• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Kweek 2016 Bossi

Jawel hoor, het hoeven niet altijd japannertjes te zijn ! Hier kan je je eigen gekweekte trots tonen, hoe je het bereikt hebt, wat je er voor nodig gehad hebt, en tot welk resultaat het heeft geleid...

Kweek 2016 Bossi

Berichtdoor Bossi » wo 15 jun 2016, 9:42:03

Hoi,

Vannacht zijn mijn eitjes uitgekomen in een blauwe koibowl met ongeveer 100liter water uit de vijver.

Vorig jaar heb ik me een aquarium aangeschaft van 55liter maar dat blijkt geen goede aankoop geweest te zijn. alles sterft daarin. Dus heb ik de verwarming (100W) in de koibowl geplaatst op 21°C. Samen met een luchtsteen. Maar ik koop straks een aquariumsteentje want nu bruist het vrij hevig.

Straks ga ik de paaiborstels eruit halen, om de 2uur ververs ik 10 liter water uit de vijver.

Ook ben ik van plan een artemia kweekset van JBL Artemio aan te schaffen. Ik heb begrepen dat de visjes de eerste 24 tot 48u leven van hun dooierzak, daarna voederen met artemia?
Dus ik heb nog effe tijd?

Kan iemand mij nog tips geven want de laatste 9 jaar heb ik er geen enkele overgehouden….

Alvast bedankt !

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 532

Re: Kweek 2016 Bossi

Berichtdoor kelvin » wo 15 jun 2016, 10:42:24

Ik heb vorig jaar ook koitjes opgekweekt en dit is wat ik heb geleerd:
Het sterven van je koitjes ligt niet aan je aquarium. Ik denk dat het komt omdat ze in ander water zitten dan in je bowl (temperatuur/waardes,...).
Het kan ook zijn dat ze gestorven zijn door de luchtsteen. Babykoi kunnen niet tegen heel veel stroming en aangezien je aangeeft dat het vrij hevig bruist kan dit wel eens de oorzaak zijn.
Kan ook gewoon zijn omdat je ze daar makkelijker ziet liggen wanneer ze zijn gestorven. Maar maak je niet te veel druk om enkele sterfgevallen. Bij mij stierven er in het begin ook wel een heel deel.
De paaiborstel zou ik er niet gelijk uithalen, daar kunnen namelijk nog wel wat kleintjes inzitten. Mocht je het er echt willen uithalen leg deze dan misschien in je aquarium, deze staat nu toch leeg vermoed ik. Je kan zomaar je grandchampion mislopen mocht je het niet doen :P
Je kan artemia kweken, maar dit is vrij arbeidsintensief en ook redelijk duur dacht ik. Er bestaan speciale poedervoeders voor babykois als vervanging. Dit heb ik gegeven en werkte mijn inziens prima. Let wel op dat je heel kleine porties geeft. Deze rakkers eten niet veel. Ik zou trouwens gewoon nu al wat geven, niet riskeren dat ze sterven door de honger.
Tot zover je vragen, dan nog enkele tips:
- Houd de temperatuur rond 20 graden. Ik heb gelezen dat ze bij hogere temperaturen makkelijker misvormingen krijgen. Let dus op met je heater.
- Zorg voor genoeg licht. Zie dus dat ze ofwel daglicht krijgen ofwel een aquarium lamp erboven hebben.
- Zet er niet meteen een filter in, deze zuigt meer babykois aan dan vuil... Het verversen doe je overigens goed, maar ik zou met gewoon kraanwater, op dezelfde temperatuur!!, doen.
- Ook een belangrijk punt is het uitsorteren van je koi. Ik deed dit niet omdat ik dacht dat het niet veel uitmaakte, het maakt dus wel uit. Ten eerste krijgen je betere koi minder kansen om te groeien door meer vervuiling etc. Ten tweede is er het kannibalisme... Mijn grootste koi at wel eens een kleintje. Dit begon op te vallen toen ik geen lijkjes zat liggen en het aantal koi daalde. Soms zag ik hem ook ineens uithalen. Deze heeft nu de bijnaam killer whale en zit bij mijn neef op de vijver, groeit als kool :o. De snelste groeiers zijn meestal de zwart/grijs/bruine koitjes. Ik opteer ervoor om ze niet te vernietigen maar in een andere bak te houden of uit te zetten om een privévijver. In waterlopen mag het namelijk niet.
Dit is het wel zowat van tips, mocht je nog specifieke vragen hebben, vraag raak!
Veel succes met het opkweken van je babykoi en ik hoop dat je ze op het forum vaak laat verschijnen. Ik zie het namelijk graag die ontwikkeling :good:
kelvin

Afbeeldingen: 223

Berichtdoor Bossi » wo 15 jun 2016, 11:17:05

Hoi Kelvin,

Bedankt voor je reply. Ik heb een artemia kweekset gekocht nu en ook vloeibaar voer om te starten. Nog wel alles installeren hoor.

