• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Kattenstaart

Het luikje waar we het kunnen hebben over de flora in en rond de vijver !

Kattenstaart

Berichtdoor goshiko » do 20 aug 2015, 8:52:11

jeroenie schreef:hier word de voortuin ook terug onder handen genomen! te veel last van kattenstaart, waardoor alles hier overwoekerd!
alles hier gaat er uit, sommige dingen blijven behouden, en overal komt er een dubbele laag worteldoek, want heb veel te weinig tijd om ganse dagen in den hof te staan wieden!
volgende week gaat de tuinfrees der in, tis jammer van al mijn vorige centen dak er heb in gestoken, maar zo kon het niet verder...
en nu ga ik het ook iets makkelijker onderhoudbaar maken!

ik vol uw projectje op en zal misschien wel een ideetje opdoen!

jeroenie,
kattestaart is moeilijk vanaf te raken.
ik raad je aan voorlopig geen bodembedekkers te planten en de uitkomende kattestaart een heel jaar kapot te spuiten.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Re: Aanleg Japanse tuin.

Berichtdoor kabonacha » do 20 aug 2015, 9:35:12

goshiko schreef:jeroenie,
kattestaart is moeilijk vanaf te raken.
ik raad je aan voorlopig geen bodembedekkers te planten en de uitkomende kattestaart een heel jaar kapot te spuiten.

Kattestaart is idd een moeilijke, een toevoeging van kalk kan ook helpen.
Als ik me niet vergis is kattestaart een plant die groeit op zure bodem, dus als je kalk toevoegd zal die zich minder in zijn natuurlijke habitat voelen.

Dubbele worteldoek zal volgens mij ook niet helpen.

Mooie ideeën hab je daar ramones, benieuwd naar het eindresultaat!
kabonacha

Afbeeldingen: 392

Berichtdoor Rvb » do 20 aug 2015, 18:04:21

Kattestaart groeit bijna door alles, zeker door anti worteldoek. Zelfs weinig sproeistoffen helpen. Heb er zelf ook veel last van gehad en heb een mengeling van kalk, sproeistoffen en manueel uittrekken moeten gebruiken om er vanaf te geraken, heeft wel meer dan 3 jaar geduurd eer het allemaal weg was. In de herfst en winter alles weg, maar in het voorjaar wat regen en dan een dag met hogere temperaturen en ze waren er weer... Maar de aanhouder wint :dash:
Rvb

Afbeeldingen: 17

Berichtdoor jeroenie » do 20 aug 2015, 20:36:37

Rvb schreef:Kattestaart groeit bijna door alles, zeker door anti worteldoek. Zelfs weinig sproeistoffen helpen. Heb er zelf ook veel last van gehad en heb een mengeling van kalk, sproeistoffen en manueel uittrekken moeten gebruiken om er vanaf te geraken, heeft wel meer dan 3 jaar geduurd eer het allemaal weg was. In de herfst en winter alles weg, maar in het voorjaar wat regen en dan een dag met hogere temperaturen en ze waren er weer... Maar de aanhouder wint :dash:

volgende week gaat de tuinfrees der door, dan word alles in vorm getrokken en gaat er een dubbele laag geotextiel over. heb ook al gehoord dat lavagruis helpt tegen die klote dingen, dus gaan we dat ook eens proberen, baat het niet dan schaadt het niet.
jeroenie

Afbeeldingen: 365

Berichtdoor Rvb » do 20 aug 2015, 20:39:37

Heb in het begin ook 2 maal gefreesd....maar de gangsters bleven komen. Bij de aanleg van de tuin lag er eerst nog een Hoopje overschot van stabilise, maar zelfs daar groeiden ze op, dus veel grond hebben ze niet nodig :oops: . Vooral veel geduld heb je nodig en na een lange strijd geven ze zich gewonnen... Veel succes :CrossFingers: :CrossFingers:
Rvb

Afbeeldingen: 17

Berichtdoor peletonduwer » vr 21 aug 2015, 16:45:48

Hoi

Ik weet een middel om van die kattestaarten vanaf te komen , VERHUIZEN :Yahoo: .

Hier heb ik er ook enorm last van. Toen ik mijn vijver ombouwde, dan zaten de wortels 1 meter diep onder mijn folie toen ik die verwijderde. Als er ook maar 1 stukje wortel blijft liggen, dan ben je eraan voor de moeite. Normaal wordt de grond heel diep gefreesd, en gaat de aarde door een zeef. Dit is toch wat ze mij wijs gemaakt hebben om er vanaf te komen.

