Dank U
Voor hen die in de toekomst ook overwegen om een overkapping te maken heb ik hier wat foto's en info over hoe ik mijn kap gemaakt heb.
Wie weet hebben jullie er wat aan
Sommige foto's zijn met mijn gsm gemaakt en niet altijd van de beste kwaliteit maar het belangrijkste is dat de info die je er door krijgt overkomt,hé.
De overkapping is niet de makkelijkste om op te zetten en af te breken misschien, maar voor mij was het belangrijkste dat ze staat als een huis

en ik me niet bij elk zuchtje wind zorgen moet maken dat ze bij de buren ligt.
Om deze overkapping te kunnen maken had ik dus al een hoop plexiglazenplaten nodig.
En omdat die nogal prijzig zijn

ben ik eens gaan rondneuzen en heb die uiteindelijk gewoon hier op het forum van iemand kunnen overkopen voor een fractie van de nieuwprijs
Het zijn platen van 5 mm dik en oersterk

De houten omkadering die er bij zat is zelfs een mooie meevaller want die heb ik ook gedeeltelijk kunnen gebruiken.
Dan heb ik op een tweedehands site juist genoeg polycarbonaatplaten van 16 mm dik gevonden om toe te komen voor de ganse overkapping.
Ze zijn als nieuw en moesten weg wegens een verbouwing.
Verder had ik nodig : veel alu profielen

Het zijn profielen van 20 mm in het vierkant met een sponning aan waar juist platen van 16 mm in passen

Al de profielen zijn te koop in lengtes tot 6 meter
Dit zijn er van 20 mm x 20 mm maar ik heb er ook gebruikt van 25 x 25 mm

Ik heb gekozen voor de antraciet versie maar ze zijn er ook in het groen en zwart
Dit is een L profiel van 20 x 30 mm

Verder had ik nog schroeven,bouten en verbindingsstukken nodig
Deze werden gebruikt om de panelen in de hoeken in elkaar te zetten

Deze schroeven heb ik gebruikt om de plexiplaten op de alu profielen te bevestigen.

je hebt er een vierkant bitje voor nodig maar dat krijg je er bij

De gekartelde onderkant zorgt voor een extra stevigheid

Deze boutjes werden gebruikt voor het vast zetten van het L profiel op de panelen (dat zal achteraf wel duidelijk worden)

Onmisbaar waren ook deze verbindingsstukken

Ze zijn er in zowel 20 mm als 25 mm dik

Onderstaande verbindingsstukken zijn er enkel in 20 mm dik

maar daar is een oplossing voor

Wat je vooral niet kan missen , is dit:

Hij zal nog heel veel van pas komen

en zonder gaat het echt niet hoor

Verder hebben we nog deze onderdelen nodig

En dan .... kunnen we eindelijk aan de slag
Eerst moeten alle profielen op maat gezaagd worden dus op voorhand een goed plan maken spaart achteraf een hoop

Ik moet er eerst nog even bij vermelden dat de kap uit twee verschillende delen gemaakt is.
Enerzijds een vijveromheining die misschien permanent zal blijven staan als beveiliging tegen zowel reigers als het voorkomen dat er vissen uit de vijver kunnen springen.
En anderzijds de eigenlijke kap die er voor moet zorgen dat er geen bladeren in de vijver vallen en natuurlijk dat de visjes het lekker warm hebben
Omdat het geheel ook nog terug uit elkaar gehaald moeten kunnen worden om tijdens de zomer te stockeren heb ik alles verschillende panelen gemaakt.
Dus die voor de omheining heb ik eerst gemaakt en in 25 mm x 25 mm profielen omdat daar later al het gewicht opkomt.
Daarvoor heb ik de haakse verbindingsstukken gebruikt

Daar komt de rubberen hamer voor op de proppen.

je moet serieus meppen

om de stukken in elkaar te krijgen

Maar als het in elkaar zit is het wel een mooie maar vooral oersterke constructie

Omdat het niet altijd gaat zo als je zou willen en je al eens mis kan rekenen

,
is het wel handig dat je alles ook weer met een paar flinke meppen uit elkaar krijgt
Je moet dit echter niet te vaak aan de hand hebben want je beschadigd er wel de gekartelde kantjes mee en zal het geheel wat minder stevig in elkaar zitten

Omdat de panelen stevig genoeg moeten zijn en ik ook met de maten van de tweedehands plexiplaten zit moeten er ook tussenstijlen in de panelen gemaakt worden.
Ik dacht eerst deze daarvoor te gebruiken

Maar toen ik in de winkel kwam waar ik al die onderdelen gekocht heb, vertelde de man me dat daar een andere oplossing voor is die er voor zorgt dat de lange lengtes niet onderbroken worden

Het zijn kleine hard pvc blokjes

en die schroef je op de 'regels' (lange profielen) met zelftappende schroeven

Daarna kan je het geheel weer met de rubberen hamer te lijf gaan

Ondertussen heb ik de plexiglasplaten op maat gezaagd.
Dit kan met een fijne widiazaag gedaan worden en het geeft een redelijk resultaat

Als je nog eens met een schuurpapier over de randen gaat is het helemaal
Dan komt het moment dat de plexiplaten op de panelen moeten worden bevestigd.
Daarvoor boorde ik eerst door zowel de plexiplaat als door het alu profiel

Dat je daar bij moet oppassen dat je niet uitschuift is wel duidelijk denk ik

Daarna MOET ! je met een dikker boortje het plexiglas volledig doorboren

want als je dat niet doet scheurt de plaat gegarandeerd als je deze schroef er in draait

uiteindelijk krijg je dan dit resultaat

Als je dan een paar paneeltjes klaar hebt kan het opbouwen beginnen
De hoeken worden in elkaar geschroefd met deze zelftappers

Twee stuks is voldoende en dan staat het er al heel stevig bij

Als je dat een paar keer herhaald wordt het nog beter

aan de andere kant gaan we hetzelfde doen

Als dat klaar is komen de schuine hoeken aan de beurt

Om die aan elkaar te bevestigen heb ik van het alu L profiel wat bevestigingsplaatjes gemaakt die ik met deze zelftappende boutjes heb vastgemaakt

Ik weet het met die plaatjes ga ik geen schoonheidsprijs winnen

maar het doet zijn werk en dat is wat telt.
Na een hoop passen en meten en

(t'is mijnen hoed

het werd plots veel kouder aan mijn bolleke

)

kreeg ik dan dit resultaat

en daarmee is de omheining nog net voor het donker geplaatst

Nu de kap zelf nog maar dat is voor later want anders wordt het nachtwerk
Groetjes,
Ronald