voer als mogelijke oorzaak van draadalg ?

Het luikje waar we het kunnen hebben over de flora in en rond de vijver !
Plaats reactie
Jef

voer als mogelijke oorzaak van draadalg ?

Bericht door Jef » 22 sep 2018, 11:47

hallo,

wij hebben een aquarium van een 25 liter met daarin enkele neon-tetra visjes. Deze aquarium is hier al meerdere jaren in gebruik. Regelmatig wordt de helft van het water ververst met leidingwater, en wordt het binnenfilterje uitgekuist. Leuk om in huis te hebben, er is altijd wel beweging in die bak. Er staan geen planten in.

Nu zie ik op een periode van enkele dagen algen in de bak komen, die aan elkaar koeken en zelfs een soort lichtgroene draadalg vormen. Van waar dit komt is me helemaal niet duidelijk, want de omstandigheden van de bak zijn al jaren hetzelfde; er werden in de laatste twee jaar ook geen visjes bijgezet. Verversen gebeurt alleen met leidingwater.

Wel was het voeder op, en heb ik wat gruis die in mijn zak steurenkorrel zit, beginnen geven als aquariumvoer. Aangezien dit de enige variabele is, zou het logisch zijn dat de draadalg afkomstig van het gebruik van dit voer. Let wel, het gaat maar om een mespuntje per keer, twee keer per week.

Heeft iemand ervaring hiermee, of vijveraars die draadalg kregen na een omschakeling van voer? Ik ben eens curieus....
nog steeds aan het bouwen ...

Guyke

Re: voer als mogelijke oorzaak van draadalg ?

Bericht door Guyke » 22 sep 2018, 12:50

Hallo,

Voor mij is dat zeer goed mogelijk.
Dat zogenaamd gruis heeft een veel hogere voedingswaarde als het aquarium voedsel.
Daardoor gaan er meer afvalstoffen gemaakt worden met algen als gevolg.

mvg
Guyke

Jef

Bericht door Jef » 22 sep 2018, 13:44

akkoord, maar van waar komen die draadalgen dan; tot nu toe waren er geen in het aquarium. Kan dat voer sporen van draadalg bevatten?

Guyke

Bericht door Guyke » 22 sep 2018, 13:55

Hallo,

Waar stokkeer jij dat steurvoer?
De pollen ( sporen ) van algen zitten in de lucht. Zet maar eens een fles water buiten met kraanwater. Het duurt niet lang of er zal groen aanslag verschijnen.
Deze pollen slaan overal neer en als het voer voor de steur met de buitenlucht in contact komt dat zullen deze pollen ( sporen ) daar ook op neerslaan.
Komt dat voer nu in contact met water dan heb je de voorwaarden vervuld opdat de algen kunnen gaan groeien.

mvg
Guyke

Jef

Bericht door Jef » 22 sep 2018, 13:56

goede piste, maar het voer staat hier altijd in de garage in een afgesloten emmer. Dus veelvuldig contact met de buitenlucht is er niet echt.

bazzio

Bericht door bazzio » 22 sep 2018, 15:17

Heb je al eens fosfaat en nitraat gemeten?

Guyke

Bericht door Guyke » 22 sep 2018, 16:13

Hallo,
Jef schreef:goede piste, maar het voer staat hier altijd in de garage in een afgesloten emmer. Dus veelvuldig contact met de buitenlucht is er niet echt.
Daar zeg je zelf ook iets. Een emmer heeft een grote opp en die moet open om er voer uit te halen.
Dat doe je waarschijnlijk met je handen waar die sporen zich ook op bevinden.
Dit gebeurt in feite dagelijks als de steur voer krijgt.
Het voer voor het aquarium dat op was zat waarschijnlijk in een kleinere verpakking van waaruit je rechtstreeks strooide en weer sloot zonder het voer aan te raken.

Het zou ook kunnen dat er zich iets gewijzigd heeft met het kraanwater zelf.

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Planten in, en om de vijver”