• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

vraagje over zelfkweek

Jawel hoor, het hoeven niet altijd japannertjes te zijn ! Hier kan je je eigen gekweekte trots tonen, hoe je het bereikt hebt, wat je er voor nodig gehad hebt, en tot welk resultaat het heeft geleid...

vraagje over zelfkweek

Berichtdoor LEO » ma 26 mei 2008, 7:12:24

Enkele jaren geleden had ik wat eieren geplukt uit mijn vijver en laten uitkomen in een verwarmde aquarium en - hoera - 12 stuks zijn toen uitgekomen. Na ongev. 2 jaar waren die uitgegroeit tot een 12 cm. Toen deed ik iets heel doms; ik plaatste de vissen in de vijver, terwijl het water nog vrij koud was - resultaat....de ganse kweek dood!! (stom hé)
Verleden jaar heb ik weer eitjes geoogst en ditmaal laten uitkomen in een onverwarmt aquarium. Na precies een jaar zijn die visjes (een 15 tal) ong. 10 cm groot - zijn gezond en eten goed. Ik ben nu van plan die visjes in de vijver te plaatsen - bij de grote vissen - rond de maand september, als het vijverwater nog warm genoeg is.
Wat is jullie idee daarover - zou ik beter nog een jaartje wachten tot ze wat groter zijn?? Bestaat er een gevaar dat de grote kois die kleine exemplaren gaan oppeuzelen??
Graag jullie advies - dank u

Gr. Leo
LEO

Afbeeldingen: 13

Berichtdoor Ingrid » ma 26 mei 2008, 7:29:24

Halloo Leoootje ,

hier gaan ze op 3-4 cm in het voorjaar al de grote vijver in...
zonder problemen.
De laatste van mijn vorige kweek zijn veertien dagen geleden uitgezet.
Ingrid

Afbeeldingen: 595

Berichtdoor Marcje » ma 26 mei 2008, 21:35:03

Hoi Leo,

Zou deze ook overzetten in de vijver, in het begin zullen de grotere koi er achteraan gaan, maar daar zal het bij blijven

Groetjes,

Marc

P.s. je maakt me wel erg nieuwsgierig naar de kleintjes :wink:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5713

Berichtdoor LEO » ma 26 mei 2008, 22:08:13

'tIs wel een plezante bezigheid, vooral omdat de kweek gebeurt in een gemengde vijverbezetting, dus kois - euro-kois - spiegelkarper - goud-windes en zelfs voorns. Dus iedere kweek is een verrassing wat kleur en vorm betreft. Leuk hé. (maar waarschijnlijk voor de echte koi-freaks niet!! - so what !!!) Ieder zijn plezier, nietwaar??
Er zijn mooie exemplaren bij: zwart-wit, egaal orange, kopergroene enz... Benieuwd hoe ze er uit gaan zien, als ze volwassen zijn.

Leo
LEO

Berichtdoor Marcje » ma 26 mei 2008, 23:34:44

Hoi Leo;

Ik begrijp maar al te goed wat u bedoeld

Vorig jaar ben ik gericht gaan kweken, met behoorlijk resultaat, maar toen iedereen het met iedereen deed zaten er altijd specialkes tussen welke je onder geen enkele categorie kon thuisbrengen en dit miste ik vorig jaar wel

Groetjes en laat maar een foto voorbij komen van de kleintjes :wink:

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5713

Berichtdoor LEO » di 27 mei 2008, 7:32:01

Nou, Marc, wat die fotos betreft, daar ben ik geen held in, maar zal het toch proberen.
Anderszijds is zo'n manier van kweken een mooie nevenactiviteit van ons vijver-hobby. Een oud aquarium, een binnenfiltertje, een luchtpompje en wat verlichting - meer heb je niet nodig. Indien je dan een plaatsje hebt in huis, laat je daar de geoogste eitjes uitkomen en dan met spanning afwachten wat er te voorschijn komt. Zo heb je als het ware een stukje van je vijver in huis, wat vooral gezellig is in de winterperiode, wanneer de buitenvijver zo goed als stil ligt en heb je het voordeel dat je de visjes voor je neus ziet opgroeien. Heerlijk toch?
Bijkomend voordeel is nog: het kost je niets (geen vissen meer bijkopen in de handel) 8) 8) 8)
Gr. Leo
LEO

Berichtdoor vis.fan » di 27 mei 2008, 23:31:03

Hoi Leo,
kweken vind ik zelf ook super, maar het kost je weldegelijk iets. Op de mannier dat je het doet (dus nie met een grote kweekvijver als de vis/koikwekers), is het normaal zelf duurder dan gewoon een visje van dezelfde kwaliteit te kopen. Je verbruikt elekticiteit, je voer, je "werkuren", enz. Er staan er dr maar weinig bij stil.

Je moet het voor het plezier doen.
zelf ben ik daarvoor nog bezig aan mijn aquariumstelling, zodat ik in de winter weet wat te doen.

veel suc6
gr
laurens
Stilstaan is achteruit gaan.
Een steur is voor het leven en niet voor even!
vis.fan

Afbeeldingen: 25

Keer terug naar Voorstellingen van eigen kweek…..