zink in de vijver - vraagstellingen

Hier komen allerhande studies of verklaringen neer, al dan niet op wetenschappelijke basis
Plaats reactie
Koivrienden
Site Admin

zink in de vijver - vraagstellingen

Bericht door Koivrienden »

Hoi,

Er wordt eerstdaags een wetenschappelijk artikel vrijgeven omtrent zink in de vijver.
Indien er na het lezen van deze concrete vragen zijn, kunnen deze hier geplaatst worden.

https://www.koivrienden.com zal deze dan in serie bundelen en doorsturen naar de auteur van het artikel.
Doel is dat er een vraag- en antwoord syllabus ontstaat in verband met het aspect "zink in de vijver".

Mvg,
Koivrienden.
Laatst gewijzigd door Koivrienden op 07 mei 2014, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.

G.I.O.

Bericht door G.I.O. »

Hallo, hier kijk ik zeker naar uit. Ik heb namelijk deze zomer een kleine hoeveelheid zinkstofoxide in de vijver moeten toedienen omdat ik een algen explosie had die ik niet kortgewiekt kreeg.

Toen ik dit vertelde op een niet nader vernoemd forum werd ik bijna verketterd. Ik weet dat het niet 100% gezond is maar blijkbaar is het nu ook niet zo gevaarlijk als er velen zeggen.

Ook weet ik dat er héél wat koiliefhebbers dit goedje in hun vijvers kappen bij te grote algenexplosies maar dat er velen niet durven voor uitkomen.

Ik kijk uit om wetenschappelijke ondersteuning te krijgen op dit vlak.
Is het nu echt gevaarlijk of kan een kleine dosis geen kwaad.

Zal beslist een héél interessant topic worden.

Gio
Laatst gewijzigd door G.I.O. op 07 mei 2014, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.
思い立ったが吉日

Ingrid

Bericht door Ingrid »

Halloo,

ik heb in oktober iets in de vijver gekapt...
en eerlijk gezegd, ikzelf weet niet wat maar vertrouw 200% op de man die het me gaf.
Als ik hem zie,
zal ik eens vragen wat het juist was.
Hij zei,
dit....... ?? is heel ongezond voor de vissen,
en dit ............. is helemaal niet schadelijk..
maar wat juist wat was???

(a propos, ik zat opeens vergeven van de draadalgen, het was al te laat op het jaar om effect te hebben zei hij,
maar met de temperaturen dan nog, kon ik het maar proberen. en het deed toch iets uit .. ze gingen lanzaaaaaaam weg.)
Laatst gewijzigd door Ingrid op 07 mei 2014, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.

pedro koi
Contacteer:

Bericht door pedro koi »

hoi
zelfde probleem hier zoals gio met een dosis zink oxide heb ik dit opgelost.
raar genoeg waren de water waardes hier wel goed heb deze laten testen in labo fofaat was 0 fosfor 0 nitraat 20.
hopelijk word het dit jaar onder drukt door de kamiac.
het artikel is heel leer zaam en ha toch proberen dit in de toekomst te vermijden om zink toe te voegen.

wat ik nu vast stel deze week is dat er op de randen terug een kleine groen draad alg begint te groeien is nochtans heel koud raar fenomeen 2 a 3 cm lang de bruine kleur dat het was is weg en terug mooi groen water word nochtans ververst maar minder..

mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 07 mei 2014, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.

dirk

Bericht door dirk »

In het artikel wordt enkel gesproken over zink, terwijl zinkoxyde als algenbestrijding wordt toegepast.

De letale dosis die opgegeven wordt is die voor zinkoxyde? Zo neen, wat is de dosis dan voor zinkoxyde?
Laatst gewijzigd door dirk op 07 mei 2014, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.

polleke

Bericht door polleke »

Hellow in het koikeepersmag heb ik gelezen in een artikel van Ann Telfort=waterkwaliteitsdeskundige dat de max 30ug/l mag zijn dit is volgens mij zeeer weinig als je weet dat er in engeland op veel plaatsen 5000ug/l in zit te zwemmen . Dit was wel in 2003 ik weet niet of het nog zo erg is gesteld in engeland !
Er staat ook nog bij dat putwater altijd gekontroleerd moet blijven want de ondergrondse stromingen kunnen veranderen en ineens bvb veel ijzer naar boven brengen ! groetjes

Plaats reactie

Terug naar “artikelen”