Opgroeibak in sandwichpanelen

Geert666

Opgroeibak in sandwichpanelen

Bericht door Geert666 »

Deze manier van bouwen is mij totaal vreemd vandaar een warme oproep.

Het idee is om een opgroeibakbak van tussen de 3 a 4 m³ te bereken qua kostprijs. De bak zou 100%bovengronds komen, 2 van de 4 zijden tegen een muur. Om enigszins toch met koi bezig te zijn, zie ik wel iets in het op laten groeien van kwalitatieve tosai om dan bv bij een bepaalde lengte te verkopen. Niet de bedoeling om er financieel beter van te worden, maar gewoon om op kleine controleerbare schaal ervaring op te doen en terug plezier te vinden in het houden van koi.

Mijn beschikbare oppervlakte is 2.75m x 1.2m en ik wil zeker een waterhoogte van minstens 1.3m om boven die 3 m³ uit te komen.

Enkele praktische vragen:
Hoe dik neem ik die sandwichpanelen? Waar kan je zo'n vlakke panelen vinden want ik vind op website's alleen maar panelen met reliëf.
Welke U profielen met ik nemen? Moeten die verankert worden in de beton?
Hoe fixeer je de epdm rubber bovenaan? Klem je die tussen paneel en bovenprofiel?

Ik had gedacht om de bodem te voorzien van een 15cm dik paneel en de wanden in 12cm uit te voeren. Bedoeling is wel degelijk om te laten opgroeien dus de bak zal verwarmd worden met een 2kW doorstromer die ik voorhanden heb.

Tevens 1 bodemdrains en 1 skimmer in gedachte.

Pompen, filtermateriaal (trickle en meerkamerfilter) en andere zaken heb ik hier nog liggen van de vijver dus daar hoef ik niet in te investeren.

Graag jullie mening/ervaringen/opmerkingen...
jocca

Re: Opgroeibak in sandwichpanelen

Bericht door jocca »

je kiest best van die panelen met microribs,
die hebben van die kleine zeer ondiepe ribbeltjes (100% vlak ga je niet of enorm moeilijk vinden).
Die ribbeltjes hebben bovendien geen nadelig effect hoor.

Ik zou onderaan een zwaar stalen u-profiel plaatsen waar je de panelen in kan schuiven.
Ik zou persoonlijk gewoon een volledige kader op de grond leggen en de hoeken vastlassen.
Op die manier kunnen de profielen en panelen al niet meer verschuiven door de waterdruk.
4x een kokerprofiel lassen (bv 50x50x4 mm dik) en dit in een hoek, zodat je een band onderaan hebt, eentje bovenaan en dan nog 2 ertussen.
Eventueel kan je de 4 hoeken onderling ook nog aan elkaar laten lassen dmv verticale tussenstukken.

Voordeel als je het zo doet is dat die boel nooit of te nimmer nog kan verschuiven dan (je veranker die hoeken telkens in de muur). en je meteen een goede ondergrond hebt om er bv een houten beplanking tegen te zetten als afwerking. Bovenaan kan je als afwerking dan ook meteen een houten rand er op leggen.

extra voordeel is dat je de epdm ook op die manier gewoon kan omplooien bovenaan en vastzetten met wat kit (en daartegen komt dan het frame van de kokerprofielen.
aan de 2 kanten tegen de muur kan je een eenvoudig u-profiel nemen om de epdm tussen te klemmen, op dat u-profiel kan je dan opnieuw een houten lat bevestigen als afwerking.

Enfin, zo zou ik het toch doen :-D
Geert666

Bericht door Geert666 »

dus jij zou nog een extra kader maken tussen die onder- en bovenprofielen als ik het goed begrijp? Damm, ik dacht dat die panelen alleen genoeg zouden zijn want een extra kader maakt het geheel natuurlijk aan elke zijde 5cm smaller
jocca

Bericht door jocca »

hi,

ja aan die 2 vrijstaande kanten zou ik dit wel doen hoor, de waterdruk mag je toch niet onderschatten en 130 cm hoog is al aardig hoog.
Ik zou niet durven te garanderen dat de panelen in het midden niet wat bol gaan staan waar ze aan elkaar gekoppeld zijn. Je zou er nog rivetten in kunnen steken (wat ik eigenlijk altijd zou doen aan de binnenkant, je ziet dit niet en is toch meteen een stuk extra sterkte erbij).

