• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Recente vijver en de winter

Zelfbouw constructies voor het overkappen van de vijver

Recente vijver en de winter

Berichtdoor Bram44 » za 02 dec 2017, 18:10:26

Beste koivrienden

Ik ben een vrij nieuwe koi hobbyist, ik heb mijn koivijver pas halverwege september opgestart. Ik heb een klein koi bestand overgenomen van een vriend en aangevuld met nog enkele andere koi. De meeste vissen meten rond de 30cm met één uitschieter van 60cm. De vijver meet 5x2m en is 1m diep. Als filter gebruik ik een grote meerkamerfilter met 5 compartimenten (een filter die eigenlijk bestemd is voor een grotere vijver). Tot dusver verloopt alles heel goed. Ik meet ook wekelijks mijn waarden en deze zijn allemaal optimaal.
Het ziet er naar uit dat we een vrij koude winter tegemoet gaan en ik maak mij een klein beetje zorgen of ik wel goed genoeg voorbereid ben. In een week tijd heb ik het water van bijna 8 graden naar 3,5 graden zien dalen! Ik heb geen verwarming of overkapping.
Enkele zaken die in me opkomen en waar ik graag jullie mening over wil:

Terugloop van gefilterd water verloopt met een PVC buis die een stukje boven het water uitkwam. Op aanraden van een vriend heb ik dit vandaag aangepast zodat de buis ongeveer een 30cm. onder water zit. Klopt het dat ik op deze manier het water minder snel laat afkoelen?

Ik heb geen overkapping voorzien. Is dit echt een must? Mijn filter heeft niet de ideale diepte voor een koivijver, dus misschien grijp ik hier beter in. Ik werk in een fabriek die isolatie platen vervaardigd dus misschien knutsel ik volgende week best iets in elkaar...

Ik heb verschillende zuurstofstenen liggen verspreid over de vijver, het water staat nergens stil. Hierbij zit het wel goed denk ik?

Mijn filter is voorzien van 3 schuifkranen. Ik heb al gelezen dat het hier wel eens verkeerd durft gaan tijdens de winter. Op welke manier kan ik deze het best isoleren?