Basic aardwarmte winning

Alle manieren aangaande het verwarmen van de vijver
Plaats reactie
Peterj

Basic aardwarmte winning

Bericht door Peterj » 06 jan 2019, 21:24

Wie heeft al ideeën proberen bedenken voor een basic aardwarmte winning, bv dmv een lange buis onder de vijver?

Ik zag hier al enkele discussies hierover in "Verwarming", afgevoerd omwille van "te duur" "geen impact" of "niet haalbaar". Maar ik denk dat ik het een beetje anders zie. Of misschien klopt mijn concept niet, dan hoop ik dat dit gewoon een leuke brainstorm is tijdens deze wintermaanden...

Het doel is enkel om de meest extreme vrieskou een beetje te verzachten.

Concept:
  • Op 1m onder de vijver (=bij mijn op 3m) leg ik een buis(slang) in in spiraal (70 cm afstand) aan. Bij mij: 25 meter over 15m2.
  • Aanvoer achter de voorfilter, of op zij-drain met tijdelijke rooster of mat ervoor.
  • Retour naar de filter.
  • Gravity opstelling met airlift na de filter.
  • Bij koude temperaturen de valve openen zodat (voorgefilterd) water eerst door deze buis stroomt, vooraleer het in de filter komt.
Veronderstelling: heel kleine winst in temperatuur
Het temperatuurverschil tussen aanvoer-uitvoer zal niet groot zijn, maar deze kleine opwarming gebeurt wel constant 24u/24. Kan dit de gehele watertemperatuur een graadje omhoog brengen op de koudste momenten? Of kan het de lagere lagen met warmer water een beetje vergroten? Als we de extremen kunnen verzachten, dan kunnen we de stress op onze kois verlagen.

Voordeel: geen/lage kost
Het verbruikt niets (gratis): de airlift op het einde van de filter staat toch aan tijdens de winter. Weerstand in zo'n extra buis zal wel aanzienlijk zijn. Waterniveau zakt in de collector, en en flow in de airlift zal drastisch omlaag gaan.
De doorstroming is op dit moment gelukkig niet bedoeld om veel te water te filteren, maar vooral om de filter actief te houden. Minder stroming in de vijver is nu ook geen zorg.
Er is dus enkel de investeringskost bij de aanleg: 25m buis en werktijd.
(En er is een theoretisch altijd risico op onderhoud/lekkage.)

Misschien een bijkomend voordeel: warmere filter?
Filter krijgt licht verwarmd water => minder koude, meer bio activiteit? minder heropbouw na de ijskoude?

Benieuwd hoe jullie dit zien?
Laatst gewijzigd door Peterj op 06 jan 2019, 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

Peterj

Re: Basic aardwarmte winning

Bericht door Peterj » 06 jan 2019, 21:26

Info aardwarmte:
(afgeleid van info over horizontale wamte captatie met warmtepomp)
  • op 3m diepte schat ik een temperatuur van ongeveer 8 graden bij onze koudste vrieskou
  • ter info: pas vanaf 12m diep is aarde en grondwater redelijk constant rond de 10 graden
  • aan het maaiveld is de temperatuur niet constant: er kan vorst zijn tot +-40 cm diep
  • vlak onder het maaiveld stijgt de temperatuur wel het snelst als je graaft
  • heel nuttig om weten: buizen in vocht of grondwater nemen meer warmte over
Laatst gewijzigd door Peterj op 06 jan 2019, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

Peterj

Bericht door Peterj » 06 jan 2019, 21:45

Welke diameter buis?
  • dikker = meer volume = tragere doorloop door de warmere onderlagen
  • dikker is ook: dikkere wand die minder warmte doorgeeft
  • dunner = meer risico op weerstand en minder flow
Ik zie dat in horizontale warmte captatienetten vaak rond de 40mm-45mm HDPE slang gebruikt wordt.

