Koi met of zonder certificaat ?

Op welke punten kan een koi gequoteerd worden?
exkoicursus

Koi met of zonder certificaat ?

Bericht door exkoicursus »

exkoicursus schreef:Even een andere mening, kijkt er eigenlijk nog iemand hoe en welke uitstraling een koi geeft? Kijkt er eigenlijk nog iemand naar het patroon?
Ik vind het nu wel een vis met een zeer aantrekkelijk patroon, de vis oogt algemeen mooi. Al is de kiwa niet van hoge kwaliteit, nietegen staande het sumi spotje het kleine vensterke. Het sashi komt op latere leeftijd wel goed. Ik vind gewoon deze koi geeft een uitstraling zeg maar is mooi.
Heb zo de indruk en is geen indruk alleen dat alles draait om certificaat koi.
Er kopen velen nu nog een koi enkkel voor dat blaadje papier.
Ik heb pakken certificaten in mijn handen gehad, waar ik de helft niet van zou willen. Waarom, altijd de indruk net niet of anders onbetaalbaar. En ik heb er velen koi zien kopen tja de uitstraling is dit of dat niet, maar heb er eentje van ... en van die bloedlijn.... .
Waarom koopt men dan zo een koi om met het certificaat te pronken.
Dit begrijp ik dus niet ik vind nog steeds dat men een koi koopt omdat je hem mooi vind. Body bloodline dat zijn zowat de belangrijkste criteria geworden. Er bestaan wel mooie koi, van niet gekende bloedlijnen!
Maar het is een beetje geworden van kijk ik koop een mercedes of BMW kenteken, al vind men de auto niet mooi. Beetje zoals dames GUES moeten kopen om in te zijn.
Ik vind bloedlijnen belangrijk als men zelf koi wil gaan kweken. Deze koi geeft een schitterende mamma. Maar was dan een koi uit de hogere prijsklasse ook.
Net het zelfde met auction koi, wil je er eentje die echt waw is van patroon, dan is hij onbetaalbaar. Wat niet aantrekkelijk is wordt dan toch maar gekocht om te kunnen zwaaien ik heb een auction koi. Dacht dat koi het levend juweel was, waar patroon kleur de belangrijkste rol speelde. maar die ingesteldheid is compleet verandert het moet allemaal jumbo zijn, dan speelt patroon hi shumi kwaliteit geen rol. Al is het patroon dat niet het hi dat niet, dan staat men te zwaaien met dat certificaat , van kijk eens de staartwortel heeft hij helemaal mee van die bloodline. Misschien cru maar in veel gevallen komt het daar op neer.
Ik ken één belangrijke koihobbyist haalt zeer veel prijzen op koishow, zeg maar de koihobbyist van belgie. Heeft die echte jumbo's, koopt die naar certificaat? Neen die geeft oog voor koi en wat hij mooi vind.
Conclusie allez deze kohaku daar wil ik water en pompverbruik aan betalen
Hij geeft een uitstraling die me aanspreekt.

Phil

Beste koivrienden,

Deze discussie is afgesplitst van deze topic

Met vriendelijke groet,

Koivrienden

Laatst gewijzigd door exkoicursus op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP »

Bij mij is het vooral de uitstraling dat me aantrekt bij een koi hoor, maar sinds ik wat bijgeleerd heb kijk ik ook naar body, onderliggend sumi,...

Echte showvissen zal ik niet direct kopen en aan shows ga ik niet meedoen.

Jeroen
Laatst gewijzigd door JeroenP op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Danny

Bericht door Danny »