Zeker een zwaar u-profiel boven en onder plaatsen (hier kan je dan uw e-pdm over plooien en nadien kan je er bv een op maat geplooid inox u-profiel over schuiven voor een nette randafwerking.

Als je geen extra versterkingskader wenst dan zou een eventuele mogelijkheid kunnen zijn om gewoon de q-bak 115 cm diep te maken ipv 130 cm ...
Een sandwichpaneel heeft nl een nuttige breedte van 115 cm en dan kan je die plat leggen ipv rechtopstaand en zou je gewoon met volle lengtes uw zijkant kunnen maken waardoor je geen naden of koppelingen meer hebt. Dat in combinatie met een u-profiel boven en onder zou volgens mij bestand moeten zijn tegen de waterdruk (die volle panelen hebben een behoorlijke sterkte).

en ... misschien zijn er producten die panelen maken van 100 mm dik die breder zijn dan 115 cm? Ik denk dat @Marcje dit zou moeten weten ;-).

Dan heb je een binnenmaat van 255 x 100 cm en een diepte van 115 cm = 2,93 kuub als die tot aan de rand gevuld is ... bij een waterhoogte van 105 cm zal je op 2,62 kuub uitkomen.

werk je met een kader aan de buitenkant dan heb je 250 x 95 cm binnenmaat x 130 cm = 3,08 kuub (waterhoogte van 120 cm = 2,85 kuub.

maw een verschil van om en bij de 200 liter water, maar wel een veel ingewikkeldere constructie.

Waar je eventueel wel wat winst mee kan maken is om aan de kant van de muur iets dunnere panelen te nemen (bv 50 mm), maar dat zou ik laten afhangen van het type muur waartegen dit komt te staan. Als dit een muur in snelbouw is waartegen isolatie staat en een buitenmuur aan verankerd is dan zou ... ik zeg zou ... ik het nog eventueel durven te overwegen om panelen van 50 mm te nemen. Vraag is of die paar honderd liter het waard is om een half berekend risico te nemen...
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

jocca schreef: 27 dec 2022, 06:45 en ... misschien zijn er producten die panelen maken van 100 mm dik die breder zijn dan 115 cm? Ik denk dat @Marcje dit zou moeten weten ;-).
Ik weet er wel iets van omdat we de frigocellen laten plaatsen en daar dan de koeling op voorzien
De panelen zou ik recht zetten tussen 1 profiel boven en 1 profiel onder en dit om de 25cm ( dan moet je u zeker geen zorgen maken :wink: )
Enkel in de buitenkanten van de panelen een vijs zetten door het U profiel
De U-profielen zou ik warm gewalste nemen omdat deze veel steviger zijn en de hoeken aan mekaar lassen ( koud gewast kan, maar zou ze dan minstens 3mm dik nemen
De panelen onderling wel aan mekaar bevestigen met een parkervijsje zodat ze niet uitb mekaar kunnen schuiven
Op de buitenhoeken een gewoon hoek profiel met enkele vijzen in
Tussenin zijn geen extra verstevigingen nodig , omdat de panelen recht staan en amper een druk tot 120cm moeten aankunnen

zo zou ik het doen :wink:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
poutie

Bericht door poutie »

Super Geert dat je weer goesting krijg :D :good: :good:
Geert666

Bericht door Geert666 »

poutie schreef: 27 dec 2022, 16:08 Super Geert dat je weer goesting krijg :D :good: :good:
Goh, goesting is een groot woord hoor. Ik ben aan het uitkijken of iets haalbaar is. Ik heb vooral geen materiaalkennis en dat is nu net hetgeen mij tegenhoud en afschrikt.
Dus voorlopig nog meer vraagtekens dan antwoorden dus en na vele uren zoeken nog steeds geen duidelijkheid wat ik waar zou kunnen kopen.
jocca

Bericht door jocca »

stalen u-profielen kan je kopen bij de metaalhandel (http://www.metaalchristiaens.be)
sandwichpanelen 100mm - https://www.2dehands.be/v/doe-het-zelf- ... ichpanelen

een cirkelzaag met fijn zaagblad + popnagelpistool en popnagels + laspost + meter en potlood en gaan met die banaan ...