Groetjes
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/
peletonduwer

Afbeeldingen: 244

Berichtdoor paul1 » vr 21 aug 2015, 17:24:11

Rvb schreef:Kattestaart groeit bijna door alles, zeker door anti worteldoek. Zelfs weinig sproeistoffen helpen.

Kattenstaart is inderdaad een hardnekkig onkruid. Nochtans zijn er wel een paar herbiciden die zeer goed werken.
Producten op basis van glyfosaat (zoals Roundup) doen weinig of niets.
Zeer doeltreffend zijn producten op basis van 2,4-D (zoals Aminex).
Wat ook zeer goed werkt tegen pas opgekomen plantjes Kattenstaart is Basta S.

peletonduwer schreef:Hier heb ik er ook enorm last van. Toen ik mijn vijver ombouwde, dan zaten de wortels 1 meter diep onder mijn folie toen ik die verwijderde. Als er ook maar 1 stukje wortel blijft liggen, dan ben je eraan voor de moeite. Normaal wordt de grond heel diep gefreesd, en gaat de aarde door een zeef. Dit is toch wat ze mij wijs gemaakt hebben om er vanaf te komen.

Groetjes

Hoi Peletonduwer,

Kattestaart (Lythrum) gaat niet verder groeien vanuit een stukje wortel.

Je verwart de plant toch niet met Paardenstaart (Equisetum) of Heermoes?
Deze groeit wel verder vanuit een stukje wortel. :wink:

Groeten,
Paul
paul1

Afbeeldingen: 390

Berichtdoor peletonduwer » vr 21 aug 2015, 17:28:12

inderdaad, paardenstaart. Maar hier wordt het allemaal kattestaart genoemd. Als je hier in de omstreken over paardenstaart spreekt, dan komen ze uit de lucht vallen, gelijk ik.
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/
peletonduwer

Afbeeldingen: 244

Berichtdoor goshiko » vr 21 aug 2015, 17:56:25

bij ons wordt paardestaart ook kattestaart genoemd.
er is ook nog andere plant die kattestaart genoemd wordt, zo met die paarse bloemetjes op.
Verwarrend, inderdaad.

goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Niels10 » vr 21 aug 2015, 18:19:02

peletonduwer schreef:Hoi

Ik weet een middel om van die kattestaarten vanaf te komen , VERHUIZEN :Yahoo: .

Groetjes

Als tuinier en tuinarchitect ken ik wel een veel goedkopere oplossing Xd. Er zijn namelijk een aantal sproeistoffen die dit kruid doden. Er zijn wel enkele problemen, het dood werkelijk alle beplanting want het is geen selectieve herbicide en het tweede probleem is dat een particulier deze niet kan aankopen.

paul1 schreef:Kattenstaart is inderdaad een hardnekkig onkruid. Nochtans zijn er wel een paar herbiciden die zeer goed werken.
Groeten,
Paul

Sproefstoffen op basis van glyfosaat helpen wel om deze af te doden maar je zal deze niet dood krijgen met de roundup die je koop in de aveve... Want deze zijn allemaal verdund en minder geconcentreerd. Mede te danken aan al de mensen die misbruik maken van de toe te passen hoeveelheid stof per liter water... Nu heb je een fytolicentie nodig waarvoor je een cursus moet volgen om de betere producten te kunnen kopen.

Mede te danken aan al de mensen die misbruik maken van de toe te passen hoeveelheid stof per liter water... Basta is een product als ik me niet vergis dat brandend werkt en ben niet helemaal zeker dat de wortels dood zijn. Maar tevens ook niet te verkrijgen in kleine verpakking en voor particulier

mvg
Niels10

Afbeeldingen: 3

Berichtdoor paul1 » vr 21 aug 2015, 19:00:30

Niels10 schreef:

Als tuinier en tuinarchitect ken ik wel een veel goedkopere oplossing Xd. Er zijn namelijk een aantal sproeistoffen die dit kruid doden. Er zijn wel enkele problemen, het dood werkelijk alle beplanting want het is geen selectieve herbicide en het tweede probleem is dat een particulier deze niet kan aankopen.

paul1 schreef:Kattenstaart is inderdaad een hardnekkig onkruid. Nochtans zijn er wel een paar herbiciden die zeer goed werken.
Groeten,
Paul

Sproefstoffen op basis van glyfosaat helpen wel om deze af te doden maar je zal deze niet dood krijgen met de roundup die je koop in de aveve... Want deze zijn allemaal verdund en minder geconcentreerd. Mede te danken aan al de mensen die misbruik maken van de toe te passen hoeveelheid stof per liter water... Nu heb je een fytolicentie nodig waarvoor je een cursus moet volgen om de betere producten te kunnen kopen.