Phil, de laatste 7 koi die hier aangekocht zijn, zijn allemaal bmw's, dus met certificaat. En er is dan ook geen ene bij die ik zelf niet schitterend vind. Het zijn trouwens de grootste en hebben de beste body, jaja en seffens gaan ze weer zeggen dat je de grootste wil hebben om mee te stoefen. Ik koop mij liever één mooie bmw per jaar, die ik dan ook nog kan laten doorgroeien in Japan, Bij koi zonder certificaat is dat wel niet mogelijk denk ik.
Ik heb in het begin allemaal dafkes gekocht, en er is nog genen ene veranderd in een bmw hoor. Ik heb wel respect voor mensen die zulke koi aankopen, maar dan mag het andersom toch ook wel vind ik.
Ik ben fier op de koi die ik heb, maar mijn laatste 3 aanwinsten heb ik hier zelfs niet meer voorgesteld, gewoon omdat er altijd zone zever is van de grootste te willen hebben, en nu beginnen ze al over koi met certificaat.
grts, Danny
Laatst gewijzigd door Danny op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

exkoicursus

Danny schreef:Phil, de laatste 7 koi die hier aangekocht zijn, zijn allemaal bmw's, dus met certificaat. En er is dan ook geen ene bij die ik zelf niet schitterend vind. Het zijn trouwens de grootste en hebben de beste body, jaja en seffens gaan ze weer zeggen dat je de grootste wil hebben om mee te stoefen. Ik koop mij liever één mooie bmw per jaar, die ik dan ook nog kan laten doorgroeien in Japan, Bij koi zonder certificaat is dat wel niet mogelijk denk ik.
Ik heb in het begin allemaal dafkes gekocht, en er is nog genen ene veranderd in een bmw hoor. Ik heb wel respect voor mensen die zulke koi aankopen, maar dan mag het andersom toch ook wel vind ik.
Ik ben fier op de koi die ik heb, maar mijn laatste 3 aanwinsten heb ik hier zelfs niet meer voorgesteld, gewoon omdat er altijd zone zever is van de grootste te willen hebben, en nu beginnen ze al over koi met certificaat.
grts, Danny
Was bij bepaalde kwekers wel mogelijk, de certificaten zijn er gekomen door handelaars en vraag van kloanten. Ogata had vroeger ook schitterende koi. Niet alles uit zijn context rukken is niet omdat het certificat koi is dat het daarom het van het is.
Phil
Laatst gewijzigd door exkoicursus op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

@ Danny,
je moet je niet aangesproken voelen in hetgene Phil verteld. De kwaliteit die jij wil is gekend en herkend.

Alleen zie ik van alles en nog wat een certificaat opduiken. Mij interesseert het geen moer. Als de koi mij aanstaat is het al voldoende. Voor het gros van de "meelopers" is een papierke de doorslag om......
Beginnende handelaars en kleinere garnalen gebruiken deze papiertjes héél graag om hun voetje binnen de gevestigde koihandel te steken. Illusie om volk te lokken die een koi overbetaald voor hetgeen hij maar in wezen waard is.

De Top blijft de Top, en daar doen ze veel moeite voor. Jan en Mieke die een BTW-nummerke aanvragen en met hun zuur gespaarde geld B-viskes gaan kopen om met papier te gaan verkopen vallen wel eens door de mand bij echte kenner. Zolang geen haan er naar kraait is er niks aan de hand.
Certificaten voor koi en box'en.
"Bussines" as usual.......
Laatst gewijzigd door Dominique op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Koivijver - Zwemvijver - Chloorvrij zwemmen - Alles Voor De Vijver

exkoicursus

geen gekraak hoor

Ik wil er enkel even op wijzen is niet omdat er een certificaat aanhangt dat het "het" is er bestaat ook veel goeie koi en vaak beter voor je beurs dan certificaat koi die het soms helemal niet is.
M.a.w er is voor de doorsnee koiliefhebber vaak betere koi te koop voor een goede prijs. De laagste prijzen in certificaat koi, tja mijn mening je betaald veel certificaat.
En die certificatenn bestaan nog zolang niet hoor, die zijn er door de handel gekomen en tuurlijk weer mede door de klant zelf die wat vraagt.
Mij teld de koi niet het blad papier dat zegt me niks.
Grtz Phil

Ryu-san
Contacteer:

Bericht door Ryu-san »

grts, Danny
dit vind ik zeer jammer Danny :( want ik ben altijd positief onder de indruk van jouw aanwinsten... En je bent blijkbaar niet de enige die het nalaat om hun nieuwe aanwinsten te tonen(vooral wanneer die tot het hogere segment behoren)=> en dit is dan weer jammer omdat je van zo'n koi meestal nog het meest kan leren.
Afgunst bestaat jammergenoeg overal, ook op dit forum...

