koi terugzetten?

Plaats reactie
DirkH

koi terugzetten?

Bericht door DirkH » 08 nov 2019, 15:03

op dit moment verblijven onze 6 koi (ca 40 à 50 cm) in de garage in een zwembad van 2x3 meter omdat we een nieuwe vijver aangelegd hebben met heliofytenfilter. Daar staan nu natuurlijk nog geen planten in, er zit enkel vijverlava in. De vijver (zonder filter) is 4.5m x 2.4m x 1.4m diep. het water is nu ca 11°C. de filter is ca 27% van het volume van de vijver. In mijn garage zitten de koi nu een 4-tal weken in dat zwembad en elke week ververs ik ca 1/4de van het water. Ze krijgen geen eten en het water is nu 14°C. De vijver is klaar en het water circuleert al een dag of 10. Kan ik ze nu nog terugzetten of moeten ze een hele winter in de garage blijven zitten? advies is welkom!

jocca

Re: koi terugzetten?

Bericht door jocca » 08 nov 2019, 15:54

ik zou ze durven overzetten ...
De bezetting is relatief laag, ik zou wel blijven verversen tijdens de winter, temeer omdat uw lavafilter helemaal nog niet kan werken.
Test wel eerst even uw water van de vijver hé, ik zou dan proberen om het water van de garagevijver (wat een naam :-D) wel nog wat te laten afkoelen zodat de overgang tussen die 2 zo klein mogelijk is.
Probeer het overzetten ook zo stressvrij mogelijk te doen (maw rustig netten, in een zak doen en meteen richting de vijver), ga ze aub niet nog es extra gaan meten, fotograferen etc etc

maar dit is een persoonlijke mening he ... het is wel wat laat op het jaar om ze nu nog over te zetten.

DirkH

Bericht door DirkH » 08 nov 2019, 16:12

bedankt voor de tip, de vijver is ca 15 meter van de garage, ik denk dat ik ze ineens van de ene naar de andere ga dragen en niet via een plastiek zak met lucht ga werken. Dat moet al bijna vuilniszakformaat zijn. Wat ik wel kan doen is de garagevijver deels leegmaken en kouder water van buiten toevoegen, die grote buiten opwarmen met een paar emmers heet water gaat volgens mij niet veel doen. als ik met die tussenzak werk, kan ik de zak wel op het water van de vijver laten dobberen om de thermische shock wat te beperken... wat denkt u?

jocca

Bericht door jocca » 08 nov 2019, 16:45

koi van 40/50 cm verzet je normaal niet zomaar in een schepnet hoor,
het makkelijkste is om grote zakken te gebruiken. Indien je geen hebt kan je die normaal altijd wel kopen bij een dealer.
Verpompen en slepen van het water zou ik niet doen, opwarmen van de buitenvijver zou ik ook niet meer doen.

In de plastic zak moet je geen lucht doen hé, je net de koi met een ondiep net en schuift de zak over de kop en zo over de koi. Er gaat automatisch water in de zak komen ook.
Even het uiteinde rond draaien zodat het water er niet uit kan en je kan de koi netjes overzetten.

DirkH

Bericht door DirkH » 08 nov 2019, 17:14

zou dat een donkere vuilniszak mogen zijn?

AVG

Bericht door AVG » 08 nov 2019, 17:20

Voor zo even kan het geen kwaad, zou er voor de zekerheid wel twee over elkaar doen en één Koi per keer overbrengen.

Het temp. verschil tussen de vijver en q bak is wel wat veel, ik zou eerst deels vijverwater in de bak kappen, zodat ze aan het water kunnen wennen en de temperatuur bij elkaar in de buurt komt.

DirkH

Bericht door DirkH » 08 nov 2019, 17:48

die goede raad neem ik ter harte, dat ga ik zeker doen. en die zak laten dobberen, toch ook nog doen? jammer dat de vijver niet een weekje eerder klaar was, toen was het water gelijk in temperatuur. Maar ze zijn er vandaag in duikpak nog eens ingedoken om de bodem en wanden te reinigen (niet met chemicaliën hoor!Met een stofzuiger), de beestjes zouden nogal geschrokken zijn :-)

AVG

Bericht door AVG » 08 nov 2019, 23:16

Nee, je hoeft de Koi niet te laten dobberen als je een deel water in de Q bak vervangt door vijverwater, ze zijn dan al wat aan het water van de vijver gewend.

DirkH

Bericht door DirkH » 09 nov 2019, 17:57

ZO, al jullie goede raad indachtig zijn ze overgezet sinds deze namiddag. Eerst heb ik water van de vijver in de Q bak bijgetankt tot het temperatuurverschil ca 2 °C was, en dan heb ik ze overgezet. Nu pomp in de Q bak (het zwembad) over in de vijver zodat ik dat een beetje opwarm en ze misschien "hun" water herkennen. De luchtpomp heb ik voorlopig ook in de vijver gehangen, ze kennen dat geluid. Wat me wel opviel: zijn koi nieuwsgierig? Ik heb er al 2 zien breachen zoals een walvis :roll:

AVG

Bericht door AVG » 09 nov 2019, 22:14

Missie lijkt zo te lezen geslaagd en ja, Koi zijn meer dan nieuwsgierig :D

Plaats reactie

Terug naar “Quarantaine voorzieningen”