al dan niet plaatsen warmtepomp

Alle manieren aangaande het verwarmen van de vijver
Spike

Re: al dan niet plaatsen warmtepomp

Bericht door Spike »

nu de electriciteit zo duur is heb ik deze winter de thermostaat van mijn verwarming op slechts 6 graden gezet waardoor (mede door de zachte winter) bijna nooit in werking is hoeven te gaan.

Toch is mijn belangstelling voor een warmtepomp nog niet volledig opgegeven en maakte me de bedenking of het nut heeft om die in een serre te plaatsen.
In de winter zou ik ze niet gebruiken maar enkel om een lange stabiliteit van temperatuur te behouden van april tot zeg maar oktober.

Spike
madinees

Bericht door madinees »

Spike schreef: 16 mar 2022, 20:09 nu de electriciteit zo duur is heb ik deze winter de thermostaat van mijn verwarming op slechts 6 graden gezet waardoor (mede door de zachte winter) bijna nooit in werking is hoeven te gaan.

Toch is mijn belangstelling voor een warmtepomp nog niet volledig opgegeven en maakte me de bedenking of het nut heeft om die in een serre te plaatsen.
In de winter zou ik ze niet gebruiken maar enkel om een lange stabiliteit van temperatuur te behouden van april tot zeg maar oktober.

Spike
Als je hem in de serre zet heb je daar in de zomer automatisch een airco!
jocca

Bericht door jocca »

ik up dit topic even ...

naar aanleiding van een grow-out volgend jaar waar ik een "paar" visjes van heb ga ik vermoedelijk mijn kleine q-bak verkopen.
Dit bakje is perfect voor 2 vissen in groot te brengen, maar van zodra het er meer zijn begint het wel een probleem te worden. Zeker omdat ik buiten een 4 kuub bak staan heb met overmeten filter er op kriebelt het toch om daar een warmtepomp op te zetten.

nu ben ik er al uit dat je best een inverter warmtepomp gebruikt, alleen ... als ik een warmtepomp koop dan zou ik er graag ook eventueel gebruik van willen maken om onze grote vijver (indien nodig) bij te verwarmen moest het toch een barkoud worden (vanaf volgend jaar ligt er ook een winterkap op ...). Het water in de grote vijver zou dan gewoon rond een 8° gehouden worden, ik hecht er wat belang aan dat de koi toch eens wat koude kunnen voelen (naar weerstand toe).

alleen zit ik dan te twijfelen hoe zwaar die warmtepomp moet zijn...
tussen een q-bak van 4 kuub (die wel op 24° gebracht moet worden tussen april en pakweg oktober) en een vijver van 45 kuub op 8° in de wintermaanden zit denk ik een aardig verschil.

ikzelf zit te denken aan een Aquaforte 50SP full inverter... 5,5 kw
deze zou geschikt zijn voor zwembaden tot 25 kuub (maar die worden dan verwarmd tot pakweg 28° of zo, dus die 8° in de winter moet ook wel lukken zeker)...

of zijn er andere alternatieven?
belangrijk voor mij is dat het maximale verbruik niet te hoog ligt ... ik zou niet willen dat ons piektarief van de energie plots de hoogte in schiet.
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Wat is jullie Max piek nu zo deze periode? Zonnepanelen hebben de laatste maanden weinig hulp kunnen geven.

Als ik naar de technische gegevens kijk van deze warmtepompen lijkt het nog best mee te vallen.
Afhankelijk welk type zit je tussen 1,3 en de 4kw met het max opgenomen vermogen.
Dit is natuurlijk allemaal afhankelijk van de temperatuur die je er uit zal willen halen. Het onderste gedeelte van de tabel is bij een luchttemperatuur van 12-15graden en watertemperatuur van 26. Maar dat zal zeker het plan niet zijn in de winter.