Over de certificaten==> het is zo dat je je soms vragen kan stellen bij certificaten, want als je soms koi ziet van 100euro met certificaat (omosako, momotaro en wss nog anderen) dan weet je dat dit "papiertje" enkel een indicatie is van de ouders(wat niet wil zeggen dat je hier geen goede koi uit kan halen)... MAAR als je dan veel SFF koi ziet met certificaten dan kan je mijns inziens haast niet anders dan toe te geven dat het toch de betere koi zijn die dit predicaat krijgen, en hierdoor is een certificaat meer dan enkel een papiertje, maar een kwaliteitslabel(wat niet wil zeggen dat enkel koi met certificaat goede koi kunnen zijn)

On topic==> zeer straffe ontwikkeling koifriend! en dit met een onverwarmde vijver :D een dikke proficiat :shock:
Laatst gewijzigd door Ryu-san op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Balance is everything!

rie

Bericht door rie »

@koifriend, ik ben aangenaam verrast met het resultaat dat je hebt behaald met de Belgica koi. Aan deze kwaliteit kunnen er veel een punt zuigen.
Een dikke proficiat is hier dan ook op zijn plaats.

@Phil, als ik je berichten zo lees ruik ik precies veel jaloezie.
In de tijd van het NO forum heb ik je nogthans anders horen praten.

@Danny, gelijk heb je. Ook wij stellen hier geen koi ten toon om de zever zoals jij beschrijft uit te sluiten. Ieder houdt koi naar zijn smaak, goesting en mogelijkheden en daar hoeft een ander geen mening over te geven.
Laatst gewijzigd door rie op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie

Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!

exkoicursus

jaloersheid

Rie ik zou niet weten bij god van wat ik jaloers zou moeten zijn.
En breek geen certificaat koi af maar wel de mindere prijsklasse in de certificatkoi.
Denk dat van veel andere kwekers en betere koi te verkrijgen zijn.
Ik zou bij god niet weten warop op wie of wat ik zou moeten, jaloers zijn
Dat zijn net allemaal dingen die mij gestolen kunnen worden.
Phil

g.....

Bericht door g..... »

Exkoicurus
Aan welke onbekende kweker,s
Zou ik dan moeten denken ?

Ieder zijn voorkeur in certificaat of niet
Het gaat erom als je er wat uit kan leren
en of budget en of klasse ? ( Zou het niet weten )
Koop een koi na uw eigen smaak
Want dat maakt het mooier voor jezelf
En ik heb hier verschilende koi voorbij zien gaan waar ik u tegen zeg :shock:

Verder zou ik het niet weten ?

Het is leezaam op alle fronten :wink:
Laatst gewijzigd door g..... op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

exkoicursus

Nu wat helemaal uit het verband getrokken.