Mede te danken aan al de mensen die misbruik maken van de toe te passen hoeveelheid stof per liter water... Basta is een product als ik me niet vergis dat brandend werkt en ben niet helemaal zeker dat de wortels dood zijn. Maar tevens ook niet te verkrijgen in kleine verpakking en voor particulier

mvg

Hoi Niels,

Met Basta S ga je inderdaad de wortelstokken van Paardenstaart niet afdoden, zelfs de groene plantendelen gaan niet volledig afsterven.
Maar ik had het over Kattenstaart, en niet over Paardenstaart!

Producten op basis van glyfosaat werken niet of onvoldoende tegen zowel Paardenstaart als Kattenstaart.

Beroeps land- en tuinbouwers gebruiken geen Roundup, maar de goedkopere versies met dezelfde actieve stof (glyfosaat). Deze zijn 3 tot 4 x goedkoper.
Als de concentratie glyfosaat lager is, ligt uiteraard de dosis hoger, maar deze vindt je terug op de verpakking.

Voor wat betreft een fytolysentie veranderd er inderdaad wat:
Na 25/11/2015 moet er op elk fytoproduct dat verkocht wordt een erkenningsnummer met daar achter een letter P (van profesioneel), of een G (van garden).
Particulieren kunnen dan enkel nog producten aankopen en gebruiken met een G achter het erkenningsnummer.
Profesionelen kunnen ook producten aankopen en gebruiken met een letter P.
Profesionelen moeten dan wel over een fytolysentie beschikken waar ze geen cursus voor moeten volgen.
Tot eind deze maand kan je als profesioneel gebruiker, ook als tuinaanlegger, een fytolysentie aanvragen, die gewoon wordt afgeleverd als je min. 2 jaar ervaring hebt.
Als jij tuinaanlegger bent, zou ik zeker deze week op de website van http://www.fytolicentie.be/ een aanvraag indienen, nu de procedure nog eenvoudig is.
Wacht je tot volgende maand met je aanvraag, dan zal je inderdaad op cursus moeten.

Kattenstaart:

https://www.google.be/search?q=kattenst ... oaCh1BEAkc

Paardenstaart:

https://www.google.be/search?q=paardens ... aart+plant

Groeten,
Paul
paul1

Afbeeldingen: 390

Berichtdoor K&A » za 22 aug 2015, 15:25:09

:D kippen houden,op één seizoen hebben die de plant verwoest.alles maar dan ook alles is foetsie
van de plantjes infusie maken en opdrinken uitstkend voor jezelf en de koi :Hyper:
Katia
K&A

Afbeeldingen: 167

Berichtdoor AVG » za 22 aug 2015, 20:12:11

K&A schreef:van de plantjes infusie maken en opdrinken uitstkend voor jezelf en de koi :Hyper:

Ai, dus met z'n allen aan het infuus :lol: Heb in de beginfase van het p.f. kattenstaarten gehad, was geen succes, na één seizoen waren de foetsie, met wat ik nu lees maar goed ook :D
AVG

Afbeeldingen: 3533

Berichtdoor LucB » zo 23 aug 2015, 20:52:22

jeroenie schreef:te veel last van kattenstaart, waardoor alles hier overwoekerd! volgende week gaat de tuinfrees der in

:nono: Dit mag je zeker NIET doen. Dit is net extra kattenstaart bijzaaien. Elk klein stukje wordt een nieuwe plant.

Kattestaart kan ook ontzettend diep wortelen. Het is heel moeilijk om er van af te raken. Ik gebruik hier nooit sproeistoffen.Wat je kan doen is de grond gewoon afdekken en af en toe vrijmaken. Je zal schrikken van de wirwar van kattestaart dat je er onder zal vinden. Dan alles weghalen en terug afdekken. Zo kan je de plant uitputten. Of systematische de doorschieters een paar cm uitgraven en wegnemen.

EDIT: ik had het dus ook over heermoes, bij ons noemen ze dat ook kattestaart. Als ze spreken van een ellendig en hardnekkig onkruid dan denk ik als eerste steeds aan dit.
LucB

Afbeeldingen: 334

Berichtdoor Jef » zo 23 aug 2015, 21:08:24

heermoes is te bestrijden met mcpa of uz 46 combi, ik weet niet of dit particulier te verkrijgen is?
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 88

Volgende

Keer terug naar Planten in, en om de vijver