En als je even de berekening maakt wat bijvoorbeeld een extra kw in het piekvermogen kost valt da ook nog wel mee hoor. Ik heb hier voor mezelf deze berekening ook eens gemaakt en om die reden heb ik de afvlakking door de thuisbatterij bijvoorbeeld op 4Kw ipv eerst op 2,5Kw. Nu moet de batterij minder vaak bijspringen en zal ze dus ook minder slijtage krijgen. Die slijtage zijn natuurlijk zaken die je nooit perfect kan inschatten, dus eerder op gevoel.
IMG_0407.jpeg
IMG_0407.jpeg (129.05 KiB) 469 keer bekeken
If you want something done right, do it yourself
jocca

Bericht door jocca »

idd kw meer in het piekverbruik zal de rekening niet maken, vandaar dat ik mij wat suf pieker of het niet raadzamer is om een grotere warmtepomp te gebruiken omdat die inverters altijd het beste rendement opzoeken...

op de site van aquaforte kan ik niet direct de gevens terugvinden van de 50SP 5,5 kw
maar volgens een niet forumsponsors zouden die een verbruik hebben van 0,1 tot 1,3 kW wat eigenlijk best wel te doen is (ik ga ervan uit dat de laagste stand behaald zal worden in de zomer en de hoogste piek in de winter wanneer die vol aan de bak moet om eventueel de vijver wat bij te verwarmen (en dan nog ...).

alleen vraag ik mij dan weer af ... is het niet beter om een iets zwaarder toestel te nemen die voor de vijver (in de winter, in de zomer ga ik niet bijwarmen) relatief overschot heeft zodat die zo vaak mogelijk in een zo laag mogelijk stand kan werken (maw minder stroomverbruik).

het piekverbruik in de zomermaanden ligt rond de 3kW, nu in het najaar rond de 4 à 5 kw.

Ik weet ook niet in hoeverre je de warmtepomp kan sturen wanneer die al dan niet moet werken (ik ga ervan uit dat je bv kan instellen dat die 's nachts niet moet werken), overdag hebben we nl in de zomerperiode (grofweg mei tem september) zeer veel overschot van onze zonnepanelen (dan mag die gerust 8u per dag op vol vermogen draaien, dan nog gaan we genoeg opbrengst hebben).
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Dit is toch de handleiding ervan denk ik?

https://www.aqua-forte.com/wp-content/u ... _v2103.pdf
If you want something done right, do it yourself
jocca

Bericht door jocca »

die heb ik ook gedownload, maar het type SP50 zie ik daar niet direct tussen staan (tenzij ik er gruwelijk over kijk ...).
of ... de SP50 moet overeenkomen met de SC980 (is ook een 5,5 kw toestel).
chief

Bericht door chief »

jocca schreef: 12 dec 2023, 13:44 die heb ik ook gedownload, maar het type SP50 zie ik daar niet direct tussen staan (tenzij ik er gruwelijk over kijk ...).
of ... de SP50 moet overeenkomen met de SC980 (is ook een 5,5 kw toestel).
Hoe ga je dan 2 bakken met 1 warmtepomp verwarmen of maken ze beide gebruik van hetzelfde water. Verder heb ik hier een aquaforte warmtepomp draaien op mijn quarantaine bak en heb deze momenteel uit staan het verbruik is mij veel te hoog met deze lage temperaturen daar de bak buiten onder afdak staat. Het is namelijk zo dat de cop waardes flink zakken als de buitentemperatuur ook laag is boven de 10 graden gaat dat beter dus denk dat ik hem pas weer ergens in maart aanzet.
jocca

Bericht door jocca »

1 bak hé ;-)
tussen april en oktober zou ik de opgroeibak/q-bak ermee willen verwarmen (rondom voorzien van 32 mm dikke verandaplaten + ook afgedekt hiermee.

en in de wintermaanden (november tem maart) zou ik die warmtepomp heeeeeeeel af en toe eens gebruiken moest het water onder de winterkap onder de 8° gaat (of zelfs 6 kan nog geen kwaad).
chief

Bericht door chief »

Ah ja dan is het wel te doen als de buitentemperatuur goed is hou ik de qbak makkelijk op 24 graden deze heb ik ook goed geïsoleerd.
Mzltoff

Bericht door Mzltoff »

willem v d schreef: 27 mei 2021, 18:46 Ik weet het niet maar ik verwacht dat de meeste eerst een huis hebben dan een vijver.
Een gasketel op het huis aansluiten heeft denk ik veel voeten in de aarde wat betreft planning. Ik ken immers geen huizen waar het zwembad aan de huis cv ligt.
Ook ligt het rendement van een moderne warmte pomp met 1kw je 10kw terug kan krijgen dit al meer efficiënt is al een gas ketel
als de buitentemp ook laag is is het rendement 1 op 2 max, 1 op 10 of dat al kan weet ik niet maar dat is wel in de beste omstandigheden die we in de winter niet hebben.
Ramones76
Contacteer:

Bericht door Ramones76 »

Een goedemorgen,

Ik wil hier een invertor van rond de 7kw gaan aanschaffen. Zouden de ervaringsdeskundigen mij in een PB eventuele links en merken kunnen aanbevelen aangezien hier geen reclame mag worden gemaakt?
Alvast vriendelijk bedankt!

Mvg, Ramon.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13703

http://www.ramonstijnen.nl"
http://www.stofloosstralen.nl
Bokito1958

Bericht door Bokito1958 »

Goedemiddag,
Ik heb met belangstelling dit onderwerp gevolgd en wellicht dat een gedeelte van mijn ervaring anderen kan helpen. Ik heb een onverwarmde vijver van 43 m2. In maart werd door de koidokter CEV geconstateerd. Voorgeschreven behandeling: GTC, 250 kilo zout en watertemperatuur verhogen met 6c. Ik heb een zwembad van 40m3 met warmtepomp. Het zwembad was niet zomerklaar (geen chemicalien, onverwarmd) en de temperatuur (net als de vijver) 10c. Dus de koi zijn naar het zwembad verhuisd. In 4 dagen bracht de warmtepomp de temperatuur naar 20c. Na de behandeling (allemaal weer beter) hebben de koi tot eind mei in het zwembad op 20C gezeten. Ik was verrast dat de koi het zeer goed naar hun zin hadden op deze temperatuur (levendig, goed eten, paaigedrag en een stukje groei gebracht). Ik ben overtuigd dat verwarming in het voorjaar bijdraagt aan het welzijn van de koi en ben op onderzoek gegaan naar een warmtepomp. Ook ingegeven door het feit dat ik hoop zo’n verhuizing niet nogmaals te hoeven uitvoeren (ik heb geen ruimte voor een behandelbak). Gezien de mogelijke investering wil ik een warmtepomp, die ook in vorstperiodes het water op minimaal 6c kan houden. Allereerst heb ik informatie ingewonnen bij de zwembadadviseur. De warmtepomp voor het zwembad is all-season, full-inverter met een vermogen van 13kw, COP 13 en fluisterstil. Het slechte nieuws: aanschafprijs € 6.000. Advies zwembadadviseur: het maximale rendement wordt alleen behaald bij ideale temperaturen rond 26o. De goedkopere modellen zijn niet (altijd) vorstbestendig. Kies een model met automatische vorstbescherming door lintverwarming. Kijk tot welke temperatuur de warmtepomp werkt: 15c, 8c of -10c. De COP daalt navenant, maar zelfs bij een COP van 1 (1kw energie = 1kw warmte) is een warmtepomp efficienter dan andere vormen van verwarming. Koop een warmtepomp met 2 x de capaciteit dan staat aangegeven: heb je 40m3 kies dan een type voor 80m3. Hoe groter het vermogen, hoe lager het verbruik. En het belangrijkste advies: zorg voor (winter)overkapping. Ik weet niet of ik merken mag noemen, maar op mijn wensenlijstje staan nu in willekeurige volgorde Aquaforte Mr. Silence, i-Dura en W’eau vertical full inverter. Ik hoop dat jullie hier wat aanhebben en zie graag jullie ervaringen tegemoet. Ben nu eerst aan het sparen voor een winteroverkapping.
Ramones76
Contacteer:

