 combi) te kunnen overnemen voor een hele nette prijs.
80271
Daar is alleen eea aan geknutseld door de vorige eigenaar, daar mag ik eea aan herstellen (oa gemaakte doorvoeren en boutgaten van zaken die hij eraan had opgehangen dichtzetten) en goed schoonmaken.

Nu ben ik eea verder aan het uitwerken, en loop ik toch tegen wat vragen aan. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen :P

In de trommel zit maar voor 1 uitgang van het BWB een rooster voor (de uitgang op de kopse kant), maar wel van binnen vlak tegen de buis aan. Als ik foto's van het filter op het www bekijk, zit er op de kopse kant standaard geen uitgang, die zal dus bijgemaakt zijn. Het rooster zit op een verhoging van 10mm aan de binnenkant vastgeschroefd, maar het lijkt me dat daar bij een hoge flow wel BWB-medium tegenaan gaat zitten. En de andere 2 openingen zijn geheel open, zonder rooster.

Ik ga toch ook die uitgang aan de zijkant gebruiken nu, de andere dop ik af. Komt qua plaatsing het beste uit, en door de lage flow verwacht ik geen problemen met het 'plakken' van het BWB-medium.
Maar voor als ik de trommel ooit anders wil inzetten, weet iemand hoe dit origineel hoort te zijn bij een AEM-combitrommel? Bij huidige combitrommels zie ik dat er meestal een kleine "box" van pp-plaat met sleuven rondom de uitvoeren zit. Maar komt daar niet toch wat vuil in te zitten waar je niet bij kunt om schoon te maken?

Dit zijn de uitvoeren met het rooster in mijn trommel: (foto van voor het schoonmaken)
80268

Dan de bak, daar zit een verdieping in voor een drain, het lijkt mij dat het het meest makkelijk is om daar een bodemdoorvoer in te maken, toch? En niet een doorvoer met kap daarnaast in het midden van de bak?
Wel een dingetje, degene van wie ik de bak kocht had er alleen geen rooster bij (wat ik wel vaak zie bij soortgelijke bakken).
Hoe ligt zo'n rooster er normaal gesproken op? Zit dat op een of andere manier vast, of ligt dat los?
Bij deze bak zit er wel een randje waar een rooster op lijkt te horen, maar de randen zijn afgerond, en als ik er een plaatje in leg, schuif ik dat makkelijk aan de kant, over die rand heen. Moet ik toch kijken om het vast te leggen, of blijft dat wel liggen?

De gaten in zo'n rooster, wat is de diameter en hoe dicht zitten ze op elkaar? Ik vind zo snel niet een (betaalbare) rvs geperforeerde plaat, ik ga dus een roostertje op maat laten lasersnijden uit 2mm RVS (dan kan ik er ook gelijk iets in maken om het rooster in te haken zodat het niet verschuift). Maar welke diameter en gatafstand moet ik aanhouden?

En het maken van een doorvoer door een polyester bak (ik heb dan een 'normale' doorvoer in gedachten, geen schroefdoorvoer omdat die vrij ver uitsteekt). Kan ik die met bijvoorbeeld Tec7 op de buitenkant van de polyester bak maken (uiteraard de flens aan de binnenkant en door de bak heen vastzetten met de schroeven/vijsjes). Dus Tec7 gebruiken als afdicting?

Wat adviseren jullie qua leidingdiameter? Ik zat zelf te denken aan 75 of 63mm voor de bodemdrain, en 50 of 63mm voor de retour. Er komt niet zoveel flow doorheen en ook weinig bochten, maar wat zou verstandig zijn?
Idem met de pompcapaciteit. Ik heb nog een OASE AquaMax Eco Premium 4000 pomp liggen. Niet regelbaar. Voor een bak van 1 m3 lijkt me dat wat teveel denk ik?
Op de vijver heb ik een Red Label ANP 6500 staan, daar ben ik heel tevreden van. Die is regelbaar, en in de hoogste stand (dus veel te veel flow) verbruikt die evenveel dan de OASE. Als ik die op 30% laat draaien, is dat denk ik een betere keuze?
Marcje
Contacteer:

Re: Quarantaine / opgroeibak

Bericht door Marcje »

Mooie voorruitzichten :D

Dan de bak, daar zit een verdieping in voor een drain, het lijkt mij dat het het meest makkelijk is om daar een bodemdoorvoer in te maken, toch?
Inderdaad
De gaten in zo'n rooster, wat is de diameter en hoe dicht zitten ze op elkaar? Ik vind zo snel niet een (betaalbare) rvs geperforeerde plaat, ik ga dus een roostertje op maat laten lasersnijden uit 2mm RVS (dan kan ik er ook gelijk iets in maken om het rooster in te haken zodat het niet verschuift). Maar welke diameter en gatafstand moet ik aanhouden?
hier een gewoon rooster met daarop een grove mattala mat
En het maken van een doorvoer door een polyester bak (ik heb dan een 'normale' doorvoer in gedachten, geen schroefdoorvoer omdat die vrij ver uitsteekt). Kan ik die met bijvoorbeeld Tec7 op de buitenkant van de polyester bak maken (uiteraard de flens aan de binnenkant en door de bak heen vastzetten met de schroeven/vijsjes). Dus Tec7 gebruiken als afdicting?
de beste optie
Wat adviseren jullie qua leidingdiameter? Ik zat zelf te denken aan 75 of 63mm voor de bodemdrain, en 50 of 63mm voor de retour.
75 bodemdrain en retour 50 , zelfs voor airlift is dit voldoende

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
poutie

Bericht door poutie »

Zal daar dik in order komen voor deze mooie Kohaku :good:
kristof_d
Contacteer: