• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

De vijveroverkapping van Robsøn

Zelfbouw constructies voor het overkappen van de vijver

Berichtdoor tulip » wo 19 feb 2014, 23:22:27

Hoi
Hierop wil ik wel nog eens op in pikken. Mijn bevindingen waren positief en dit is zeker voor herhaling vatbaar maar: Ik heb de verwarming afgelegd om de heel eenvoudige reden dat we een te zachte winter hebben en het water niet onder de acht graden komt.
En juist die acht graden was mijn doelstelling met bijverwarming. Eens je hoger wil en op 12 graden wil draaien vind ik dan geen goed idee omdat de bacteriecultuur noch mossel noch vis zal zijn en dan heb ik het liever op acht graden te houden.
Nu de dagen aan 't lengen zijn en de zon hoger komt te staan heb ik overdag gemiddeld 16 à 17 graden onder de kap. De watertemperatuur zal dan ook snel volgen, ook ben ik terug beginnen voederen ,wel met mate.
Volgende winter komt er een betere folie (in één stuk ) over en dan zien we wel.
grtn freddy.
Vijver 70m³>trommelfilter> 2x Nexus 300>STB>Airlift 315/160>secoh El 80/15
Seneye pond. RVS Amalgaam 105 watt
http://www.freds-koihobby.com
tulip

Afbeeldingen: 317

Berichtdoor yakada » do 20 feb 2014, 9:29:01

Hallo Marcje, bedankt voor uw antwoord.
Ik lees al geruime tijd in stilte mee op dit toffe, leerrijk forum maar dit had ik toch wel gemist zeker :roll: vandaar mijn vraag.

mvg. David
yakada

Berichtdoor paul1 » do 20 feb 2014, 20:51:37

tulip schreef:Volgende winter komt er een betere folie (in één stuk ) over en dan zien we wel.
grtn freddy.

Welk type folie had je dan in gedachte Freddy?
paul1

Afbeeldingen: 384

Berichtdoor tulip » do 20 feb 2014, 23:50:23

Hoi Paul 1
Ik heb hier op het net een bedrijf gevonden die professionele noppen folie verkoopt op grote breedtes en eventueel op maat last.
Mijn kap is 10 op 5 meter en 2.20 hoog, dus zal daar wel een paar vierkante meter vandoen zijn.
De bedoeling is het volledige stuk ineens te plaatsen om de isolerende werking tot zijn volle recht te doen komen, als daarop nog een stuk serrefolie komt ( dit is meer om de regen en sneeuw te doen aflopen)
De bedoeling is om volgende winter terug te verwarmen onder de kap maar het water op zo'n 8 graden te houden , de ondervinding van deze winter heeft mij geleerd , als je warmer wil gaan, er goedkopere oplossingen bestaan.
Ik heb begrepen dat je zelf prof. tuinbouwer bent :wink: geef eens je ongezouten mening
grtn freddy.
Vijver 70m³>trommelfilter> 2x Nexus 300>STB>Airlift 315/160>secoh El 80/15
Seneye pond. RVS Amalgaam 105 watt
http://www.freds-koihobby.com
tulip

Afbeeldingen: 317

Berichtdoor paul1 » vr 21 feb 2014, 10:08:12

tulip schreef:Hoi Paul 1
Ik heb hier op het net een bedrijf gevonden die professionele noppen folie verkoopt op grote breedtes en eventueel op maat last.
Mijn kap is 10 op 5 meter en 2.20 hoog, dus zal daar wel een paar vierkante meter vandoen zijn.
De bedoeling is het volledige stuk ineens te plaatsen om de isolerende werking tot zijn volle recht te doen komen, als daarop nog een stuk serrefolie komt ( dit is meer om de regen en sneeuw te doen aflopen)
De bedoeling is om volgende winter terug te verwarmen onder de kap maar het water op zo'n 8 graden te houden , de ondervinding van deze winter heeft mij geleerd , als je warmer wil gaan, er goedkopere oplossingen bestaan.
Ik heb begrepen dat je zelf prof. tuinbouwer bent :wink: geef eens je ongezouten mening
grtn freddy.