De bowl staat buiten, genoeg daglicht dus. En beschermd tegen de zon. Ik kan dus volgens jou beter de temp laten dalen tot 20°C?

De oorzaak dat ze sterven in het aquarium is omdat dat het water te hevig stroomt, een filter staat niet in de bowl, enkel zachte beluchting.

En best niet verversen met vijverwater? Ik heb 7 koi op 30M3. Ik zal het riskeren met half vijverwater, half kraantjeswater?

Groetjes,

Bossi

ps: pittig detail nog, ik wou de borstels eruit omdat daar veel beschimmelde eitjes inzitten….
Bossi

Berichtdoor Rob Melis » wo 15 jun 2016, 12:41:50

Heb hier nog n aquarium staan van 350 l als je intresse hebt ...
Rob Melis

Afbeeldingen: 133

Berichtdoor kelvin » wo 15 jun 2016, 16:01:28

Hey Bossi, ik heb net ook zon artemia set van sera aangekocht, ik wil het toch ook daarmee eens proberen als ik eitjes heb.
21 graden is niet meteen een probleem hoor, ze groeien wat harder, maar hebben iets meer kans op afwijkingen, zorg gewoon dat je onder 23-24 graden blijft.
Dan je beschimmelde eitjes: ik heb bij mij gemerkt dat er toch nog enkele babytjes inzaten, maar je kan het best in een andere bak leggen.
De reden dat ik niet met vijverwater zou verversen zijn de lichtjes andere waarden ervan, maar water om te verversen op dezelfde temperatuur krijgen als je aquariumwater is moeilijk en je vijver gaat op dezelfde temp zitten, dus het kan wel hoor.
Let buiten wel op met temperatuursverschillen overdag en snachts
kelvin

Berichtdoor VincentB » wo 15 jun 2016, 16:17:58

Ik heb er verleden jaar ook gehouden in een aquarium. Héél mooi om op te volgen, maar ik doe het denk ik nooit meer.
Op het einde met 11 koi die ondertussen wel in de vijver zitten was het onmogelijk om de waterwaardes goed te houden, zou 2 keer per dag 50% moeten ververst hebben denk ik ondanks een aquariumfilter + een klein bewegend bed.

Dit jaar (op vraag van mijn vader, maar ik zal wel met het werk zitten :dash: ) toch de paaiborstels gehangen, maar nu alles in de q-bak 600 liter waar een ingedraaide trickle op staat.
q-bak staat in berging in daglicht en heeft nu 20 graden, op de hele warme dagen (voor zover we deze al gehad hebben) ging de temperatuur naar een 22.5 graden.
Sinds de paai verleden donderdag en het uitkomen van de eitjes zondag 0.0 amoniak te meten. Nitriet ging lichtjes omhoog maar niet te hoog (verwacht dat deze tegen morgen al terug 0 zal zijn) en is nu terug aan het zakken.
Drijfplanten (watersla) er op om toch een deel nitraat te verwerken.
Ik wil er dit jaar zo weinig mogelijk werk aan hebben (is ook een wilde kweek met 2 vrouwtjes en een mengelmoesje vaders) maar de ervaring dit jaar zal dienen voor als ik ooit een zuivere kweek probeer.

Wat opviel is dat maandag en dinsdag de hoek waar de filter instroomt door de visjes gemeden werd, vandaag zitten ze bijna allemaal rond de instroom (juist naast de grootste stroming)
Aanzuigkracht van filter heb ik opgevangen met een geperforeerde buis waar een dikke laag filterwatten rond gebonden is.
Het pompje van 2000 liter met opvoerhoogte 1.5 meter zal vermoedelijk maximum 500 liter trekken momenteel.

Dus (volgens mij) best zo weinig mogelijk in het aquarium houden en/of een grotere opkweekmogelijkheid voorzien.
Bijvoorbeeld een pvc frame in de vijver met hierrond een fijnmazige doek, hier kan je de grootste naar overzetten en is direct meegefilterd door je vijverfilter.
Na de zomer kan je dan eventueel kijken welke je binnen wil laten overwinteren.

Alleszins veel succes :good: en benieuwd naar je ervaringen.
VincentB

Afbeeldingen: 79

Berichtdoor Bossi » wo 15 jun 2016, 16:44:22

Kelvin,

Ik heb die van JBL Artemio nu draaien, supergemakkelijk, 2 lepels zout, 2 lepels eitjes en lucht erop. Klaar is kees.

Vincent: Ik ga ze idd niet in het aquarium houden. Het probleem dat ik ondervind is de te hevige stroom en te weinig volume zodat vervuiling en waterwaardes alles snel naar de knoppen doen.