Omdat de topic nu gesplitst is wat helemaal uit zijn verband getrokken.
De aanvang was die kohaku en daar ben ik eerlijk wel jaloers op als iemand die kan opkweken. Zelfs voor de breeder al staan bepaalde meningen tussen ik en haar vlijmscherp tegen elkaar.
Ik heb enkel willen aangeven, dat je een koi koopt voor hoe hij je aanspreekt.
Ik heb het hier niet over andere kwekers, maar soms heb je als koiliefhebber meer aan een goeie nissai zonder een certificaat dan eentje uit de goedkopere prijsklasse met certificaat. En trouwens wat zijn die blaadjes papier???
Net daarop wilde ik aansturen wat is nu het mooie aan een koi zijn patroon zijn bouw zijn prachtige kleuren niet het stuk papier.
Veel kwekers geven nu zelfs certificaten af terwijl ze zelf geen breeder zijn van die koi maar ze enkel importeren en opkweken.
Ik zie dan wel weer een kohaku op het forum denk van Tom en Ingrid waw, wie het kan betalen schitterend. Ik heb het niet over die hoge klasse koi hoor heb over die net niet koi, die bepaalden dan enkel kopen om het velletje papier. En ik heb altijd al bewondering gehad voor mensen die koi opkweken waarvan je het resultaat ziet is ook hier niet anders geweest bij deze kohaku. Daar ben ik jaloers van, niet van een kant en klare vis of een certificaat.
En Danny zeker niet denken dat ik het over jou koi heb, ik heb ze trouwens nog nooit gezien, kan er dan ook niet over oordelen. Vandaar weer misvattingen in deze discussie
En jaloers neen, scheidsrechter spelen maar is niet altijd makkelijk. Ik ben net tegen oneerlijkheid en vandaar soms mijn uitlatingen.
Is al in zoveel zaken zo geweest in begin eco pompen mensen blijf ervanaf zitten nu wel met de kinderproblemen. Fleske iedereen lovend van ik zei blijf er van af de resultaten zijn er ook al van en nu de doofpot in.. En soms willen mensen het niet horen tot die conclusie ben ik al vaak gekomen.
Phil
Laatst gewijzigd door exkoicursus op 07 mei 2014, 17:24, 3 keer totaal gewijzigd.

jeroenie

Bericht door jeroenie »

zoon voddeke wordt inderdaad gebruikt om de klanten te misleiden! waaaaauuuuw, ik verkoop koi met certificaat, en naieve mensen denken dat ze een stamboomvis hebben :lol: , of anderen denken dat ze betere kwaliteit-koi hebben!
die certificaten worden door sommige dealers aangevraagd aan de kweker, om zo de vis voor een betere prijs te kunnen verkopen! dit terwijl ze het soms niet waard zijn om over een papier te beschikken!
SFF is geen kwekertje, maar een fabriek, die er nog meer gebruik van maakt om zelf ook een frankske meer te verdienen aan hun koi! ook zijn vele koi daar bijgewerkt, om dan snel te verkopen. want als je er eens zou op letten, zal je wel ondervinden dat opeens een koi een foutje krijgt als ie in uw vijver zit! toeval? ik denk het niet!
Laatst gewijzigd door jeroenie op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Peter en Anja

Bericht door Peter en Anja »

tja phil,
dus mag ik hieruit concluderen dat wanneer ik bij een dealer ga en ik zie een koi die wij mooi vinden , wij hem dus volgens u niet mogen kopen want er zit "een papierke" (of voddeke) bij ? Dus een wielertoerist mag volgens u geen fiets kopen van bv Eddy merkx ? aja want dat is ook den bmw onder de fietsen zekers he ? Ik weet het niet zeker, dus ik vraag het maar he : je vroegere vissen waren ook allemaal koi zonder papierke ?
Of is het omdat ze , waar je nu tewerkt gesteld bent , ze geen koi verkopen met een papierke ?
Ik vind het heeeeel spijtig dat door dit soort van reakties van bepaalde mensen hier , er mensen zijn die gewoonweg hun koi hier niet meer willen/durven tonen . We zouden hier meer zulke prachtige koi zoals die van fukarin (om een voorbeeld te nemen) mogen aanschouwen.
Je wil scheidsrechter spelen :?: voor wat , voor wie ? als ge wil scheidsrechter wil spelen , ik denk dat de cursus aan de KBVB in april weer van start gaat , ze zoeken er nog veel :wink:
No hard feelings he , zeg hier gewoon wat ik erover denk
met vriendelijke groeten
Peter.
Laatst gewijzigd door Peter en Anja op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Fukarin

Bericht door Fukarin »

Philip is zeker niet jaloers daar ken ik hem te lang voor, dat zit niet in de persoon :wink: en ik begrijp ook wel een beetje zijn punt en dat mag hij ook maken. Het is zeker geen vrijbrief dat een koi met certificaat altijd goed evolueert zoals jij dat zou willen. Het kan altijd alle kanten opgaan ongeacht de prijs vd. koi.

Ook bij certificaatkoi moet je kritisch zijn, maar je moet zeker niet je beslissing daarvan af laten hangen, dat zou heel dom zijn om te doen. Van alle koi kan je leren, hoger segment of budget. Ook wij hebben enkele koi zonder certificaat en een sanke daarvan zit bij mijn top 4 van mijn mooiste favorieten.

