Nieuwe kweek 2024 - Sanke

Jawel hoor, het hoeven niet altijd japannertjes te zijn ! Hier kan je je eigen gekweekte trots tonen, hoe je het bereikt hebt, wat je er voor nodig gehad hebt, en tot welk resultaat het heeft geleid...
Pipo
14

Re: Nieuwe kweek 2024 - Sanke

Bericht door Pipo »

10 dagen oud

Dit waren dus de eerste 10 dagen. Je ziet hoe snel de visjes evolueren. Als je het filmpje van 8 dagen oud nog eens terug bekijkt dan zie je zelfs op 2 dagen al een groot verschil.

De visjes kunnen nu stilaan verhuizen naar mijn quarantaine bak (nog even checken of ze niet meer door de mazen van het net kunnen). Het zwembad wordt vuiler en de waterkwaliteit is moeilijk ok te houden. Tien tot veertien dagen is zowat het maximum dat ik ze in het badje kan houden. Artemia wordt afgebouwd en vanaf nu krijgen ze elke dag wat kruimelvoer tussendoor zodat ze dit gewoon kunnen worden. Eens in mijn quarantaine bak krijgen ze nog enkel kruimel voer (en wat Daphnia en ander lekkers). Ze beginnen nu ook van de pasgeboren Daphnia te eten zodat die kolonie ook niet meer zal groeien.
Geert666
5

Bericht door Geert666 »

Echt wel tof om zo'n dagelijkse evolutie te kunnen zien! Bedankt daarvoor :good:
chief
9

Bericht door chief »

Erg leuk om te volgen en ook wel benieuwd hoe je je water kwaliteit goed houdt met zoveel mini kois erin .. had er hier 12 in de 2 kuub quarantaine maar heb ze maar na 2 weken in de vijver gegooid .. nitriet ging sky high zelfs met de kraan continue open.
Pipo
14

Bericht door Pipo »

chief schreef: 15 mei 2024, 10:12 Erg leuk om te volgen en ook wel benieuwd hoe je je water kwaliteit goed houdt met zoveel mini kois erin .. had er hier 12 in de 2 kuub quarantaine maar heb ze maar na 2 weken in de vijver gegooid .. nitriet ging sky high zelfs met de kraan continue open.
Ja, dat is de uitdaging he..
De visjes komen op dag één in proper water en krijgen dan zolang mogelijk enkel levend voer (Artemia) om zo weinig mogelijk vervuiling te hebben. De daphnia in het badje zorgen er voor dat het water niet groen wordt, maar na een dag of tien is het toch moeilijk om het water ok te houden, badje wordt vuil enz... zeker nu er een aantal dagen volle bak zon heeft op gestaan.
Er staat wel een trickle filtertje op, maar dat heeft gewoon de tijd niet om in te draaien en dient eigenlijk meer om wat te ontgassen en wat zuurstof in te brengen.
Pipo
14

Bericht door Pipo »

11 dagen oud (ze beginnen nu weg te vluchten als ze mij zien komen met mijn smartphone :? )

EvU
2

Bericht door EvU »

Pipo schreef: 16 mei 2024, 08:38 11 dagen oud (ze beginnen nu weg te vluchten als ze mij zien komen met mijn smartphone :? )
dat doen mijn kinderen ook :lol:
Gompie

Bericht door Gompie »

Ziet er veel belovend uit
Mooi man :good:
Pipo
14

Bericht door Pipo »

12 dagen oud - deze voormiddag visjes in mijn quarantaine gezet...

goshiko
13

Bericht door goshiko »

Ongelofelijk he die groei op nog geen twee weken
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Pipo
14

Bericht door Pipo »

goshiko schreef: 17 mei 2024, 13:58 Ongelofelijk he die groei op nog geen twee weken
ja, inderdaad..

Hier zitten nu wel terug wat kleinere tussen omdat ik in mijn quarantaine een aantal visjes "in reserve" had gehouden als er iets zou mislopen in het badje. Deze zijn kleiner dan die die buiten hebben gezeten.
erwin2
10

Bericht door erwin2 »

Mocht je visjes uitselecteren , u mag gerust een PM sturen
kelvin
9

Bericht door kelvin »

Wow, jij krijgt ze snel groot! :shock:
Pipo
14

Bericht door Pipo »

14 dagen oud - zolang de voorraad strekt Daphnia als ontbijt :)

DavyDK
10

Bericht door DavyDK »

Hey,

Ik ga hier ook even volgen. Vandaag voor het eerst spontane paai gehad. Met nieuwe koi van vorig jaar. Eerste keer in jaren. Had er de paaiborstels gisteren ingegooid wegens ze achter elkaar zaten. Dus zou zelf een kleine hoeveelheid eitjes willen proberen laten uitkomen.

Heb wel geen quarantaine bak meer. Dus ga proberen een aparte sectie in de vijver te maken. Met muggennet ofzo. Maar de winkel waren toe vandaag. Dus ga dat morgen proberen. En daar de borstels dan inleggen. Want nu eten ze alles op. (Kleine natuurlijke selectie dan 😅) Als ik er een paar 100 heb ist al goed om uit te selecteren. Moet niet teveel zijn.

Maar kan ik hun korrels geven die ik plet ofzo ? Want ben totaal leek . Dus die artemia kweken, daar kan ik niets van. Is er een simpele oplossing voor mij als leek ?

Grts
Vijver DavyDK http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13299
13,5 m³
Vortex 500 liter met Answer
2 kamerfilter, Jap Mat + KSB²
Uv Lamp 40 watt
Airlift gebruiker
Nicksje
4

Bericht door Nicksje »

DavyDK schreef: 20 mei 2024, 21:30 Hey,

Ik ga hier ook even volgen. Vandaag voor het eerst spontane paai gehad. Met nieuwe koi van vorig jaar. Eerste keer in jaren. Had er de paaiborstels gisteren ingegooid wegens ze achter elkaar zaten. Dus zou zelf een kleine hoeveelheid eitjes willen proberen laten uitkomen.

Heb wel geen quarantaine bak meer. Dus ga proberen een aparte sectie in de vijver te maken. Met muggennet ofzo. Maar de winkel waren toe vandaag. Dus ga dat morgen proberen. En daar de borstels dan inleggen. Want nu eten ze alles op. (Kleine natuurlijke selectie dan 😅) Als ik er een paar 100 heb ist al goed om uit te selecteren. Moet niet teveel zijn.

Maar kan ik hun korrels geven die ik plet ofzo ? Want ben totaal leek . Dus die artemia kweken, daar kan ik niets van. Is er een simpele oplossing voor mij als leek ?

Grts
Een zwembad kan oplossing bieden, je kan in de winkel standaard saki hikari baby poedervorm kopen, maar beste is levende artemia opkweken omdat deze minder vervuilend zijn dan het poeder je geeft sowieso teveel met het poeder,
Hardgekookte eitjes kunnen ook

Mijn voorkeur zelf artemia kweken met een kant en klare setje is het peanuts en ze omvatten alles, zout luchtpompje trechter met aflaat kraan zeefje..
Dit kan ook zelf gemaakt worden maar je moet dan het zout en eitjes apart kopen wat voor die minimale meerprijs mijn inziens geen nut heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellingen van eigen kweek…..”