Ik heb nu de indruk dat ze zich voeden met voedsel uit hun dooier en zich in de borstels hangen om te "rusten". Stel dat ik die eruit zou halen gaan ze mss doodgeslagen worden door de beluchting die er nu opstaat.
Ook het probleem van voederen nu, heb vloeibaar babyvoedsel voor vissen maar hoe voeden de koi zich als ze in die borstels hangen? Is het mss voldoende dat dat papje in het water oplost en overal mee rondstroomt? Halen ze dat er zelf uit?

Voorlopig blijf ik elk uur een emmer (11 liter) verversen, dan met vijverwater dat bijna de zelfde temperatuur heeft, dan weer uit de kraan. De verwarming springt op en af dus de temperatuur blijft vrij stabiel, ook voor de nachten. Als het regent zet ik over alles de paraplu zodat mijn verwarming niet stukgaat door enerzijds de regen, anderzijds het waterniveau dat boven het max. van de heather stijgt.

Hopelijk krijgt dit nog een leuk vervolg. :CrossFingers:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Bossi » wo 15 jun 2016, 16:45:30

Oh ja,

Vanaf morgen heb ik dus levende artemia om te voederen, kan je dit overdoseren?

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor kelvin » wo 15 jun 2016, 16:58:33

Hey Bossi, de eerste dagen, of zelfs weken zag ik hen niet echt eten, maar ze deden het blijkbaar toch :p
Ik weet ook niet hoelang pas uitgekomen artemia leeft ofzo, moet ik eens opzoeken. Ik denk dat ze het papje er trouwens op een of andere manier wel uithalen hoor, want hier gingen ze toch niet dood.
kelvin

Berichtdoor VincentB » wo 15 jun 2016, 18:08:39

Zolang ze niet rondzwemmen geen eten geven, normaal hebben ze tot 3 à 4 dagen voldoende.

In de verschillende aquaria die ik verleden jaar gebruikte zag ik ook dat ze draadalgen aten als die aanwezig is.

Je kan ook de dooier van een hardgekookt ei in de mixer doen met water bij en zeker niet te veel voederen, maar regelmatig. Een 5-tal keer per dag.
Al wat blijft liggen beschimmelt met alle gevolgen vandien...

Artemia kweken is mij vorig jaar niet gelukt, vermoedelijk een slechte lichting eitjes.
Maar hier gewoon opgroeikorrels (eiwitten) gemalen in een koffiemolen, dan door een fijne keukenzeef (bloem) en in het begin enkel het fijnste als eten gegeven, nadien hetgeen wat niet door de zeef ging.
Na een tijdje diepvries artemia, muggenlarven enz gegeven.
VincentB

Afbeeldingen: 79

Berichtdoor kelvin » wo 15 jun 2016, 18:20:59

Na 24 uur hebben ze eten nodig heb ik net gelezen na wat opzoekwerk :p
Dit jaar ga ik, als ik eitjes te pakken krijg, het zo aanpakken:
dag 1-3 fijngemalen eigeel
daarna tot ze 3-4 cm zijn artemia en fijngemalen korrels
later schakel ik over op gewone korrels
kelvin

Berichtdoor Pipo » wo 15 jun 2016, 19:23:53

Bossi,

vanaf dat de visjes vrij rondzwemmen kan je ze (levende) artemia geven. Iets anders is niet nodig en vervuilt enkel je water.
Je ziet dadelijk of ze er van eten of niet. Hier een filmpje van pas geboren visjes die artemia hebben gegeten, je ziet dit dadelijk "in" het visje als het rood wordt vanbinnen
phpBB [video]

De eerste visjes in dit filmpje zijn uitgekomen op 10/5, de eerste artemia hebben ze gekregen op 12/5.

Vanaf dat de meeste vrij rondzwemmen haal ik de borstels er uit, ik schud deze dan wel een beetje af zodat de visjes er uit zijn. Al hetgeen in de borstels blijft hangen is toch enkel maar vervuiling voor je water.

Artemia overleeft slechts beperkte tijd in zoet water. Aangezien ze zijn geboren in water van 28-30° zullen ze iets langer overleven als de temperatuur van het kweekbadje hoger is ( dus langer leven op 24° dan op 20° ).

Baby visjes moeten "zwemmen in het voer", dus best een gesloten ruimte zoals aquarium, zwembadje of bowl waar de artemia niet weg kunnen door een gaas en verloren gaan in de vijver waar de kleine visjes er niet meer aan kunnen.

Ikzelf heb geen ervaring met meer misvormingen op 24° dan op 20°, voor mij is een constante temperatuur het belangrijkste. Bij 24° groeien ze wel sneller dan bij 20° natuurlijk...