@Jeroenie

Er zijn veel kwekers die inderdaad zowat bij elke koi een certificaat geven, maar dit is bij SFF zeker niet het geval. De dealer kan vragen wat hij wil, maar die krijgt echt geen certificaat bij de koi als hij deze dat niet waard vindt.

En ja, SFF is groot, een hele grote kweker, vooral grote aantallen, en ja ook wordt er bij SFF bijgewerkt, maar ook de kleine kwekertjes werken bij. Zowel in het zuiden als in Niigata.

@Danny, Rie ik begrijp jullie gevoel over het eventueel voorstellen van een nieuwe aankoop, ik vind dat erg jammer. Want ook jullie zijn heel blij met een nieuwe aankoop dat weet ik zeker :wink:
Ik heb ook heel lang zitten wikken en wegen om onze laatste aankoop voor te stellen. Want Koi in dit segment geeft veel discussie, maar ook wij zijn blij met onze aankoop en willen deze blijdschap ook tonen aan een ieder. Waarom zou het met dit soort koi niet mogen? Ik bemerk dat ook al een tijdje, en twijfel daardoor om het te doen. Eigenlijk heel jammer want we kunnen daar toch veel van leren met zijn allen. Ik heb het met onze laatse aankoop toch gedaan, maar haar topic ontaardt toch in een ietwat andere discussie dan ik me had voorgesteld. En dat komt toch echt wel omdat zij in een bep. prijsklasse zit, waardoor er heel heel kritisch naar gekeken wordt :lol: soms wel eens te kritisch want ook in deze prijsklasse en ook in het hoogste segment vindt je geen perfecte koi.

groetjes,
fukarin
Laatst gewijzigd door Fukarin op 07 mei 2014, 17:24, 3 keer totaal gewijzigd.
'te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis'

kurten

Bericht door kurten »

jeroenie schreef:zoon voddeke wordt inderdaad gebruikt om de klanten te misleiden! waaaaauuuuw, ik verkoop koi met certificaat, en naieve mensen denken dat ze een stamboomvis hebben :lol: , of anderen denken dat ze betere kwaliteit-koi hebben!
die certificaten worden door sommige dealers aangevraagd aan de kweker, om zo de vis voor een betere prijs te kunnen verkopen! dit terwijl ze het soms niet waard zijn om over een papier te beschikken!
SFF is geen kwekertje, maar een fabriek, die er nog meer gebruik van maakt om zelf ook een frankske meer te verdienen aan hun koi! ook zijn vele koi daar bijgewerkt, om dan snel te verkopen. want als je er eens zou op letten, zal je wel ondervinden dat opeens een koi een foutje krijgt als ie in uw vijver zit! toeval? ik denk het niet!
koi kopen met certificaat is een beslissing die de koiliefhebbers zelf wil,
waarom zijn die mensen dan naief.
zelf heb ik dit jaar m'n kohaku met fukurin gekocht eind november zonder te weten dat er een certificaat bij was .
want de dealer waar ik deze gekocht had wist het zelf nog niet want de certificaten werden maar een maand nadien opgestuurd.
ik heb de kohaku niet gekocht voor de voddeke maar voor de koi en het patroon.

k'heb vorig jaar naar japan geweest en en sff is een fabriek jaaaaa :roll:
wel het zijn allemaal fabrieken als je het zo bekijk want ze kweken allemaal vele koi's ze moeten er daar van leven .

als je eens naar japan gaat kijk je heel ander over de hobby :shock:

de topvissen komen nooit naar europa die blijven daar bij grote japanse koihobbysten.

hier heb ik van de 16 koi 8 duurdere vissen rond zwemmen en je kan ze allemaal uithalleln in de vijver.

wat ik altijd zeg dat je niet van een plastieken zak een leren handtas kan maken.

iedereen koop de vissen naar eigen smaak .

mvg kurten,
Laatst gewijzigd door kurten op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Koi quotering”