Schildpaddenvijver

Goudvissen, zeelt, windes, steuren, kikkers, enz.... Alles over deze fascinerende verschijningen kan je hier kwijt.
Dominiek

Schildpaddenvijver

Bericht door Dominiek » 27 jun 2019, 17:16

Dag iedereen,
Van kindsbeen af altijd al gefascineerd geweest door water. Altijd aquariums en vijvers gehad.
Een aantal jaren geleden heb ik eens een geelbuikwaterschildpad gevonden. Hier dan maar een aparte vijver voor aangelegd, 2x2m, 30cm diep. Alleen is maar alleen vond ik, op tweedehands een tweede schildpad geadopteerd. Dan via kennissen nog eens 2 stuks erbij gekregen, diertjes die hun aquarium ontgroeid waren.
Ondertussen heb ik de dieren al een jaar of 10. Een jaar of 5 geleden ben ik dan aan de bouw van mijn woning begonnen, alles zelf gedaan. De schildpadden kunnen hier overwinteren in een bak in de kelder. Oktober-november gaan ze in winterrust, maart-april komt er terug leven in.
We zijn ondertussen aan de aanleg van onze tuin begonnen, een terras met aansluitend een (schildpadden-)vijver mocht natuurlijk niet ontbreken. Een maand of twee geleden begonnen met de grondwerken, betonplaat gegoten, wanden opgemetst. De materialen aangekocht via een bekend vijvercentrum in Hasselt, (van hun service ben ik niet tevreden), en dan de epdm met doorvoeren laten lijmen, door het vijvercentrum. (Dit had ook veel properder en vooral goedkoper gekund).
Maar goed, ondertussen veel geld armer, een stuk wijzer, maar vooral een gezonde vijver rijker!
De waterpartij is ongeveer 4x3m, 80cm diep. heeft een upflow biofilter, waterval, en 4 ingebouwde spots.
Behalve wat kleine visjes (met sinds kort een hoop nakomelingen in het filtergedeelte, vermoedelijk de eitjes opgezogen door de pomp) en 4 schildpadden, voorlopig nog geen andere bewoners.
De vijver ga ik afwerken met blauwe steen, wat nog een hele klus zal zijn.
De vijver draait nu ongeveer een dikke maand, heb regelmatig het water getest en bijgestuurd, en jawel sinds vandaag, bij een watertemperatuur van 28graden een kraakheldere vijver :Yahoo:

Een filmpje zal volgen.
Bijlagen
IMG_8580.JPG
IMG_8573.JPG

Oldtimer

Re: Schildpaddenvijver

Bericht door Oldtimer » 27 jun 2019, 17:49

Prachtig zeg, welkom hier Dominiek!
Iets bijzonders :good:

Claudevdvd

Bericht door Claudevdvd » 27 jun 2019, 19:36

propere werken!!! en dat allemaal zelf... :good: :good:

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 28 jun 2019, 10:06

Welkom Dominiek bij koivrienden,
Mooie vijver heb je daar, hoeft niet altijd voor koi te zijn zie je maar.

mvg Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 28 jun 2019, 10:33

Leuk hoor!

Onderwerp even verplaatst.

Dominiek

Bericht door Dominiek » 28 jun 2019, 15:52

@ Oldtimer,
Blijkbaar kan ik nog geen privé-berichten beantwoorden, omdat ik nog niet genoeg berichten geplaatst heb..
Om op uw vraag te antwoorden, het zijn spotjes van Pond-Technics, meestal gebruikt als trapverlichting in zwemvijvers. Zie link
https://www.heldervijveren.com/vijverpr ... tegory=908

tdn

Bericht door tdn » 29 jun 2019, 09:17

Welkom!

Heel mooie vijver, dat is een paradijs voor de schildpadden :)

Wij hebben er ook 2, die ondertussen al 16 jaar zijn. Wel in een groot aquarium binnen, want ik durf ze niet bij de koi zetten uit schrik voor beten en reigers. Ze zouden jaloers zijn op jouw vijver!

1 ding valt me wel op: hebben de schildpadden in de vijver een plekje waar ze op het droge kunnen komen om te zonnen? Een eilandje of een rots ofzo? Wij hebben gewoon een grote steen in de aquarium, en die gebruiken ze elke dag uitvoerig.

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 29 jun 2019, 11:04

Veel schildpadden worden niet goed gehouden qua ruimte, velen in veel te kleine aquariums, maarja lekker schattig hé zo’n schildje met 4 pootjes tot ze wat groeien... :kez:

Velen kunnen van jou iets leren Dominiek! :good: Ziet er dik inorde uit !
Ti’s wat is, Ti’s Vis

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » 30 jun 2019, 15:19

Het kan zo zzijn dat nieuwe leden pas na een aantal berichten geplaatst te hebben pas PB berichten kunnen sturen en ontvangen.
Ik heb dat op een aantal forums ingesteld op 10 berichten. Dan weet je wel ongeveer wie en wat je in huis hebt.

Dominiek, dank!

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 30 jun 2019, 21:26

Oldtimer schreef:
30 jun 2019, 15:19
Het kan zo zzijn dat nieuwe leden pas na een aantal berichten geplaatst te hebben pas PB berichten kunnen sturen en ontvangen.
Is hier niet anders en hebben het aantal berichten iets naar beneden gebracht :wink:

Prachtige vijver, maar ik zie geen schildpadden , dus .... :wink:

groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 01 jul 2019, 10:16

Dominiek:
Marc heeft e.a. aangepast. PB zou nu mogelijk moeten zijn voor je.

Oldtimer: Bedankt voor de opmerking etc.!

Dominiek

Bericht door Dominiek » 01 jul 2019, 22:16

tdn schreef:
29 jun 2019, 09:17
Welkom!

Heel mooie vijver, dat is een paradijs voor de schildpadden :)

Wij hebben er ook 2, die ondertussen al 16 jaar zijn. Wel in een groot aquarium binnen, want ik durf ze niet bij de koi zetten uit schrik voor beten en reigers. Ze zouden jaloers zijn op jouw vijver!

1 ding valt me wel op: hebben de schildpadden in de vijver een plekje waar ze op het droge kunnen komen om te zonnen? Een eilandje of een rots ofzo? Wij hebben gewoon een grote steen in de aquarium, en die gebruiken ze elke dag uitvoerig.
Sorry voor de late reactie, momenteel in Rhodos.. Ja hoor, een rust-steen hebben ze uiteraard. Een mooi filmpje volgt zodra we terug in België zijn.. Heb een pilaar gemaakt en hierop stapstenen verlijmd.. Groetjes!

Dominiek

Bericht door Dominiek » 07 jul 2019, 23:05

Zoals beloofd, een filmpje.
Sinds vandaag ook in het bezit van een groepje Rainbow Shiners.. Deze zijn halfwas, dus zullen pas volgend jaar hun volledige kleurenpracht tonen.
Prachtige visjes :shock:

Guyke

Bericht door Guyke » 08 jul 2019, 09:50

Hallo,

Laat je deze visjes ook in de winter buiten?
Naar wat ik lees zijn deze niet volledig winterhard.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Dominiek

Bericht door Dominiek » 08 jul 2019, 19:10

Guyke schreef:
08 jul 2019, 09:50
Hallo,

Laat je deze visjes ook in de winter buiten?
Naar wat ik lees zijn deze niet volledig winterhard.

mvg
Guyke
Ik ga mijn best doen om de meerderheid terug af te vangen. Kwestie van een back-up te hebben ingeval een té strenge winter.

Plaats reactie

Terug naar “Andere vijverbewoners”