Hoi Vrienden
Nog een x aantal weken en de overkapping zal weer geplaatst worden
Hieronder volgt een opsomming uit welke elementen de overkapping is opgebouwd:
De aluminium geanodiseerde heeft een totale lengte van ruim zes meter,het totaal gewicht zal rond de 30 kilo zijn.
De hoogte is 15 cm en breed 4 cm,onder balk is zoals jullie kunnen zien een verhoging geplaatst,deze heeft op de eerste plaats als functie om hoger uit te komen boven de waterspiegel - met het oog op het evt. springen van de Koi – op de tweede plaats ter bevestiging op de vijverrand.
De verhoging kan meegedraaid worden met de vorm van de vijver en is voorzien van een overstekend randje aan de binnenkant welke iets over de vijverrand valt zodat deze nimmer kan verschuiven.
Aan weerszijden van de balk is over de gehele lengte een U profiel (30 x 20 mm) geplaatst in de juiste hoek die benodigd is om tot een goede afwatering te komen van de 16 mm dikke policarbonaat platen welke in de U profielen geschoven worden.
De twee RVS schroeven hebben als doel de kopstukken te borgen en alles daarmee netjes op zijn plaats blijft.
Eenmaal de middenbalk op zijn plaats ligt is het tijd om de afwatering goten te plaatsen.
Dit is altijd een precisie karwijtje om ze parallel met de middenbalk te krijgen,het plaatsen van twee policarbonaat platen aan de uiteinde is hier een makkelijke hulp bij,daarna kan de goot met slechts een paar RVS schroeven op de randafwerking gemonteerd worden.
De beide goten zijn eveneens voorzien van een zelfde U profiel in de juiste schuinte ( welke dus correspondeert ) als op de middenbalk.
Nu de middenbalk en afwateringsgoot uitgelijnd zijn is het slechts een kwestie van de policarbonaat platen - welke ondersteund worden door T profielen – in de juiste volgorde door te schuiven,nadien is het slechts zaak om het kopstuk te plaatsen en te borgen met de eerder vermelde RVS schroeven ( laatst genoemde zitten ook op de uiteinde van de goot )
De helft van de kap is nu geplaatst en kan er aan de andere kant met het zelfde ritueel begonnen worden.
Aanvankelijk had ik de gedachte dat het niet nodig zou zijn om de policarbonaat platen te borgen,waarbij ik ervan uitging dat de beide U profielen ze wel in bedwang zouden kunnen houden bij een storm,bij de eerste windhoos bleek dit toch een misvatting te zijn de platen klapperden nagenoeg de profielen uit.
De dag erna moest er dus snel een oplossing komen,deze werd gevonden door gebruik te maken van spietjes die in de T profielen geplaatst werden,de spietjes zijn van opgerold aluminium gemaakt en zijn min of meer te vergelijken met een “veer”.
De eerder genoemde goten aan weerszijde zijn onmisbaar ( of je moet natuurlijk van een waterballet naast de vijver houden bij de eerste de beste hoosbui )
De lengte afmetingen van de U profiel goten zijn gelijk aan die van de middenbalk ( ruim zes meter ) , breed 100 mm,hoog 50 mm.( de kopse kanten zijn uiteraard dichtgemaakt )
Om het hemelwater richting riool af te voeren is er gebruik gemaakt van 50 mm pvc doorvoeren( het teveel aan schroefdraad is afgezaagd )
Een overkapping zonder luiken om de Koi te voeren en in de gaten te kunnen houden kan natuurlijk niet ,er is gekozen om twee luiken diagonaal tegenover elkaar te plaatsen met een afmeting van 85 x 105 cm.
Een plaatje zoals de kap er in zijn geheel uitziet na opbouw.
Een blik onder de kap mag natuurlijk niet ontbreken.
Tot slot sfeerplaatje waar het allemaal om begonnen is om ertoe over te gaan om voor een overkapping te kiezen.
Laten we hopen dat de overkapping voorlopig nog opgeborgen kan blijven
Vijveroverkapping Aad & Ingrid
Vijveroverkapping Aad & Ingrid
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- mart-ang
- 16
- Contacteer:
Een hele mooie reportage Aad, en een dito overkapping.
hier mag je trots op zijn.
en nu maar hopen dat hij nog lang in de schuur mag blijven..
hier mag je trots op zijn.
en nu maar hopen dat hij nog lang in de schuur mag blijven..