Hoi Freddy,

Ik heb destijds ook het plaatsen van uw overkapping gevolgd in de verschillende topics.
Vooral in het topic van Peter, met veel foto's:
http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... sc&start=0
Dergelijke tunnels worden in de tuinbouw ook vrij veel gebruikt, vooral voor het telen van gewassen die weinig energiebehoeftig zijn.
Noppenfolie wordt in de tuinbouw ook wel eens gebruikt voor het beschermen van vorstgevoelige planten tegen vorst.
Ik heb nog nooit geweten dat men noppenfolie over dergelijke tunnels gaat spannen.
In een dergelijke tunnelserre is het belangrijk om maximaal te kunnen genieten van de energie die de zon levert (een van de weinige zaken die de dag van vandaag nog gratis is).
Hiervoor is het belangrijk dat de folie goed doorzichtig is (voldoende transparant), zodat het zonlicht maximaal kan binnendringen in de serre.
De lichtstralen veroorzaken door contact met van alles en nog wat in de serre (grond, planten, …) trillingen, waardoor de lichtstralen worden omgezet in warmte-energie.
Om de warmte-energie maximaal in de serre te houden is het dan ook belangrijk dat de folie deze zo min mogelijk terug doorlaat (= thermiciteit). Dit kan men bekomen door toevoeging van additieven zoals EVA aan de folie.
Een folie die hier het best aan voldoet en op grote schaal wordt gebruikt in de tuinbouw is “Hytilux”. Deze folie laat 88% van het zonlicht door en qua thermiciteit komt deze zelfs in de buurt van glas.

Door de combinatie van een noppenfolie en een serrefolie, gaat de warmte die kunstmatig wordt toevoegd, beter in de serre blijven.
Door gebruik te maken van slechts 1 laag Hytilux serre folie, ga je dan weer meer kunnen genieten van de gratis energie van de zon.

Wij halen onze folies bij Heuvel folies.
Zij versnijden ook kleinere afmetingen op maat voor particulieren.

40997

Groeten,
Paul
paul1

Berichtdoor Robsøn » vr 21 feb 2014, 11:29:10

Heren.
Ondanks dat het onderwerp van gesprek best interessant is, lijkt het me wel beter om er een nieuw topic over te starten :wink:
Groetuh Robsøn

17 kuub hdpe vijver
4x440 sansai connect
vortex met Answer410, 2x200l K1/bwb, japanmat belucht
jumbo koi uvc75
23 koi (18tm75 cm) en een diamantsteur
Robsøn

Berichtdoor paul1 » vr 21 feb 2014, 12:31:47

Robsøn schreef:Heren.
Ondanks dat het onderwerp van gesprek best interessant is, lijkt het me wel beter om er een nieuw topic over te starten :wink:

Inderdaad.
Excuus voor de topicvervuiling.
De mods zullen het wel afsplitsen. :wink:

Groeten,
Paul
paul1

Berichtdoor robwaasdorp » do 06 maart 2014, 9:55:12

ik zit met een vraagje over die polycarbonaat plaaten ik zie dat de meesten ze allemaal doorschijnend wit houden.
maar als je bijvoorbeeld de helft van de plaaten zwart verft en de zon staat er lekker op te bakken dan word het water toch ook warmer?
of werkt dat niet bij een vijver ?
robwaasdorp

Berichtdoor Robsøn » do 06 maart 2014, 10:34:29

Hoi Rob,

Ik denk dat in de winter de zonkracht niet erg sterk is en dus ook het water niet veel zal verwarmen.
De overdracht van warmte tussen lucht en water is sowieso minimaal.

Ik gebruik de heldere poly platen voornamelijk zodat het in de vijver in de winter niet te donker word. Met uitzondering van deze winter, want het was meer lente dan winter afgelopen maanden.
Gisteren was de temperatuur onder de overkapping 18,3 graden en het water 10,0. De vijver is niet verwarmd.
Groetuh Robsøn

17 kuub hdpe vijver
4x440 sansai connect
vortex met Answer410, 2x200l K1/bwb, japanmat belucht
jumbo koi uvc75
23 koi (18tm75 cm) en een diamantsteur
Robsøn

Berichtdoor robwaasdorp » do 06 maart 2014, 12:39:27

Oke ik dach Miss helpt het wat om enkele platen dan zwart te maken zodat de temp onder de kap hoger word en het water een paar graad warmer als met normale platen .
robwaasdorp

Vorige

Keer terug naar Winteroverkapping