• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Cana

Het luikje waar we het kunnen hebben over de flora in en rond de vijver !

Re: Cana

Berichtdoor polleke » zo 30 jul 2017, 17:01:19

Hier in de winter noppenfolie erover Aad :idea: .
de overloop van de vijver doet goed zijn dienst .
651326513365134
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
polleke

Afbeeldingen: 1149

Berichtdoor Guyke » zo 30 jul 2017, 17:17:27

Hallo,

Mooi plantsoen geworden. :good:

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 862

Berichtdoor polleke » zo 30 jul 2017, 18:23:39

Ja tof he ,ook al een paar scheuten gevonden :D
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
polleke

Berichtdoor deglasblazer » ma 31 jul 2017, 14:35:30

polleke, Guyke,

Hier ook canna sinds dit jaar aangekocht. Ik kende ze niet maar het zijn schitterende planten, vooral in combinatie met grassen (fijnbladig) staan ze ideaal. Ik merk wel dat de canna's die meer in de schaduw staan het minder goed doen. Volgend jaar allemaal een zonnig plaatsje voorzien.

Canna musafolia rubra
65135

Canna Stuttgart (ik ben niet echt een voorstander van bontbladige planten maar deze vind ik wel mooi!
65136
65137

Volgend jaar gaan ze hier toch ook in een pot zoals bij jou Guyke. Volgens mij beter bestand tegen de slakken want het is precies een lekkernij voor hen! :)

Groetjes

Tim
deglasblazer

Afbeeldingen: 128

Berichtdoor polleke » ma 31 jul 2017, 14:53:18

Mooi hoor :wink: .En strooi er maar cacaodoppen rond dat scheelt tegen slakken .
polleke

Berichtdoor Guyke » ma 31 jul 2017, 16:54:19

Hallo,

@ deglasblazer
Op mijn cana's heb ik geen last van slakken. Ik weet wel dat de groene bladeren meer aantrek hebben dan de de donkere.
Misschien omdat ze in pot staan dat het beter is maar dat weet ik niet.
In het vroege voorjaar als de scheuten beginnen uitlopen heeft mijn cana wat last van luis.
Cana's houden van veel zon en laten dat ook zien door hun groei.

De grootste reden dat ik ze in pot zet is omdat ze dan gemakkelijk verhuisd kunnen worden om te overwinteren.
Zo moet ik niet ieder jaar opnieuw een put maken. Nadeel is dat je ze praktisch alle dagen water moet geven als ze in pot staan.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor deglasblazer » di 05 dec 2017, 18:56:27

Dag Allemaal,

Canna's bewaren

Mij is door een kweker verteld om ze uit de grond te halen zand eraf doen en in turf bewaren zodat ze niet gaan schimmelen.

Hoe doen jullie dit?

groetjes

Tim
deglasblazer

Berichtdoor Guyke » di 05 dec 2017, 19:18:26

Hallo,

deglasblazer schreef:Dag Allemaal,

Canna's bewaren

Mij is door een kweker verteld om ze uit de grond te halen zand eraf doen en in turf bewaren zodat ze niet gaan schimmelen.

Hoe doen jullie dit?

groetjes

Tim

Bij mij staan de cana's in pot ( zeg maar een grote pot )
In het najaar laat ik ze onder de veranda wat drogen. Als de grond te nat blijft begint de plant te schimmelen.
Daarna snijdt ik de plant tot een kleine halve meter terug ( jonge scheuten die daar onder vallen daar blijf ik af.)
Daarna gaat de plant in de veranda om vorstvrij te overwinteren.
Daar blijven ze de gehele winter in staan. In de winter geef ik zo goed als geen water.
In het voorjaar als er wat leven in de plant komt ( je ziet dan nieuwe groeineuzen boven komen ) dan haal ik hem uit de pot, snij een deel met een 3 a 4 jonge scheuten er uit en die gaan terug in de pot met een fikse lading mest en verse teelaarde ( bladgrond ). De plant loopt dan uit in de veranda en gaat terug in de tuin als de ijsheiligen voorbij zijn.( maand mei )
De planten op een plaats zetten waar ze zolang mogelijk van de zon kunnen profiteren. Eens buiten gaat er dagelijks een emmer vijverwater in die pot.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor deglasblazer » di 05 dec 2017, 20:04:45

Hey Guyke

Ik zou ze vorstvrij en op een donkere plaats moeten zetten. De kweker zet zijn planten op zijn zolder in bakken met turf, deze werkwijze heb ik nog nergens op internet gevonden. Voor mij is dit ook gemakkelijk omdat ik geen veranda heb.

