hoe ga ik te werk?

Jawel hoor, het hoeven niet altijd japannertjes te zijn ! Hier kan je je eigen gekweekte trots tonen, hoe je het bereikt hebt, wat je er voor nodig gehad hebt, en tot welk resultaat het heeft geleid...
Plaats reactie
Bazz

hoe ga ik te werk?

Bericht door Bazz » 29 nov 2016, 17:31

Ik zou graag in de toekomst een kweekje opzetten... helaas heb ik nog niet zoveel kennis ter zake. Ik begin vanaf 0 dus vraag me af wat ik allemaal nodig heb. Welke vissen zijn kweekrijp? Hoe groot moeten ze zitten? Zet ik een koppel appart? En nog veel vragen waar ik nu niet opkom. Wie tips of info heeft mag deze gerust doorgeven! Alvast bedankt

Bazz

Re: hoe ga ik te werk?

Bericht door Bazz » 30 nov 2016, 14:24

niet veel animo?

Ramones76
Contacteer:

Bericht door Ramones76 » 30 nov 2016, 16:02

Hoi Bazz, jammer dat je geen respons krijgt, maar ik denk dat als je even zoekt hier op het forum zul je voldoende info vinden.

Grt, Ramones
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewto ... 17&t=13703

http://www.ramonstijnen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ramonstijnen.com" onclick="window.open(this.href);return false;

goshiko

Bericht door goshiko » 30 nov 2016, 16:04

Rare vraag nu hoor deze tijd van het jaar....... Veel animo om vragen te beantwoorden die de eerstkomende vijf tot zes maand niet relevant zijn ga je niet veel volk voor vinden om te antwoorden vrees ik.

Allereerst heb je goeie ouderdieren nodig. Zelfs met goeie ouderdieren ga je veel uitval en mindere kleuren hebben, dus met gemiddelde vissen zou je er beter al niet aan beginnen wat mij betreft.
Vissen inderdaad apart zetten, hoeft niet zo groot te zijn maar tijdens paai gaat het er wel heftig aan toe, dus ook niet te klein. Zwembadje bvb van een goeie 5 kuub lijkt me ideaal.
Paaiborstels erin voor eitjes af te leggen.
En eens afgelegd de ouderdieren eruit.
Dan volop beluchten en ...........................
voor de puntjes raad ik je aan om een aantal van de kweek-posts eens heel goed door te nemen. Daar vindt je een pak info.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Bazz

Bericht door Bazz » 30 nov 2016, 16:16

ik stel deze vraag nu omdat ik tegen de tijd dat het mogelijk is alles perfect in orde zou willen hebben... een voorbereid man... heb bijna alle posts bijna doornomen, sommige zaken daarin lijken chinees (of japans) voor mij. Dus een zwembad is mogelijk. Mijn idee was om het in een quarantaine bak te doen maar dat is dan geen optie? Wat moeten de minimumafmetingen zijn? Hoe zie je welke vis er klaar voor is?

goshiko

Bericht door goshiko » 30 nov 2016, 16:48

hoe groot is je quarantainebak?
Zet zeker geen twee volwassen koi die gaan paaien in een te kleine bak, of er komen ongelukken van (vissen eruit bvb).
Hoe je ziet of vis er klaar voor is, dat laat ik aan anderen over. Meestal zie je wel tijdje vooraf dat er een paar achter elkaar aan het jagen zijn. En zoals bij de mensen zijn het meestal de mannen die achter de vrouwen zitten.... :-)
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Bazz

Bericht door Bazz » 30 nov 2016, 17:03

die bak moet ik nog aanschaffen of maken. Vandaar dat ik alle opties wil afwegen. Ik heb een intex zwembad met doorsnede 5 meter maar dat neemt veel plaats in. Als ik iets blijvend kan maken zou dit wel leuker zijn.

kelvin

Bericht door kelvin » 30 nov 2016, 17:10

Ik zal je even wat verder helpen. Het topic van marvin en orrie is zeer nuttig, ik denk dat het kohaku sanke kweek heet. Bjorn heeft ook een heel mooi topic over zijn kweek.

Om te beginnen zul je goeie koi moeten vinden om mee te kweken als je wat goeie koi wilt overhouden. Meestal zet met 2-3 mannetjes bij 1 vrouwtje. Ook moet je ervoor zorgen dat je dezelfde soorten bij elkaar zet, anders krijg je vooral bastaarden. Sanke x kohaku gaat ook en showa x shiro gaat ook. Hangt ervan af wat de basiskleuren zijn. Mocht je geen koi vinden kan je ook in het voorjaar eens rondkijken voor eitjes, velen gooien ze gewoon weg. Risico is dan wel dat het van veel soorten door elkaar zal zijn. De koi moeten ook oud genoeg zijn. Minstens 2 jaar voor een mannetje en 3 jaar voor een vrouwtje zijn aangeraden.
Vervolgens moet je een goeie kweekopstelling hebben. Het voordeel van een zwembad is dat het vrij groot is en zachte kanten heeft. Het hoeft niet zoals een vijver 1,5m diep te zijn, maar wel breed en lang. Zet er ook genoeg beluchting op en leg er paaiborstels in.
Eerst zet je de mannetjes erin en verwarm je naar rond de 25 graden, vervolgens het vrouwtje erbij. Hierna zouden ze moeten gaan kweken. Let wel op dat er geen uitspringen en zodra ze gekweekt hebben haal je ze eruit.
Je eitjes moet je goed beluchten en veel verversen. Een filter zou ik er niet gelijk opzetten omdat deze de eitjes mee opzuigt.
Na een dag of 4 komen je eitjes uit en dan moet je gaan voederen. Je kan hier een speciaal poeder voor kopen of artemia. Met artemia heb ik voorlopig de beste resultaten gezien.
Vanaf dan is het vooral je water in orde houden en voederen. De temperatuur moet ook constant blijven en belichting is ook aan te raden mocht de bak in een donkere ruimte staan.
Als ik nog iets vergeten ben kan je het aan mij vragen of kan iemand anders aanvullen :)

Tjah en om te bepalen of ze kweekrijp zijn is een moeilijk geval. Mannetjes zijn vrij simpel omdat je aan hun kieuwen kan voelen en die voelen als schuurpapier. Hierdoor weet je dat de koi een mannetje is. Een vrouwtje heeft meestal een tonnetje. Ik ga ervan uit dat als ze oud genoeg zijn ze op de temperatuur wel zullen paaien, maar er zijn altijd uitzonderingen.
Ik denk trouwens dat er velen niet antwoorden omdat veel van deze vragen het afgelopen jaar al eens zijn gepasseerd. Als ik me niet vergis is er op een topic van Bossi veel geantwoord en daar kan je ook veel wijsheid uit halen.
Alvast succes en ik ga volgend jaar ook proberen :good:

kelvin

Bericht door kelvin » 30 nov 2016, 17:12

Je kan altijd het zwembad opzetten voor het paaien en dan de eitjes eruit vissen en in een kleinere bak steken. Dat is natuurlijk wel iets riskanter omdat je met temperatuurverschillen gaat zitten en verschillen in waterwaarden.

Plaats reactie

Terug naar “Voorstellingen van eigen kweek…..”