Volume en doorlooptijd bij bv 160mm buis:
  • 25m = 0,43m3 waterinhoud
  • bij 1 kuub doorstroomvolume per uur = 26 minuten "opwarming" in deze buis
  • 2 kuub doorstroom = 13 minuten opwarming
  • 3 kuub doorstroom = 9 minuten opwarming
  • ...
Volume en doorlooptijd bij andere diameters:
Diameter(mm)Binnen(mm)Volume 25m buis (m3)Doorloop in buis (minuten)
315296,601,73104
250230,801,0563
200184,600,6740
160147,600,4326
125115,400,2616
110101,600,2012
9083,000,148
7569,200,096
6358,200,074

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 06 jan 2019, 22:17

Het idee is zeker niet verkeerd , maar vrees er een beetje voor dat het beoogde contact oppervlak veel te klein zal zijn om enig verschil te geven
Na een tijdje zal ook het omgevingswater dalen ....
De vijverbodem heeft ook een groot oppervlak om warmte op te nemen, maar eigenlijk ook onvoldoende om verschil te maken
Het is altijd te proberen :D
Een andere optie is om grondwater op te pompen via warmtewisselaar , maar rendabel ??
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Peterj

Bericht door Peterj » 08 jan 2019, 14:13

Tx @Marcje . Ik vrees er ook voor.
We zoeken beter alternatieven.

Zijn er koivrienden met ervaring met een warm waterbuffer?

Ik las over een afzonderlijk geïsoleerd vat of vijver waarin water verwarmd wordt, bv met een zonnehemel. Dat verwarmd water komt dan 's nachts traag in de vijver om temperatuur daling te voorkomen.

Vergelijkbaar met dit: https://www.ecovat.eu/?cat_ID=13, maar op dag-nacht ritme ipv over de seizoenen.

riny42

Bericht door riny42 » 09 jan 2019, 18:16

Als je een vat of vijver extra maakt en verwarmd beter gelijk je vijver verwarmen lijkt mij, dat in de grond zou best wel eens kunnen werken, alleen zou het iets dieper moeten en langer.

Erwin99

Bericht door Erwin99 » 09 jan 2019, 18:24

Bufferen zou een optie kunnen zijn alleen dan niet met een zonnehemel maar met bijvoorbeeld een zonneboiler.
Anders kun je net zo goed een lucht water warmtepomp nemen het rendement van deze vallen met koudere temperaturen alleen aardig terug Een water water warmtepomp is nog beter maar een kostbare zaak.
Een bron laten boren met een wisselaar is eventueel ook een optie om de temperatuur iets omhoog te krijgen.

Peterj

Bericht door Peterj » 09 jan 2019, 20:06

Dat idee van een put met een wissellaar is al aangehaald. Dat moet de moeite zijn om verder te bekijken.... Wat een wissellaar?

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 09 jan 2019, 20:59

Een warmtewisselaar heb je in verschillende uitvoeringen

Een spiraal waar de mannen van AEM voor bekend staan
Afbeelding

of

Afbeelding

Het enige nadeel is dat het temperatuurverschil tussen grondwater en vijverwater klein is, dus de wisselaar voldoende groot nemen en als u hiermee wil experiment dan heb ik er hier eentje liggen :wink:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Peterj

Bericht door Peterj » 09 jan 2019, 21:52

Bedankt, markje.
Jammer genoeg kunnen de werken aan een eerste vijvertje pas in juni starten. Tot dan is het enkel plannen , ... en dromen. Als alles er staat, zal ik nog eens polsen of de wisselaar nog beschikbaar is voor een experimentje. Super vriendelijk, Mark.
Rvs is natuurlijk ideale materie om warmte over te dragen....
Het water uit mijn waterput is constant 10+ graden. Misschien toch voldoende gezien het enkel de bedoeling is om de ergste koude pieken te weg te werken???
Kan ook omgekeerd he: gefilterd water uit de vijver door een lange (put is 8m diep) RVS spiraal in de waterput laten vloeien en terug de vijver in tegen toch een iets hogere temperatuur. ... Om over na te denken...

Plaats reactie

Terug naar “Verwarming”