Opgroeibak

Plaats reactie
Yannick B

Opgroeibak

Bericht door Yannick B »

Beste koivrienden,

Een collega heeft eind 2022 enkele tosai en nisai gekocht (zwemmen nog bij de dealer). Hij zit in echtscheiding nu en huurt nu een appartement (huis wordt verkocht). Hij zoekt een oplossing en wil ze van hem overnemen. Het gaat om 4 tosai van rond de 20 cm en 2 nisai van +/- 35 cm.

Ik heb een tweedehandsbak op de kop kunnen tikken van dik 1,5 m3 (binnenmaten 1.8mx1.4mx0,7). Dit is wellicht te nipt om hier 6 kois tot mei 2024 in te houden of kan dit wel? Ik kan uiteraard na de zomer de 2 grootste bv al overzetten naar de vijver en de kleinste in de bak houden tijdens de winter

Enkele vragen:

- wat raden jullie aan voor de bezetting? In september allemaal overzetten naar de vijver of toch minstens een aantal of moet het te doen zij?
- welke filter? Ik lees veel goeds over een trickle? Of een nexus?
- hoe best de filter opstarten? Ik mag van men buurman enkele goudwindes ‘lenen’ om de bak op te starten want hij heeft er veel te veel maar lees dat het niet zo simpel is om de waardes goed te krijgen/houden
- verwarming: op hoeveel graden verwarmen? Ik wil de bak onder de overkapping plaatsen (voorlopig wordt de garage als opslagplaats gebruikt maar kan evt na de zomer wel plaats maken) en dan goed isoleren uiteraard

Alvast bedankt!
Yannick B

Re: Opgroeibak

Bericht door Yannick B »

Ik heb een econobead eb 50 gevonden (tweedehands) met een midisieve. Is dit een goede opstelling voor de opgroeibak? Kan je na beadfilter nog een trickle plaatsen of is dit niet mogelijk?
willem v d

Bericht door willem v d »

De 4 tosai gaat wel ga je er ook nog 2 nisai bij zetten mag je wel veel gaan verversen. Met continu verversing.

Qua bioloog zijn er veel die een trickle gebruiken omdat dit snel opstart en boven de bak geplaatst kan worden zodat er niet nog meer ruimte in beslag wordt genomen.
Qua voor filter: een oude aem aesy drum vindt je gebruikt al voor 400/450 euro. Ik zie dealers die een tempest als voor filter gebruiken. Maar een ouderwetse makkie/statisch bed (oa nexus) zal zeker en net zo goed dit werk doen.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Het opstarten zou ik niet doen met andere visjes waarvan je niet zeker bent dat ze OK zijn , gewoon bacteriën toevoegen en de eerste dagen nauwelijks eten geven en waterwaardes goed opvolgen
Tja, de temperatuur is wat u verwacht van de koi, groei , gewoon opvangen , of als quarantaine , maar volgens het formaat en bezetting zou ik het wat rustig aan doen en op 18°c houden
Geregeld waterwissels en vooral zorgen dat ze er niet kunnen uitspringen !!!!
Trickle is fantastisch en zeker ivm zuurstof inbreng

Grtjs
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
willem v d

Bericht door willem v d »

Over het stukje opstarten van het bioloog:
Ik heb ongeveer 500L aan helix in gebruik.
Vorig jaar haalde ik er 20L uit en deed dit in mijn trickle. Dit was al bezet met bacteriën en was direct klaar voor gebruik..
Yannick B

Bericht door Yannick B »

Ok bedankt voor de hulp!
Ik ga me een mooie tweedehands trickle zoeken, aansluiten, opstartbacies en dan kunnen we beginnen
Steff

Bericht door Steff »

Dag Yannick,

Ik werk hier ook met een trickle op mijn opgroeibak. Ik heb er als voorfilter een zeefbocht op geplaatst.

Hou er rekening mee wanneer de opgroeibak in de winter blijft draaien dat een trickle wel de temperatuur ferm omlaag gaat trekken als die buiten staat opgesteld. Ik heb er een heater tussen geplaatst die de bak op 5 graden hield tijdens de korte winterpiekjes.

Bij de opstart het voeren zeer rustig aan doen. Wanneer je het filter niet ent met ingedraaid filtermateriaal duurt dit altijd langer. Bij mij duurde het 2 maanden voor ik het filter iets of wat werkend kon noemen.

Gr Steff
Yannick B

Bericht door Yannick B »

Een zeefbocht is dan idd een goed idee. Nog iets op het lijstje :D

Ik heb in men oase bak een rij mousses vervangen door een vierkante meter versneden japanse mat. Is het een goed idee om 1 van de gesneden matten mee in de trickle de plaatsen als opstart? Naast opstartbacterien die ik er sowieso in zal doen. Of beter om nu alvast wat bacteria house in 1 van de draaiende filters te plaatsen en dan over te zetten bij opstart?

Als opstart heb ik een kamiac: ideaal voor de trickle? En dan kleine dopjes amoniac toevoegen als voeding? Hoelang zouden jullie de opstartfase doen alvorens er koi in te zetten?
Steff

Bericht door Steff »

Draait de oase filter samen met de trickle op je opgroeibak?
Indien dit zo is moet je niet meteen filtermateriaal overplaatsen.

Is dit niet zo kan je zoals Willem al zei wat gerijpt filtermateriaal in de trickle plaatsen.

Welke bacteriën je gebruikt is een eigen keuze.

Filter opstarten met ammoniak heb ik nog niet gedaan. Maar als het mogelijk is om dit te doen voor het plaatsen van de vissen waarom dan niet zou ik denken.

Gr Steff
Yannick B

Bericht door Yannick B »

De oase draait op de vijver dus kan daar iets uitnemen gezien dat al 1,5 jaar goed werkt en in de trickle plaatsen.

Bedankt voor de tips! Ik kijk uit naar de nieuwe visjes :Hyper:
Plaats reactie

Terug naar “Quarantaine voorzieningen”