stress in de q-bak voorkomen

Plaats reactie
jocca

stress in de q-bak voorkomen

Bericht door jocca » 10 jun 2019, 15:00

iets waar ik eigenlijk al een paar keer tegenaan ben gelopen,
je steekt een koi uit de grote vijver plots in een kleinere tank en die zwemt natuurlijk overal meteen tegen, echter na een paar weken gaat dit wel beter en zwemt deze zijn rondjes,
maar steek ik er klein grut in vanuit de winkel dan blijven die als uilskuikens angstig in een hoekje zitten, en als ze je zien (er liggen platen op, maar ik verwijder die om te voeren of te verversen) dan schieten die alle richting uit en botsen en knotsen ze werkelijk overal tegenaan.

Er zitten er nu zo een 3-tal in en je merkt meteen dat die al reeds flink onder de stress zitten.

Daarom, hoe doen jullie dit? Gewoon de platen laten liggen en nooit verleggen of zorg je ervoor dat ze zich wat kunnen wegstoppen achter of onder iets (indien ja, wat dan?).

Guyke

Re: stress in de q-bak voorkomen

Bericht door Guyke » 10 jun 2019, 15:26

Hallo,

Van nature zitten vissen niet graag in open water.
Er zijn wel wat optie's al naar gelang waar je de bak wil gebruiken ( opgroei, behandeling,...)
Voor opgroei kan je wat beschutting bieden door de afdekplaten op te delen zodat je niet ineens de gehele bak opent.
Ook veel met de bak bezig zijn verminderd de stress doordat ze het dan beginnen te kennen.
( bij dealers altijd volk rond de bakken en dus minder stress bij de vissen )
Je kan ook wat kunstplanten in de bak plaatsen waar ze naar toe kunnen.

Voor behandeling is het zaak om te kunnen opvolgen en helpt het soms om een rustige vis er bij te plaatsen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Marco VH

Re: stress in de q-bak voorkomen

Bericht door Marco VH » 10 jun 2019, 21:22

ik had dit probleem ook toen ik enkele weken geleden enkele koi in de q-bak had gezet. Na dat ik er een zuurstofbol heb ingehangen, heb ik de indruk dat ze mij minder zien (doordat er een werveling op het water ontstaat), en zodanig ook geen schrik hebben als ik passeer of boven de bak hang. Alsook geef ik ze eten uit mijn hand, zo worden ze sneller gewoon aan mensen, en hebben ze minder angst.

Groetjes Marco

Plaats reactie

Terug naar “Quarantaine voorzieningen”