• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Recente vijver en de winter

Zelfbouw constructies voor het overkappen van de vijver

Recente vijver en de winter

Berichtdoor Bram44 » za 02 dec 2017, 18:10:26

Beste koivrienden

Ik ben een vrij nieuwe koi hobbyist, ik heb mijn koivijver pas halverwege september opgestart. Ik heb een klein koi bestand overgenomen van een vriend en aangevuld met nog enkele andere koi. De meeste vissen meten rond de 30cm met één uitschieter van 60cm. De vijver meet 5x2m en is 1m diep. Als filter gebruik ik een grote meerkamerfilter met 5 compartimenten (een filter die eigenlijk bestemd is voor een grotere vijver). Tot dusver verloopt alles heel goed. Ik meet ook wekelijks mijn waarden en deze zijn allemaal optimaal.
Het ziet er naar uit dat we een vrij koude winter tegemoet gaan en ik maak mij een klein beetje zorgen of ik wel goed genoeg voorbereid ben. In een week tijd heb ik het water van bijna 8 graden naar 3,5 graden zien dalen! Ik heb geen verwarming of overkapping.
Enkele zaken die in me opkomen en waar ik graag jullie mening over wil:

Terugloop van gefilterd water verloopt met een PVC buis die een stukje boven het water uitkwam. Op aanraden van een vriend heb ik dit vandaag aangepast zodat de buis ongeveer een 30cm. onder water zit. Klopt het dat ik op deze manier het water minder snel laat afkoelen?

Ik heb geen overkapping voorzien. Is dit echt een must? Mijn filter heeft niet de ideale diepte voor een koivijver, dus misschien grijp ik hier beter in. Ik werk in een fabriek die isolatie platen vervaardigd dus misschien knutsel ik volgende week best iets in elkaar...

Ik heb verschillende zuurstofstenen liggen verspreid over de vijver, het water staat nergens stil. Hierbij zit het wel goed denk ik?

Mijn filter is voorzien van 3 schuifkranen. Ik heb al gelezen dat het hier wel eens verkeerd durft gaan tijdens de winter. Op welke manier kan ik deze het best isoleren?
Mijn filter heeft bovenaan geen afdekking. Gaat dit problemen geven? Kan ik hier bijvoorbeeld een kleine zuurstofsteen in plaatsen?

Indien jullie nog andere tips hebben of zaken die ik over het hoofd gezien heb, laat maar weten!
Alvast bedankt
Bram44

Re: Recente vijver en de winter

Berichtdoor The digital hunter » za 02 dec 2017, 18:47:44

Dag Bram,

Ik zie nu pas dat je hier vrij nieuw bent :oops: ,dus :welcome: bij deze toffe bende van koi vrienden

Ik ben zelf maar een beginneling wat Japanse koi's houden betreft dus op al je vragen kan ik niet antwoorden :oops:

Maar ik weet ondertussen wel dat je de onderste waterlaag beter onberoerd laat vanwege de temperatuurschommelingen die je anders krijgt.
Dus of die zuurstofstenen overal in de vijver goed zijn betwijfel ik eerlijk gezegd een beetje.

Groetjes,

Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/
The digital hunter

Afbeeldingen: 439

Berichtdoor Bram44 » za 02 dec 2017, 18:55:37

The digital hunter schreef:Dag Bram,

Ik zie nu pas dat je hier vrij nieuw bent :oops: ,dus :welcome: bij deze toffe bende van koi vrienden

Ik ben zelf maar een beginneling wat Japanse koi's houden betreft dus op al je vragen kan ik niet antwoorden :oops:

Maar ik weet ondertussen wel dat je de onderste waterlaag beter onberoerd laat vanwege de temperatuurschommelingen die je anders krijgt.
Dus of die zuurstofstenen overal in de vijver goed zijn betwijfel ik eerlijk gezegd een beetje.

Groetjes,

Ronald

Bedankt Ronald!

Welja overal was misschien verkeerd uitgedrukt. Ik heb 2 kleintjes liggen aan 1 uiteinde van de vijver (kant van de filter) en 1 grote bijna in het midden. Hierdoor staat het water ook nergens stil. Ze hebben dus 1 uiteinde van de vijver die rustig is onder het wateroppervlak. Maar vreemd genoeg zitten de meeste koi toch aan de andere kant
Bram44

Berichtdoor poutie » za 02 dec 2017, 19:34:51

Hallo Bram ,welkom bij de Koivrienden :D
Ik zou beginnen met je filter buizen en kranen te isoleren en zeker je filter laten draaien !
En als je kan een overkapping maken dit zou super zijn voor deze winter en je kois zullen zeer dankbaar zijn :D
Als je een overkapping maakt zeker een 20 of 30 cm boven het water blijven .
Grts Luc.
poutie

Afbeeldingen: 184

Berichtdoor Marcje » za 02 dec 2017, 21:42:58

Hoi Bram,

Welkom bij de koivrienden

U hebt er goed aan gedaan om de terugloop onder water te brengen

De zuurstofbollen in de vijver zou ik uitschakelen of op zijn minst naar boven brengen , een 20cm onder het wateroppervlak zodat het diepte punt in de vijver zo rustig mogelijk is en niet te sterk afkoelt :wink:

Ik vermoed dat u met een pomp werkt die op de bodem ligt, en zo ja, dan zou ik deze ook naar boven brengen tot op een diepte van 50cm

Als u kan afdekken, dan zou dit super zijn en zeker voor een vijver die "maar" 1meter diep is

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5312

Berichtdoor Guyke » za 02 dec 2017, 22:03:44

Hallo,

Er zijn mensen die hun neus ophalen voor een vijver van maar "" 1 meter "" diep.
Mijn vijver is ook maar een meter diep, wordt nooit afgedekt,( alleen met een net tegen bladval )
Ik heb wel geen drains, beluchting werkt altijd maar een 20 cm diep ( winter en zomer ) flow wordt wel vermindert tov de zomer, en ik heb ook geen pompen rechtstreeks in de vijver liggen.

Wat ik wel wil meegeven is als het filter boven de grond staat deze van wat winterbeschutting mee te geven en zeker de aflaatkranen want daar is stilstaand water wat door vorst de buizen kan laten springen.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor Bram44 » wo 06 dec 2017, 1:58:54

Bedankt allemaal en ook voor de tips ;cool;
Ik heb een paar zaken aangepast zoals de zuurstofstenen en heb de schuifkranen van m'n filter zo goed mogelijk geïsoleerd
Een overkapping zal er niet meer in zitten. Misschien voor volgend jaar wel, dan kan ik een degelijke maken
Bram44

Keer terug naar Winteroverkapping