Ik had vorig jaar van elke soort 3 knollen gekocht en nu heb ik er zeker 2O of meer van de grote soorten. Kan Ik jou of iemand anders blij maken met een paar knollen van mijn Canna musafolia rubra en/of de Stuttgart? Ik ga er een stuk of zes voor mezelf houden.

Gr

Tim
deglasblazer

Berichtdoor polleke » di 05 dec 2017, 20:11:01

Hier knip ik ze elk jaar af en een serre erover .
67566
polleke

Berichtdoor polleke » di 05 dec 2017, 20:22:42

Zoek de polle :lol:
67567
polleke

Berichtdoor Guyke » di 05 dec 2017, 22:08:04

Hallo,

deglasblazer schreef:Hey Guyke

Ik zou ze vorstvrij en op een donkere plaats moeten zetten. De kweker zet zijn planten op zijn zolder in bakken met turf, deze werkwijze heb ik nog nergens op internet gevonden. Voor mij is dit ook gemakkelijk omdat ik geen veranda heb.

Ik had vorig jaar van elke soort 3 knollen gekocht en nu heb ik er zeker 2O of meer van de grote soorten. Kan Ik jou of iemand anders blij maken met een paar knollen van mijn Canna musafolia rubra en/of de Stuttgart? Ik ga er een stuk of zes voor mezelf houden.

Gr

Tim

Maakt niet uit waar. Als er maar geen vorst aan kan.
Ik had ze vroeger ook in de volle grond staan en dekte ze af met eikeblad en een noppenfolie.
Zolang het niet echt een strenge winter is zal dat wel werken. Ik kreeg er echter eens een fikse lange vorstperiode over en de cana's waren verrot door bevriezen.
Onze veranda is niet verwarmd maar het vriest er niet in dus kunnen hier een paar planten overwinteren.
Een zolder, kelder, maakt niet uit als het maar vriest.
De wortelknollen in turf of houtkrollen kan wel muizen aantrekken.
Persoonlijk ben ik er niet voor omdat die wortels een hele kluwen zijn en in grond drogen ze minder snel uit.

Bedankt voor het aanbod maar 1 pot is genoeg voor mij.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor giovanni » di 05 dec 2017, 22:49:20

deglasblazer schreef:Hey Guyke

Gr

Tim

Hallo dag Tim,ik heb wel interesse met eentje van elk zou ik al heel gelukkig zijn,zijn wel blikvangers in de tuin.

gr giovanni
De koimicrobe heb ik al, nu nog de kennis ervan!

http://www.dameat.be Nieuwe Website
giovanni

Afbeeldingen: 19

Berichtdoor deglasblazer » di 05 dec 2017, 23:46:05

Hallo dag Tim,ik heb wel interesse met eentje van elk zou ik al heel gelukkig zijn,zijn wel blikvangers in de tuin.

gr giovanni[/quote]

Kom je soms in de buurt Giovanni?

groetjes
deglasblazer

Berichtdoor giovanni » wo 06 dec 2017, 20:24:10

deglasblazer schreef:Hallo dag Tim,ik heb wel interesse met eentje van elk zou ik al heel gelukkig zijn,zijn wel blikvangers in de tuin.

gr giovanni

Kom je soms in de buurt Giovanni?

groetjes[/quote]

Nee niet echt,kom je soms niet naar de nieuwjaarsreceptie op 20 januari?
Anders zal ik er eens een uitstap moeten van maken.
De koimicrobe heb ik al, nu nog de kennis ervan!

http://www.dameat.be Nieuwe Website
giovanni

Afbeeldingen: 19

VorigeVolgende

Keer terug naar Planten in, en om de vijver