• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Hoe eitjes verzorgen ?

Jawel hoor, het hoeven niet altijd japannertjes te zijn ! Hier kan je je eigen gekweekte trots tonen, hoe je het bereikt hebt, wat je er voor nodig gehad hebt, en tot welk resultaat het heeft geleid...

Hoe eitjes verzorgen ?

Berichtdoor Bossi » ma 09 jun 2014, 12:36:06

Hallo,

Gisterenavond de paaiborstels in de vijver gehangen en ze zijn al de hele dag volop bezig mijn kohaku leeg te stompen, eitjes vliegen in het rond maar slechts een klein deel belandt in de borstels.

Doordat mijn vijver helemaal niet afzetvriendelijk is gecombineerd met veel stroming en goede filtering belanden er zeer veel eitjes in de trommel/riool.

Nu wil ik de borstels straks in mijn koibowl leggen met een zuurstofsteen erbij. Maar hoe moet het dan praktisch verder? Dagelijks wat liters water vervangen tot de eitjes uitkomen, daar ben ik al achter.
Maar hoe gebeurt de filtering éénmal de visjes als naaldjes zijn uitgekomen?
Ik heb niet direct een aquariumpompje en vraag me ook af hoe je voorkomt dat de naaldjes in de pomp/filter belanden?

Ik heb al wat opgezocht via de zoekfunctie maar vind niet direct een passende uitleg. De meeste verhalen springen van eitjes ineens naar visjes van enkele cm's, maar wat tijdens de periode ertussen?

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 958

Re: Hoe eitjes verzorgen ?

Berichtdoor Niels10 » ma 09 jun 2014, 15:07:29

Dag bossi.

Wij hebben vorig jaar in een emmer van 10 l langs de 2 zijkanten een opening gemaakt van zo'n 7 op 15 cm ongeveerd ( grof geschat want de emmer ligt op het containerpark) en daar vervolgens een nylonkous over getrokken. Het pompje in de emmer en de nylon tot boven toegetrokken rond de buis van de pomp en afgebonden met velcrostrips.

Dat heeft eigenlijk zeer goed zijn werk gedaan (nadeel is wel dat het vuil moet weggezogen worden van de bodem na verloop van tijd) en als de visjes groter waren hebben we omwille vuil en doorstroming 2 grote plantenmanden (gaatje van 1 a 2 mm) met de pomp erin, tegen elkaar verbonden.

De pomp is weliswaar zonder de geperforeerde buitenkanten. Ik vermoed dat ons pompje eerst 1 was van 500 liter en daarna een van 2000-3000 liter.

Kzou wel graag eens weten hoe Pipo dit probleem oplost bij zijn kweeks.

Mvg niels
Niels10

Afbeeldingen: 3

Berichtdoor budoke » ma 09 jun 2014, 16:44:57

heel eenvoudig hoor,stukje schuimmat over aanzuiging plaatsen,aanzuig word dan verdeeld en geen risico tot opname van visjes.
heb soms heldere momenten,zijn wel schaars
budoke

Afbeeldingen: 981

Berichtdoor Bossi » ma 09 jun 2014, 19:06:33

Bedankt voor de praktische info, hier ben ik wat mee.
Nu op zoek dus naar een pompje van 500liter/uur want binnen een dag of 4 zullen ze hopelijk uitkomen…

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Bossi » zo 15 jun 2014, 11:26:23

Vandaag de gehele koibowl proper gemaakt, vrij van algen waar de kleintjes in komen vast te zitten. De beluchting heeft ook te hevig gestaan en de eitjes kwamen sneller uit dan verwacht. Gevolg dat 90% opgedroogd aan de zijwanden plakte :-§

Nu heb ik een 8-tal eitjes die zijn uitgekomen en nog teken van leven vertonen. 4 à 5 mm groot/klein zijn ze nu...

Bowl met 100liter proper vijverwater gevuld en terug (weinig) beluchting gezet. Gemalen eigeel toegevoegd en zien wat het wordt…
Dagelijks wordt er wel meer dan de helft water ververst hoor.

Hopelijk met vervolg.

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor Bossi » vr 20 jun 2014, 16:33:33

Hoi,

De visjes zijn nu een week uitgekomen , ik ververs elke dag de helft van het water, reinig de bodem en voeg gemalen eigeel toe maar ze willen maar niet groeien en donkerder worden.
Is het aangeraden om mss voeder van de grote vissen te verpulveren en zo proberen te geven of wat kan ik hen geven om te groeien of vooruit te laten gaan?