Laatst gewijzigd door mart-ang op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Da noem ik pas een overkapping. Prachtig Aad en goed uitgekiend.
Spijtig dat we hier bij ons met al die overhangende planten zitten want zo'n overkapping zie ik wel zitten. Ben er jaloers op
Om de vissen het ergste te besparen zetten wij ze binnen , maar het is altijd beter als ze in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven.
Spijtig dat we hier bij ons met al die overhangende planten zitten want zo'n overkapping zie ik wel zitten. Ben er jaloers op
Om de vissen het ergste te besparen zetten wij ze binnen , maar het is altijd beter als ze in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven.
Laatst gewijzigd door rie op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie
Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!
Dit is de rolls royce van de overkappingen toch.
Prachtig gedaan Aad.
Ik ben hier ook bijna klaar met de voorbereidingen.
Heb hier nog een goed idee op gedaan. kga ook nog een afwateringsgootje voorzien me dunkt !
Groeten
GIO
Prachtig gedaan Aad.
Ik ben hier ook bijna klaar met de voorbereidingen.
Heb hier nog een goed idee op gedaan. kga ook nog een afwateringsgootje voorzien me dunkt !
Groeten
GIO
Laatst gewijzigd door G.I.O. op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
思い立ったが吉日
ja ja de delen van de kas liggen hier al klaar
Ik heb er totaal geen zin in om er wat mee te doen....bah...
Ik vind de door jouw getoonde overkapping Aad een goede degelijke oplossing.
Alvast succes!
Groetjes Natascha
Ik heb er totaal geen zin in om er wat mee te doen....bah...
Ik vind de door jouw getoonde overkapping Aad een goede degelijke oplossing.
Alvast succes!
Groetjes Natascha
Laatst gewijzigd door Natascha op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Netjes Aad. Een zeer degelijke en netjes afgewerkte overkapping. grtz
Laatst gewijzigd door wim op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Met mijn strakke rechthoekige vijver zie ik zo een mooie overkapping ook wel zitten. Is trouwens een van de redenen waarom ik voor een rechthoek met vlakke randen koos.
De laatste winters waren evenwel van die aard dat ik voorlopig nog even de kat uit de boom kijk
Greetz,
Yamato
De laatste winters waren evenwel van die aard dat ik voorlopig nog even de kat uit de boom kijk
Greetz,
Yamato
Laatst gewijzigd door Yamato op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja dat wil ik eigenlijk ook doen, maar aangezien de koi hier nog op een riante 20 graden zwemmen en de bonsai straks ook enige bescherming nodig hebben, gaan we toch maar van het weekend aan de klus ( stelt op zich niet zo heel veel voor).Yamato schreef:De laatste winters waren evenwel van die aard dat ik voorlopig nog even de kat uit de boom kijk
Greetz,
Yamato
Groetjes Natascha
Laatst gewijzigd door Natascha op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
en ze spreken nog van 20° ,touarec schreef:het is nog maar september mensen
gelukkig, deze middag toen ik ging kijken hadden ze (de koi) het blijkbaar plezant gevonden om één van de deksels van de bodem drain's los te maken en enkele meters te verplaatsen.
Laat ons dus maar hopen dat de weergoden een beetje mee zitten dit weekend zodat ik in de vijver kan.
Net nog eens gekeken en de temp. is toch maar 15.5° dus het zal bibberen worden .
Mvg,
drieske
Laatst gewijzigd door drieske op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
vijver 44 m³ 28 koi, één bari steur en twee stersteuren
Jullie overkapping ziet er gelikt uit Aad en Ingrid, weet je al een beetje wanneer jullie hem gaan plaatsen?
Wij wachten niet zo lang meer met de overkapping, de nachten worden al behoorlijk koud en de ketel slaat al behoorlijk keren aan in de nachten in de schuur, en we gaan het Nuon niet extra spekken als het niet nodig is we zitten nu op de 18,5 gr, gisteren de wintercheck gedaan,de koi hadden een enkele huidworm en trycho, dus we gaan wel behandelen omdat de temperatuur voorlopig op de 18 gr. blijft.