verder kan je eventueel een paneel op de grond plaatsen met daarin een kleine bodemdrain verwerkt, dan is de bodem ook meteen geïsoleerd + je heb geen doorvoer in de zijkanten op die manier (skimmer is niet nodig bij binnenbakje).

voila, boodschappenlijst is gemaakt, nu maar knutselen geblazen volgende week :wink:
jocca

Bericht door jocca »

hier een linkje naar mijn vijverbouw, ook in sandwichpanelen,
in sé is de opbouw hetzelfde, ook hier zijn de panelen onderling aan elkaar nog eens gezet met rivetten (popnagels),
enige wat ik anders zou doen is ook bovenaan overal een u-profiel voorzien (nu hebben we overschotten op de naden gezet, maar bij een vrijstaande constructie zorgt dit wel voor wat openduwen).
Geert666

Bericht door Geert666 »

Ik heb massa's werkmateriaal, maar helaas geen laspost. Dat is één van die vele fysieke en mentale hindernissen.
Alvast bedankt voor die andere links
Babette

Bericht door Babette »

Ha ha ja Geert geef maar toe het kriebelt steeds meer en meer ! Je hebt daar de beste mogelijkheden om zeeer mooi koi te houden, en aan mevrouw zal het niet liggen denk ik of ik moet goed mis zijn. Steeds welkom en uitgepraat geraak ik ook nooit over deze hobby. :Hyper: :good:
jocca

Bericht door jocca »

Geert666 schreef: 28 dec 2022, 19:43 Ik heb massa's werkmateriaal, maar helaas geen laspost. Dat is één van die vele fysieke en mentale hindernissen.
iemand vinden om eens 4 hoeken vast te lassen zal niet meteen het grootste struikelblok zijn denk ik (ik kan ook niet lassen, maar het zou je verbazen wat een vriend/kennis al niet wil doen voor een goede fles wijn of bakje bier - en als hij een ambetante partner heeft is het excuus om iemand te helpen al vaak voldoende :lol: :lol: ).

Desnoods laat je het frame lassen bij een metaalbewerker, genoeg lasbedrijven die je hiermee kunnen helpen, het frame is niet zo extreem groot, dit past makkelijk in een aanhanger of in een camionette (en als het ene uit jullie buurt is zal die dat ook aan huis kunnen leveren). Het is iets moeilijker om te plaatsen, maar moeilijk gaat ook ;-) (vooral het bovenframe zal dan moeilijker zijn om te passen op de panelen, het grondframe is altijd al gelast voor plaatsing.

en nog ff de link (zie dat ik die vergeten was :oops: :oops: )

viewtopic.php?t=17575
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ipv lassen, gewoon met 2 bouten M10 aan mekaar bevestigen
Vanzelfsprekend eerst de met slijpschijf bewerken zodat de bovenzijde mekaar overlappen
Gr5js6
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Babette

Bericht door Babette »

Wel met een rondelleke en borgmoer in inox en gefixt ! :good:
Geert666

Bericht door Geert666 »

2de optie voor een grotere quarantaine bak is een houten frame in elkaar schroeven en lijmen en isoleren met 10cm PUR platen.
Deze optie geeft mij wel iets meer vertrouwen want dat is een bouwtechniek die ik aankan. K'voel nog steeds veel onzekerheid in bouwen met sandwichpanelen want er zijn teveel onbekende factoren zoals de prijs en de sterkte voor 1.25m waterhoogte, welke panelen, etc....

Tevens kan ik van al die bouwmaterialen voor een houtconstructie de prijzen vinden en heb ik van de 2de optie al 95% kunnen in rekening brengen.
ik voorzie 4 platen betonplex, cls 38mm x 89mm, pur platen 10 cm, 1 bodemdrains, 1 epdm 3D folie, schroeven. Dit alles kost mij €1300 voor een q bak van 3.75m³.

Ook zie ik wel een beperkte bouwtijd voor zo'n constructie. Zo kan ik op tijd zijn voor die grow-out van een éénkleurige (Wishfull thinking) en kan ik makkelijk winnen in een verwarmde q bak :lol:

Een HDPE bak of polyesterbak kost véél meer en zal nooit zo goed passen op mijn beschikbare ruimte dus dat is geen optie.

Ik lees wel wat jullie ervan vinden....
Plaats reactie

Terug naar “Quarantaine voorzieningen”