Het eerste mannetje om dit jaar mee te kweken is gekozen ...
Het is een eigen kweek sanke, geboren in 2011 en stamt af van een Yamatoya vrouwelijke kohaku en een Momotaro mannelijke sanke.
Nieuwe kweek 2023
Re: Nieuwe kweek 2023
Zee mooie Sanke
Wauw, wat een prachtige Sanke. Helemaal mijn smaak.
If you want something done right, do it yourself
Hier is nog een foto van toen hij nog maar een paar maand oud was
Ik had het eerst niet goed gelezen.
Eigen kweek!!! Jawadde prachtig!!!
Eigen kweek!!! Jawadde prachtig!!!
Voilà, we zijn vertrokken
Sanke is echt prachtig
Heel knap hoe je dit voor elkaar krijgt.
Gr Steff
Heel knap hoe je dit voor elkaar krijgt.
Gr Steff
Mijn pet af! Knap en al zeker voor eigen kweek!
waw wat een dijk van een Sanke ,
ook verbazend om te zien hoe vlot je een kweek voor elkaar hebt (of daar lijkt het toch op )
ook verbazend om te zien hoe vlot je een kweek voor elkaar hebt (of daar lijkt het toch op )
Knap Dirk, hier begint het ook terug te jeuken.
Hoe heb je het nu met deze temperaturen al voor mekaar gekregen?
Hoe heb je het nu met deze temperaturen al voor mekaar gekregen?
@kelvin Een aantal ouderdieren zit al een maand binnen in mijn quarantaine bak, temperatuur zachtjes omhoog, elke dag wat langer verlichting en dan komt het meestal wel in orde.
Ik probeer altijd om rond 1 mei de vissen samen te zetten. Op die manier zijn de kleintjes tegen september al een paar cm groter en kunnen ze al beter de winter in.
@jocca Het blijft afhangen of de vissen er zin in hebben of niet, de grote kohaku heeft niet willen paaien... volgend jaar proberen we opnieuw met haar. Dit jaar dus enkel sanke.
Ik probeer altijd om rond 1 mei de vissen samen te zetten. Op die manier zijn de kleintjes tegen september al een paar cm groter en kunnen ze al beter de winter in.
@jocca Het blijft afhangen of de vissen er zin in hebben of niet, de grote kohaku heeft niet willen paaien... volgend jaar proberen we opnieuw met haar. Dit jaar dus enkel sanke.
Als ik het goed begrijp zitten ze dan per geslacht apart bij jou in bakken en gaan ze samen rond 1 mei?
@kelvin Nee, alles zit door elkaar. De vrouwtjes gaan begin april in de quarantaine, maar daar zitten op dat moment mogelijk ook al mannetjes in (vissen die ik binnen heb laten overwinteren, grow-out visjes van Koivrienden, nog wat eigen kweek, eventueel een nieuwe aankoop enz - zoals je op het filmpje ziet een beetje vanalles door elkaar) .
Als er voor de kweek nog mannetjes uit de vijver moeten ingezet worden dan gaan die een dag vroeger in het paaibadje (in dit geval donderdag). Temperatuur gaat dan naar 16° (vijver was 13°) en de volgende dag komt het vrouwtje er bij (vrijdag) en dan gaat de temperatuur van het paaibadje zachtjes naar 21°.
Vissen die dan nog in de quarantaine zitten gaan naar de vijver ( 16° -> 13° ) en de quarantaine wordt (zonder vis) terug op 21° gebracht. Na de kweek (zondag) gaan de ouderdieren terug in de quarantaine (zelfde temperatuur als paaibadje) en gaat de temperatuur in de quarantaine zachtjes naar beneden tot ze gelijk is met de vijver en dan mogen de ouderdieren terug de vijver in. In dit geval hebben ze zondag gepaaid en denk ik dat ze morgen terug de vijver in kunnen.
Daarna wordt de quarantaine leeg gemaakt / vers water en staat hij klaar voor de nieuwe kweek... (als alles vlot verloopt uiteraard)
Een andere reden dat ik zo vroeg probeer te kweken is dat het voor mij makkelijker is om een badje te verwarmen (temperatuur constant te houden) dan te koelen als het badje in volle zon zou staan.
Als er voor de kweek nog mannetjes uit de vijver moeten ingezet worden dan gaan die een dag vroeger in het paaibadje (in dit geval donderdag). Temperatuur gaat dan naar 16° (vijver was 13°) en de volgende dag komt het vrouwtje er bij (vrijdag) en dan gaat de temperatuur van het paaibadje zachtjes naar 21°.
Vissen die dan nog in de quarantaine zitten gaan naar de vijver ( 16° -> 13° ) en de quarantaine wordt (zonder vis) terug op 21° gebracht. Na de kweek (zondag) gaan de ouderdieren terug in de quarantaine (zelfde temperatuur als paaibadje) en gaat de temperatuur in de quarantaine zachtjes naar beneden tot ze gelijk is met de vijver en dan mogen de ouderdieren terug de vijver in. In dit geval hebben ze zondag gepaaid en denk ik dat ze morgen terug de vijver in kunnen.
Daarna wordt de quarantaine leeg gemaakt / vers water en staat hij klaar voor de nieuwe kweek... (als alles vlot verloopt uiteraard)
Een andere reden dat ik zo vroeg probeer te kweken is dat het voor mij makkelijker is om een badje te verwarmen (temperatuur constant te houden) dan te koelen als het badje in volle zon zou staan.
ben benieuwd