Groetjes,

Bossi

ps: van artemia ken ik niets.
Bossi

Berichtdoor kabonacha » vr 20 jun 2014, 22:35:59

Ik weet niet hoe groot ze zijn maar je kan baby koivoer kopen bij multikoi, zijn kleine zakjes van 1kg en korreltjes van maximaal 1,5mm groot.
Heb het hier ook gebruikt destijds maar vissen waren toen 4cm en de 3mm korrels konden ze niet binnen krijgen.
kabonacha

Afbeeldingen: 392

Berichtdoor poutie » vr 20 jun 2014, 22:51:53

Hallo Bossi baby koi voer van HOK is zeer goed ik geef dit ook en ben tevreden over ! Grts .
poutie

Afbeeldingen: 190

Berichtdoor koi.gin » za 21 jun 2014, 6:02:43

Hey Bart,

ik kan je niet echt helpen met je probleem, maar ben wel benieuwd naar wat er van de jonge koi komt.

Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309
koi.gin

Afbeeldingen: 876

Berichtdoor Andreas » za 21 jun 2014, 18:53:39

Jonge koi kan je best zelf gekweekte artemia geven.

http://lmgtfy.com/?q=artemia+kweken
Andreas

Berichtdoor erwin2 » do 26 jun 2014, 17:36:26

Juist Andreas , artemia is de enige beste manier , aangevuld met bv. microwormen .
Dan zul je ze wel zien groeien (mits je veeeeel ververst) of ze over veel water laat beschikken .
Artemia voer je 4x per dag en de hoeveelheid pas je aan tot de buikjes steeds mooi gevuld zijn .
Sommige vissen eten ook poederspirulina van de 2de dag , dat zou je ook kunnen proberen .
Met droogvoer vallen de resultaten zowieso tegen met zowat elke kweek .
Al mijn aquariumvissen zijn opgekweekt met artemia,microwormen en infusorien (strokweek)
Voordeel van artemia en microwormen is dat de kweek ervan heel eenvoudig is en bij genoeg flessen steeds voldoende voorradig .
Zorg wel dat je steeds artemia voert dat niet ouder is dan 2 dagen .
erwin2

Afbeeldingen: 24

Berichtdoor Niels10 » ma 30 jun 2014, 9:33:19

Hoe gaat het met de visjes? Heb je er nog enige over kunnen houden ?
Niels10

Afbeeldingen: 3

Berichtdoor Bossi » za 12 jul 2014, 11:46:14

Ze zijn ondertussen allemaal gesneuveld, ondanks de waterverversingen, zuurstof, verwarming. Ik weet niet waar het telkens foutloopt.

Volgend jaar beter zeker :roll:

Groetjes,

Bossi
Bossi

Berichtdoor mart-ang » zo 20 jul 2014, 10:12:32

Het zelf kwelen van koi is een leerproces van jaren.
Ik heb dit een keer geprobeerd, de koi waren met paaien bezig en heb de paaiborstels er toen ingehangen.
Na enkele dage zat deze vol met kuit en ik heb deze toen in het plantenfilter gelegd.
Nadat ik een verlof van twee weken had kwamen we thuis en zwommen er honderden jonkies in het pf
Uiteindelijk heb ik deze in een aquarium gezet en zijn er een stuk of acht overgebleven welke ik heb weggegeven.
Dit waren koi welke een kulprocedure niet waren doorgekomen .
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
mart-ang

Afbeeldingen: 1335

Berichtdoor NickDB » wo 13 jun 2018, 14:14:53

erwin2 schreef:Juist Andreas , artemia is de enige beste manier , aangevuld met bv. microwormen .
Dan zul je ze wel zien groeien (mits je veeeeel ververst) of ze over veel water laat beschikken .
Artemia voer je 4x per dag en de hoeveelheid pas je aan tot de buikjes steeds mooi gevuld zijn .
Sommige vissen eten ook poederspirulina van de 2de dag , dat zou je ook kunnen proberen .
Met droogvoer vallen de resultaten zowieso tegen met zowat elke kweek .
Al mijn aquariumvissen zijn opgekweekt met artemia,microwormen en infusorien (strokweek)
Voordeel van artemia en microwormen is dat de kweek ervan heel eenvoudig is en bij genoeg flessen steeds voldoende voorradig .
Zorg wel dat je steeds artemia voert dat niet ouder is dan 2 dagen .

Beste Erwin,
Ik ben op zoek naar een entportie micro-wormpjes. Waar haal jij deze aub? Of kan jij me hier eventueel een kleine hoeveelheid van bezorgen aub? Uiteraard tegen betaling he ;-) Grt, Nick
NickDB

Volgende

Keer terug naar Voorstellingen van eigen kweek…..