Ik weet niet welke verwarming je gebruikt, maar een traditioneel verwarmingselement voor aquariums in de bak waar de visjes zitten zal de visjes doden. De visjes worden aangetrokken door de warmte maar vlak bij de heater is het te warm voor hen en dus sterven ze. Beter is de heater in een pet-fles van water of Ice Tea of zoiets te steken en op die manier het aquarium te verwarmen (een soort 'au bain Marie' toepassen). (aquarium-heaters passen perfect in Ice Tea flessen van 2 liter heb ik al ondervonden :-) ) (wel afplakken met duck-tape zodat er geen visjes in de fles kunnen)
voorbeeldje..

phpBB [video]

Baby koi komen best niet in aanraking met vijverwater waar volwassen vissen in zitten, dit kan (is niet altijd het geval) slaapziekte opwekken hetgeen voor deze kleine visjes dodelijk kan zijn.

Baby koi sterven normaal gezien niet, met uitzondering van een enkeling die wegens een misvorming sterft. Als er meerdere visjes per dag sterven is er iets mis met je water / voer / .... en moet je dus dringend corrigeren.

Als je niet kan filteren moet je je ammonia/ium meten en eventueel neutraliseren met zeoliet. Op die manier krijgt een nieuwe filter tijd om op te starten of wordt er geen nitriet gevormd aangezien de ammonia/ium werd opgenomen door de zeoliet.

verversen? Is continu met een overloop geen optie? Ik ververs met water uit een Q-bak (zonder vis) zodat het kraanwater eerst een tijd over een trickle gaat alvorens het naar de visjes gaat....

Succes!!!

ps. 2 lepels artemia eitjes zal (als dit koffielepels zijn) voldoende zijn voor enkel duizenden pasgeboren visjes... dus waarschijnlijk een beetje te veel klaargemaakt...
Pipo

Afbeeldingen: 308

Berichtdoor kelvin » wo 15 jun 2016, 19:59:55

Hey pipo ik heb ook enkele vragen voor u als ik mag :) :
- hoelang kom je toe met een zakje artemia van sera en laat ik dit allemaal in 1x opkweken?
- moet de artemia constant in 28-30 graden zitten?
- kan ik best artemia geven vanaf dat ze uit hun eitje komen of eerst enkele dagen eigeel?

Dank u voor het delen van de tip met de petfles trouwens, dat ga ik hier eens proberen :)
Eneuh, jij hebt toevallig ook geen eitjes voor mij? :Hyper:
kelvin

Berichtdoor Pipo » wo 15 jun 2016, 20:40:08

Kelvin,

Alles hangt af van hoeveel visjes je hebt. Ik koop mijn Artemia in zakken van 550 gram en zet 4 flessen op (één voor 's morgens, 's middags, 's avonds en dan laat op de avond de laatste). Als de artemia gekweekt wordt op 28° en voldoende licht dan komt deze na 24uur uit, hetgeen dus perfect is voor mijn systeem van 4 flessen per dag... Afhankelijk van het aantal visjes (of hoeveel artemia er niet wordt opgegeten) pas ik de hoeveelheid die ik klaar maak aan.
Als de zak leeg is schakel ik over op poeder/korrel voer.

Artemia wordt bij mij dus gegeven van zodra ze zijn uitgekomen en vrij rondzwemmen, eerst probeer ik met een beetje en als ik zie dat ze er van eten zet ik voor de volgende dag meer op, ik hou geen artemia bij en heb dus ook geen idee hoe je deze een hele dag goed kan houden. Ik veronderstel dat deze ook moeten eten als je ze wil bijhouden, dus iets van infusoria of chlorella/spirulina of zo (maar dat is een pure gok, best even opzoeken denk ik).

ik zou dadelijk artemia geven, maar er zijn ook voorstanders van eigeel (dan zien ze wit vanbinnen ipv rood als ze gegeten hebben maar voor de rest weinig verschil). Hetgeen je zelf de voorkeur aan geeft. Volgens mij is eigeel meer belastend voor de waterkwaliteit dus gebruik ik dat niet.

Ik heb geen eitjes... mijn visjes zijn ondertussen al een maand oud.
Pipo

Afbeeldingen: 308

Berichtdoor kelvin » wo 15 jun 2016, 20:49:37

Ok hartelijk bedankt, dan ga ik misschien binnenkort zo'n blik halen van artemia, best prijzig, maar de ervaring is toch weer wat geld waard vind ik :)
Ga je je koitjes hier ook posten? ik kwijl nog altijd van jouw eigenkweek tancho en sanke :shock:
Jammer dat je geen eitjes overhebt, om de een of andere reden vind ik er dit jaar maar geen, maar ik blijf opzoek :Hyper:
kelvin

Volgende

Keer terug naar Voorstellingen van eigen kweek…..