Bericht door Ramones76 »

Bokito1958 schreef: 15 jun 2024, 15:24 Goedemiddag,
Ik heb met belangstelling dit onderwerp gevolgd en wellicht dat een gedeelte van mijn ervaring anderen kan helpen. Ik heb een onverwarmde vijver van 43 m2. In maart werd door de koidokter CEV geconstateerd. Voorgeschreven behandeling: GTC, 250 kilo zout en watertemperatuur verhogen met 6c. Ik heb een zwembad van 40m3 met warmtepomp. Het zwembad was niet zomerklaar (geen chemicalien, onverwarmd) en de temperatuur (net als de vijver) 10c. Dus de koi zijn naar het zwembad verhuisd. In 4 dagen bracht de warmtepomp de temperatuur naar 20c. Na de behandeling (allemaal weer beter) hebben de koi tot eind mei in het zwembad op 20C gezeten. Ik was verrast dat de koi het zeer goed naar hun zin hadden op deze temperatuur (levendig, goed eten, paaigedrag en een stukje groei gebracht). Ik ben overtuigd dat verwarming in het voorjaar bijdraagt aan het welzijn van de koi en ben op onderzoek gegaan naar een warmtepomp. Ook ingegeven door het feit dat ik hoop zo’n verhuizing niet nogmaals te hoeven uitvoeren (ik heb geen ruimte voor een behandelbak). Gezien de mogelijke investering wil ik een warmtepomp, die ook in vorstperiodes het water op minimaal 6c kan houden. Allereerst heb ik informatie ingewonnen bij de zwembadadviseur. De warmtepomp voor het zwembad is all-season, full-inverter met een vermogen van 13kw, COP 13 en fluisterstil. Het slechte nieuws: aanschafprijs € 6.000. Advies zwembadadviseur: het maximale rendement wordt alleen behaald bij ideale temperaturen rond 26o. De goedkopere modellen zijn niet (altijd) vorstbestendig. Kies een model met automatische vorstbescherming door lintverwarming. Kijk tot welke temperatuur de warmtepomp werkt: 15c, 8c of -10c. De COP daalt navenant, maar zelfs bij een COP van 1 (1kw energie = 1kw warmte) is een warmtepomp efficienter dan andere vormen van verwarming. Koop een warmtepomp met 2 x de capaciteit dan staat aangegeven: heb je 40m3 kies dan een type voor 80m3. Hoe groter het vermogen, hoe lager het verbruik. En het belangrijkste advies: zorg voor (winter)overkapping. Ik weet niet of ik merken mag noemen, maar op mijn wensenlijstje staan nu in willekeurige volgorde Aquaforte Mr. Silence, i-Dura en W’eau vertical full inverter. Ik hoop dat jullie hier wat aanhebben en zie graag jullie ervaringen tegemoet. Ben nu eerst aan het sparen voor een winteroverkapping.
Hoi Bokito,

Bedankt voor de info :good:
Het wordt moeilijk afdekken hier wat de vijver betreft, dus hier ga ik vanaf zien. Wel wil ik er een aanschaffen voor de opgroeibak van 1000 liter. Dan is een full invertor mss zware overkill, maar zoals je zegt, dan draait die het zuinigste.
Ik geloof dat ze geen full invertors hebben onder de 5 KW wat ik zo heb gezien. En ik wil graag een wifi optie erop hebben.

Mvg, Ramon
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13703

http://www.ramonstijnen.nl"
http://www.stofloosstralen.nl
Plaats reactie

Terug naar “Verwarming”