Snoeien plantenfilter

Het luikje waar we het kunnen hebben over de flora in en rond de vijver !
Plaats reactie
Minime

Snoeien plantenfilter

Bericht door Minime » 03 nov 2019, 14:56

In een ander topic kreeg ik oa de raad om mijn filterplanten te snoeien wat ik vandaag heb gedaan.
Om de dingen gescheiden te houden post ik mijn vraag over de planten dan beter hier dacht ik.

Er zitten een 8-tal soorten in waaronder gele lis, watermunt, kattenstaart enz maar ook een paar die ik niet ken.
Dit is de eerste, een grassoort (soort Zegge?) groeit sterk en vormt van die dikke hopen fijne wortels. Zijn deze echt nuttig of beter vervangen door andere?
Ik stel de vraag omdat zich tussen die planten (ze nemen 1/5 van de filter in) modderpoeltjes lijken te vormen.

IMG_6966.JPG
IMG_6966.JPG (203.92 KiB) 318 keer bekeken
IMG_6967.JPG
IMG_6967.JPG (198.95 KiB) 318 keer bekeken

De tweede (oudere foto) heeft een blad dat een beetje op een wietplant trekt en er zitten witte bloemetjes tegen de stengel

PastedGraphic-1.jpg
PastedGraphic-1.jpg (154.22 KiB) 318 keer bekeken

Marcje
Contacteer:

Re: Snoeien plantenfilter

Bericht door Marcje » 03 nov 2019, 20:41

Alle planten hebben hun nut , en bij het snoeien zou ik alle planten uitdunnen en opletten dat de grote woekeraars niet alles innemen
Deze die ik niet graag zie kieper ik eruit en plaats ik iets anders :wink:

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

jocca

Bericht door jocca » 04 nov 2019, 06:10

op uw vraag welke planten er het beste zijn voor in een plantenfilter ...
gele lissen, deze groeien gigantisch hard en filteren het water enorm.
De reden waarom ze een van de beste planten zijn is dat wanneer je ze snoeit ze gewoon terug groeien.

Zoals eerder vermeld je moet zoveel mogelijk biomassa proberen te krijgen in een plantenfilter (lees: planten die hard groeien, bij snoei terug groeien en bij voorkeur vlug groot worden).
een zeer nuttige link waar duidelijk in staat hoe je een plantenfilter aanlegt en welke planten je er het beste in zet.
Cru om zeggen, maar bij jullie is het hier en daar een beetje mis gegaan.
https://koiquestion.com/series/plantenfilter/

Minime

Bericht door Minime » 04 nov 2019, 08:35

jocca, ik begrijp je opmerking niet goed, wat is er dan mis gegaan?
Gele lis is inderdaad de beste is als filterplant, die staan er ook veel in.
Daarnaast heb ik ook kattestaart, watermunt, kalmoes.. allemaal planten die genoemd worden in het artikel. In de zomer staat de plantenfilter goed vol en mijn kattenstaarten bijvoorbeeld worden ruim 1.50m hoog. Op de foto zie je hoe vol hij staat, een groeiprobleem heb ik zeker niet. Het idee om er drijfplanten tussen te steken om in de filter de algen ook minder kans te geven neem ik mee.

Hier zijn 4 bedrijven geweest voor offertes, alle filters waren met lava of vergelijkbaar, althans 4 jaar geleden toch. De zwemvijvers die ik ben gaan bekijken zijn ook met lava oid.

Mijn vraag was niet wat is de beste plant maar of dat siergras op de foto (ik denk "Zegge" maar ben niet zeker) wel een goede filterplant is. Hij maakt in alle geval enorm veel fijne wortels, wat op zich positief is. Maar het worden dikke, vaste kluwen wortels en ik weet niet of dat ideaal is.
De vraag was of iemand de naam van die 2 planten kent zodat ik ze kan googlen om hun filtercapaciteiten te checken en ze eventueel te vervangen als het meer voor de sier is dan effectief.
De tweede heeft lange holle stengels en woekert niet (staat bij de kattestaarten), dat zit wel goed denk ik maar ik ben niet zeker van de naam.

Schermafbeelding 2019-11-04 om 08.19.52.png

willem v d

Bericht door willem v d » 04 nov 2019, 11:46

Op de eerste foto heb jij een carex staan als ik mij niet vergis. Foto 2 weet ik niet , alleen dat het hier om een netel achtige gaat

Guyke

Bericht door Guyke » 04 nov 2019, 12:11

Hallo,

Foto 2 is volgens mij witte waterlobelia.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Minime

Bericht door Minime » 04 nov 2019, 15:05

Carex een "Zegge" dus maar daar zijn zoveel soorten van. Het blad snijdt als een mes dat kan ik wel zeggen :lol:

@Guyke, als ik waterlobelia Google kom ik op een visueel heel andere plant uit. Deze hier heeft uitgesproken gekartelde bladeren en de kleine witte bloemen zitten kort tegen de stengel aan de "voet" van het blad.

jocca

Bericht door jocca » 04 nov 2019, 16:58

lijkt een beetje op een witte dove netel of munt ...

ik wilde met het artikel gewoon even wat duiding geven rond beplanting en hoe je een plantenfilter opbouwd.
Los van het deze gebouw is of niet ga ik mij niet uitspreken, het wordt een welles nietes discussie vrees ik (zoals altijd, je hebt voorstanders en tegenstanders van een plantenfilter).

AVG

Bericht door AVG » 07 nov 2019, 21:48

De plant welke je omschrijft als "wietplant " - ik weet ook de naam niet - hebben we hier ook in het p/f gehad. Deze zal hier meegekomen zijn met een andere plant die we gekocht hadden ?
Hoe dan ook, het is hier een vervelende woekeraar gebleken, groeide overal doorheen met wortels die gevaar op kunnen leveren voor het folie, dus snel eruit gezwiept.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 08 nov 2019, 00:15

Medicinale wiet zou tegen jouw rugpijn toch wel eens baat kunnen hebben, Aad!! :D :Yahoo:

AVG

Bericht door AVG » 08 nov 2019, 11:30

Oei, dan ga ik snel op zoek naar z'n stekje :D

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 09 nov 2019, 00:46

1?

Plaats reactie

Terug naar “Planten in, en om de vijver”