@Drieske,
Goed insmeren met vet, en een extra glaasje levertraan
@Touarec,
We zitten ongeveer 2,5 graad lager dan vorig jaar september op deze datum dus je kan zien wat het scheelt, zal het dan toch een strengere winter worden..
gr,
Ingrid
Wij wachten niet zo lang meer met de overkapping, de nachten worden al behoorlijk koud en de ketel slaat al behoorlijk keren aan in de nachten in de schuur, en we gaan het Nuon niet extra spekken als het niet nodig is we zitten nu op de 18,5 gr, gisteren de wintercheck gedaan,de koi hadden een enkele huidworm en trycho, dus we gaan wel behandelen omdat de temperatuur voorlopig op de 18 gr. blijft.
@Drieske,
Goed insmeren met vet, en een extra glaasje levertraan
@Touarec,
We zitten ongeveer 2,5 graad lager dan vorig jaar september op deze datum dus je kan zien wat het scheelt, zal het dan toch een strengere winter worden..
gr,
Ingrid
Laatst gewijzigd door Fukarin op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- pedro koi
- 16
- Contacteer:
hoi
als het een troosr kan zijn ik heb net voor de zomer ook in de vijver gegaan om een deksle vast te leggen en koud is het wel brrrr
nu aad das pas een kapke zie.
ben er jaloers op maar toch ben ik nog niet overtiugd van een kap.
ben intussen 10j bezig met koi houden en nog nooid is er een kap op de vijvers geweest en nog nooid dode koi gehad.
het heeft natuurlijk wel voordelen ook.
mvg pedro
als het een troosr kan zijn ik heb net voor de zomer ook in de vijver gegaan om een deksle vast te leggen en koud is het wel brrrr
nu aad das pas een kapke zie.
ben intussen 10j bezig met koi houden en nog nooid is er een kap op de vijvers geweest en nog nooid dode koi gehad.
het heeft natuurlijk wel voordelen ook.
mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag GioGio schreef:
Je zou om kosten te besparen ook kunnen kiezen om de goten van PVC buis te maken waarin de platen komen,het is dan wel zaak om de buis over de gehele lengte door te slijpen zodat er genoeg ruimte ontstaat om de policarbonaat platen er in te steken/schuiven en het hemelwater haar weg kan vinden,met de buis draaien in de juiste hellingsgraad ben je snel gesteld.
( een beetje moeilijk uit te leggen,maar misschien begrijp je wat ik bedoel )
De kap ligt er ook nog niet op ,als ook maar één iemand een detail van onze overkapping kan benutten als mogelijke optie met het oog op een nog te realiseren overkapping is het mij al best en is een forum ook voor bedoeld.Toearec schreef:
het is nog maar september mensen
Ga je zelf ook overkappen ?
Dag IngridFukarin schreef:
weet je al een beetje wanneer jullie hem gaan plaatsen ?
Vorig jaar hebben we de kap geplaatst bij een watertemp. van omstreeks 12 á 13 graden ( ik zou het na moeten kijken ) in de hoop dat we de temp. wat op peil konden houden,op zich zijn er minder schommelingen te zien – wat ik als voordeel zie – wanneer de kap geplaatst is,maar de tijd van overkappen bleek achteraf gezien onnodig vroeg.
Dit jaar zijn we van plan om aan overkappen te denken bij een watertemp. van rond de tien graden.
Ik begrijp dat jullie al eerder aanstalten zullen maken gezien de luxe van verwarmen in combinatie met het zicht vanuit de woonkamer op de Koi.
Dag PedroPedro schreef:
Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn van overkappen en is ook te respecteren.
Ik ben de tijd nog niet vergeten om noodgedwongen bij lage temperaturen met lappen folie en skippyballen ter ondersteuning in de weer te gaan ,de Koi lagen er voor half dood bij met een temperaturen van minder dan 4 graden,hiermee wil ik niet beweren dat ze het anders niet overleeft zouden hebben ! maar het aanzien in combinatie met ( te ) vroeg moeten stoppen met voeren hebben ons deze beslissing doen maken.
Om de gehele overkapping te plaatsen gaat slechts een uurtje mee gemoeid,wat dat betreft is het dus geen moeite.
Natuurlijk kijk ook ik liever niet tegen zo’n onding aan,maar dit afgezet tegen Koi die in rijen van vier opgesteld liggen ( kan ik trouwens weinig vreugde aan beleven ) is de keuze gemaakt zoals die is.
Bedankt voor de reacties en Drieske succes met de duikvlucht
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.